Už dva lidi mě nezávisle na sobě pomluvili trakci předního kola u mojí motorky, tak jsem si řekl že to nebude náhoda a je třeba to řešit! Nebudu je jmenovat, ale jeden jezdí na Hondě CRF450 tuším 07 a druhý na KTM 250EXC 08, beru tedy za to že tyhle motorky fungují správně.
Motorka:
KTM 450 EXC model 07
Podmínky:
homogenní rovný sypký podklad bez nerovností (hlinitopísek, šotolinová cesta apod) Nemělo by to tedy být špatnou funkcí tlumení protože není co tlumit.
Problém:
Pocit z předku je celkově nejistý, při zatáčení má tendenci se "zarývat" a podjíždět
V zatáčce s tobogánem chce předek nahoru
Moje nastavení a možnosti:
Vidlice povysunuté v brýlích o 7mm nahoru
Zadní kolo ve šponovácích spíše vepředu (šponováky otočené dlouhým dozadu)
Rider SAG cca 10cm v sedě
Odskok (offset) osy kola od osy řízení 20mm (lze nastavit i 18) (vztah odskoku k řízení zde )
Váha na předku je o 1kg více než na zadku
Co mě napadlo vyzkoušet:
menší SAG (zadek výš)
zadní kolo ve šponovákách co nejvíc dozadu - více váhy na předku, méně na zadku = menší trakce zadku (450 bere zadkem strašlivou "šponu" - je velmi těžké jej v zatáčkách utrhnout)
Snad ještě větší popuštění předků
Sedlo se schodem, které mě bude tlačit více dopředu
Odskok v brýlích byl dříve 18mm, teď 20mm, změnu nejsem schopen rozpoznat.
Porovnání s ostatními motorkami:
Nejlepší trakci a pocit z předku v těch podmíkách které popisuju má moje trialka Beta - kromě zjevných věcí ji charakterizuje hodně strmý úhel řízení a krátké vidlice. Nevím jak je to možné, ale můžu ji poslat z prudkého písčitého kopce s jistotou o které si KTM může nechat jen zdát.
Potom jsem jezdil na KTM 250EXC 010, a tam to bylo o tom že motor je tak divoký a razantní, že furt lítal zadek. Ale na předku ta jistota byla.
Když opticky srovnám mou KTM a nový model, tak se geometrie rámu liší v řádech milimetrů, když mrknu na CRF tak ta má delší vidle a čoprovatější úhel řízení.
Přesné míry ale stále hledám.
1 reakcí na tento příspěvek Geometrie podvozku - trakce předního kola
Je to těžko posoudit, protože ty jízdy byly daleko od sebe, ale nevylučuju že i Husaberg se mě na té trati vedl líp. Kačka si teda zas vede tam kde to je víc rozmrdaný :)
1 reakcí na tento příspěvek Geometrie podvozku - trakce předního kola
vše stejné ?
Byl mě dopředu doporučený Michelin S-12. Věřím že to pomůže, ale mám pocit že problém je ještě jinde..
edit:
Ještě dodávám že Husaberg na kterým jsem tam lítal posledně měl předek už dost slítanej :)
Naposledy editováno 07.11.2010 23:42:56
1 reakcí na tento příspěvek Geometrie podvozku - trakce předního kola
Pak má vliv nastavení řidítek - hlavně kolik váhy máš na předku a jak to jde kočírovat.
Jinak jsem to nikdy mocneřešil - mám teď na HsB jiný brejle- z motarda a ve sněhu a písku jde jakoby lehčeji zatáčet.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola
Úhel hlavy řízení je u KTM 63,5° (no nové to samý) a u Husabergu 2004 63°, u tvýho 2005 je to 64,5° (strmější)
Brýle ze supermota mají odskok 17mmm, standartní u KTM mají 20, u Husaberga 22. U Japonců až 24.. čím větší odskok, tím kratší stopa, takže ty máš teď stopu DELŠÍ
U supermota se dělá menší offset kvůli menšímu kolu.
Jinak je zvláštní že někomu přijde že menší offset líp zatáčí, když by to technicky mělo být naopak, měl by být stabilnější.
Naposledy editováno 08.11.2010 10:02:18
1 reakcí na tento příspěvek Geometrie podvozku - trakce předního kola
1 reakcí na tento příspěvek Geometrie podvozku - trakce předního kola
osobně jsem vypozoroval,že na to mají vliv i tlumiče(nastavení i celkový stav).špatné tlumiče i při zatáčení na relativně rovném povrchu poskakují při zabořování kola do měkého povrchu a kolo jakoby zaklepávají hlouběji do povrchu...
hodně negativně na to působily neoprény na kluzákách,když jsem je vyhodil a namazal kluzáky,tak to bylo lepší...
Naposledy editováno 08.11.2010 10:59:45
Vespa>MikiberG> shodou okolností jsem to měřil, a moje KTM je stejně dlouhá jak Berg.
Úhel hlavy řízení je u KTM 63,5° (no nové to samý) a u Husabergu 2004 63°, u tvýho 2005 je to 64,5° (strmější)
Brýle ze supermota mají odskok 17mmm, standartní u KTM mají 20, u Husaberga 22. U Japonců až 24.. čím větší odskok, tím kratší stopa, takže ty máš teď stopu DELŠÍ
U supermota se dělá menší offset kvůli menšímu kolu.
Jinak je zvláštní že někomu přijde že menší offset líp zatáčí, když by to technicky mělo být naopak, měl by být stabilnější.
ten offset je jak rikas, ale myslim si ze uz je tam v serii stopa tak kratka ze uz to muze by na hrane, ze uz je to "podrazene" moc, tzn i s mensim offsetem pak muze nastat zmena k lepsimu... ja bych to na zkousku zkusil poslat obracene zkusil bych ten 18offset, vytahnout vidle a pripadne jeste tu motorku natahnout na rozvoru..
a mozna bych z toho jeste nevylucoval tlumic a zkusil chovani s ruzne nastavenym odskokem..
Já jsem asi zblblej z toho jak se všude píše že nový modely motorek mají strmější úhel řízení a tím jdou do zatáček zas o něco líp atd atd.
Přitom třeba novej model KTM má úhel řízení totožnej se starou. Tak čím to může být?
Ale ten opak zkusím, asi zkusím obě extrémní nastavení a uvidím co to bude dělat
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola
Jestli chceš aby ti to líp chodilo tak doporučuji nejnovější originál gufera od KTM (vyzkoušel jsem hodně značek a tyhle jsou nejlepší) a vyleštit chromovaný trubky na soustruhu nebo vrtačkou.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola
Vespa>MikiberG> shodou okolností jsem to měřil, a moje KTM je stejně dlouhá jak Berg.
Úhel hlavy řízení je u KTM 63,5° (no nové to samý) a u Husabergu 2004 63°, u tvýho 2005 je to 64,5° (strmější)
Brýle ze supermota mají odskok 17mmm, standartní u KTM mají 20, u Husaberga 22. U Japonců až 24.. čím větší odskok, tím kratší stopa, takže ty máš teď stopu DELŠÍ
U supermota se dělá menší offset kvůli menšímu kolu.
Jinak je zvláštní že někomu přijde že menší offset líp zatáčí, když by to technicky mělo být naopak, měl by být stabilnější.
.... tak to čumím jakej máš přehled...je vidět že na to jdeš vědecky
... já myslel oproti stejnýmu modelu KTM.... jestli to tvoje není jezevčík nebo boxer
... s tema mm na brýlých máš pravdu ale jestli to já nemotám tak např. já mám jakoby menší závěs kola a tím lečí řízení do zatáček a horší stabilitu při rychlé jízdě - řekl bych stopu kratší. A je to fakt znát motorka je hravější, je jakoby lehčí na předek a celkově se mi zdá lepší.
