Na úvod - mám AT CRF1000L, RV 2017 s original olověnou gelovou baterií YUASA YTZ14S a k ní od Ježíška nabíječku CTEC typ MXS 5.0. Nabíječ má mezi různými režimy nabíjení i režim označený zkratkou AGM, což je v manuálu k nabíječce vysvětleno následovně: "Používá se k nabíjení většiny akumulátorů AGM, jako je např. Optima a Odyssey". Co je technologie AGM se dá dohledat na netu... Uvedená nabíječka má pro komfortní nabíjení i propojku, která může být stabilně zapojená paralelně na svorkách baterie. V případě potřeby je tedy teoreticky možné skrze onu propojku vyvedenou někam na přístupné místo (např. pod sedlem) zahájení nabíjení, aniž by bylo nutné vyndavat baterii z motorky. Nemá cenu se tady přesvědčovat o tom, že zrovna u AT se baterie nevyndavá úplně komfortně, tudíž by se shora naznačená možnost vyloženě hodila, ale.... (teď přijdou ony dvě moje otázky):
1) uvedená baterie YUASA YTZ14S je nebo není konstrukčně typ AGM ? Na těle baterie to sice napsané není, ale někteří její prodejci na svých www stránkách uvádí, že tento typ baterie je AGM konstrukce. Čert aby se v tom vyznal..
2) když jsem se ptal servismanna u prodejce Hondy, tak předchozí odpověď neznal. Ale zase mi řekl, ať už to budu nabíjet kterým chci režimem, tak ať baterku při nabíjení alespoň jedním pólem odpojím od kontaktů motorky, protože by pulzní nabíjení nabječky mohlo poškodit elektroniku motorky, která zůstává i při vypnutém klíčku pod napětím. Kdybych měl tohle dělat, tak bych ale přišel o onu lákavou možnost nabíjení motorky bez protivného vyndavání (nebo odpojování) baterie v její ne zrovna dobře přístupné schránce.
Má někdo z vás osobní zkušenost s touto nebo podobnou sestavou? Co věcného si o problému myslíte?
Pozn.: odpovědi typu: "Moc to řešíš" nebo "Já nenabíjím vůbec", popř.: "Jezdi celý rok a nemusíš nabíjet" apod. mě opravdu nezajímají...
Naposledy editováno 17.01.2019 21:25:20
Jakákoli nabíječka pro AGM baterky nabíjí v podstatě konstantním proudem s limitem napětí někde kolem 14,4V. Za provozu tam z alternátoru a regulátoru leze daleko větší bordel, na který je elektronika konstruovaná, tak není důvod, proč by měla zdechnout zrovna při nabíjení slušnou nabíječkou.
1 reakcí na tento příspěvek CRF1000L 2017 a nabíječka CTEK MXS 50
...."... ať baterku při nabíjení alespoň jedním pólem odpojím od kontaktů motorky..."...
tak tam dej ještě odpojovač baterie a máš to v ažuru
http://offroad.az-zb...pojova%c4%8d+baterie
ynzha píše: Bud v klidu, ta elektronika neni opravdu konstruovana s rezervou tri desetiny voltu
Jo, to já ti rozumím. V případě těch 0,3V ale já nemám strach o elektroniku motorky, ale spíš jsem měl na mysli potřebné napětí pro AGM baterie při nabíjení. U elektroniky motorky bych se spíše zamýšlel rizikovostí specifického pulzního stylu nabíjení. Ale pravda je, co jsi napsal sám v jednom z předchozích příspěvků - že totiž tam za běžné jízdy v provozu asi fakt leze kdeco, takže si není tím nabíjením baterie bez odpojení od elektrorozvodu motorky třeba moc lámat hlavu.
Zůstává tedy pro mě dál nezodpovězená otázka, zda tahle konkrétní baterie je nebo není typ AGM, to se zatím nikdo věci znalý nevyjádřil...
