Mám dotaz ohledně nouzového brzdění na motorce bez ABS.
V autoškole jsem jezdil na motorce s ABS. Koupil jsem si freewinda bez abs a rád bych si procvičil nouzový brzdění.
Jenže na motorce bez ABS jsem nikdy neseděl.
Mohli by jste mi trochu poradit jak na to, jak se bude ten stroj chovat. Co očekávat, prostě vaše rady a tipy.
Děkuji všem za rady.
1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění
1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nouzové brzdění
Díky za radu, je to můj první stroj a jsem z toho trochu zesranej

Martas1390 píše: Johny_Servis> Mám v tom trochu zmatek, když zamáčknu moc silně přední brzdu, tak se může kousnout a hrozí přelítnutí?
Díky za radu, je to můj první stroj a jsem z toho trochu zesranej
Tak pokud chceš trénovat kritický brzdění tak se ti může zvedat zadek nebo klouznout předek takže jo je to jako nakole
Až si motorku koupíš tak zkontroluj gumy, jestli nejsou stoletý nebo sjetý, pokud se ti nebudou zdát tak neškudli a vyměň je za nový, nečum po vejrech a věnuj se provozu a bude to OK. Respekt je dobrej, ale bejt zesranej není potřeba.

Stejně je potřeba vše získat praxí v provozu a trochu se 'opráskat' v reálném provozu.
Já jsem v sobotu jel okolo Jizery na Rokytnici a nějaká kunda za zatáčkou zastavila kvůli sanitce v prostisměru. Ten Tuareg co jel přede mnou to zahamstl zrovna v zatáčce a díval se vyděšeně do zrcátka co s tím budu dělat já v rychlosti cca 80km/hod s batůžkem za sebou. Začal jsem v náklonu brzdit,ale už nebyl čas to postavit,tak jsem pustil brzdy a Tuarega jsem objel,protože to auto v protisměru buď vidělo,že jsem v hajzlu,nebo uhýbalo té sanitce,to je asi teď jedno. Důležité je,že tam nechal místo,já se rozhodl otrocky až do konce nebrzdit a souhra šťastných náhod tomu chtěla,že se naštěstí nic nestalo!!

Naposledy editováno 14.06.2021 11:43:54
2 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění
Dobrym vedlejsim efektem ABS pak je schopnost automaticky rozdelovat brzdny ucinek, takze kdyz zacnes brzdit jen predni, tak aniz bys to chtel, tak ti soucasne pribrzduje i zadni, coz je diky tomu, ze jsou tam elektromechanicke ventily, cerpadlo a rozdelovac, tedy komponenty, ktere prisly az s ABS.
Celkove kdyz se naucis na motce bez ABS, tak prechod na novejsi stroj je uplne bez problemovy a kolikrat budes mit pocit ze tam to ABS ani neni, protoze budes mit slusne vycviceny cit na brzdu, ktery bude citlivejsi nez pasmo kde zacina ABS zasahovat. Opacne, cili to co resis ted, bude trochu problem. Jsi zvykly brzdit na max a elektronika at se stara, ale ted je to vsechno jenom na tobe a necitlive zachazeni muze zkoncit nehodou
Johny_Servis píše:
Dobrym vedlejsim efektem ABS pak je schopnost automaticky rozdelovat brzdny ucinek, takze kdyz zacnes brzdit jen predni, tak aniz bys to chtel, tak ti soucasne pribrzduje i zadni, coz je diky tomu, ze jsou tam elektromechanicke ventily, cerpadlo a rozdelovac, tedy komponenty, ktere prisly az s ABS.
Tak na to pozor, ne všechny motorky mají DUÁLNÍ brzdy! Rozhodně neplatí ABS = Duální brzy

Jinak zakladateli vlákna: Hele ničeho se neboj, asi téměř každý začínal na mašině bez ABS. Zkus si to několikrát na parkovišti u obchoďáku různě intenzivně brzdit, oběma, zadní, přední... Rozhodně to člověkovi pomůže. Přední brzdu na suchu téměř nezablokuješ (o to víc, že freewind pokud se nemýlím má jen jednu přední brzdu), zadek tam už je situace jiná a pokud na něj člověk dupne, tak se blokuje ALE v drtivé většině případů to jde ustát a je to v pohodě, prostě jak když blokuješ zadek na kole.
Nabrzdit trochu s citem aby se potopil předek = přeneslo maximum hmotnosti na přední kolo a pak už můžeš přidávat tlak na páčku až do potencionálního zvednutí zadku do vzduchu.
Když za to v první pulvterine vezmeš moc, kolo se blokne, ujede do strany a ležíš.
To že preletis přes řidítka hrozí asi nejmíň, to už chce fakt antitalent..
Při opravdu krizovém brzdění ( pokud umíš využít potenciál přední brzdy ) je zadní zbytečná, protože je zadek tak odlehčen, že stejně nemá moc velký grip a půjde do smyku...
Zadní brzda se používá buď hned na začátku > také částečně přenese váhu na predek ještě než na tu přední sáhneš (vyšší dívčí) nebo se používá v úplně jiných situacích.
Je dobrý zkusit si záměrně bloknout předek v malé rychlosti na štěrku apod., abys věděl co to udělá a být na to připraven a hned zase tlak na páčku přední brzdy povolit ... Ještě než lehnes..
Zkoušet, zkoušet, zkoušet.
Dobrej jezdec zastaví na suchém čistém povrchu z kila na max. 40 metrech

Naposledy editováno 14.06.2021 22:00:29
1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění


Trénuj opatrně a good luck.
E: Hodně z nás začínalo na moto bez ABS jako Ty, ale to byla jiná doba a sám mám na těle několik "památek, když jsem sbíral zkušenosti". Rozum do hrsti mi vždy říkala babička ....

Naposledy editováno 14.06.2021 23:11:46
Johny_Servis píše: Martas1390> ..... Dobrym vedlejsim efektem ABS pak je schopnost automaticky rozdelovat brzdny ucinek, takze kdyz zacnes brzdit jen predni, tak aniz bys to chtel, tak ti soucasne pribrzduje i zadni, coz je diky tomu, ze jsou tam elektromechanicke ventily, cerpadlo a rozdelovac, tedy komponenty, ktere prisly az s ABS.
ProsteOFF píše: Tak na to pozor, ne všechny motorky mají DUÁLNÍ brzdy! Rozhodně neplatí ABS = Duální brzy
Ahoj, je to jak píše ProsteOFF když má motorka ABS, tak to neznamená, že má "duální - kombi brzdy" a taky to neznamená, že když má motorka "duální - kombi brzdy", tak musí mít i ABS. Funkce duálních - kombi brzd = brzdíš jen přední a přesto Ti přibrzďuje i zadní brzda (část brzdného výkonu jde na zadní kolo). Honda toto řešení používala a snad i stále používá u některých modelů motorek a skútrů ...? Postav motorku na hlavní stojan, zamáčkni naplno přední brzdu a někomu si řekni ať zkusí otočit zadním kolem a hned zjistíš zda MÁŠ anebo NEMÁŠ duální-kombi brzdy.
Naposledy editováno 14.06.2021 23:30:55
1 reakcí na tento příspěvek Nouzové brzdění

Na začátek je dobré trénovat na 60km/h, není to ještě tak smrtelná rychlost, ale zároveň už to není nízká rychlost, kdy to můžeš zahamtnout, vytuhnout a ono to nějak dopadne.
První brzdění dej klidně zvolna, pomalý nástup a ne velký tlak na brzdu, ale soustřeď se nato, abys při každém dalším pokusu byl o trochu lepší. Brzdi vždy o trochu silněji a s trochu razantnějším nástupem. Hlavní je to zkoušet, zkoušet a zkoušet. Trénink ničím nenahradíš. Zlepšuj se pomalu, ale soustavně, zkus se vyvarovat velkým skokům. Pokud bys byl na opuštěné ploše, řekni někomu známému kde jsi a domluv si čas, kdy se ohlásíš, že jsi ok, abys nezůstal někde ležet.
Můžeš si také vyzkoušet jiné rychlost, v cca 20km/h si můžeš vyzkoušet zahamtnutí brzdy a utržení přední gumy, tam si hlavně dej bacha, abys měl přední kolo zcela rovně, byl vzpřímený a byl na co nejrovnější části trati.

pokud seplo,tak jsem si ani nevšiml,nevím jestli to jde poznat jako třeba u auta ,kdy ti "kopne" brzdový pedál...
E: hlavně ve městě nekoukej moc po holkách ,ale radši se věnuj provozu
Naposledy editováno 15.06.2021 06:51:59
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Suzuki Freewind únik oleje Suzuki XF 650 Freewind | FiffiQ | 16 | 12.8.2024 v 11:11 FiffiQ |
zkušenosti s moto Suzuki XF 650 Freewind | Míra-Prcek | 9 | 20.5.2024 v 18:18 Míra-Prcek |
Zapojení Gipra Suzuki XF 650 Freewind | Kane1905 | 4 | 27.4.2024 v 22:43 Kane1905 |
Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso 6... [1, 2] Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso... | Slezy28 | 37 | 20.3.2024 v 17:19 Demonient |
motor Suzuki XF 650 Freewind | jawaboy1 | 17 | 6.11.2023 v 08:55 primera |