Na netu sme našel tohle, máte k tomu nějaké připomínky?
Snad to tu ve fóru pomůže ostatním, kteří to budou hledat.
Staženo z www.sweb.cz/AutoskolaPELC
A, A1
1. Popište úkony kontroly motocyklu před jízdou
Při obchůzce kontrolujeme:
* samovolný nežádoucí únik oleje, paliva, chladící nebo brzdové kapaliny
* závady na kolech a pneumatikách (poškození, hustota, hloubka dezénu
* čistotu zpětných zrcátek, světel, SPZ a žebrování na motoru (chlazení)
* funkčnost osvětlení motocyklu
* a další . . .
2. Popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneu.
Kontrola tlaku:
* provádíme tlakoměrem
* tlak předepisuje výrobce pneumatik i výrobce motocyklu
* přehuštění a podhuštění pneumatiky vede kromě snížení bezpečnosti jízdy i ke snížení životnosti pneumatik
* pozor na tlak v zadní pneumatice - při jízdě se spolujezdcem je třeba jej podle předpisu
výrobce zvýšit
Hloubka dezén
* provádíme po celém obvodu a celé šíři běhounu
* používáme délkové měřidlo (hloubkoměr)
* minimální přípustná hloubka dezénu je 1,6 mm (u motocyklu s konstrukční rychlostí
nepřevyšující 50 km.h-1 a objemu válců do 50 cm3 - 1,0 mm)
3. Jakým způsobem se kontroluje stopa motocyklu a co může být příčinou nepřesného vedení
* provádíme namátkově, vždy však po napnutí sekundárního hnacího řetězu nebo
po těžkém pádu stroje
* vyrovnání osy zadního kola provedeme napínacími šrouby řetězu
* není-li motocykl ve stopě, hrozí jeho "vlnění" v zatáčkách a nepřesné vedení
Způsob kontroly:
* latí - lať přiložená na kola musí být přitlačena na všech čtyřech bodech, kde se může
dotknout ráfků
* kontrolujeme přímo stopu po průjezdu motocyklu (na povrchu který uchová otisk pneu)
* pohledem na motocykl za jízdy
Příčiny nesprávného vedení:
* zkřížení rámu stroje
* vychýlení některých z kol
* nevycentrovaná kola
4. Popište napnutí sekundárního hnacího řetězu motocyklu
* zadní kolo motocyklu bývá nejčastěji poháněno sekundárním hnacím řetězem
* musí mít určitou vůli, tj. průhyb, který je přesně stanoven výrobcem motocyklu
* tato vůle je nutná, aby se umožnilo volné pružení zadní části motocyklu (1 - 1,5 cm)
* kontrolujeme prsty, které přiložíme na střed mezi uložení řetězu
* nový řetěz se po čase "vytáhne" a je třeba ho napnout
Přílišné napnutí řetězu:
* nadměrné opotřebení řetězu a zvýšená hlučnost
* nadměrné zatížení ložisek
* možnost prasknutí řetězu
Příliš volný řetěz:
* nadměrné opotřebení ozubených kol
* spadnutí řetězu za jízdy
Jiný pohon zadního kola:
* kloubový hřídel "kardan" (kromě mazání péči nevyžaduje)
* plastový ozubený řemen (snížení hmotnosti motocyklu)
5. Popište, jek se provádí kontrola vůle řízení a vůle ložisek v kolech
Vůle řízení:
* kontrolujeme pevnost ložisek v hlavě řízení stroje
* při kontrole musí být přední kolo nadlehčeno - oběma rukama uchopíme teleskopické
vidlice řízení a pohybujeme jimi dopředu a dozadu
* vůle ložisek je velmi nebezpečná - řídítka se za jízdy rozkmitají a stroj je špatně
ovladatelný
Vůle ložisek v kolech:
* uchopíme oběma rukama kolo vpředu a vzadu a pohybujeme jím do stran
* při kontrole předního kola musí být řízení bez pohybu
* volné ložisko je třeba ihned vyměnit
* kmitání kola a řídítek nebezpečně snižuje ovladatelnost motocyklu
6. Popište seřízení mechanické brzdy předního kola a její ošetřování
* kontrolu provádíme na motocyklu v klidu a na stojanu
* pravá ruka mačká páčku brzdy na řídítkách
volný krok páčky brzdy musí být 1-2 cm
po uvolnění tlaku na páčku se má kolo volně otáčet
* krok páčky brzdy předního kola seřídíme upravením délky lanovodu
nebo maticí na klíči brzdy
* KAPALINOVÁ brzda - kontrolujeme množství brzdové kapaliny
* KOTOUČOVÁ brzda - pravidelně kontrolujeme tloušťku brzdových destiček
7. Popište seřízení mechanické brzdy zadního kola a její ošetřování
* kontrolu provádíme na motocyklu v klidu a na stojanu
* pravá noha stlačuje špičkou páku brzdy
volný krok brzdy musí být 1 - 3 cm
po uvolnění tlaku na páku brzdy se má kolo volně otáčet
* krok páky brzdy zadního kola upravujeme pomocí seřizovací matice
u klíče brzdy zadního kola
8. Popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou (čelisťovou) brzdou, jejich výhody a nevýhody
Kotoučová brzda:
* na brzdový válec tlačí brzdové destičky po obou stranách proti sobě >I< (třením se zpomaluje otáčivý pohyb kotouče)
* vysoký brzdný účinek (síly působí proti sobě)
* je lépe chlazená (tření vzniká na povrchu kotouče - lepší přístup vzduchu)
* většinou se používá na předních kolech (u výkonných automobilů i ne zadních)
Bubnová brzda:
* uvnitř brzdového bubnu se roztahují čelisti s obložením
* nižší účinek (přehřívání, síly nepůsobí proti sobě)
* tření vzniká uvnitř brzdového bubnu a proto je méně chlazená
9. Popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny u kapalinových brzd,
popište jejich ošetřování
Kontrola:
* na pravé straně řídítek je zásobní nádobka brzdové kapaliny
* hladina brzdové kapaliny v nádržce musí být na vyznačené rysce nebo v kontrolním okénku (pokud ryska není vyznačena doplňujeme kapalinu asi 1cm pod horní okraj nádržky)
Závady:
* Netěsnost systému (projevy – časté doplňování brzdové kapaliny)
10. Popište rozdíl v mazání dvoudobého a čtyřdobého motoru motocyklu
Čtyřdobý motor:
* má trvalou náplň oleje
* množství oleje v motoru kontrolujeme vždy před jízdou speciální měrkou
* měrku před vlastním měřením otřeme hadříkem
* motocykl stojí kolmo
* výměna oleje probíhá podobně jako u automobilu
Dvoudobý motor:
* nemá trvalou náplň oleje
* mazání motoru zajišťuje palivová směs s přídavkem speciálního motorového oleje
* buď čerpáme benzin s olejem u stojanu MIX, nebo směs benzinu s olejem
připravíme sami smícháním v předepsaném poměru mícháme přímo v nádrži motocyklu, nebo předem v kanystru
* Mísící poměr benzinu a oleje stanovuje výrobce motocyklu (např. 1:30 až 1:50)
11. Popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení motocyklu
Výměna:
* sejmout kryt světlometu
* odpojit konektor s kabely
* pootočením uvolnit objímku a vyjmout ji
* vyměnit vadnou žárovku za novou stejného typu a příkonu
* halogenové žárovky nedržet za skleněnou baňku (jen za kovovou patici)
* u dvouvláknové žárovky (potkávací - dálková světla) dbát na správnou polohu kontaktů - jinak místo potkávacího světla svítí dálkové a naopak
* upevníme objímku, zapojíme konektor a uzavřeme kryt
12. Popište způsob ošetřování vzduchového a kapalinového chlazení motoru motocyklu
Chlazení vzduchem:
* je účinné a konstrukčně jednoduché
* válce a hlavy motoru jsou opatřeny žebrováním, které zvětšuje jejich plochu a tím může vzduch lépe odvádět teplo
* motor je chlazen náporem vzduchu při jízdě
* kromě občasného čištění žeber nevyžaduje tento chladící systém žádnou údržbu
* nevýhodou je hlučnost a nerovnoměrné chlazení
Chlazení kapalinou:
* náplní je nemrznoucí kapalinová směs
* směs odnímá přebytečnou teplotu z motoru a následně se ochlazuje v chladiči
* cirkulaci mezi motorem a chladičem zajišťuje kapalinové čerpadlo
* výhody - tichý chod a rovnoměrné chlazení
* nevýhody - vyšší nároky na údržbu, možnost poruch (porušení netěsnosti apod.)
13. Popište způsob kontroly olejových náplní motocyklu
V motoru:
* množství oleje v motoru kontrolujeme vždy před jízdou speciální měrkou
* měrku před vlastním měřením otřeme hadříkem
* motocykl stojí kolmo
* výměna oleje probíhá podobně jako u automobilu
* u dvoudobých motorů nemá motocykl trvalou olejovou náplň
V převodovce:
* pohledem na tzv. "hladinovou zátku" na boku převodové skříně
* kontroly provádíme ve lhůtách předepsaných výrobcem motocyklu
14. Popište postup při ošetřování akumulátoru motocyklu a faktory ovlivňující jeho životnost
Akumulátor (baterie):
* je zdrojem elektrické energie v době kdy neběží motor (především při startování ...)
* po nastartování motoru již el. energii vytváří alternátor, který současně dobíjí akumulátor
* správnou funkci alternátoru signalizuje kontrolka, která musí po nastartování zhasnout
* parametry akumulátoru
* napětí (např. 12 voltů)
* kapacita (např. 44 ampérhodin) - uvádí dobu, po níž lze akumulátor daným proudem vybíjet
Akumulátoru nejvíce škodí:
* zkraty a záměna polarity
* nedostatek elektrolytu
* vybití na hranici možnosti akumulátoru a ponechání v tomto stavu delší dobu
* dlouhodobé vybíjení vysokými startovacími proudy (lepe je startovat vícekrát krátce než jednou dlouze)
* mráz, není-li akumulátor dostatečně nabit
Kontrola a údržba:
* upevnění, připojení a čistotu kabelových svorek ("zaoxidované" kontakty očistíme vodou)
* před zimou nebo po delším odstavení vozidla nechat zkontrolovat stav nabití
* hladinu elektrolytu v článcích (odšroubovat zátky - hladina elektrolytu musí dosahovat nad olověné desky článků) - doléváme pouze destilovanou vodu
* moderní akumulátory jsou již bezúdržbové
15. Vyjmenuj povinné vybavení motocyklu
* jedna náhradní pojistka
* po jedné náhradní žárovce od každého druhu pro osvětlení a světelnou signalizaci
* prostředky a pomůcky na opravu běžných závad (např. klíč na svíčky, pneuměřič,
základní nářadí)
* motolékárnička
2 reakcí na tento příspěvek Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla
nečetl jsem to celý, ale např
Způsob kontroly:
* latí - lať přiložená na kola musí být přitlačena na všech čtyřech bodech, kde se může
dotknout ráfků
funguje jen u motocyklů se stejnou šířkou předního i zadního kola (kolik takových znáš?)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla
1 reakcí na tento příspěvek Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla
1 reakcí na tento příspěvek Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla
Může dotknout, není tam že musí
Jinak ty otázky a odpovědi jsou ok, dostal jsem v autoškole prakticky to samé, podrobnosti vědět nechce, stačí vědět základy kde, co, jak a proč
předpokládám že prostě chytnu moto na předku a na zadku, a zapřu nohu do stojánku a zapřu se do moto směrem dozadu...nebo je tam toho víc ? :shy:
Tak teďkom budu 14 dní trénovat stavění :) a snad to udělám napodruhý.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Otázky ke zkoušce z ovládání a údržby vozidla
no imho to znamená tam, kde se může dotknout ráfků, k nim musí být přitlačená :)