2) pokud nabíječka poběží v režimu dobíjení nebo udržování, tak nevadí přímé spojení s elektroinstalací motorky.
Baterka se má od motorky/auta odpojovat tehdy, když se buďto nabíjí obyčejnou trafo nabíječkou klasická aku s volně šplouchajícím elektrolytem, protože tahle obyčejná nabíječka je díky fyzikálním zákonům schopná při nabití aku a zapomenutí ji vypnout navyšovat napětí hóóódně nad 15 V. Nebo se má aku odpojit tehdy, když se nabíjí až moc chytrou nabíječkou polomrtvá baterie a nabíječka kvůli tomu spustí "opravný" program, kdy do baterky pouští krátké impulsy o hodně Voltech, aby aku probrala a pulsy opravila její chem. složení.
Pokud výrovce k nabíječce přidal i servisní kabel, tak rovnou počítá s tím, že aku bude trvale zapojena na elektroinstalaci motorky nebo auta a v režimu nabíjení/udržování do baterky žádnou divočinu pouštět nebude. Některé nabíječky dokonce umí přes cigaretovou zásuvku popovídat si s ŘJ , že se bude nabíjet baterka a ŘJ jinak s klíčkem odpojovanou zásuvku aktivuje.
Pokud nabijim v motorce nechavam zapnutej CAN-bus (i kdyz zadny CAN-bus v motorce nemam).
Jinak viz navod, je to tam vcelku dobre popsane, urcite pohledej i pro CTEC
https://www.bohemiabike.cz/files/files/f1106-navod-optimate-4-duaL.pdf
Udajne by to melo i rozpoznat pripojenou baterii v motorce, a nepovolit ve standartnim rezimu spustit rezim desulfatace, ale...
"Program CAN-bus může také být použit pro nabíjení akumulátoru vyjmutého z vozidla, nemůže ale oživit akumulátory ve stádiu sulfatace. Pro oživení sulfátovaného akumulátoru zvolte program 1(standard) a následujete instrukce pro velice vybité a zanedbané akumulátory."
Mam takhle pripojene 2-3 mesice na moto pres zimu a zatim vzdycky v pohode, jde s tim nabijet i autobaterka primo ve voze, ale trva to znacne dele
Pokud je akumulátor hluboce vybitý (a možná se stupněm sulfatace), je nezbytně nutné odpojit akumulátor z vozidla před připojením nabíječky pro oživení. Speciální režim oživení nabíječky se nespustí pokud systém zjistí, že je akumulátor stále připojen k elektrickému okruhu vozidla dávající tak nižší odpor než akumulátor sám o sobě. Navíc pokud hluboce vybitý akumulátor není vyjmut pro oživení, může dojít buď k poškození elektroniky vozidla nebo akumulátoru.
1 reakcí na tento příspěvek CRF1000L 2017 a nabíječka CTEK MXS 50
Možnosti jsou dvě"
1) buď jsou Li-Ion baterie pro AT vyrobené tak blbovzdorně, že je možné je nabíjet běžnými nabíječkami (musely by mít v sobě pro tyto účely nějaký el. obvod upravující parametry) pro Pb gelové baterie (CTEK apod.) a zároveń by to ale znamenalo, že je možné ve starších afrikách původní běžné Pb gelové baterie vyměnit za nový typ Li-Ion (starší i novější typ AT samy dobíjejí stejným způsobem, pouze se vymění baterie za nový Li-Ion typ) nebo
2) novější AT s Li-Ion baterií z výroby nabíjejí jiným způsobem (jsou schopny už z výroby detekovat odlišný způsob dosažení plné kapacity tohoto typu baterie) a pokud se tato Li-Ion baterie bude nabíjet nabíječkou, která na to nemá dostatek chytrosti, tak se časem taková baterka zmaří
2 reakcí na tento příspěvek CRF1000L 2017 a nabíječka CTEK MXS 50
DO NOT USE A TRADITIONAL BATTERY CHARGER ON LITHIUM ION BATTERIES (model 2018+)
SK/CZ manual pre Hondu CRF1000L 2018 strana 167 (cca).
