Téma: snížení oktanové číslo benzinu
24.10.2021 v 12:06
Zdravim,mám 4 takt motocykl, r.v.1943,,,motor stavěný na benzin 72 oktanú ,jak snížit,čim a v jakem poměru benzin 95 oktanu,aby to bylo pro muj motor co nejšetrnějši,nebo jsem slyšel zvětšit předstih, a benzin neupravovat,,co vy na to? Zundapp ks 750 sahara
2 reakcí na tento příspěvek snížení oktanové číslo benzinu
Přesně tak. Oktanové číslo pro nás normální smrtelníky v podstatě znamená jen odolnost směsi proti detonačnímu hoření při vyšším kompresním poměru.
Jediné, co musíš řešit, je "bezolovnatost" současných benzínů. Aditiva jsou ale stále běžně k dostání.
Spíš se ptej na vhodné oleje. Dát do konstrukčně starého motoru super hi-fi extra moderní plnou syntetiku nemusí dopadnout dobře. Dají se sehnat i oleje výslovně doporučované do veteránských motorů.
P.S. Představa, že by se předstih řídil oktanovým číslem je dost slušnej "internetovej" úlet
Naposledy editováno 24.10.2021 19:14:45
Jediné, co musíš řešit, je "bezolovnatost" současných benzínů. Aditiva jsou ale stále běžně k dostání.
Spíš se ptej na vhodné oleje. Dát do konstrukčně starého motoru super hi-fi extra moderní plnou syntetiku nemusí dopadnout dobře. Dají se sehnat i oleje výslovně doporučované do veteránských motorů.
P.S. Představa, že by se předstih řídil oktanovým číslem je dost slušnej "internetovej" úlet

Naposledy editováno 24.10.2021 19:14:45
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) snížení oktanové číslo benzinu
docent píše: P.S. Představa, že by se předstih řídil oktanovým číslem je dost slušnej "internetovej" úlet
Tak on to zas takovej úlet není, např. Žigul 1500 měl předepsanej Super (98) a na rozdělovači se dalo nastavit kolečkem (změna předstihu) použití 95-ky. Při větším kompresním poměru se stlačovaná směs více zahřívá a může chytit od rozžhavených částic nečistot ve válci ještě před jiskrou.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) snížení oktanové číslo benzinu
docent> skoro bych rekl, ze cidlo klepani je v modernich motorech prave z toho duvodu co popisujes jako ulet...
Naposledy editováno 25.10.2021 08:54:11
Naposledy editováno 25.10.2021 08:54:11
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) snížení oktanové číslo benzinu
assassin> Ano, uznávám, že když jsem to napsal jednou větou bez rozvedení, tak to asi vypadá hloupě ultimativně
Nicméně si za tím - vzhledem k řešenému tématu - stále stojím.
Řešíme zde, zda je nutno u staršího motoru s kompresním poměrem a předstihem zkonstruovaným na benzín 72 oktanů nutno něco měnit při použití oktanového čísla 95.
Jsem toho názoru, že nic měnit není potřeba. Jiná věc by byla v opačném případě - použití nižšího než doporučovaného oktanového čísla (např. ten Žigul) nebo při změně kompresního poměru. O tom však tady není řeč.
Hlavně je nutno dbát na vyřešení "olovnatosti"

Nicméně si za tím - vzhledem k řešenému tématu - stále stojím.
Řešíme zde, zda je nutno u staršího motoru s kompresním poměrem a předstihem zkonstruovaným na benzín 72 oktanů nutno něco měnit při použití oktanového čísla 95.
Jsem toho názoru, že nic měnit není potřeba. Jiná věc by byla v opačném případě - použití nižšího než doporučovaného oktanového čísla (např. ten Žigul) nebo při změně kompresního poměru. O tom však tady není řeč.
Hlavně je nutno dbát na vyřešení "olovnatosti"
Oktanové číslo již vyřešili kolegové, vyšší číslo = vyšší rezerva, požadavek motoru je stále stejný, nebo se časem stárnutím a úsadami mění jenom málo.
Ventilová sedla zazněly, mazat, důsledně aditivovat k tomu určeným aditivem!
Nezaznělo tady jak si poradí starý motor, jeho karburátory a všechno gumové kolem s lihem v dnešním benzínu. Máš tam nějaký na moderní benzín navržený gumový sortiment? Pokud ne, tak paradoxně budeš muset i do tak starého motoru kupovat vysokooktanový prémiový benzín a to kvůli biosložce jiného původu. Líh váže vodu (pokud s tím nebudeš jezdit alespoň nádrž měsíčně, může to být problém) a rozleptává některé gumové díly. Dle jejich složení a to je problém prakticky vždy.
Ventilová sedla zazněly, mazat, důsledně aditivovat k tomu určeným aditivem!
Nezaznělo tady jak si poradí starý motor, jeho karburátory a všechno gumové kolem s lihem v dnešním benzínu. Máš tam nějaký na moderní benzín navržený gumový sortiment? Pokud ne, tak paradoxně budeš muset i do tak starého motoru kupovat vysokooktanový prémiový benzín a to kvůli biosložce jiného původu. Líh váže vodu (pokud s tím nebudeš jezdit alespoň nádrž měsíčně, může to být problém) a rozleptává některé gumové díly. Dle jejich složení a to je problém prakticky vždy.
1 reakcí na tento příspěvek snížení oktanové číslo benzinu
A ted mi nekdo vysvetlete, proc stary special byl v pohode a nikdy se mi nestalo ze by se mi “varil” benzin v karburatorech a s dnesnim naturalem v lete bohuzel celkem pravidelne….
V_i_c_i píše: A ted mi nekdo vysvetlete, proc stary special byl v pohode a nikdy se mi nestalo ze by se mi “varil” benzin v karburatorech a s dnesnim naturalem v lete bohuzel celkem pravidelne….
Správný postřeh. Vysvětlení je prosté. Současný eurobenzin (EN 228) je primárně určený pro vstřikování. Má výrazně vyšší podíl lehkých složek a neobsahuje již téměř žádnou těžkou frakci oproti původnímu benzinu special. Staré vergly s tím můžou mít problém nejen kvůli vaření v karburátoru, ale i nastavení karbecu se bude lišit od původního továrního nastavení.
2 reakcí na tento příspěvek snížení oktanové číslo benzinu
Na jasnou otázku stačí jednoduchá odpověd. Když nevím ,nepíši domněnky a hlouposti. Jen pro info vysoké oktan.číslo mimo jiné hodně hřeje motor,kterrý na takový benzín není stavěný,
romanov píše: Jen pro info vysoké oktan.číslo mimo jiné hodně hřeje motor,kterrý na takový benzín není stavěný,
tak tohle bych si prosim, prosim, nechal odborne vysvetlit,.. ale staci do zitra do dopoledne, dnes bych to uz asi stejne nepochopil

Jak snížit oktanové číslo z naturalu 95 odebráním lihu ze směsi uhlovodíků je na následujícím videu. Nalije se dostatečně velké množství čisté vody, ta na sebe naváže alkohol. Video není dotažené do konce, kdy se ožralá voda stáčí tou hadičkou do panáků na pařbě.
Ale radši bych to nepil, nejen, že to smrdí, ale může v tom být i methanol.
V předchozím příspěvku je poněkud nesprávně uvedeno, že vysokooktanový benzín rychleji prohořívá, a ještě výš, že "vysoké oktan.číslo mimo jiné hodně hřeje motor". Tyto dva výroky si ovšem vzájemně odporují.
Co platilo dřív pro olovnaté benzíny, tetraetyl olova zpomaluje hoření, není pro ostatní vysokooktanové složky ve směsi zvané benzín úplně směroplatné. Třetinu obsahu benzínu tvoří toluen, který zvyšuje oktanové číslo směsi ostatních uhlovodíků, ale hoří o dost pomaleji, což se částečně kompenzuje přidáním lihu.
Je tedy možné chemicky problematický líh z benzínu odebrat, ale za cenu pomalejšího hoření, s následkem teplejších výfukových plynů, podobně jako u chudé směsi. Takže bych to nedělal, jezdil na N95, dával VIF a před odstavením tankoval Vervu nebo Maxxmotion 100.

V předchozím příspěvku je poněkud nesprávně uvedeno, že vysokooktanový benzín rychleji prohořívá, a ještě výš, že "vysoké oktan.číslo mimo jiné hodně hřeje motor". Tyto dva výroky si ovšem vzájemně odporují.
Co platilo dřív pro olovnaté benzíny, tetraetyl olova zpomaluje hoření, není pro ostatní vysokooktanové složky ve směsi zvané benzín úplně směroplatné. Třetinu obsahu benzínu tvoří toluen, který zvyšuje oktanové číslo směsi ostatních uhlovodíků, ale hoří o dost pomaleji, což se částečně kompenzuje přidáním lihu.
Je tedy možné chemicky problematický líh z benzínu odebrat, ale za cenu pomalejšího hoření, s následkem teplejších výfukových plynů, podobně jako u chudé směsi. Takže bych to nedělal, jezdil na N95, dával VIF a před odstavením tankoval Vervu nebo Maxxmotion 100.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|