chápu že tady bylo hromada dotazů ohledně tlumičů a olejů a vlastně zakládám další dotaz . Nechci se ani ptát co a jak se opravuje, nebo jaké náplně do motorky patří, to vše snad vím. Na letošní sezónu jsem se rozhodl provést větší údržbu své Hondy XL650V Transalp, hlavně předku.
Takže jsem dal:
- Nové kotouče a destičky, repasoval zatuhlé pístky v třmenech, nové všechny gumové díly a těsnění, repasoval i brzdovou pumpičku atd. Brzdí to o mnoho lépe (pořád je to spíš bláto, ale citelně se to zlepšilo)!
- Nová ložiska kol.
- Dále údržba tlumičů. Nemám jedinou informaci jak byla údržba tlumičů prováděna předchozím majitelem. Takže tam byl tmavý zakalený olej neznámé viskozity a spousta bordelu. Tlumiče jsem rozložil a i když ani jeden tlumič netekl, vyměnil jsem gufera a prachovky. Podle servisního manuálu nalil olej do tlumičů SAE 5W a také požadované množství (pumpování, dolévání, kontrola hladiny, opakování...). Pružiny se zdají být už lehce unavené, ale nechal jsem je.
Výsledek: Pocitově motorka lépe sedí, v zatáčkách a náklonu je jistější, neodskakuje a v terénu krásně drží stopu. Brzda je sice pořád tupá, ale cítím v ní jistotu a jak moc brzdí.
Problém: Jenže je tu jeden problém. Objevily se vibrace, respektive takové houpání jako kdyby bylo velmi nevyvážené kolo. A jen v rychlostech mezi 50-60 km/h. Je to velmi nepříjemné, protože tahle rychlost je běžná v obcích i mimo obec. Nahoru a dolů poskakuje celý předek, v zrcátkách není nic vidět. Připomíná mi to dětství a sezení na pračce při ždímání aby nikam neutekla .
Nemám tušení co by to mohlo dělat.
- Ložiska – nová, kontrola - OK
- Ráfek – opakovaná kontrola - OK
- Guma – nová, opakovaná kontrola - OK
- Vyvážení kola - několikrát kontrolováno – OK
- Kotouče – nezvlněné - OK
- Brzdy – volné, nepřibržďují, třmeny ve vodících čepech volné – OK
- Zadní kolo – kontrola, nová guma, vyvážení, ložiska – OK
- Houpe i když držím spojku a vypnu motor – není od motoru – OK
- Ložiska krku řízení – 15000km, kontrola – OK
- Náhon tachometru (od kola) – lehký odpor, pravidelný při otáčení ozubeného kola v převodovce náhodu tachometru, promazané – za studena, nevím jestli ok nebo ko
Můj dotaz je, zda se s tím někdo nesetkal, nebo nemá tip co. Budu rád za cokoliv, už si skoro nevím rady.
- Jiný olej do tlumičů než 5W co říká manuál? Třeba 7,5W nebo 10W?
- Jiná hladina oleje v tlumičích než 141mm od vrchu stlačeného tlumiče bez pružiny?
- Přidírající se ozubené kolečko, převodovky náhonu tachometru?
Díky za každý nápad
Naposledy editováno 04.08.2021 09:49:14
1 reakcí na tento příspěvek Honda XL650V - vybrace/houpání
Pokud ti předek odskakuje, možná máš špatným způsobem utažené vidle, nejsou úplně paralelně, koukni do manuálu na přesný postup montáže.
Já problémy přímo neměl, ale aby se při brždění tolik nepotápěl předek, dal jsem progresivní pružiny a samozřejmě 5W olej. A nakonec jsem dal zadní tlumič od YSS, ale prostě jen kvůli většímu pohodlí, přímo problém nebyl.
Slávek-TDM píše: Vibrace může způsobovat i nepravidelně vytahaný sekundární řetěz.
Na to kouknu. Díky ta tip. Řetěz je poměrně nový, 15000km, ale kouknu.
vilemx píše: Houpání od předního kola při cca 60 km/h je holt docela častá věc u větších (c)endur. U tebe to vidím tak, že než jsi sáhnul na předek, tak se houpání tolik neprojevovalo. Ne, že by tam nebylo. Nyní ti nezbývá než klasikcé laborování s převážením a kontrolou vycentrování kola, montáží nové přední gumy, hraní si s viskozitou oleje.....
Dělali to už dvě pneumatiky, stará i nová ložiska atd. No budu dál zkoušet. To, že problém tam již byl, je možné, nevím jaký olej v tlumičích byl, třeba to tak řešil i předchozí majitel. Díky za odpověď a tipy.
Pedl píše: Pokud se ti to opravdu houpe dost při konstatní jízdě, tak ti asi tlumiče netlumí.
Pokud ti předek odskakuje, možná máš špatným způsobem utažené vidle, nejsou úplně paralelně, koukni do manuálu na přesný postup montáže.
Já problémy přímo neměl, ale aby se při brždění tolik nepotápěl předek, dal jsem progresivní pružiny a samozřejmě 5W olej. A nakonec jsem dal zadní tlumič od YSS, ale prostě jen kvůli většímu pohodlí, přímo problém nebyl.
Ano, asi netlumí jak by bylo třeba. Za jízdy ale neodskakují a nerovnosti žehlí pěkně. Budu zkoušet jinou viskozitu oleje. Vidle zkontroluji znova, ale měl jsem je dole už mnohokrát. Díky za tip. Jinak o progresivních pružinách uvažuji
Syste píše: Zadní kufr máš?
Mám dva menší boční kufry a brašnu místo topu. Houpe to s kufry (zaplněné) i bez nich. S kufry je to citelnější.
Naposledy editováno 04.08.2021 11:24:47
1 reakcí na tento příspěvek Honda XL650V - vybrace/houpání
výsledek byl tuším něco mezi 10-15W
Honza-TA950 píše: Když jsem kdysi dával na TA650 progresy tak byl rovnou doporučený hustší olej, ten tlumič je dost primitivní tam není nic k nastavení, jediná možnost je laborovat s olejem
výsledek byl tuším něco mezi 10-15W
Dík, za tip. Asi to tak skončí i u mě.
Syste píše: Zkus se projet bez všech kufrů. Hodně lidem to dělá horní. Vznikají tam turbulence které to rozkmitají. Potom jen řetěz. Může být špatné vytahaný. Většinou pomůže povolit pro zjištění jestli se to zlepší a pak výměna.
Už jsem zkoušel jezdit i bez kufrů. Je to sice o trochu lepší bez nich, ale pořád se houpe. Často, vlastně většinu času jezdím bez kufrů. Jen když jedu někam dál na víc dní.
Naposledy editováno 04.08.2021 12:27:47
muze to robit tiez zadny central
skus pritvrdit
pritiahni strunu na max a vyskusaj
ak nepomuze skus pritiahnut hlavu rizeni
tiez to mozu robit pneumatiky
ak mas moznost vyskusaj inu znacku pneu
najlepsie by bolo pozicat cele koleso od niekoho
kto ma rovnaku moto a vyskusat
ak nikoho nepoznas skus oslovit
mozno zadarmo alebo za nejaky poplatok
bude niekto ochotny pozicat koleso
mozes prist na moto prehodit a vyskusat
napr na motorkari blizko teba
marcusx3 je z radinovy
Gersa je zo zdice
BedazBrd je z pribram
Mc_Marty je z prahy
Boro78 je z kladno
werke je z visnova
Zlamic je z kryry
electric je zo strakonic
ogi je z plzne
Dave070 je z lhoty
frantic je z pribram
Provedl jsem opět kontrolu kol v pneuservisu. Tentokrát se zaměřili na ráfky. Malinko přední hází, dle pneuservisu to může být důvod, ale prý je to zase i dost málo.
Dále jsem zkontroloval řetěz. Je trošičku nerovnoměrně vytahaný, rozdíl v průvěsu řetězu kdy je nejmenší a největší jsou necelé 2 mm. Zkusil jsem ho hodně povolit a kmitání se projevuje úplně stejně.
Budu tedy dál hledat. Zkusím nechat ráfek srovnat (nebude-li to stát ranec) a zároveň zkusím dát jiný olej do tlumičů. To je asi aktuální stav . Když na to přijdu, určitě budu informovat.
1 reakcí na tento příspěvek Honda XL650V - vybrace/houpání
Jen bych rád informoval co jsem s motorkou dělal a jak problém nakonec vyřešil, protože většina dotazů ve fórech zůstává nevyřešena.
Dal jsem přední kolo vycentrovat. Pán si dal záležet a za velmi hezkou cenu celé kolo zkontroloval a vycentroval. Nebylo moc křivé, ale spoustu drátů bylo volných (kolo se pak při jízdě v místě volných drátů deformuje). Na vycentrované kolo jsem dal novou pneumatiku a do tlumičů olej 10W.
Výsledek: Žádné houpání a poskakování od předního kola.
Děkuji tedy všem za rady a tipy. Problém je zdá se vyřešen.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Olej spod hlavy Honda XL 650V Transalp | mordok | 17 | 12.10.2024 v 19:17 MilanR1 |
TA 650 nejde dát na hlavni stojan Honda XL 650V Transalp | jincom | 19 | 11.8.2024 v 08:17 jincom |
Ukazatel stavu paliva Honda XL 650V Transalp | Jura | 7 | 25.7.2024 v 08:43 m_newtin |
Pneu na Transalpa 650 Honda XL 650V Transalp | Sodaxxx | 2 | 29.4.2024 v 16:48 nevo7 |
Transalp - limit rozvodů Honda XL 650V Transalp | Kongošt | 0 | 16.2.2024 v 18:21 Kongošt |