jako relativně začínající motorkář (řidičák loni) mám dotaz, co vše bych měl o motorce (technice) vědět a co vše bych měl umět opravit nebo vyměnit sám doma.
V autoškole říkal lektor, co všechno bych měl dělat sám - výměna oleje v motor / tlumiče, brzd, destiček, pomalu snad i seřízení ventilů a já nevím co všechno. a že kdo se jen vozí jak knížepán, tak to není žádnej motorkář.
Tak se chci zeptat na obecný a většinový názor prosím s přihlédnutím k tomu že máme rok 2024, protože bydlím v centru města, motka je zaparkovaná v podzemní garáži a je to rok výroby 2021 a všechno je tam předepsané servisem a v intervalech, napojední na diagnostiku apod., takže pokud si sám vyměním držák SPZ nebo namontuju tmavý okno, tak to považuju za vrchol toho co mi mé dovednosti a okolnosti dovolí a se zbytkem věcí jezdím do servisu - je to ok?
Nebo co všechno bych na mašině měl být schopný udělat sám doma abych nebyl uplnej lempl? :)
Někoho vzrušuje anál, ale přeci nebudu trvdit, že pokud neprovozuješ anální sex jsi hovno chlap.
Každej to máme jinak. Bavíme-li se ale o ježdění ( ne servisování) na motorce, za mě osobně, bys měl bejt schopnej tu motorku ovládat. Umět se vyrovnat s krizovejma situacema a reagovat na ně adekvátně. Nevytuhnout na brzdách, když už to máš mít dávno odbržděný a dělat vyhejbací manévr. Najíždět do zatáčky tak, že vždy víš kudy to povedeš a jak se plynem vytáhneš a kde z tý zatáčky vyjedeš, víst stopu, neměnit jí a nekorigovat. Postupně nabírat nějaký zkušenosti, což v 80km/h pomalý jízdy nikdy nenabereš. Ano, jsou i kochači co si myslí že jezdí bezpečně, podle mýho názoru, pokud s tou mašinou neumíš nakládat, nemáš na ní sedět - karambol je jen otázka času.
Takže za mě - nějaký motoškoly, zažít si základy a pak jezdit a vědomě se učit předvídat, číst stopu a eventuálně tahat do zatáček
Když tě začne zajímat i ta technika, tak základ kontrola hladiny oleje (to bys mohl pokaždý než vyjedeš) tlaky v gumách, brzdovka spojkovka (výměna) a třeba tu a tam (jednou za rok) výměna oleje. Ale tohle už je čistě na tvý libovůli. Základ pro tvoje přežití je umět to vodít, krizově brzdit a vyhodnocovat situace co dělat kdy.
2 reakcí na tento příspěvek téma k diskuzi - co vše bych měl vědět / umět
1 reakcí na tento příspěvek téma k diskuzi - co vše bych měl vědět / umět
Minimum co by jsi měl umět, je v uživatelské příručce k motorce. Pokud ji nemáš, stáhni si ji z netu. Jsou tam věci, jako kontrola všech provozních náplní, kontrola, mazání a napínání řetězu, výměna žárovek a pojistek, tlak v gumách, kontrola stavu brzdových destiček a vůle spojky, atd. To jsou věci, co by uživatel fakt měl umět sám. A to i na nové motorce v záruce.
Vše navíc je dobré pro tvé dobro. Sice můžeš vozit motorku do servisu, ale tam tě na všem pěkně natáhnou a v půlce z nich dělají patlalové, co zkurví vše na co sáhnou. Stržené závity, šrouby narvané pneumatickým/elektrickým utahovákem přes závit. To vše jsem bohužel viděl osobně. Někde na netu jsem viděl i zadřený motor, protože kretén v servisu nasadil vložku olejového filtru obráceně, dírou k víku.
