5 reakcí na tento příspěvek Jizda po zadnim...
A je to tady, prďáci! Konečně jste se dočkali. V minulých číslech Motohouslí jste se měli zdokonalit v běžném ježdění a ovládání motorky, a teď je čas na něco lepšího. No jasně, jsou tady wheeliesy.
Nebudu tady zdlouhavě vysvětlovat, proč je dobrý cestovat krajinou po jednom kole, to už vám vysvětlil Drn v minulém čísle, takže se hned vrhneme na správnou techniku jízdy po zadním. Nejdřív vám ale chceme říct, že zvedat motorku na záda je dost nebezpečný. Proto si na trénink vyberte nějaký letiště nebo kvalitní silnici bez provozu. Doufáme, že jste rozumný lidi a nebudete nacvičovat figury mezi přechody u škol v půl jedný. To fakt není dobrej nápad! Zvednout na záda jde prakticky všechno. Od Babety až po R1, to je snad jasný. Naše fiktivní mašina ale bude sportovní šestistovka, protože těch na našich silnicích jezdí nejvíc.
Jdeme na to
Rozjeďte motorku na jedničku kolem 30-40 km/h a teď máte prakticky tři způsoby, jak ji dostat nahoru. Buď spojkou (podle nás nejlepší způsob), plynem (když máte silnou motorku) nebo tzv. vypláchnutím.
Spojka
Podle nás je tohle nejlepší způsob. Držte otáčky kolem 6-7 tisíci, dejte si jeden nebo dva prsty na spojku, zvolna zrychlujte a až budete na nějakých osmi, brnkněte o spojku a zlehka přidejte plyn. Motorka se pomalu začne zvedat. Dejte bacha, abyste spojku nepustili moc rychle, ale spíš jí zkuste rychle a plynule klouznout. Nezapomeňte mít nohu na zadní brzdě. Když se vám bude zdát, že už to máte hodně nahoře, plynule na ní šlápněte, ale žádný hamstání!
Není to potřeba, stačí jenom trochu a přední kolo spadne zpátky na zem. Jak na to dupnete, připravte se na pořádnou pecku. To nesvědčí ani ráfkům, ani ložiskům v hlavně řízení, ani tlumičům a v neposlední řadě ani vašim koulím.
Plyn
Většina sportovních litrů, ale i moderních šestek, je schopných zvednout kolo plynem. U litrových motorek se to děje kolem šesti až sedmi tisíci, u šestistovek to bude trochu výš (tak kolem jedenácti). V klidu se rozjeďte a až budete mít úplně puštěnou spojku, prostě otočte heftem a čekejte, až se začne kolo přizvedávat.
Vypláchnutí
Postup je prakticky stejný jako u zvedání plynem, jediný rozdíl je v tom, že motorce pomůžete nahoru tzv. vypláchnutím. Rozjeďte se na jedničku asi na šest tisíc, prudce zavřete plyn a pak zase přidejte. Většina mašin se začne okamžitě zvedat, ale dejte bacha, protože to půjde nahoru dost rychle, a to počáteční cuknutí občas vyleká.
OK, předek jde nahoru.
Teď už jde jenom o to, abyste ho tam udrželi co nejdýl. K tomu je potřeba najít bod rovnováhy. Až budete mít pocit, že je výška dostatečná, LEHCE uberte a motorka přestane stoupat k nebesům. Teď už všechno závisí na vaší pravé ruce. Necukejte plynem, ale snažte se plynule a zlehka přidávat a ubírat podle toho, jak vysoko chcete kolo mít. Rovnovážný bod poznáte podle toho, že mašina už nebude tolik zrychlovat a nebudete muset mít tolik přidáno, aby se udržela nahoře. Jednoduchým vodítkem je viditelnost přes budíky. Až neuvidíte, kam jedete, máte dobrou výšku Při vysokých wheeliesách je potřeba myslet na zadní brzdu, protože když to přeženete, je to vaše jediná záchrana. Pravda je, že většina silných motorek se po rychlým zavření plynu vrátí zpátky, ale u maloobjemových strojků to je trochu jinak. Tam můžete ubírat jak chcete, za bodem rovnováhy vás zachrání jedině brzda.
Pro začátek si motorku zvedejte do malých úhlů a myslete na to, co se s ní a s váma děje. Hodně důležitá věc je vnitřní klid. Když nebudete uvolnění a v klidu, je to nejlepší cesta ke crashi. A to přeci nechcete! Nesnažte se hned napoprvé přejet celý letiště ve svíci. Tady se vyplatí opatrně a s rozvahou.
Řazení
Jestli už na zadním dotočíte jedničku až k omezovači, je čas naučit se řadit. Tohle už je trochu těžší a vyžaduje to dokonalý klid a zvládnutí wheelies na první kvalt. Tady je nutný znát dobře svoji motorku i její průběh výkonu, protože kopnout tam dvojku, když bude mít motorka maximální točky, je nesmysl. Když máte mašinu nahoře, nechte si dva prsty na spojce. Bude se vám to hodit. Nechte na zadním motor roztočit na cca 8-9 tisíc, držte konstantní úhel předního kola a těsně před přeřazením si motorku plynem lehce přizvedněte. Potom zlehka uberte (abyste odlehčili převodovce a kvalt tam líp spadnul), vymáčkněte spojku, zařaďte dvojáka a hned zase přidejte.
Někdo řadí na zadním bez spojky, ale mně se kvůli plynulosti osvědčilo spojkovat. Není to pak tolik ucukaný, ale zkuste si oba způsoby. Další kvalty se řadí stejným způsobem, ale to už vyžaduje hodně tréninku. Myslete na to, že dnešní šestistovky jedou na jedničku kolem stodvaceti, takže po dotočení dvojky na zadním pojedete něco kolem stoosmdesáti, což je už dost velkej fofr, takže se podle toho taky chovejte. Řadit po městě další kvalty je nebezpečná krávovina.
Menší objemy a enduráci
U slabších motorek je zvedání trochu těžší, což je dáno menším výkonem. Proto je někdy potřeba brutálně zaspojčit (hlavně u čtyřtaktních dvacek), aby se ta potvora vůbec zvedla. Velký endura (Varadíra a spol.) jsou sice těžký mašiny, ale jejich dvouválce mají dobrý průběh výkonu a slušný krouťák, takže i na nich můžete směle trénovat.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jizda po zadnim...
sherm14>nejde,nemusis si kvuli toho delat starosti....slabsi motorky nez litr vetsinou nejdou
co to meleš za sračky Ty Jebko?? kámoš zvedá RS 125,a jezdí po prdely,celou rovinu.... šestka hornet jde taky,v pohodě.jde každá motorka, i fichtl,jen to umět,, šestka sršen,přez spojkum,a je tam ... jen se nebát to vytočit..pustit spojku,,a škubnout
1 reakcí na tento příspěvek Jizda po zadnim...
PATYs.....>co to meleš za sračky Ty Jebko?? kámoš zvedá RS 125,a jezdí po prdely,celou rovinu.... šestka hornet jde taky,v pohodě.jde každá motorka, i fichtl,jen to umět,, šestka sršen,přez spojkum,a je tam ... jen se nebát to vytočit..pustit spojku,,a škubnout
To si delas srandu nebo jsi si vazne nevsiml, ze to nemyslel vazne?
tady je videjko jak jsme s kamošem na jaře zkoušely jizdu po zadnim.on na hornetu to dělal pouze tak že zařadil za 1 rozjel se na cca 7tis otáček a pak rychle zavřel a plně otevřel plyn spojka vubec neni potřeba ja u sv stejny zpusob akorat vytačim jen do 6ti tis je potřeba to parkrat ozkoušet v jakych otačkach je to nej,jinak odlepit to od země neni problem ale udržet to ve vzduchu to da trochu treninku.ja jsem se to v pruběhu roku naučil tak že každy druhý pokus to zvednu a udržuju ve vzduchu až do omezovače,zkoušel jsem i přeřadit ale vždy mi to při tom pokusu spadne.
1 reakcí na tento příspěvek Jizda po zadnim...
BTW: Na SV sem videl kluka po letisti zvedat to na trojku. Ale ten uz taky jezdi po zadnim druhej motor.
Naposledy editováno 28.11.2009 10:03:28
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jizda po zadnim...
pylot>I MZ 125 RT sem zvednul na zadni. U SV sem to jeste nezkousel ale laka me to cim dal tim vic.
BTW: Na SV sem videl kluka po letisti zvedat to na trojku. Ale ten uz taky jezdi po zadnim druhej motor.
SV jsem měl na prdeli první den,co jsem ho pořídil před nějakými 7mi roky. Druhej víkend už jezdilo v "bodě" po zadnim na trojku (řazení po zadnim) - jde jen o balanc. Za měsíc jsem kupoval jinej motor, SV není na delší pohyb po zadním dělaný-klika to odnášela, zalejvání válce, necucal olej do koše,... Při jistých úpravách mazání to jde krásně s touhle hračkou od Suzuki,ale ideální motorka to tedy rozhodně není. SV je nenáročná motorka, ale taky se k ní musí člověk tak chovat. Nezatracuji ho - na svuj objem je to parádní svezení.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jizda po zadnim...
sherm14>nejde,nemusis si kvuli toho delat starosti....slabsi motorky nez litr vetsinou nejdou
Když i já ujedu po zadním asi 30-40 m, tak to máš pravdu že slabší jak litr nejdou....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jizda po zadnim...
Tom3k>Když i já ujedu po zadním asi 30-40 m, tak to máš pravdu že slabší jak litr nejdou....
vzdyt si dela prdel
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jizda po zadnim...
1 reakcí na tento příspěvek Jizda po zadnim...
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Zkušenosti s Moteacom Honda CB 600F Hornet | Dzindra23 | 5 | Dnes v 09:58 ZdenalH |
Alternativní tacho Honda CB 600S Hornet, Honda CB 600F Hornet | stevenn | 1 | 24.9.2024 v 17:20 nevo7 |
Vůle na spojkovém koši Honda CB 600F Hornet | SisaFree | 6 | 14.9.2024 v 01:18 Shullin |
Karburátory Honda CB 600F Hornet | Pavel0112 | 20 | 12.8.2024 v 10:51 hycomat |
repas vidlic v Českých Budějovicích Honda CB 600F Hornet | kolls | 9 | 12.8.2024 v 07:25 FJRPEPA |