novu zadnu pneu Bridgestone Exedra mi v servise obuli na rafik a pred namontovanim na moto mam pochybnosti o
smere ktorym sa ma otacat. na prilozenej fotke je vidiet napis "Rear Use Only" a okolo je čosi, čo pripomína
šípku, teda mozno aj smer otacania pneu.
Otazka : ak sa pozrieme na dezen, ma sa pneu otacat podla modrej, alebo cervenej šípky ?
vdaka za pomoc
Naposledy editováno 08.05.2021 19:25:50
1 reakcí na tento příspěvek Smer otáčania pneu
1 reakcí na tento příspěvek Smer otáčania pneu
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
kerut píše: uz se to tu resilo taky milionkrat,.. predni klouze pri brzdeni tak, ze ma tendenci otacet se pomaleji nez asfalt , zadni klouze v trakci tak ze ma tendenci otacet se rychleji nez asfalt, drazky odvadi vodu na mokru, tak jsou otoceny podle toho prokluzu,.. a na vt750 to bude stejne v celku jedno
Nemá to nic společného s brzděním ani s trakcí ani s nějakou vodou. U dezénu tvarovaného do šípu to má spojitost s opotřebením a tuhostí bloků dezénu v náklonu.
1 reakcí na tento příspěvek Smer otáčania pneu
Kohlstein: U pneumatik které nejsou výslovně deklarované jako přední/zadní opravdu platí, že dopředu se to dává šipkou obráceně a opravdu kvůli odvodu vody a tím pádem lepší trakci při brždění na mokru. Odkud máš svou informaci?
Kohlstein píše: Nemá to nic společného s brzděním ani s trakcí ani s nějakou vodou. U dezénu tvarovaného do šípu to má spojitost s opotřebením a tuhostí bloků dezénu v náklonu.
Díky za vysvětlení, hned jdu volat do Michelinu, že to u mých gum na předek i zadek udělali špatně.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
Pravda je, že první pneumatika s takhle tvarovanými bloky byla v roce 1982 Metzeler Lasertec ME33. Do té doby se používaly různé symetrické cik-cak, čtvercové, kosočtvercové nebo podélné vzory. Metzeler u ME33 dosáhl zvýšení nájezdu o nějakých 20-30% a lepší stabilitu v zatáčkách.
Na obrázku je žlutá šipka směr jízdy. Když se motorka nakloní v zatáčce a bod dotyku s vozovkou je někde uprostřed šikmého bloku, červená šipka je směr dostředivé síly, která působí na gumu, zelená je síla od valivého odporu nebo lehčího přibrzdění. Ve směru výslednice je blok nejtužší. (edit - přední pneumatika se na obrázku jakoby odvaluje po tváři pozorovatele, nebo jinak, jakoby se odvalovalapo vnitřní straně skla monitoru)
Pro lepší představu další fotka, jak se vzorek opírá do země. Na zadním kole je směr bloků obráceně, protože motorka v zatáčce akceleruje. Dneska se dělají drážky / bloky různě do oblouku, aby u středu gumy byly víc podélně kvůli brzdění a akceleraci, a na krajích víc příčně z důvodu dostředivých sil.
Edit - ještě dodám, že jsem tu ME33 měl na GPZ a tam se teda ten předpoklad vyššího nájezdu nepotvrdil. Ale mohl jsem si za to sám, protože jsem nechal špatné vymačkané ložisko řízení dojít až do stavu, kdy bylo o hubu sundat i jen jednu ruku z řidítek, jak to hned začalo kmitat.
Naposledy editováno 09.05.2021 09:31:20
1 reakcí na tento příspěvek Smer otáčania pneu
1 reakcí na tento příspěvek Smer otáčania pneu
Jak se tak dívám na ty fotky, tak si vzájemně odporují.
Na té horní fotce mají drážky pneu opačný průběh než na té spodní. Pokud tedy platí vyznačený směr jízdy pro obě pneu na první fotce.
Ta zadní guma evidentně vyhání vodu zpod gumy při trakci. Podobně jako terénní stromkový vzorek třeba na traktoru, který vytlačuje bahno zpod gumy ven při prokluzu.
Levá (přední) by to dělala při brždění přesně naopak. Hnala by vodu pod sebe. Za mně to logiku má. Nejsou to jen kecy.
Jen dodám, že to beru tak, že se na ty dvě gumy dívám shora.
Naposledy editováno 09.05.2021 09:14:31
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
1 reakcí na tento příspěvek Smer otáčania pneu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
Beranidlo píše: b0b4n> Díváš se na to špatně, moje chyba, doplněna věta o směru pohledu k předchozímu příspěvku.
Tak pak je to podle mně zase naopak a sice že zadní guma při trakci tahá vodu pod sebe. Si to valení pneu při zátěři na mokré cestě představ.
Na tom obrázku od Stridera (za podmínky že se na to dívám Tvým pohledem (zespodu) a gumy "jedou" ve stejném směru jako na Tvém obrázku) je to podle mně funkční. Zadní guma vodu vyhání více při záběru, přední zase více při brždění.