Pokud si chceš něco dělat sám, i jen výměnu oleje, kup si momentový klíč 10-60Nm. Ať máš představu, kolik síly je 25Nm na utáhnutí olejového výpušťáku a kolik je 10Nm na všechny M6 šrouby na motorce. Dobrý servisák má momenťák v ruce každou chvíli, špatný servisák to považuje za ostudu. Ještě horší patlal bere vše utahovákem, který se ani neobtěžuje nastavit (což je stejně hodně nepřesné). Následkem jsou šrouby kol na autech, které povolíš jen metrovou tyčí, samozřejmě natažené, stržené závity výpušťáků atd.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) téma k diskuzi - co vše bych měl vědět / umět
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) téma k diskuzi - co vše bych měl vědět / umět
Kuzma1 píše: assassin> a jeste k tomu seres na servis svojich motorek. Mel by ses stydet, Nejsi motorkar a motorodine delas jenom ostudu
presně, zadře to dokonce i když je v tom olej ...
Provozní kapaliny
Nafoukat kola
Vyčistit / namazat řetěz
A hlavně poznat, když je s motorkou po technický stránce něco špatně.
všechno ostatní, pokud to není v tvým zájmu se naučit je "zbytečný"
Hlavně teda měnit olej v tlumičích
Naposledy editováno 20.06.2024 11:47:33
Najlepšie to napísal Deadman, podľa mňa.
Do "povinnej" výbavy patrili ešte kombinačky, kľúč na sviečky a Solvina.
Tie časy sú však nenávratne preč.
Dnes stačí internet a silná kreditka, nemusí sa nikto trápiť s opravami.
Tak isto, jak niečo môžeš posrať ty, môžu to postať aj v servise...
3 reakcí na tento příspěvek téma k diskuzi - co vše bych měl vědět / umět
k čištění a mazání řetězu - tady trochu tápu v jedný věci a chci se zeptat, jak se to dělá správně?
Mám zvedák na zadní kyvku protože MT má jen boční kickstand
když pominu že mi v Bikerscrownu prodali nějakej bílej lepivej sajrajt Motul C2+, ale budeme teda věřit, že to maže, tak se tím sprejem dostanu k namazání té odlehlé strany řetězu ode mě. ta přilehlá strana u mě, nevím jak to na ni namířit abych nezastříkal půl mašiny okolo.
viz foto. nebo jak na to?
2 reakcí na tento příspěvek téma k diskuzi - co vše bych měl vědět / umět
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) téma k diskuzi - co vše bych měl vědět / umět
K mazani retezu - zkrat si tu trubicku na spreji a dostanes se lip i k te druhe strane. Cakej na to trosku z dalky (1-2cm treba), at to strika trosku mlhy i na ty o-krouzky. A neni co resit. Na youtube mas 1000 videi, jak mazat retez. A kazdy trochu jiny. Takze ti to akorat zamota hlavu. Dulezity je, at je to trochu namazany. Ale hrotit se to taky uplne nemusi. Ono to pri prehnane peci nevydrzi o moc dyl jak pri trochu lajdacke. Nejak trochu znatelne prodlouzi zivotnost retezu az takovy ty automaticky "furtmazace" jako Scottoiler, CLS,...co retezu spis uskodi, je prehnany cisteni a vymyvani mazadla petrolejem ci cisticema. Takze spis necistit. Nebo jen hadrou zvenku...osobne doporucuju misto lepivych mazadel ty na olejove bazi napr. REPSOL Qualifier Chain. Sice na retezu nevydrzi tak dlouho a je treba mazat casteji, ale zase se na to nelepi bordel a retez je cistejsi. Pac bordel odlita s olejem do pryc. Nicmene pak je zas treba obcas utrit zadni kolo. Ale to je jen chvilka a hadrem. At to jezdi!
Naposledy editováno 11.07.2024 06:52:49
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Dynamo (stator a rotor) Yamaha MT-07 | Frankie8 | 4 | 9.9.2024 v 11:38 Frankie8 |
MT-07 kufry, co kdo máte a co nebrat Yamaha MT-07 | Andloc | 1 | 5.7.2024 v 16:41 CB600 |
Otázka ohledně šířky kola Yamaha MT-07 | AlwaysGood | 4 | 3.7.2024 v 21:46 krokoš |
Yamaha MT-07 fórum (nejen)pro majitele [1 ... 32, 33] Yamaha MT-07, Yamaha MT-07 Moto Cage, Yamaha XSR 700... | SuperSic58 | 978 | 29.6.2024 v 20:24 CB600 |
Prvni teoreticke srovnani Yamaha MT-07, KTM Duke 790, Aprilia Tuono 660, Trium... | CloudJumper | 3 | 25.6.2024 v 12:32 Animals21 |