Po tragické zkušenosti s tlumiči od britské fy TEC bike parts, které jsem jim hodil na hlavu, byl jsem nucen uspíšit svůj plán na pokus o vylepšení originálních RE tlumičů. Objednal jsem sice emulzní YSS RZ362-360TRL-54-B (necelých 12 tis.), nicméně pandemická lhůta pro dodání je min. měsíc - a jezdit se musí. Zkusil jsem vyměnit pružiny.
Na základě různých guglení, zkušenosti a debat tady na fóru jsem dospěl k závěru, že vhodná bude tuhost 17-25. Původní pružina po vymontování má délku 230 mm, což je trochu atyp. Nulové předpětí je 25 mm. Vyřešil jsem to nákupem pružiny YSS 46-17-25-240, tedy o cenťák delší. Dodáno do týdne. Dolní oko jsem posunul o 5 mm, což jde bezpečně a spolehlivě, čímž se standardní rozteč ok 360 mm posunula na 365. Na TECu jsem si vyzkoušel, že optimum je ke 370, takže pohoda. Horní „nátrubek“ u regulace předpětí odsoustružil o 5 mm (opět v poho, místa a materiálu dost). Tím jsem získal onen centimetr navíc a tedy stejné základní předpětí jako u originálů RE.
Zkušební jízda dopadla nad očekávání skvěle. Mám nějakých 80 kg čisté váhy, tedy s výbavou a svačinou v kapse do 90. Nastavení předpětí na nejmenší. V téhle konfiguraci motorka seděla slušně na silnici, obstojně pobírala nerovnosti, ale nikam neodskakovala a pérování nebylo nijak tvrdé (a už vůbec ne měkké). Řekl bych příjemně lehce sportovní. Co mne vyloženě překvapilo, byl útlum. Čekal jsem „uhoupanost“, ale ono se to chovalo mravně! Při sportovnější jízdě nebo při rychlém manévru bylo znát, že by to sneslo doladit útlum, ale pořád tlumiče fungovaly rozumně. Upřímně, kdyby tam tyhle brka dali už v Indii, asi bych žádnou výměnu „šoků“ vůbec neřešil.
Pokud někdo jezdí jen sólo, pokud nemá 150 kg, asi by se nabízelo ještě jednodušší řešení, a to nechat celou jednotku tak jak je a osadit ji kratšími pružinami YSS 46-17-25-220. Menší základní předpětí by se dalo dohnat přestavením do polohy 3 - 4. To ale nemám odzkoušeno, ať se snaží taky někdo jinej. Stejně jako přeplanžetování, které jsem nedělal, ani nezjišťoval možnosti nebo cenu. Potřeboval jsem rychlé řešení.
Za nějakých cca 1500 Kč je to docela obstojný a levný upgrade zadního pérování twinů Royal Enfield 650.
Nenamontované pružiny: vlevo originál Enfield, vpravo YSS 46-17-25-240
Vymontovaný původní tlumič Royal Enfield twin. V dolní části pružiny je celkem znát, že to s tou progresivitou Ind trochu přehnal
Upravený originální tlumič s pružinou YSS 46-17-25-240, prodlouženou délkou ok na 365 mm a snížením u regulace předpětí
(E: přestříkání nádobky na stříbrno nemá žádný praktický význam, jen se mi od začátku nelíbila ta trochu kýčovitá zlatá a la Öhlins, tak když už jsem se v tom hrabal, foukl jsem ji „hliníkovým“ sprejem.)
O 5 mm posunutá regulace předpětí
Upravená jednotka zpět na interceptoru
Naposledy editováno 17.05.2020 08:50:51
1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny
1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny
E: jsem ten popis raději trochu upravil,
Naposledy editováno 17.05.2020 08:51:36
Tada není to origiál, ale pro příklad
Ještě jedna originální na Triumphu Thruxton 1200.
Naposledy editováno 30.10.2020 18:13:11
1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny
Naposledy editováno 30.10.2020 19:34:02
2 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny
Naposledy editováno 30.10.2020 21:29:44
1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny
Jestli jsem to doře pochopil tak firma RE nabízí nespokojeným majitelum RE 650 zdarma úpravu zadního tlumiče.
https://news.maxabou...ins-rear-suspension/
Tady borci hodili dopředu na RE obrácený vidle z KTM
https://gaadiwaadi.c...390-usd-forks-video/
Pěkná úprava
https://www.tecbikep...DJ-BLK13-600x400.jpg
Tady je na RE taky pružina obráceně.
Naposledy editováno 31.10.2020 09:18:51
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny
Výměna šavlí je běžná úprava, na RE twinech se tuní kde co. Tak daleko jsem ale ještě nezašel, zvlášť když je motorka ještě dva roky v záruce.
Tec bike parts přede mnou vůbec nevyslovuj!!!
E: jo, to je jeden z prvních tuningů, co se objevil na netu. Ně se to nelíbí. A ta šavle je z nějaký místní indický 350.
Naposledy editováno 31.10.2020 09:18:55
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny
E: To bys musel jezdit ve dvou někde v dírách, abys šel tak často na doraz a nebo s motorkou naloženou po Indicku
Naposledy editováno 31.10.2020 09:37:30
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny
Já mám na mysli dynamické chování, kdy nahusto vinuté závity umístěné u kola zvyšují neodpruženou hmotu. U RE se to neprojeví nijak znatelně, ale v MX přední vidlici se zdvihem 300mm už to vliv mít může.
Trošku off topic je pak dynamické namáhání a chování samotných pružin. To se řeší až při velkých zrychleních a při rychlostech, které jsou podobné, jako když se pružina rozkmitá vlastní frekvencí, například ve ventilových rozvodech.
Možná volba pro někoho kdo v pneu nechce duši.
https://www.bartfact...om/products/?lang=en
Naposledy editováno 31.10.2020 09:57:08
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny
Ten odkaz je na indický web a mluví se v něm obecně o indickém trhu, indických cenách atd.
Obávám se, že se mýlíš. Až si zas budeš půjčovat twina, zkus jedno. Vem šroubovák (nebo cokoliv podobnýho) a ty dorazy vytáhni nahoru. Nebo stačí jen do půlky. Jsou tam jen volně. Pak se projeď okolo komína a napiš mi, kde se ty dorazy nacházej. A nemusí to být jen RE. Můžeš testnout jakoukoliv jinou motorku podobné konstrukce.
sardel píše: MilanTST> ...Nevím, jak by mi ty špunty mohly pomoci, navíc už tam mám YSS....
Dokázal bys nasát nějaké porovnání tvé úpravy origo tlumičů a YSS kompletu?
Dost by mě to zajímalo, mám o 15kg víc než ty na moto jezdivame nezřídka ve dvou... :c)
Pak je ještě třetí možnost, kterou jsem nezmínil, tak využiju příležitost, aby mi někdo třeba nenadával. Průměr osazení na spodním konci origo tlumiče je menší než vnitřní průměr YSS pružiny. Takže tam jakoby vaklá. Teda, v reálu pochopitelně nevaklá, protože je stlačená. Je ale trochu ujetá ke straně. Na funkci rostlináře to samozřejmě nemá vliv, ale z technického hlediska to není úplně čisté. Já tohle už nijak neřešil, maje už objednány kompletní tlumiče, jen jsem chtěl alternativu ze zvědavosti vyzkoušet.
Takže, vzít 220 mm YSS, vytočit malou redukci (10 mm) / kroužek z aluminia - a jsme na původních rozměrech a vše pasuje bez dalších úprav.
No, a co se týká praktických zkoušek a porovnání, jak jsem řekl, chování pružin je zákonitě obdobné. Rozdíl je v útlumu, kterej je u origa daný. Prostě přitlumit by každopádně chtěly. Na druhou stranu, čekal jsem to výrazně horší. Ovšem, cenový rozdíl úprava / výměna je přes 10 tisíc kaček. Což už je pak na zvážení každého soudruha.
Pokud bys chtěl, můžu ti ty moje upravený originály půjčit na vyzkoušení. Leží mi stejně bez užitku v garáži. Jsou to 4 šrouby, výměna snadná, práce jestli na 15 minut. Projedeš si to a rozhodneš se.
Stačí odpověď takle?
E: ještě na jednu důležitou věc jsem zapomněl, YSS tlumiče maj nastavitelnou rozteč ok, s tím se taky dá experimentovat a případně upravit jízdní vlastnosti.
Naposledy editováno 22.11.2020 20:25:22
1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny
ještě mě napadla poslední varianta, vzhledem k tomu, že zatížení mojí moto je reálně 100-200kg (dle počtu lidí a hmotnosti bagáže), nebylo by zajímavé použít pružiny 240mm a namáčknout je na origo tlumiče beze změny? znamenalo by to, že i v základním nastavení bude pružina už o 10mm předepnutá víc, než origo, což by mohlo na mojí "základní" hmotnost ideálně stačit :c)
plus tedy je tam další plus - neporušil bych úpravou záruku :c)
T.
1 reakcí na tento příspěvek Enfield Interceptor / Continental - pružiny
nicméně i tak mi vychází, že bych pro své zatížení mohl nechat předpětí o těch 10mm víc... nebo ne? co by to tedy udělalo? fakt to neni dobrej nápad? rád si nechám poradit :c)
T.
Pokud nechceš zasahovat do těla kvůli záruce, nech tedy tělo jak je, pružiny 220 a přidej výše zmiňovaný distanční kroužek. Místo 10 mm na dorovnání délky originální pružiny dej třeba 15 mm. Ale podle mne je to skoro přehnaný, až nesmyslný.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Enfield Interceptor / Continental - pružiny
assassin píše: Kohlstein> tak kdyz uz jsi me v tom tak pekne vykoupal, tak muzes uvest ktera motokrosova vidlice pouziva progresivni/dual rate pruziny ..
Suzuki RM 250 1999. Nepsal bych to, kdybych si nepamatoval, že tuhle zvláštnost jsem tady už jednou dával.
https://www.motorkar...mp;pgr=1#goto9997691
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Sraz RE Poděbrady 2024 Royal Enfield Interceptor | asitakto | 4 | 12.6.2024 v 17:22 Medved |
Royal Enfield Interceptor - Royal Enfield Interceptor | matmat | 9 | 19.2.2024 v 14:02 dasto |
Klasika nebo scrambler do 100 tisíc [1, 2] Royal Enfield Interceptor, Benelli Leoncino 500, Hon... | jincom | 49 | 8.1.2024 v 10:47 Pítrs888 |
Jaké gumy na RE Continental GT [1, 2, 3] Royal Enfield Continental GT | Alda156 | 67 | 21.4.2023 v 22:59 oondra2 |
Royal Enfield 865ccm [1, 2] Royal Enfield Interceptor | Alceste | 33 | 11.10.2022 v 20:33 callowsick |