Jen dodám, že tomu nerozumím, nikdy jsem se tím nezabýval. Jen mi to přijde logické a dává mi to smysl. :)
A na mojich pneu to tak je: ODKAZ
Naposledy editováno 09.05.2021 11:33:41
Strider> pokud je to na VT750 tak bych to asi neresil, na kolobezce mam v predu i v zadu zadni Hidenau K66 80/100 (obyc, ne siliku) a drzi to na mokru 15x lip nez puvodni conti-go se spravne otocenym dezenem, je to i o smesi..
1 reakcí na tento příspěvek Smer otáčania pneu
...idem na pivo, rano budem mudrejsi.
Naposledy editováno 09.05.2021 18:52:12
Beranidlo nepsal, ze jsou tam ty drazky kvuli zpevneni pneu. Je jasny, ze drazky jsou tam kvuli odvodu vody - Beranidlo psal, ze jejich smer je danej vyslednici sil ktera v kontaktni miste pusobi. Na prurezem kulate pneu je jasne, ze drazka kolma na osu jizdy je z hlediska odvadeni vody dostatecna (nebal bych se napsat idealni). No a na realne pneumatice ta drazka kolma na osu jizdy neni ( nebo jeji prumet, at me nekdo nechyta za slovo), ale je sipovita. Ty nejspis tvrdis, ze ta sipovitost je kvuli tomu, ze ta voda bude odvadena lip - pri brzdeni je podle tebe vhodnej mit sip na jednu stranu, pri akcelaraci na druhou.
Ja osobne o navrhovani pneumatik nevim nic, ale me ten vliv sklonu drazky na odvod vody prijde docela pofiderni a naopak mi prijde pomerne logicky, stocit ty drazky podle vyslednice sil ktera pusobi na kontaktni plochu.
Nejsem si jistej kolik lidi tady jezdi na vode takovou kudlu aby poznali v naklonu jestli je vzorek natocenej tak nebo jinak. Zvlast pokud jde o nejake diagonalni praskacky a motorka taky asi nebude zadnej supersport.
Naposledy editováno 09.05.2021 19:06:18
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
Kohlstein píše: Nemá to nic společného s brzděním ani s trakcí ani s nějakou vodou. U dezénu tvarovaného do šípu to má spojitost s opotřebením a tuhostí bloků dezénu v náklonu.
Beranidlo píše: 1100Virago>S tou vodou jsou to reklamní kecy, aby i pro slabomyslné existovalo nějaké vysvětlení, nejlépe s s nějakým obrázkem, kde těma drážkama tečou potoky vody.
Naposledy editováno 09.05.2021 20:01:56
Strider píše: po kerut-ovom prispevku uz som to vzdal, ale potom napisal prispevok charlie.1800vtx a som zase rozhodnuty to nechat prezut podla "sipky"
...idem na pivo, rano budem mudrejsi.
Tvl, sem netušil, že to tu bude tak živá diskuse. Vždycky jsem měl automaticky za to, že pokud se na bočnici pneu vyskytuje šipka, tak to znamená směr otáčení a víc jsem to neřešil a řídil se tím. A v motopneuservisu asi taky, protože mi vždy nazuli automaticky, aniž bych to s nima řešil,, gumu dle těch šipek. Ještě jsem se teď jednou plazil pod mašinou. Ta šipka v nápisu asi má nějakou funkci, když na obou stranách směřuje stejným směrem tedy na jedné straně je u F a na druhé u t slova Front. A odpovídá to směru otáčení dle modré šipky, tedy "šípy" jako se nazouvají u traktoru na zadní nápravu a stejně bývají orientované "šípy" na pneu u osobáků - co si vybavuju. Přijde mi logický, že voda by měla být vytlačována od středu ke krajům pneu. A já to konkrétně mám u zadní i přední pneu stejné, tedy hlavní drážky vytlačují vodu postupně od středu do stran. U traktorů či terénních náklaďáků se přední klasické šípáky na přední nápravu nazouvají obráceně, ale tam to má jinou funkci - je to kvůli vyčištění vzorku od bahna když se potřebuješ vyprostit couváním, tam to nesouvisí s vodou, ale se samočištěním od bahna.
Já se tu nechci hádat. Jak říkám, konkrétně Bridžky jezdím už několikátý, vždy nazutý dle šipky a funguje to. Vtx-ka má už nějakej výkon, na mokru dokáže hrabat i ve stovce, ale běžně v dešti jezdím - prostě s rozumem, jako v dešti. Ale opakuju - můj názor, moje zkušenosti - s Exedra Max, hádat se tu nechci.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
k veci - to co podtrhujes u beranidla ja chapu tak, ze to zakrouceni drazek nema nic spolecneho s odvodem vody, ne existence drazek jako takovych…
vychazim z toho, ze existence drazek v pneu je jasna…. ze diskutujeme jen nad jejich tvarem….
Naposledy editováno 09.05.2021 21:46:32
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
tvar drazek je proste takovej aby byla relativni draha vody co nejkratsi smerem ven (relativni protoze vzhledem k tomu, ze v pripade ze ta drazka zacina hrat roly ta guma po tom asfaltu uz driftuje, tak je v podstate i pitomost i ze by voda mohla nejak tect "dovnitr", ta voda prakticky netece vubec nikam, ta stoji, vytlacuje se do drazek a pohybuje se guma po asfaltu kolem ni, ne voda v drazce),
..na tom ze to vetsina beznych uzivatelu, kteri nejezdi na vode na hranici adheze, a tak to nema sanci moc vyuzit se asi taky shodnem, to pisu od zacatku ze na choperu nejspis nema smysl o tom moc premyslet,,..
Hi, I'm from Dunlop motorcycle tyres and I hope what follows explains why front and rear tread patterns are in opposite directions to each other.
Tread patterns have several other duties other than evacuating water. One of which is to contribute to even-tread-wear characteristics, i.e. not wear out in a stepped manner that can affect a bike's handling towards the end of the tyre's life.
In order to give smooth, even wear the tread grooves need to be aligned with the forces acting upon the tyre. With the rear tyre the forces are accelerative (from the engine) and cornering. The further the bike is leaned over the less effect the accelerative forces have because the amount you're on the gas reduces as lean angles increase. But as the bike is leaned further over the more the cornering forces come into effect.
So in the centre of the tyre the grooves tend to be more circumferential in order to align them with the accelerative forces pushing the bike forwards at more upright angles. But the grooves gradually arc outwards towards the tyre's shoulders as the cornering forces come increasingly into play. Hence, even though most tyre tread designs differ from each other you will usually find large elements of arcing tread design. And those tyres that don't follow this principle tend to have poorer wear characteristics.
Because bikes are not 2-wheel-drive vehicles, the forces acting upon a front tyre are not accelerative and cornering but braking and cornering. Braking forces affect a rear tyre a little but they are overwhelmed by the accelerative forces. The vast majority of the bike's braking is done by the front tyre and braking forces are in the opposite direction to accelerative forces so in order the align the tread grooves with these forces from upright to leaned over they need to be in the opposite direction to rear tyre tread grooves.
This principle holds true for all of our road and race radial tyres: Roadsmart, Qualifier, Qualifier II, Qualifier RR, GPR Alpha-10, GP Racer D209 and D211GP.
If it's the thought of poor water evacuation that's concerning you, don't worry. When it's raining, research with our development riders has found that on the road, riders rarely lean beyond 28 degrees. 25 to 30 degrees being the usual range, depending on the rider's experience and riding style. So the grooves that clear the majority of the water are concentrated in this zone of the tyre and you'll notice that the grooves in this area of your tyres are largely circumferential on both front and rear, so no problems with water evacuation straight out from the rear of the tyre's contact patch.
New developments in compounding are also having a greater effect on a tyre's wet road grip. The Qualifier RR has as much wet road grip as all-round sports-touring tyres of just a few years ago, despite having far less tread grooves.
When the road dries out you use bigger lean angles so we reduce the amount of grooves further out towards the shoulders, where there is reduced need for water clearance. By having less grooves on the tyre's shoulders, and hence more rubber in contact with the road, dry road grip is increased.
I hope that helps.
https://www.bikechat...ewtopic.php?t=298205
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Smer otáčania pneu
podle tvoji teorie by tam ty drazky byly minimalne vepredu k nicemu, protoze pokud nefunguji do okamziku driftu - nepotrebujes je.
Porad si myslim, ze vsichni vychazime z toho, ze drazky jsou tam kvuli vode. Diskutujeme pouze jejich tvar. To ze animace jak drazkama proudi voda je nesmysl se tu shodnem asi vsichni kdo mame nejake tuseni o fyzice.
cela diskuze vychazi z toho, jakym smerem pneu nazout a na co to muze mit vliv. A k tomuto tematu se nekteri vyjadrili ve smyslu, ze to kterym smerem je ten vzorek sipovej nema nic spolecneho s vodou. nema to ani nic spolecneho s trakci - protoze je opet uplne jasne, ze kazda ta drazka trakci zhorsuje (bavime se o jezdeni po asfaltu) - takze nam zbyva jen jedna vec, ty drazky jsou tak jak jsou (myslim jejich sipovitost) z jedineho duvodu - a tim je opotrebeni
-takze jsme asi dosli k tomu samemu co beranidlo ne?
Naposledy editováno 09.05.2021 22:57:11
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Zvýšení řídítek u Honda VT750c rok ... Honda VT 750 Shadow Aero | Johny666 | 2 | 23.7.2024 v 00:21 Johny666 |
Pneu s bílou bočnicí Honda VT 750 Shadow Aero | BigTim | 15 | 14.1.2019 v 19:19 dědoušek |
Vt750c4 2009 Honda VT 750 Shadow Aero | pytel21 | 0 | 12.5.2018 v 22:49 pytel21 |
Co na chrom? Suzuki VS 1400 Intruder, Yamaha XV 1100 Virago, Suzu... | Kalanis | 26 | 19.5.2017 v 12:14 Bůča_ |