Logo Fantic Fantic

Informace o značce

Pravděpodobně i ti mladší z vás vědí, že značka Fantic Motor má hluboké kořeny, ale její historie není obecně příliš známá. Fantic Caballero je však mezi fanoušky značky pořád oblíbeným modelem a jeho název také pomáhá udržet tradici firmy Fantic Motor v povědomí, přestože už uplynulo hodně času od chvíle, kdy první motocykl Fantic opustil továrnu v italském městě Barzago, nedaleko jezera Como.

Historie značky

Společnost Fantic Motor byla založena v roce 1968 po dohodě Maria Agratiho a Henryho Keppela, kteří odešli z firmy Garelli po návratu ze služební cesty do USA, kde se jim podařilo získat značný počet objednávek na sérii malých minibiků, které chtěli nechat vyrobit pro americký trh. Vedení Garelli ale jejich iniciativu odmítlo a tím vlatně oba pány přimělo k odchodu z firmy. S cílem začít vyrábět pro Ameriku vlastní minibike pod značkou Broncco založili oba pánové společnou firmu Fantic Motor. Později v listopadu 1969 na výstavě Motosalone (dnes EICMA) v Miláně rozšířili nabídku o první model Caballero 50 TX9, který se okamžitě dočkal prodejních úspěchů.
Název Caballero pochází z tehdejší známé italské reklamy na kávu a značka Fantic s ním měla problém v Belgii, kde je Caballero značkou cigaret. Proto se model Caballero na belgickém trhu jmenoval Carrera. Fantic Motor Caballero se brzy proslavil po celé Evropě a jeho produkce rostla geometrickou řadou. V roce 1969 továrna o rozloze 15 000 čtverečních metrů se 200 zaměstnanci vyrobila 6 000 motocyklů, o rok později to bylo už 9 000 kusů a v roce 1974 vylétla produkce na 33 000. Toto číslo v následujících letech pravidelně narůstalo až k výsledku 80 000 kusů v roce 1979.
Motocykly Caballero byly průběžně vylepšovány a modernizovány, a pro veřejnost se vyráběly v kubaturách 50, 80 a 125 ccm, které doplňovaly speciální verze, určené pro enduro soutěže. V závodech značka Fantic dosáhla prestižních úspěchů v podobě titulu Mistra Evropy, který získali Pietro Gagni (1979 ve třídě 50 ccm), Gualtiero Brissoni (1981 ve třídě 125 ccm) a Angelo Signorelli (1981 ve třídě 80 ccm). Ale rok 1981 byl zároveň rokem, kdy se značka Fantic rozhodla opustit endure závody a zaměřit se na trial. Ani tady na sebe úspěch nenechal dlouho čekat. Francouzský závodník Terry Michaud v této disciplíně získal tři tituly Mistra světa (1985, 1986 a 1988).
Osmdesátá léta ale znamenala období krize pro off-roadové motocykly. Prodeje šly neúprosně dolů a stejně jako řada dalších italských značek musel i Fantic po několika pokusech o vzkříšení ukončit na konci 90. let výrobu. Překvapení pro všechny fanoušky nastalo o několik let později, když se v roce 2005 slavný model Caballero znovu objevil na trhu poté, co italský podnikatel Federico Fregnan koupil značku Fantic Motor a založil novou kancelář ve městě Dosson di Casier nedaleko Trevisa. Značka Fantic se vrátila na italský trh off-roadových motorek s velkou slávou a pověstí výrobce, který svoje modely vždy osazuje těmi nejkvalitnějšími komponenty.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist