ktm_unor




Kymco Downtown 125i: hurá za město

Výrobci někdy dávají svým produktům trochu matoucí názvy. Zářným příkladem je skútr taiwanské značky Kymco, jehož revírem zdaleka nejsou jenom přeplněná centra měst, a který si hravě poradí i s dálnicí. A to všechno v luxusním stylu, komfortu a navíc s řidičákem na auto. Letos přišla na trh už druhá generace, která posouvá laťku zas o kus výš.

Kapitoly článku

V segmentu maxiskútrů s motorem o objemu 125 ccm začíná být pěkně těsno, a kdo chce udržet krok s početnou konkurencí, musí svoje zboží neustále vylepšovat. První model Kymco Downtown se v našem testu před třemi lety ukázal jako velmi schopný a příjemný společník ve slušivém  obleku, jenže svět kráčí rychle vpřed, a dnešní móda diktuje zas něco trochu jiného. V kurzu je nejen kombinování sportovního designu s elegancí, ale také snižování spotřeby a emisí či zvyšování bezpečnosti, komfortu a praktičnosti.

Značka Kymco u nového Downtownu 125i neopomněla žádný ze současných trendů, a pustila se do modernizace pěkně od podlahy, respektive od motoru. Kapalinou chlazený čtyřventilový jednoválec se musel v první řadě vypořádat s přísnější emisní normou Euro 4, ale provedené úpravy ve výsledku přinesly také drobný nárůst výkonu a hlavně šetrnější provoz. Zatímco u předchozího modelu jsme naměřili průmernou spotřebu 3,2 litru na 100 km, čerstvě zajetá novinka se vešla do tří litrů. Rozdíl šesti korun na sto kilometrů není sice žádná výhra v loterii, ale při ročním nájezdu počítaném na tisíce už to nějakou stovku ušetří. A i kdyby vás těch pár drobných nezajímalo, máme jinou potěšující zprávu; motor se celkově zklidnil - vydává méně vibrací i mechanického hluku. Přitom právě hrubší projev byl jednou ze slabin minulého modelu.

Vylepšená stopětadváca se ale musí stále potýkat se 176 kilogramy pohotovostní hmotnosti, což je pro něj při rozjezdech z místa trochu větší sousto. Tady se opět dostáváme k otázce přiléhavosti jeho názvu - ve městě plném semaforů není dynamika zrovna trumfem v rukávu Downtownu. K tomu, aby zmizel za křižovatkou, potřebuje logicky o trochu víc času než jiná, lehčí přibližovadla. Na druhou stranu, pořád za sebou nechá všechna auta, což je hlavní výhodou většiny jednostopých dopravních prostředků s motorem. A hlavně, když už se dá do pohybu, není pro něj stokilometrová rychlost žádným limitem. Při každodenním cestování z bydliště do třicet kilometrů vzdáleného velkoměsta se počítá každý dílek na tachometru, a ty za číslem 100 platí dvojnásobně. Z Downtowna na dálnici pohodlně vytáhnete slibovaných stodeset, a za ideálních podmínek klidně ještě o něco víc.

Mimochodem, pohled na tachometr a vlastně celou přístrojovku připomíná, že Kymco výrazně omladilo design Downtownu. Kulaté budíky už nejsou olemované chromem, ale zapuštěné v matně černých pouzdrech ve tvaru nepravidelného mnohoúhelníku. Modré podsvícení čísel bude možná pro někoho hodně křiklavé, ale je efektně sladěné s prostředním displejem a má kromě estetických důvodů i praktický přínos - údaje jsou lépe čitelné jak na přímém slunci, tak za šera. Lepší viditelností novinka vyniká také zvenku - poziční LEDky zabudované spolu s blinkry do hran přední kapotáže přitáhnou pozornost ještě dřív, než strčíte klíček do zapalování. A když pak Downtown rozjede svojí světelnou show, je skoro nemožné ho v zrcátku přehlédnout. Bohatě dimenzovaná je i koncová světla s vestavěnými blinkry a brzdovkami.

Ale nejen tyhle detaily odlišují nový Downtown od toho předchozího. Designér překreslil prakticky celý skútr, a protože nešetřil s ostrými hranami, dal mu sportovnější šmrnc. Z bočního pohledu vypadají moc hezky šípovité boční kapoty, zvýrazněné proužkem LED diod, zepředu zase skútr vypadá majestátně, a vzbuzuje dojem kvalitní ochrany před větrem. Ostatně, nezůstává u pouhého dojmu - s Downtownem by se dalo klidně cestovat i v lehkém civilním oblečení.

Cestovní potenciál zvyšuje kromě výkonného motoru a kapotáže také velkorysý úložný prostor, jehož kapacita činí v obvyklém přepočtu dvě přilby. Ten doplňují dva přední kaslíky na drobnosti, přičemž v pravém je dvanáctivoltová zásuvka, ale u obou chybí možnost zamykání. 

Řidič Downtownu si za jízdy pohoví v prostorném a dobře polstrovaném sedle, nohy si přitom může odložit  na dlouhé plošiny vedle středového tunelu, nebo si je natáhnout víc dopředu a opřít o šikmé plotny pod řídítky. Ty však svým ostře zalomeným úhlem možná nesplní představy o pohodlí každému, alespoň ne těm, co měří přes 180 cm. Na spolujezdce čekají kromě pohodlné zadní části sedla výklopné stupačky a široký oblouk držáku, který je zároveň připraven plnit funkci nosiče.

Podvozek, postavený na kombinaci předního čtrnáctipalcového kola a zadní třináctky, dostal vylepšenou přední vidlici s vyšší tuhostí, a díky tomu se lépe vyrovnává s typicky městskými problémy jako jsou kočičí hlavy, propadlé kanály, tramvajové koleje nebo zpomalovací prahy.  Dva zadní tlumiče mají i nadále možnost stavitelného předpětí, takže je tu prostor k balancování mezi komfortem a  tvrdším, sportovnějším setupem. Vyvážená geometrie ve spolupráci s nízkým těžištěm (12,5litrová nádrž je pod podlahou) dost pomáhá ovladatelnosti při proplétání městem, na otevřené silnici zase spolu s relativně vysokou hmotností přispívá k stabilitě.

Kymco svou vlajkovou loď ve flotile stopětadvacítek vyladilo téměř k dokonalosti, a za to si také nechá zaplatit. Zatímco cena předchozího modelu se před pár lety vešla s odřenýma ušima do pěticiferné částky, za novinku už letos zaplatíte o čtvrt sta (tisíc) víc, tedy 124.990,-  Kč. Taiwanská značka tedy srovnala krok s okolním světem doslova a do písmene, a rozhodně už není žádnou lacinou alternativou z Asie.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ moderní design
+ jízdní komfort
+ spotřeba


- chybí zamykání předních schránek
- cena
- ostře zalomený úhel plošin na nohy


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist