Logo AJS AJS

Informace o značce

Firma J. Stevens Company byla zřízena Joe Stevensem v roce 1856 ve Wedensfieldu-Wolverhamptnu v Anglii. Byla to vlastně kovářská dílna. Joe a jeho žena měli celkem devět dětí, které se zapojily do fungování firmy. Původně chtěli vyrobit kolo s pomocným motorkem, jako motorek použili americký motor Mitchel. Ovšem ten byl chabé výkonnosti, tak ho rozebrali a podívali se, jak vlastně funguje. Bylo okamžitě jasné, kterým směrem se bude rodinná firma ubírat v následujících letech.

Historie značky

Založili firmu Motor Manufacturing Company Stevens z Wolverhamtonu a to v roce 1899. Původní záměr vyrábět pouze motory jim vydržel do roku 1911 (některé prameny uvádějí až rok 1912), kdy postavili svůj první kompletní motocykl.

Firma AJS-Albert John Stevens byla zeregistrována v roce 1909 a stala se postupně jedním z pilířů britského motocyklového průmyslu. Svého vrcholu dosáhla ve dvacátých a třicátých letech minulého století.

V roce 1930 AJS ustanovila v motocyklech 100 rekordů! Ale tak jako spousta dalších měla velké problémy a v roce 1931 ji koupila společnost bratří Collierů a v roce 1938 se firma Colliers AJS sloučila s firmou Matchless.

Motocykl typu BIG PORT se začal u AJS vyrábět v roce 1922, byl to první motocykl s vrchovými ventily (OHV), kariéru měl tento typ motoru (i když byla provedena rekonstrukce ventilového rozvodu na OHC, ale stejně to byl v základu pořád ten stojatý jednoválec se stejnými rysy) dalo by se říci přímo úžasnou a končila až v padesátých letech s Matchlessem.
Proč název BIG PORT? Tehdejší konstruktéři věřili,že když bude mít motor větší výfukový ventil,dojde k lepšímu vypláchnutí válce (stejného principu se nějakou dobu držel i E.Bugatti), a proto zvolili na tu dobu extrémně velký průměr výfukového ventilu, u závodních strojů až 46 mm!,samozřejmě k tomu odpovídající průměr výfukového kanálu a jsme u označení tohoto typu motoru - VELKÝ KANÁL nebo-li BIG PORT. Postupem času se zvětšoval i sací kanál a u továrních závodních strojů i úhel sacího kanálu vůči podélné ose. Nutno říci, že motor byl velmi pokrokově řešen, byl to vlastně 2 x OHV, tedy každá vačka na samostatném hřídeli. Zvedací tyčky i vahadla byly vyrobeny z duralu, stejně tak ventilové misky. Motor cestovního stroje měl ztrátové mazání, ale závodní stroj měl suchou klikovou skříň a dvojité čerpadlo oleje, nádrž na olej byla v tomto případě umístněna pod sedlem na svislé rámové trubce. V roce 1928 přistoupili konstruktéři k překonstruování rozvodu na OHC tzv. řetízkový motor, jedna vačka v hlavě, ventily byly ovládány přes vahadla, opět duralová. To již byl skutečný závodní motor. Stále měl ale ještě nekryté ventily bez pořádného mazání. Tento typ motoru, tedy BIG PORT se stojatým válcem (vyráběly se i šikmé válce, ale to nebyl BIG PORT) se udržel ve výrobě až do konce firmy AJS (1931). Dále pokračoval v závodních motocyklech, kde se využívalo dobrého jména značky AJS, v podobě motocyklu AJS BOY RACER 7R. Prakticky tentýž motor potom používala firma Matchless ve svých závodních motocyklech, ale už pod svojí značkou.
Motocykly AJS BIG PORT se hojně využívaly k závodním účelům pro svoji nízkou váhu a dobrý výkon motoru, vyráběly se v kubaturách 350 a 500 ccm. Jezdily takřka do roztrhání těla a proto se jich zachovalo jen velmi málo. Motocykl, který je na obrázku se startovním číslem B48 je v ČR jediný na závodních tratích a i v cizině je to více méně rarita. AJS jako značka nezanikla, ale objevovala se na závodních motocyklech různých konstrukcí, třeba jako vodou chlazený vidlicový čtyřválec přeplňovaný kompresorem, který v roce 1939 šel až 220 km/h.
 

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist