Téma: Podřazování
5.8.2020 v 13:39
Čau, chtěl jsem se jen zeptat, co se děje s motorem a převodovkou, když podřadím a držím přitom plyn, aby to bylo plynulejší, vím, že jsou tady techniky, že těsně před puštěním spojky se to trochu vytočí, ale nevím, co je v tom za rozdíl, nejsem žádnej motorovědec, takže bych byl moc rád za nějaký poznatky, díky.
1 reakcí na tento příspěvek Podřazování
Cílem je, aby kolečka před zapadnutím do sebe bokama měli přibližně stejnou rychlost. Takže vrkneš plynem, kolečko na hřídeli "před spojkou" se s hřídelem roztočí rychleji.
Jednoduše řečeno pokud nevrkneš plynem při podřazování tak ti motorka (kolo - řetěz - převodovka - spojka) vytočí motor tak jako tak ale tím vrknutím to do sebe vše lépe zapadne a průběh brzdění motorem je takový plynulejší a pro spojku a převodovku malilinko šetrnější.
Naposledy editováno 05.08.2020 14:49:14
Naposledy editováno 05.08.2020 14:49:14
Možná znáš z auta, že když jedeš z kopce a chceš brzdit motorem, podřadíš. V tom případě musíš pouštět spojku pomalu, protože na nižší kvalt ti bude logicky motor točit více otáček. Když pustíš spojku rychle, cukne to, jako když se neumíš rozjíždět.
Proto když jedeš na motorce, brzdíš například před zatáčkou a u toho podřazuješ, je dobré podřadit s meziplynem. To znamená zmáčkneš spojku, vrkneš plynem do vyšších otáček, podřadíš, pustíš spojku. Takto lze podřadit rychleji (nemusíš spojku pouštět pomalu). Je to užitečná dovednost, která chce trochu cviku, zejména, pokud se podřazuje postupně o víc kvaltů. U sportovních motorek je to nutnost, která zabrání zablokování zadního kola při podřazování. Hlídá to do jisté míry antihop spojka, pokud je přítomna, ale lepší je to umět a využívat.
Proto když jedeš na motorce, brzdíš například před zatáčkou a u toho podřazuješ, je dobré podřadit s meziplynem. To znamená zmáčkneš spojku, vrkneš plynem do vyšších otáček, podřadíš, pustíš spojku. Takto lze podřadit rychleji (nemusíš spojku pouštět pomalu). Je to užitečná dovednost, která chce trochu cviku, zejména, pokud se podřazuje postupně o víc kvaltů. U sportovních motorek je to nutnost, která zabrání zablokování zadního kola při podřazování. Hlídá to do jisté míry antihop spojka, pokud je přítomna, ale lepší je to umět a využívat.
1 reakcí na tento příspěvek Podřazování
Když nemáš mezi každou rychlostí neutrál a neřadíme na dvakrát tak to je jenom hezký zvukový efekt.

Přesně 
Hlavně jde o to, nastavit plynem výkon do "vyváženého stavu" (motor ani netáhne, ani nebrzdí) a pak jde snadno vyřadit ozuby z kola. Při podřazování, plynem "správně" přidávat, tak se v mezičase přeřazení zvýší otáčky a do kola nižšího stupně to zase snadno zapadne.
Při řazení nahoru se zase patřičně ubírá.
V jednoduchosti je krása

Hlavně jde o to, nastavit plynem výkon do "vyváženého stavu" (motor ani netáhne, ani nebrzdí) a pak jde snadno vyřadit ozuby z kola. Při podřazování, plynem "správně" přidávat, tak se v mezičase přeřazení zvýší otáčky a do kola nižšího stupně to zase snadno zapadne.
Při řazení nahoru se zase patřičně ubírá.
V jednoduchosti je krása

