ktm_unor




SYM Symphony SR 125

Jestli se některá značka může chlubit masovou produkcí skútrů, pak je to taiwanský SYM. Modení fabriku denně opouští víc než dva tisíce přibližovadel nejrůznějších modelů a kubatur. V redakci jsme se už měli možnost seznámit s několika skútry SYM, přičemž ten poslední hraje především na sportovní notu. To ale neznamená, že by Symphony SR postrádal jízdní komfort nebo praktičnost.

Kapitoly článku

Sportovní je totiž především design téhle stopětadvacítky na velkých kolech. Podvozek ani parametry motoru se nijak zásadně neliší od jiných modelů z kolekce taiwanské značky, a například v porovnání s předchozím testovaným SYMem HD 125 má dokonce o pár koní méně. Na tom ale není nic zvláštního, protože Symphony spadá do nižší cenové kategorie než SYM HD, a rozdíl deset tisícovek na pořizovacích nákladech se zkrátka musí někde promítnout. V tomto případě tedy mluvíme hlavně o vzduchem chlazeném motoru, jinak je Symphony vybaven velmi slušně.
Když se ještě krátce zastavíme u designu, je celkem zřejmé pro jakou klientelu je tenhle model určený. Symphony si - i přes jeho název, evokující spíš představy o usedlejším publiku se vztahem k vážné hudbě - pravděpodobně budou vybírat hlavně mladší zákazníci. Těm vychází  vstříc i sympatická cenovka pod hranicí půl sta tisíc korun. Na trhu byste jistě našli ještě levnější stopětadvacítku, ale v případě skútrů SYM můžeme - na rozdíl od čínské produkce - hovořit o zboží poměrně renomované značky se solidním prodejním a poprodejním servisem. Na dobrou kvalitu zpracování jsme si už zvykli při  předchozích testech skútrů SYM, a ani Symphony není v tomto smyslu žádnou černou ovcí rodiny. Plasty jsou dobře spasované, jejich lak působí profesionálním dojmem, a nevydávají ani žádné nepatřičné zvuky.
Jak už se na skútr s velkými koly sluší, jeho stavba je elegantně štíhlá. Úzké čelní masce tak výrazně dominuje véčkový světlomet, blinkry se už musely spokojit s místem v krytu řídítek. Pohled z profilu celkem vtipně ozvláštňuje kombinace lakovaných a černých ploch, při detailnějším prozkoumání pak zaujmou "sportovní" detaily jako například zubaté kotouče brzd nebo červeně prošívaný potah sedla.
Svým tvarem a použitými materiály sedlo ale připomíná spíš komfortnější model HD 125. Pohodlí a prostoru k sezení je dost jak na místě řidiče, tak i vzadu, kde na spolujezdce čekají  kromě výklopných stupaček také masivní držadla, integrované do nosiče. Ten je připraven k montáži doplňkového kufru, protože u skútrů na velkých kolech - a Symphony není žádnou výjimkou - bývá místa pod sedlem jako šafránu. Menší otevřenou přilbu ale schováte i sem, ovšem s integrálkou uvnitř není šance sedlo zaklapnout.
Za nízkým kouřovým plexištítkem najdete kombinovanou přístrojovku, tvořenou analogovým ukazatelem rychlosti (číst můžete údaje v tradičních km/h, ale také v mílích za hodinu) a modře podbarveným displejem. Z něj se kromě aktuálního času dá vyčíst stav paliva nebo obligátní počet najetých kilometrů. Pod krycím plexisklem, které se pod přímým slunečním světlem  leskne víc než by bylo záhodno, jsou umístěny také kontrolky blinkrů a dálkového světla. Ničím nepřekvapí ani ovládací prvky na řídítkách, snad s výjimkou otevírání sedla, integrovaného do přepínače potkávacích a dálkových světel. Pobyt za řídítky je celkově od první chvíle příjemný - nohy mají na rovné podlaze dost místa (stejně tak i kolena), tvarované hefty padnou pěkně do ruky, a sedlo překvapí zmíněným komfortem.
Na něm má velký podíl také podvozek, a především velké průměry ráfků. Ty už samy o sobě poberou mnohem víc nerovností než třinácti nebo dokonce dvanáctipalcová kola, a ve spolupráci s odpružením odvádí dobrou práci také v oblasti jízdní stability.  Rychlé oblouky Symphony vykružuje bez nepříjemného kymácení, v utažených zatáčkách je přitom řízení dostatečně obratné, a hustým městským provozem se tenhle SYM prosmýkne jako lasička. Jediná výtka směřuje k zadním tlumičům, které by snesly tvrdší nastavení. Odezva od předního kola je díky tuhé a pevné vidlici přesná a dobře čitelná.
Motoricky zůstává Symphony trochu za očekáváním, které vzbuzuje jeho sportovní design, a nejvíc mu proto svědčí městské prostředí. Vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec s výkonem necelých 9 koní má ale pořád dost síly na přesvědčivé rozjezdy z křižovatek, ve kterých mu pomáhá patřičně nastavený variátor.  SYM tak ztrácí dech až v rychlostech nad 70 km/h, do té doby akceleruje plynule a poměrně svižně. Od osmdesátky už motor viditelně slábne, a dostat ručičku tachometru za stovku je prakticky nereálné.  Při častém rozjížděné ve městě se ale stejně víc cení zrychlení a plynulý průběh výkonu, a v těchto disciplínách snese Symphony celkem přísný metr.
Největší slabinou tohoto SYMu jsou bezesporu brzdy. Od agresivně vykousaných kotoučů bychom čekali mnohem ostřejší nástup a průběh brzdného účinku, než jakým se prezentuje brzdový systém tohoto SYMa. Ani jedna z kotoučovek nevzbuzuje při samostatném použití potřebnou důvěru, a nezbývá než si osvojit používání obou páček současně a skoro naplno. V běžných situacích na to zvyknout dá, ale nějaké krizovce se čas od času nevyhne nikdo, a pak nejspíš nezbyde nic jiného, než brzdit i očima. 
Při pořizovací ceně 48 900 Kč ale majitelé SYMu Symphony rádi odpustí i slabší brzdy, a rychle si na ně zvyknou. V celkovém pohledu převažují pozitiva, od pohledného sportovního designu, přes vysokou úroveň komfortu až po dobré jízdní vlastnosti. Jako expert na dopravní problémy ve velkoměstě se naprosto osvědčil, a to pravděpodobně od skútru této kategori většina lidí očekává především. Pokud patříte mezi ně, rozhodně by SYM Symphony neměl ujít vaší pozornosti.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz



TOPlist