globalmoto_duben_nolan




Pořizujeme nový motocykl - koupě, vyzvednutí a přihlášení

Koupě nové mašiny je jednou z nejhezčích chvil v životě motorkáře, zvláště když jde o první nový stroj ve vašem životě. Vcházíte do prodejny a víte, že vyjíždět již budete na voňavém novém stroji, který si sami zajedete a který vám několik dalších let bude přinášet potěšení. V dnešním článku odpovíme na první část dotazů týkajících se pořízení nového motocyklu, které jsme si položili v tomto úvodním článku.

Objednání motocyklu

Po důkladném výběru, kterému byl věnován první článek této série, tedy konečně vstupujete do zvolené prodejny se slovy „Prosil bych jednu Kawasaki ER-6n, bílou". My jsme měli štěstí, v Mari Motu zrovna byla jedna bílá volná. Pokud by požadovaná barva u Vámi vybraného dealera nebyla k dispozici, pak vám ji do tří dnů dovezou ze skladu výhradního dovozce Kawasaki - brněnské firmy ASKO KC s.r.o. Pokud jde o nějaký výjimečnější model či barvu, která není ani u importéra, dovezou vám vaši vyvolenou zhruba do 10 dnů z evropského centrálního skladu. Při závazném objednání dovozu motocyklu ze skladů k dealerovi může prodejce požadovat zálohu (20tis korun), ale i výše zálohy je věcí dohody s prodejcem a může se lišit pro model za sto padesát vs. pět set tisíc.
Motocykl je třeba před prodejem zprovoznit, tj. naplnit provozní kapaliny, zkontrolovat důležité součásti, vše seřídit, odmastit, zkontrolovat, dobít baterku a pro kontrolu projet. Proto si pro motorku asi přijedete až zítra, leda by v servisu právě měli úplně volno, což se ale na jaře moc nestává. Ještě před koupí si k motorce také rovnou můžete objednat doplňky, které vám obvykle prodejce také zdarma na nový stroj namontuje.

Úhrada prodejní ceny

Je jen na vás, zda částku za motocykl přinesete hotově, nebo raději pošlete bankovním převodem. Pro někoho je nemyslitelná představa chodit po městě s dvěma sty tisíci, někdo zase nechce čekat dva dny, než peníze dorazí na účet prodejce (bez toho motorku rozhodně nedostanete, potvrzení o odeslání platby nestačí, peníze opravdu musí dojít na konto prodejce).

Další možností je využití možnosti úvěru nebo leasingu - obojí vám autorizovaní dealeři rádi nabídnou a přímo na prodejně s vámi během půlhodinky vyřídí. V případě Kawasaki tak můžete využít úvěru od Cetelemu nebo třeba leasingu UniCredit. Obojí má své výhody i nevýhody, u leasingu mohou být výhodnější odpisy v účetnictví pro podnikatele, ale motocykl je majetkem leasingovky a na vás se přepíše až po splacení. Proto je v dnešní době častěji využíván úvěr, u kterého je motocykl zcela ve vašem majetku a Cetelemu prostě jen dlužíte peníze a například až do výše 300tis úvěru je zcela na vás, zda si k motocyklu pořídíte havarijní pojištění. Pro úvěr i leasing je třeba doložit některé údaje, jako ověření příjmu či trvalé adresy, podrobnější informace najdete například na stránkách leasingovky.

Pojištění a záruka

V rámci úvěru či leasingu vám prodejce nabídne také povinné ručení a havarijní pojištění - o tom se vyplatí uvažovat, protože úvěrové či leasingové společnosti obvykle mají sjednané výhodné podmínky, jaké vy jinak nemáte šanci jako jednotlivec v pojišťovně dostat.

K motorce dostanete kromě klíčků a příruček také fakturu, čistopis techničáku, kde budou vyplněny pouze údaje o motocyklu, a prodejce s vámi vyplní formulář pro registraci záruky v celoevropské síti servisů Kawasaki. Od chvíle předání formuláře importérovi Kawasaki pro ČR se na váš motocykl vztahuje celoevropská záruka a motorku vám opraví kdekoli v Evropě.
Zbývá vám ještě uzavřít povinné ručení (na číslo rámu, protože značku ještě nemáte) - i to vám rádi zprostředkují v prodejně a odpadne vám další chození do pojišťovny (pozor, doklad o povinném ručení sjednaném po internetu, který si vytisknete sami doma na tiskárně, vám na „inspektorátu“ neuznají). Nabídka havarijního pojištění je ze strany dealera samozřejmostí a u nové motorky se určitě alespoň na prvních pár let vyplatí.

