Ale ze stroje co nema homologaci a neni zminen v zakonech smrdi jen komplikace u soudu ohledne dokazovani odpovedne osoby a sance ze utrou suchy nos.
Podle nového zákona o povinném ručení se jedná o „jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda stojí, nebo je v pohybu“.
A stejně tak přichází v roce 2024 řada výjimek pro různá vozidla, u nichž nebude nutné platit povinné ručení, i když by teoreticky odpovídaly parametrům pro motorové vozidlo s nutností povinného ručení. Jedná se o:
Provoz neregistrovaných vozidel v rámci uzavřených objektů a prostor
například tedy provoz zahradních traktůrků na soukromém pozemku nepřístupném veřejnosti
Provoz vozidel při jejich účasti na organizovaném motoristickém závodu
při účasti na závodě, který se koná na vymezené trase a kde není nutné dodržovat pravidla silničního provozu, není nutné ani mít sjednané povinné ručení (pojištění musí sjednat pořadatel)
atd.
2 reakcí na tento příspěvek Nový zákon o povinném ručení 2024
A co třeba pitbike co očeše auto na parkovišti u trati.
Teoreticky.... trať je "uzavřený" prostor,ale parkoviště je veřejnosti přístupné.
Nejsem si teda jistej,ale zahr.traktůrek asi není homologovanej pro provoz po pozemní komunikaci,nebo je to jinak?
Myslim že z toho bude dost lidí plesnivejch... minimálně než si zvyknou na placení pojistky,pak už ji jen zaplatí a neřeší

Carel píše: Zajímalo by mě,jak se jim bude chtít plnit az přijdu že chci nový okno co mi rozjebal soused traktůrkem.
Veď o tom bol ten súd, na základe ktorého sa potom zaviedli takéto pravidlá, nie? Niekto niečo niekomu urobil traktorom...Inak si neviem predstaviť, že by to nešlo poistiť. Podľa zákona sa musia (sú tam špecifiká, ale pravdupovediac môj laický názor je, že pri bežných pretekoch nemusia byť vyňaté 100% času, obzvlášť pred a po), to by bola zaujímavá situácia, kedy mi štát ukladá niečo, čo nie je možné spraviť a bol by som zvedavý, ako si s tým súdy poradia. I keď objektívna zodpovednosť prevádzkovateľa prešla, takže nemožné to nie je.
1 reakcí na tento příspěvek Nový zákon o povinném ručení 2024
Ikdyby ti to pojistili, dle zákona mají nárok po tobě požadovat náhradu škody, pokud byla způsobena vozidlem, jehož technická způsobilost nebyla schválena.
https://www.motorkar...1547&lp=10716115
- trochu v jiné sovislosti, ale všeobecně jde stále o způsobilost k provozu.
Je v tom zmatek.
Neštěstí mám jen obyčejnou motorku.

Oproti tomu povinné ručení je pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, kdy pojištění kryje škody způsobené provozem toho vozidla i mimo pozemní komunikaci.
1 reakcí na tento příspěvek Nový zákon o povinném ručení 2024