V skratke: nenabijas OLOVO ale Li-ion t.j. bateria ma elektroniku mozes ju poskodit.
Ma tam ist HY110
A) problem zohnat ako pozeram
B) cena: Li-ion su DRAHE - 330Eur - 500Eur.
Ved skus sa spytat v Honde . Ja by radsej dal 80Eur na Li-ion nabijacku ako 400Eur za novu bateriu.
Link: https://www.bike-pa.../100335/F_37/2/32359
Ja je mozny, ze se ty liion baterie prodávají jako náhrada klasických i do starších motocyklu ? Ten starší motocykl neumi baterku nabijet jinak nez olovenou.
Jestli honda tu origo baterku prodává za 400E tak vas bere pekne na hůl, to se nedivím, ze se vam snazi prodat i ctek jako speciální nabijecku na lionky.
Ale jestli ta hondacka nabijecka stoji 80E tak se s vama vsadim o 100e, ze kdyz ji koupim a zmerim jak nabijí tak to bude to same jako ostatni chytre nabijecky, co proste jen limituji napětí na 14+-V a pak pri poklesu proudu pod nakou hodnotu vypnou.
Takze doporucuju se prvne podivat, jak pracuje nabijecka, kterou mate doma a pokud pouziva rezimy s vyssim napetim, radsi bych ji na lithiove baterky nepouzival.
Naposledy editováno 09.06.2020 09:27:50
1 reakcí na tento příspěvek CRF1000L 2017 a nabíječka CTEK MXS 50
Li-ion ak sa pokazi nekupis ju hocikde, taktiez hladali nahradu za "HY110" ale nieco tusim bolo v UK alebo Australii ...
YTZ14S (olovena) - sa montuje do vela motoriek a namiesto tejto vies nudzi pouzit aj YTZ12S alebo TTZ12S (plnis si ju, v Afrike je ale sikmo co nieje uplne OK)
Link k HY110 od vyrobcu: https://www.eliiypo...20180308_Release.pdf
Na Africa Twin 2018+ kupit radsej LITHIUM nabijacku lebo ak sa Vam posere niekde na Ukrajine lebo ste chceli usetrit par Kč ... tak to bude potom drahe.
Lio-ion bateriu nabijete obycajnou nabijackou ale zivotnost namiesto napr. 6 rokov bude len 2-3r.
YTZ14S (Olovo) - pre Africa Twin 2016-2017 nabijajte kazdy mesiac ak nejazdite - moze umriet aj 2 rocna po 3 mesiacoch nenabijania.
CTEK LITHIUM XS, 12V, 5A - 2 490 Kč - su aj lacnejsie ale kupim taku ktoru mozem pouzit aj na auto.
kapacita (Ah): 5 - 60Ah/ udržovací režim 120Ah
https://www.battery-...lithium-xs--12v--5a/
CTEK CT5 POWERSPORT LITHIUM - 1 570 Kč
kapacita (Ah): 5 - 25Ah
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jaké vyhřívaní na Africu Honda CRF1000L Africa Twin | Markét111 | 5 | Dnes v 16:35 nevo7 |
Jaké vyhřívaní na Africu Honda CRF1000L Africa Twin | Markét111 | 1 | Dnes v 15:05 crestik |
OLEJ, olejovy filter, vzduchovy fil... [1, 2, 3] Honda CRF1000L Africa Twin | robozaho | 71 | 25.8.2024 v 12:20 DZARDINO |
Spojka CRF 1000 rv2019 Honda CRF1000L Africa Twin | Zbyněkl | 4 | 11.8.2024 v 20:15 Fratr |
Crf1000L servis na 20tis Honda CRF1000L Africa Twin | Drak-09 | 22 | 24.7.2024 v 19:21 Juraj22 |