Značka a doklady

Na cestu z prodejny dostanete zelenou převozní značku s platností 10 dnů od vydání. S čistým techničákem, fakturou a dokladem o uzavření povinného ručení pak musíte na úřad, kde vás zapíší jako prvního majitele motocyklu, vydají vám registrační značku a malý techničák. Zpětně musíte ještě jednou do pojišťovny, kde vám vydají nové potvrzení o povinném ručení kde bude nová RZ - na tom to postupu se tedy úřední šiml pěkně vyřádil... Proto doporučuji využít služeb dealera, který má sjednanou smlouvu s nějakou zprostředkovatelskou firmou a motorku za vás přihlásí a vám ji předá i s hotovými papíry a značkou. U dealera Mari Moto je toto přihlášení navíc zcela zdarma, napíšete plnou moc a zaplatíte jen 500,- za kolek, který byste na úřadě také platili!

Předání motocyklu prodejcem

Konečně přichází to hlavní - samotný motocykl. My jsme měli to štěstí, že jsme klíčky od redakčního motocyklu převzali přímo z rukou ing. Antonína Daniela, ředitele ASKO KC s.r.o., importéra značky Kawasaki do ČR.
Každý autorizovaný prodejce postupuje podle kontrolního seznamu, kde musí zkontrolovat a zaškrtnout všechny povinné body při přípravě motocyklu před předáním a také řadu informací, které vám při předání musí ukázat. Dozvíte se tedy základy technické údržby a zacházení s motocyklem, například mazání, kontrolování provozních náplní a tlaku, otáčky a servisní intervaly. Prodejce vám ukáže jak namazat a dopnout řetěz, jak se sundává sedlo a kde jsou hlavní rysky kapalin, poučí vás o zahřívání a zajíždění motoru, vysvětlí funkce na displeji a další a další. Součástí předvedení by mělo být předání návodu k obsluze, samozřejmě českého, dále servisního sešitu, společná kontrola informačních štítků proti dokladům, tj číslo rámu a číslo motoru.

V každém případě se nebojte na cokoli zeptat a nechat si ukázat a klidně třeba poproste o výcvik stavění na stojánek. Ještě před odjezdem se předběžně dohodněte a naplánujte si první garanční prohlídku po zajetí (obvykle po 1 tis kilometrů), aby si na vás v servisu udělali volno - na jaře bývá plno a pokud zavoláte den předem, mohli byste pak několik dnů čekat a přijít o ježdění. Na garančku byste teoreticky mohli i k jinému autorizovanému dealerovi, ale pravděpodobně byste platili celou cenu, kdežto například u Mari Mota zaplatíte pouze materiál, práce je zdarma. Prodejci si ale snaží zákazníky s u nich zakoupeným novým motocyklem hýčkat a kromě přednostního objednání na servis se například u Mari Mota můžete u dalších prohlídek a oprav těšit i na zvýhodněné hodinové sazby za servisní úkony.
Pak již zbývá jen vytlačit motorku před prodejnu, nastartovat a zahřát motor a vyrazit na první zajížděcí projížďku. Ale pozor, první metry na zbrusu novém motocyklu mají svá úskalí! V nádrži je obvykle jen pár litrů benzínu, takže honem zamiřte k pumpě a vyzkoušejte si první tankování. Ještě důležitější upozornění se týká pneumatik, které jsou z výroby ošetřené konzervačními látkami a prvních pár kilometrů můžou citelně klouzat, zvláště v náklonu. Pokud byste měli strach zahájit první jízdu v centru Prahy a raději byste vyjížděli z domova, můžete opět využít služeb prodejce a nechat si motorku v dodávce zavézt až k sobě do garáže.

V další kapitole tohoto seriálu si řekneme to hlavní na téma Zajíždění nové Kawasaki ER-6n.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (26x):
Motokatalog.cz



TOPlist