Ron Fellowes v Praze
Text: Bohumír Špaček | Foto: Bohumír Špaček | Zdroj: Libor Marčík | Foto: Libor Marčík | Zveřejněno: 27.8.2012 | Zobrazeno: 18 893x
Ron Fellowes je australský světoběžník, který na čtyřválcovém motocyklu FN z roku 1910 jede napříč světadíly. Z australského Brisbane vyrazil již 2. února 2012. Na své „fence“ veze takřka 50 kg bagáže, kterou potřebuje k žití a přežití.
Kapitoly článku
Devětašedesátiletý Australan popisuje svoje dobrodružství na svém webu, včetně peripetií při průjezdu Indií, Pákistánem, Íránem a Tureckem. Pauzu si dal později v Rumunsku, kde se mu velmi zalíbilo. Zajímavé je, že na webu cestovatel podrobně jmenuje všechny součástky a výbavu, kterou sebou veze. V půlce srpna se Ron objevil na Moravě. Odtud podnikl „výpad nad plán“ do sousedního Polska. Ve čtvrtek 23. srpna mi volá milovník motocyklů FN Libor Marčík. "Zastav se u mě v Jinočanech, Ron Fellowes je tu!".
Přiznám se, že jsem čekal oba solidní pány v družné diskusi nad šálkem kávy či čaje a šlehačkovým zákuskem ve stínu zahradního altánu. Skutečnost byla zcela jiná. Oba pánové byli zavrtaní v garáži, zabrání do práce nad rozpůleným motorem. Svorně po lokty umounění od šmíru. Agregát se v podvečerním čase již dával do kupy. V dopoledních hodinách proběhla demontáž, výbrus i výroba nového pouzdra v dílnách u přátel Libora Marčíka. Řemeslné operace, které u takovýchto atypických strojů běžně trvají týdny, až měsíce, byly po domluvě zvládnuty v průběhu jednoho pracovního dne. Prostě neuvěřitelné.V podvečerních hodinách se začali scházet, či na starých strojích sjíždět Liborovi přátelé, aby se pak všichni vydali do výborné jinočanské restaurace Mlýnský domov. Zde Ron podrobně vyprávěl o své cestě a dobrodružstvích, které prožil.
Generální zkouška motocyklu FN proběhla v sobotu cestou do kempu v Novém Strašecí. Libor doprovázel Rona na novější čtyřválcové FN M50 již s řetězovým pohonem (u starších modelů čtyřválců FN se používal kardan). Cesta z počátku probíhala pomalým tempem zhruba 40km za čtyři hodiny.
V průběhu jízdy se přišlo na unavené pérko sacího ventilu. Po odstranění této závady se čtyřválec hbitě rozjel. Ron Fellowes bude v Čechách zhruba do osmého září. Má v plánu navštívit Prahu a její nesčetné pamětihodnosti, včetně Národního technického muzea. Po té Ron Fellowes odjíždí do Mannheimu zúčastnit se FN Rallye, která se koná 13. září. Nepochybuji v žádném případě, že si tento sympatický chlapík odveze cenu, která se uděluje nejvzdálenějšímu účastníkovi. Cílem výpravy přes kontinenty je dojet se strojem do Belgie, země jejího původu a zrození. Celá cesta je pro Rona velkou životní výzvou.
Výlet z FN není první dlouhou cestou Rona Fellowese. Na počátku osmdesátých let cestoval na Hondě Goldwing, se svojí manželkou najeli 200 000 km. V sedle Hondy strávili tři roky a projeli 24 zemí. Cestování v té době bylo podstatně složitější. Neexistovaly mobilní telefony, i internetová připojení a navigace. Jezdilo se pouze podle mapy.
Belgická zbrojovka FN (Fabrique Nationale) produkovala motocykly v letech 1901 -1965. Proslavila se především výrobou čtyřválců a hřídelovým pohonem, konstruktéra Paula Kelecoma, vyráběného od roku 1904 . Byl to vůbec první víceválcový motor. Továrna vyráběla čtyřválce až do roku 1926. Postupně se zvyšoval objem těchto motorů. Na počátku dvacátých let přešla belgická zbrojovka u čtyřválců na pohon řetězem po vzoru anerických motocyklů. Firma po té přešla na výrobu moderních jednoválců SV i OHV.
Přiznám se, že jsem čekal oba solidní pány v družné diskusi nad šálkem kávy či čaje a šlehačkovým zákuskem ve stínu zahradního altánu. Skutečnost byla zcela jiná. Oba pánové byli zavrtaní v garáži, zabrání do práce nad rozpůleným motorem. Svorně po lokty umounění od šmíru. Agregát se v podvečerním čase již dával do kupy. V dopoledních hodinách proběhla demontáž, výbrus i výroba nového pouzdra v dílnách u přátel Libora Marčíka. Řemeslné operace, které u takovýchto atypických strojů běžně trvají týdny, až měsíce, byly po domluvě zvládnuty v průběhu jednoho pracovního dne. Prostě neuvěřitelné.V podvečerních hodinách se začali scházet, či na starých strojích sjíždět Liborovi přátelé, aby se pak všichni vydali do výborné jinočanské restaurace Mlýnský domov. Zde Ron podrobně vyprávěl o své cestě a dobrodružstvích, které prožil.
Generální zkouška motocyklu FN proběhla v sobotu cestou do kempu v Novém Strašecí. Libor doprovázel Rona na novější čtyřválcové FN M50 již s řetězovým pohonem (u starších modelů čtyřválců FN se používal kardan). Cesta z počátku probíhala pomalým tempem zhruba 40km za čtyři hodiny.
V průběhu jízdy se přišlo na unavené pérko sacího ventilu. Po odstranění této závady se čtyřválec hbitě rozjel. Ron Fellowes bude v Čechách zhruba do osmého září. Má v plánu navštívit Prahu a její nesčetné pamětihodnosti, včetně Národního technického muzea. Po té Ron Fellowes odjíždí do Mannheimu zúčastnit se FN Rallye, která se koná 13. září. Nepochybuji v žádném případě, že si tento sympatický chlapík odveze cenu, která se uděluje nejvzdálenějšímu účastníkovi. Cílem výpravy přes kontinenty je dojet se strojem do Belgie, země jejího původu a zrození. Celá cesta je pro Rona velkou životní výzvou.
Výlet z FN není první dlouhou cestou Rona Fellowese. Na počátku osmdesátých let cestoval na Hondě Goldwing, se svojí manželkou najeli 200 000 km. V sedle Hondy strávili tři roky a projeli 24 zemí. Cestování v té době bylo podstatně složitější. Neexistovaly mobilní telefony, i internetová připojení a navigace. Jezdilo se pouze podle mapy.
Belgická zbrojovka FN (Fabrique Nationale) produkovala motocykly v letech 1901 -1965. Proslavila se především výrobou čtyřválců a hřídelovým pohonem, konstruktéra Paula Kelecoma, vyráběného od roku 1904 . Byl to vůbec první víceválcový motor. Továrna vyráběla čtyřválce až do roku 1926. Postupně se zvyšoval objem těchto motorů. Na počátku dvacátých let přešla belgická zbrojovka u čtyřválců na pohon řetězem po vzoru anerických motocyklů. Firma po té přešla na výrobu moderních jednoválců SV i OHV.
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz