Dily na batbike





Téma: Kalkulátor sekundárního převodu
Čau motoborci,
potřebuji změnit sekundární převod KTM 890 Adventure , který činí 16:45 (pastorek : rozeta). Důvodem je dlouhá jednička a v pomalejších offroadových sekcích musím pořád spojkovat. Min. rychlost, než začne motor mlátit kvůli nízkým otáčkám, je cca15 km/hod. Chci proto vyměnit rozetu za větší (46,47,...50.zubů). Abych jich nemusel kupovat několik (jsou drahé) a zkoušet, rád bych si to předem spočítal v nějakém kalkulátoru, kde bych dosadil:
- počet zubů pastorku,
- počet zubů rozety,
- velikost ráfku,
- velikost pneumatiky,
- zvolenou rychlost na 1. převodový stupeň.

Rozeta ale nemůže být zase jakkoliv veliká, aby se řetězová linka nedostala mimo vodítka řetězu
Víte o něčem takovém nebo jste to už někdo měnil?

Díky za všechny informace k tématu.

Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 18:02 | Nahoru | #1

Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 18:12 | Nahoru | #2
Vzhledem k tomu, že platí přímá a nepřímá úměra, tak ten "vzoreček" bude velmi, ale opravdu velmi prostý.

Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 18:16 | Nahoru | #3
A pak se ještě obávám, že samotný kalkulátor bez vyzkoušení v tomto případě moc fungovat nebude. Zkouší se na závodech (resp. se využívají zkušenosti), zkouší to továrny, které ty motorky už léta vyrábí. Komu to se spojkou moc nejde, musí investovat do Rekluse.

Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 18:24 | Nahoru | #4
Jinak asi nenajdes kalkulačku co bude resit treba prave vodítka. Je dost mozne, ze budes muset vodítko upravit.
Pokud treba budes chti na jedničku posunout použitelnou rychlost o 20% musis zmenit o 20% i prevodovej pomer. Viz kolega vyse, neni to az takova veda. Na gearingcommanderu je fajn si ozkouset co to dela aby cloveku docvaklo jak to funguje, ale nesmi to clovek s tima cislama prehnat…

1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 19:41 | Nahoru | #5
Celkem dobře na to funguje i tužka a papír a pro větší pohodlí MS Excel nebo tabulky Google . Samozřejmě tam člověk nezjistí kde jsou minimální a maximální limity velikostí.

Částečně se dá dohánět profilem pneumatiky, ale pak se dostávás zase mimo rozměry TP zpravidla.

Pro porovnání je stejně potřeba spíš vlastní zkušenost. Na crf250l. Jsem vyměnil gumu z 120/80 na 110/80 a rozetu 40 na 42. Za jízdy pocitově téměř neznatelne. Tak jsem to ještě zkusmo doplnil výměnou kolečka 14 na 13 a pak už to bylo zase příliš krátké pro použití na asfaltu. Čísla řeknou něco a zkušenost zase něco jiného...

Edit: pokud na tvoji moto nabízí retezovku JT tak na jejich webu jsou tabulky poměrů s procenty o kolik se mění proti originálu.

Naposledy editováno 26.11.2023 19:43:05

Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 19:44 | Nahoru | #6

1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu

Skvělá odpověď, děkuji! 26.11.2023 v 21:24 | Nahoru | #7
ahoj, väčšina ľudí čo riešili tvoje problémy montovali 16:47 prípadne radikálny jazdci 15:47. Ja by som začal s 15z vývodovým a potom riešil rozetu, príde mi to najlacnejšie a najrýchlejšie.

4 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 21:47 | Nahoru | #8

mRKEF píše: Na crf250l. Jsem vyměnil gumu z 120/80 na 110/80 a rozetu 40 na 42. Za jízdy pocitově téměř neznatelne. Tak jsem to ještě zkusmo doplnil výměnou kolečka 14 na 13 a pak už to bylo zase příliš krátké pro použití na asfaltu.



Zdarec, zajímalo by mě, jaký vliv na převod má různá šířka gumy...

(reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 21:49 | Nahoru | #9
BorekS> 120/80 a 110/80 napriklad maji krome rozdilne sirky i rozdilnou vysku = obvod

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 22:10 | Nahoru | #10

BorekS píše: Zdarec, zajímalo by mě, jaký vliv na převod má různá šířka gumy...


Kalkulacka

Naposledy editováno 26.11.2023 22:12:52

1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 22:16 | Nahoru | #11
Tročlenka v základní škole, přímá úměra



Jednoduchá tabulka v excelu, do buňky D3 vepiš vzorec z červeného rámečku.

1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 22:41 | Nahoru | #12
Řešit problém s pomalou jedničkou změnou řetězovky sice jde, ale má to své limity. Hranice, kdy se dá motorka v terénu ovládat, aby to nebyl kalup, je cca 10 km/h. Jenže sundat minimální rychlost z 15 na 10 km/h změnou řetězovky pak znamená, že místo kila to jede 66, místo 150 jen 100 km/h a místo 200 133, což bude baj voko šestka v omezovači :(

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

26.11.2023 v 23:54 | Nahoru | #13
BorekS> profil je 80%. Čili 80% ze 120 není to samé co ze 110

1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 07:13 | Nahoru | #14
Tady není moc co vymýšlet, jak už naznačeno výše, každým zkrácením sekundáru, sice zpomalíš jedničku, ale taky výrazně šestku a stoupnou ti otáčky na přejezdech
Tohle je víc o pocitu a zkušenosti, než o kalkulátorech a tabulkách... tedy ze zkušenosti: řada mých zákazníků, kamarádů i já sám, máme na ADV-790/890 kolečko 15Z je to fajn, citelná změna, na 1 v těžkém off je ovládání znatelně lepší a ve větších rychlostech je moto živější, ale na přejezdech, není nepříjemně vytočená. to udělej jako první krok. A pokud ti to bude málo, jako další běž do rozety 47, to je tak max, ať nehobluješ vodítko a hlavně ti vyjde orig délka řetězu.

Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 12:16 | Nahoru | #15
Ony ty kompjůtrové kalkulátury sů jaksi dost odtažité od reality.
Trochu jiné je - nakreslit si na kus papíru pilový diagram.
Ten dokáže říct mnohé, když víš, na co se díváš.
No a co se týče jízdy v terénu, tak je dobré naučit se jezdit z co nejtěžším převodem .
Když se sekundárem zkrátí celkový převod, tak sice získáš plazivou jedničku...ale v některých úsecích budeš potřebovat zrychlit (při té zařazené jedničce) a zjistíš, že ten převod je krátký...nezískáš rychlost a ten úsek nevyjedeš...a dvojku nedáš, páč máš nohy kdesi jinde...
Je taky dobré, když motor je elastický a dovoluje jízdu "zvýšeným volnoběhem".
No ale na to je potřeba udělat mírný tuning a nebo vyměnit motorku...za menší (lehčí)...

(reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 12:18 | Nahoru | #16

mRKEF píše: BorekS> profil je 80%. Čili 80% ze 120 není to samé co ze 110



Díkes

(reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 12:19 | Nahoru | #17

Koudy01 píše: Kalkulacka



Dík za perfektní kalkulačku, využiju ji i mimo moto

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 17:11 | Nahoru | #18
Destroyer> Původně jsem uvažoval o pastorku 15z místo 16z, je to levnější, ale došlo by k většímu namáhání řetězu a to nechci - menší plocha dotyku a menší oblouk. tak proto chci zkoušet větší rozetu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 17:23 | Nahoru | #19
Vamir> 15z vôbec nevadí, keby máš strojárske vzdelanie vedel by si, že 15z na reťazovom koliesku je úplne v poriadku, až pod 15 zubov je to kritické.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 17:29 | Nahoru | #20
Destroyer> Tak to je v pytli, mně tam Honda dala dokonce 14!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 17:49 | Nahoru | #21

Krautkopf píše: Destroyer> Tak to je v pytli, mně tam Honda dala dokonce 14!



Ja mam 14z v sérii na KTM a HQV … nabizi se i 13

(reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 17:53 | Nahoru | #22
FrancisR> Fakt to funguje,
měl jsem mnohem složitější výpočet přes poměry zubů, otáček a obvodových rychlostí, tvoje je jednodušší a vyjde stejný výsledek. Aspoň vím, že je to správný výsledek. A také mi to dává odpověď, že změnou sekundárního převodového poměru toho moc nezměním.
Mirek

(reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 17:55 | Nahoru | #23
vilemx> jo jo, asi máš pravdu.
Mirek

(reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

27.11.2023 v 18:00 | Nahoru | #24
PETARDAK> Díky za info,
odpovídá to tomu, k čemu jsem se dopracoval "výpočty" a měřením, co mi projde přes kryty-vodítka.
Mirek

(reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

28.11.2023 v 11:33 | Nahoru | #25
Krautkopf> Honda nemá výkon ani odozvu tak nepotrebuje riešiť malichernosti

(reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

28.11.2023 v 12:35 | Nahoru | #26

assassin píše: Ja mam 14z v sérii na KTM a HQV … nabizi se i 13

Kamarátka má 12 (-ku pastorek)... ono človek na 6-ku aj tak moc nenajazdí, tak trochu kratšie prevody nie sú na škodu.

1 reakcí na tento příspěvek Kalkulátor sekundárního převodu

28.11.2023 v 21:01 | Nahoru | #27
assassin> na 520 reťazi je už 14z dosť málo, 13 menej , ale všetko záleží čo jazdíš, aký má motorka výkon a na čo je robená, na cestovnej motorke 790/890 Adv/R asi nechceš riešiť každých 15k nový reťazový kit "pre istotu".
napríklad na bicyklovej reťazi je minimum 11 pričom to 11z kolečko je už na hrane, naopak pri 525 moto je štandard 16/17z, ale teoreticky všade si môžeš dať aj to 11z len na úkor životnosti.

(reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

29.11.2023 v 23:25 | Nahoru | #28
Destroyer> kolo má určitě i 10z. Mám kazetu 10-51.

Crfka 250L měla 14z, wr250r má základ 13. Ajp pr5 mělo snad 12 dokonce. Všecko myslím 520

(reakce na) Kalkulátor sekundárního převodu

3.12.2023 v 00:50 | Nahoru | #29
BorekS> protože ta 80 za lomítkem
není výška v mm ale výška v % z š ířky gumy
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Aerodynamika- cestovní moto [1, 2] KTM 890 Adventure, Honda NT1100, Suzuki V-Strom 800DE JAVR 42 20.10.2024 v 08:36 JAVR
Aerodynamika- cestovní moto KTM 890 Adventure, Honda NT1100, Suzuki V-Strom 800DE JAVR 7 13.9.2024 v 18:41 Pedl
KTM 890 adventure/r Vadné vačky [1, 2] KTM 890 Adventure R, KTM 890 Adventure konva158 37 2.9.2024 v 09:17 MedWed
Pneumatiky KTM 890 Adventure R, KTM 890 Adventure Davelc2 12 30.7.2024 v 13:13 nippon72
Erzberg Hammer KTM 890 Adventure R, KTM 890 Adventure Kohlstein 8 18.7.2024 v 23:38 Kohlstein

TOPlist