ktm_unor




Ron Fellowes v Praze

Ron Fellowes je australský světoběžník, který na čtyřválcovém motocyklu FN z roku 1910 jede napříč světadíly. Z australského Brisbane vyrazil již 2. února 2012. Na své „fence“ veze takřka 50 kg bagáže, kterou potřebuje k žití a přežití.

Kapitoly článku

Devětašedesátiletý Australan popisuje svoje dobrodružství na svém webu, včetně peripetií při průjezdu Indií, Pákistánem, Íránem a Tureckem. Pauzu si dal později v Rumunsku, kde se mu velmi zalíbilo. Zajímavé je, že na webu cestovatel podrobně jmenuje všechny součástky a výbavu, kterou sebou veze. V půlce srpna se Ron objevil na Moravě. Odtud podnikl „výpad nad plán“ do sousedního Polska. Ve čtvrtek 23. srpna mi volá milovník motocyklů FN Libor Marčík. "Zastav se u mě v Jinočanech, Ron Fellowes je tu!".
Přiznám se, že jsem čekal oba solidní pány v družné diskusi nad šálkem kávy či čaje a šlehačkovým zákuskem ve stínu zahradního altánu. Skutečnost byla zcela jiná. Oba pánové byli zavrtaní v garáži, zabrání do práce nad rozpůleným motorem. Svorně po lokty umounění od šmíru. Agregát se v podvečerním čase již dával do kupy. V dopoledních hodinách proběhla demontáž, výbrus i výroba nového pouzdra v dílnách u přátel Libora Marčíka. Řemeslné operace, které u takovýchto atypických strojů běžně trvají týdny, až měsíce, byly po domluvě zvládnuty v průběhu jednoho pracovního dne. Prostě neuvěřitelné.
V podvečerních hodinách se začali scházet, či na starých strojích sjíždět Liborovi přátelé, aby se pak všichni vydali do výborné jinočanské restaurace Mlýnský domov. Zde Ron podrobně vyprávěl o své cestě a dobrodružstvích, které prožil.
Generální zkouška motocyklu FN proběhla v sobotu cestou do kempu v Novém Strašecí. Libor doprovázel Rona na novější čtyřválcové FN M50 již s řetězovým pohonem (u starších modelů čtyřválců FN se používal kardan). Cesta z počátku probíhala pomalým tempem zhruba 40km za čtyři hodiny.
V průběhu jízdy se přišlo na unavené pérko sacího ventilu. Po odstranění této závady se čtyřválec hbitě rozjel. Ron Fellowes bude v Čechách zhruba do osmého září. Má v plánu navštívit Prahu a její nesčetné pamětihodnosti, včetně Národního technického muzea. Po té Ron Fellowes odjíždí do Mannheimu zúčastnit se FN Rallye, která se koná 13. září. Nepochybuji v žádném případě, že si tento sympatický chlapík odveze cenu, která se uděluje nejvzdálenějšímu účastníkovi. Cílem výpravy přes kontinenty je dojet se strojem do Belgie, země jejího původu a zrození. Celá cesta je pro Rona velkou životní výzvou.
Výlet z FN není první dlouhou cestou Rona Fellowese. Na počátku osmdesátých let cestoval na Hondě Goldwing, se svojí manželkou najeli 200 000 km. V sedle Hondy strávili tři roky a projeli 24 zemí. Cestování v té době bylo podstatně složitější. Neexistovaly mobilní telefony, i internetová připojení a navigace. Jezdilo se pouze podle mapy.
Belgická zbrojovka FN (Fabrique Nationale)  produkovala motocykly v letech 1901 -1965. Proslavila se především výrobou čtyřválců a hřídelovým pohonem, konstruktéra Paula Kelecoma,  vyráběného od roku 1904 . Byl to vůbec první víceválcový motor. Továrna vyráběla čtyřválce až do roku 1926. Postupně se zvyšoval objem těchto motorů. Na  počátku dvacátých let přešla belgická zbrojovka u čtyřválců na pohon řetězem po vzoru anerických motocyklů. Firma po té přešla na výrobu moderních jednoválců SV i OHV.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (36x):
Motokatalog.cz



TOPlist