Valve píše: Když nemáš mezi každou rychlostí neutrál a ...
Pěkný léto všem, Jirka
3 reakcí na tento příspěvek Podřazování
a ta další otázka, kdybych prostě na hulváta držel plyn, a podřadil, co by se mohlo stát, hádám, že to není šetrný pro motor nebo převodovku, ne?
jinak díky za všechny odpovědi.
jinak díky za všechny odpovědi.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování
PetrL3 píše: Cílem je, aby kolečka před zapadnutím do sebe bokama měli přibližně stejnou rychlost. Takže vrkneš plynem, kolečko na hřídeli "před spojkou" se s hřídelem roztočí rychleji.
Moment, nie je spojka medzi motorom a prevodovkou? Pravdepodobne aj rozpojená spojka bude prenášať drobné promile sily z motora na výstup, takže to nejaký vplyv môže mať, ale moc sa mi to nezdá.Samozrejme, že je tu ešte ďaľší faktor (buďto druhý alebo jediný), čo píše Lys, že keď podraďuješ a necháš otáčky počas radenia klesnúť, po pustení spojky sa musia otáčky motora zrovnať s Tvojou rýchlosťou, takže motorka sa pohybuje dopredu, to sa prenáša na koleso, reťazou na prevodovku, odtiaľ cez spojku na motor - a keď má ten motor veľkú zotrvačnosť (typicky veľké motory s málo valcami), sila potrebná na jeho roztočenie môže byť tak vysoká, že sa Ti utrhne zadok. Plus sa viac opotrebúva spojka.
xdxxddx> Šetrný to není, ale nikdo neví, co se stane. Nevíme totiž, jak silně hodláš na tu páku dupnout, jak moc budeš mít vytočenej motor. To už je taková trochu hloupá otázka (bez urážky, nemyslím to zle).
Naposledy editováno 06.08.2020 10:37:07
Naposledy editováno 06.08.2020 10:37:07
Metric> Jo, samozřejmě máš pravdu, blbě sem to napsal.
Jinak vždy, když řadíš (u mokrý spojky), pro zjednodušení můžeš předpokládat, že spojka trochu zabírá (tečné napětí v kapalině). Takže proto srovnání otáček pomůže hladšímu zaskočení kol do sebe (i rozpojení původních).
Naposledy editováno 06.08.2020 11:11:59
Jinak vždy, když řadíš (u mokrý spojky), pro zjednodušení můžeš předpokládat, že spojka trochu zabírá (tečné napětí v kapalině). Takže proto srovnání otáček pomůže hladšímu zaskočení kol do sebe (i rozpojení původních).
Naposledy editováno 06.08.2020 11:11:59
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Podřazování
[quote=Metric Pravdepodobne aj rozpojená spojka bude prenášať drobné promile sily z motora na výstup, takže to nejaký vplyv môže mať, ale moc sa mi to nezdá.
[/quote]
Zcela jistě to má určitý pozitivní vliv. Já nevím jak to mají moderní mašiny, ale moje umožňují řazení bez spojky oficiálně a od trojky výše spojku vůbec namačkám. Jde to samozřejmě i u nižších kvaltů, ale to už vyžaduje jemnou práci s plynem, jinak to není příliš pohodlné.
[/quote]
Zcela jistě to má určitý pozitivní vliv. Já nevím jak to mají moderní mašiny, ale moje umožňují řazení bez spojky oficiálně a od trojky výše spojku vůbec namačkám. Jde to samozřejmě i u nižších kvaltů, ale to už vyžaduje jemnou práci s plynem, jinak to není příliš pohodlné.
xdxxddx píše: a ta další otázka, kdybych prostě na hulváta držel plyn, a podřadil, co by se mohlo stát, hádám, že to není šetrný pro motor nebo převodovku, ne?
jinak díky za všechny odpovědi.
Ti to píšu o kousek výš. Nesmí to být na hulváta (teda může, ale mašina trpí), musí to být akorát

Romulus.> Ideálně by měl bejt rozdíl otáček ozub kol jen takovej, aby šlo přeřadit tak rychle, jak rychle to tam kopneš nohou, že... Při stejný rychlosti by většitnou k přeřazení nedošlo (kola by nezapadly, pokud by náhodou zrovna nebyly ve správné poloze na hřídeli) a při velkým rozdílu je jasný, co je nežádoucí.
Metric> Ještě ti to napíšu takhle. Zkus si kopnout jedničku při vytočeným motoru a v podstatě to, co uslyšíš a ucítíš děláš ve velice mírné formě při řazení bez meziplynu. Jen je to v zanedbatelný míře, takže to nemá asi nějak zásadní vliv na životnost (nebude to slabý místo).
Naposledy editováno 06.08.2020 11:26:41
Naposledy editováno 06.08.2020 11:26:41
Jasně,
je to tak, že přijíždím k zatáčce a budu podřazovat.
Uberu plyn a opřu nohu s citem (asi jako když dávám jedničku když stojím) o šaltpáku a přidávám plyn.
Ve chvíli, kdy se výkon vyrovná to samo přeřadí dolů a přidaný plyn zvýší na tu "milisekundu" (než zapadnou ozuby nižšího kvaltu) otáčky a krásně se to sejde
je to tak, že přijíždím k zatáčce a budu podřazovat.
Uberu plyn a opřu nohu s citem (asi jako když dávám jedničku když stojím) o šaltpáku a přidávám plyn.
Ve chvíli, kdy se výkon vyrovná to samo přeřadí dolů a přidaný plyn zvýší na tu "milisekundu" (než zapadnou ozuby nižšího kvaltu) otáčky a krásně se to sejde

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
michelin road 6 NEBO pirelli diablo... Yamaha MT-07 | Míra12345678 | 15 | 15.4.2025 v 11:16 čeplin |
MT-07 koroze kyvky [1, 2] Yamaha MT-07 | Andloc | 35 | 3.4.2025 v 14:15 Lord_Lee |
A2 první motorka Yamaha MT-07, Kawasaki Z900 | patrikos04 | 6 | 20.3.2025 v 08:06 TomasRA |
Yamaha MT-07 fórum (nejen)pro majitele [1 ... 32, 33] Yamaha MT-07, Yamaha MT-07 Moto Cage, Yamaha XSR 700... | SuperSic58 | 981 | 22.11.2024 v 15:11 CB600 |
Dynamo (stator a rotor) Yamaha MT-07 | Frankie8 | 4 | 9.9.2024 v 11:38 Frankie8 |