... HSB 07-08 mají ještě proměnlivé zavěšení vidle těch 22mm - je tam jakoby excentricky osa a v přímém směru je vidle jakoby víc předkoplá a do zatáčky se zkracuje - je to zajímavé řešení ale v praxi mi to příjde takový divný - nejdřív to jakoby nechce zatočit a pak najednou lup a je to.. no ale přímo to má perfektní stabilitu a do zatáček jde slušně...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola
Přesto ti přijde že to líp zatáčí, a nejseš sám kdo má takový pocity po namontování "kratších" brejlí. Takže buď je to davová autosugesce, a nebo to opravdu znamená že méně je někdy více. Zkrátka to vypadá na mou oblíbenou metodu pokus - omyl
A pozor, potom bude ještě další kolo, povedlo se mě totiž vydražit vidle z CRF-X, přijde až tak za 14 dní, ale pak to teprve bude maso
1 reakcí na tento příspěvek Geometrie podvozku - trakce předního kola
1 reakcí na tento příspěvek Geometrie podvozku - trakce předního kola
není lepší víc jezdit ?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Geometrie podvozku - trakce předního kola
Vespa>Dolph-cz> já myslím že pomohlo hlavně to namazání kluzáků - neopreny jsou v tom nevinně.
Jestli chceš aby ti to líp chodilo tak doporučuji nejnovější originál gufera od KTM (vyzkoušel jsem hodně značek a tyhle jsou nejlepší) a vyleštit chromovaný trubky na soustruhu nebo vrtačkou.
no nevinně....,ono samotné neopreny mají odpor minimální,ale problém je,ze totálně vysuší kluzáky a vidle je pak jakoby přikouslá-na jemné přitlačení se nehtěla pohnout a pak nejednou hop a centimetr...
takže neopreny šly dolů,pod stírací gufera jsem dal molitanový proužek namočený v oleji(co cca 10 hodin ho znovu namočím) a před každou jízdou lehce popráším kluzáky silikonovým olejem.a dle mého názoru je to o moc lepší..
Dolph-cz>no nevinně....,ono samotné neopreny mají odpor minimální,ale problém je,ze totálně vysuší kluzáky a vidle je pak jakoby přikouslá-na jemné přitlačení se nehtěla pohnout ...
neopreny používám hodně let a kluzáky mi nevysušují protože kluzáky pod nima mám suché trvale
při vapkování neoprény vystříkám zevnitř, nakapu olej pod prachovky a hotovo,
klouže to solidně a do dalšího mytí to vždycky vydrží
1 reakcí na tento příspěvek Geometrie podvozku - trakce předního kola
marko>Na crf-x jsou jiné vidle než na crf?Jinak proč ses rači nekouk po fabrických WP na inzerci, já letos koupil dvoje?K tomu sklonu v krku řízení,mám taky CNC brejle s možností nastavení dvou rozvorů a ten dlouhej jsem zkoušel jako první.Perfektní rovná jízda po nerovnostech a v kolejích pod neskutečným plynem,ale do zatáček nic,nic a najednou bác.Tak jsem to otočil a přesně opačné chování,neklidné ve vyšší rychlosti na té samé dráze a zatáčky jdou řezat velmi znatelně lépe,dělal jsem to v jeden den a zůstal jsem u krátkého rozvoru.V zadu mám také otočené dorazové podložky,jinak rozdíl byl snad dva centimetry v tom rozvoru(možná i víc už nevím).Koukals dovnitř na pouzdra a olej?
Jsou jinak naplanžetovaný. Jel jsem kdysi na Pračkovým CRF-X a přišlo mě supr, tak jsem se rozhodl to vyzkoušet.
Ty fabrický WP jsem nikdy neviděl k prodeji, a nebo byly drahý, tak proto. A taky jsou prý dost tvrdý, spíš na motokros. Tak nevím jestli bych si s nima pomohl. Kromě toho si je už "neudělám" doma, pokud mám správný informace.
Tvůj poznatek z offsetu brýlí je zajímavej. Nedává mě to smysl, ale to nemusí znamenat že to tak není.
Vidle mám technicky samozřejmě v pořádku.
Ještě bych se zeptal, jakej máš Sag?
MikiberG>Vespa> Jo máš s tím pravdu ....
... ještě bys do toho měl zakomponovat předsazení osy, styčný bod kola v závislosti na zatočení a náklonu motorky
předsazení osy komponuji, ale styčnej bod v závislosti na náklonu, to už je moc drsný :))
1 reakcí na tento příspěvek Geometrie podvozku - trakce předního kola
...já třeba vím,že málo gasuju...a pak mi to nejde.
Tož občas zatáhni za ten heft!