edit: radši odmažu mé výplody a nechám jen citace zákonů
věta z pojišť.zákona, kdy můžou chtít nahradit plnění, když příčinou škody:
jehož technická způsobilost k provozu vozidla nebyla schválena
a ještě z pojišťovacího, která vozidla nemusí mít povinné ručení:
jiných než registrovaných, která jsou provozována pouze v prostorech nebo objektech, které jsou uzavřené nebo jsou v souladu s jiným zákonem jinak nepřístupné veřejnosti
Naposledy editováno 12.04.2024 18:20:01
1 reakcí na tento příspěvek Nový zákon o povinném ručení 2024
Zcela legální elektrokoloběžka je ta s rychlostí do 25 km/h a s výkonem motoru do 250 W, pak je to víceméně kolo dle zákona č. 361/2000 Sb., nepotřebujete řidičák, povinné ručení, registraci.
...........
Dle striktních výkladů elektrokoloběžka nad 25 km/h nebo nad 250 W prostě není povolena pro provoz na pozemních komunikacích. Vše řeší zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, který se následně odvolává na Nařízení EU č. 168/2013. Tam najdete zařazení jednostopých vozidel do jednotlivých kategorií vozidel, z čehož následně vyplývá potřeba být držitelem určitého řidičského oprávnění a dalších povinností.
Řidičský průkaz (ŘP) nepotřebujete na koloběžku s výkonem do 250 W a konstrukční rychlostí do 25 km/h, jak už bylo řečeno. V případě výkonnějšího a rychlejšího modelu se technicky jedná o malý moped či skútr – tedy motorové vozidlo. V tomto případě může být, zjednodušeně řečeno, potřeba mít homologaci, platné STK, registrační značku, povinné ručení a řidičský průkaz (skupiny AM, A1, A2, B dle typu).
Dále se na vás může vztahovat povinná výbava, helma. Konkrétně pokud je výkon koloběžky v rozmezí 250–4000 W a konstrukční rychlost nepřesáhne 45 km/h, potřebujete ŘP skupiny AM, jelikož se již jedná o kategorii dvoukolový moped.
Pokud je výkon v rozmezí 4000 – 11 000 W a poměr výkon/hmotnost nepřesáhne hodnotu 0,01, jedná se o lehký motocykl a na něj potřebujete ŘP skupiny A1. To je stále ještě běžně splnitelné.
Ale pozor na ještě výkonnější koloběžky, na které již potřebujete mít ŘP skupiny A2. Ten už tak běžný není. Pokud máte na koloběžce (s výkonem nad 250 W) sedátko, podléhá taková koloběžka registraci a měla by mít registrační značku (RZ, dříve SPZ). A vlastně pokud by vaše elektrokoloběžka měla sedátko, byla tím pádem registrovatelná, jedná se z hlediska legálnosti o ten lepší případ, prostě ji dokážete zaregistrovat a tím pádem pojistit. Elektrokoloběžku bez sedátka nad 250 W nebo nad 25 km/h dle mých informací nedokážete zaregistrovat, a tím pádem ji nedokážete legálně provozovat na pozemních komunikacích.
Na tyto všechny příliš výkonné koloběžky (více než 250 W) byste také měli mít tzv. povinnou výbavu, dále zde máme pravidla pro helmy, povinné svícení, pravidelnou TK, ...
https://www.mesec.cz...ch-elektrokolobezek/
.
Naposledy editováno 11.04.2024 12:46:45
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nový zákon o povinném ručení 2024
Krautkopf píše: https://www.mesec.cz/clanky/chysta-se-past-na-majitele-vykonnejsich-elektrokolobezek/
.
no pekny, hlavne to omezeni vykonu motoru, a to jsem doted byl uplne v klidu

1 reakcí na tento příspěvek Nový zákon o povinném ručení 2024
1 reakcí na tento příspěvek Nový zákon o povinném ručení 2024
cmiral píše: Zase u poslanců vylobbovaný pěnězovod pro pojišťovny
Neřekl bych. Možná si na tom pár minipojišťoven snaží zajistit alespoň nějaké živobytí, ale tohle je po tlaku shora, za účelem sladění se zahraničím.
Osobně si myslím, že je dobře, když všichni potenciální původci nehod budou mít pojistku na svoji elektrickou číčovinu.
Ať už je to vedlejší nebo zamýšlený efekt, zároveň si erár vytvoří přes pojištovny registr, ze kterého bude jasné, kdo a s jakým řidičákem to může řídit. Není pojistka nebo je to nepojistitelné - nesmí to na silnici. I když, u těch elektropizdovin, tohle může svádět k pořízení nějakého 200W homo-holátka a pozdějšímu pořízení 10kW upgradu ...

1 reakcí na tento příspěvek Nový zákon o povinném ručení 2024
...Čímž se dostáváme zpátky k tomu, že nejlepší by bylo mít povinné ručení na řidiče, nikoliv na vozidla.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nový zákon o povinném ručení 2024
Deadman píše: Když vidím, co předvádějí cyklisti v provozu, tak bych byl pro aby museli mít pojištění a hlavně řidičák i na kolo.
...Čímž se dostáváme zpátky k tomu, že nejlepší by bylo mít povinné ručení na řidiče, nikoliv na vozidla.
Ja mam stejnej pocit z motorkaru - a skoro bych rekl, ze vetsina z nich ridicak uz ma

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nový zákon o povinném ručení 2024
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nový zákon o povinném ručení 2024
1 reakcí na tento příspěvek Nový zákon o povinném ručení 2024
Policisté zastavili na Liberecku muže na elektrokoloběžce, která nesplňovala předepsaný výkon a maximální rychlost. Při kontrole navíc zjistili, že muži už dvakrát zakázali řízení, a to do července příštího roku. Zahájili s ním trestní řízení, hrozí mu až dva roky odnětí svobody .
Vrchnost si demokracii a svobodu rozvracet nenechá.