Logo Hesketh Hesketh
  • 2

Informace o značce

Hesketh Motorcycles patřil (…a znovu patří) k britským motocyklovým výrobcům se sídlem v Daventry v hrabství Northhamptonshire.Společnost byla založena svérázným hrabětem Alexandrem Heskethem třetím, známým svým vlastním týmem ve Formuli 1 (zachycený ve filmu Rivalové – originál The Rush).
První prototyp motocyklu se zrodil roku 1980.

Historie značky

Celý projekt motocyklů Hesketh byl inspirovaný lordem samotným, který chtěl navrátit upadající slávu britských motocyklů a vyždímat k tomu všechny své draze nabyté zkušenosti z Formule jedna. Pro stavbu motocyklů tak bylo využito i původní strojní zázemí a plánované vysoce kvalitní motocykly mohly být kompletovány.
První prototyp byl postaven s motorem Weslake V2 1000 ccm. Mohl připomínat elegancí slavný Vincent, ale více se klonil ke sportovně pojaté Ducati 860GT, co však zůstává faktem je, že si bral od obou ty lepší vlastnosti. Například byl prvním britským motocyklem s rozvodem DOHC a čtyřmi ventily na válec! …je smutnou pravdou,že v té době byly tyto fíčury u konkurence z Japonska standardní záležitostí.
Po dvouletém vývoji byl projekt prostřednictvím tisku oznámena poptávka po vhodném výrobním parterovi. Bohužel se žádný nepřihlásil a tak lord zakládá roku 82 Hesketh Motorcycles plc. V Daventry je postavena moderní továrna, ve které se má vyrábět Hesketh V1000.
Přicházejí však problémy. Motorka je příliš těžká, při svižné jízdě je její chování nedobré a jako celek je nespolehlivá. Krom výrobních vad trpí i přehříváním zadního válce, kam se nedostane dostatek chladícího vzduchu.
Špatný ohlas v tisku společně s plně nedovyvinutým stadiem motocyklu, docházejícími penězi a ekonomickými propady na trzích způsobily konkurs firmy po vyrobení 139 kusů motocyklů.
V září 82 začala kolem Hesketh kroužit Cagiva, známá svým skupováním značek… Výrobní ředitel Luigi Giacomett se prostřednictvím časopisu Motor Cycle News nechal slyšet, jak moc byl zklamán zjištěním, že všechny díly pocházely od subdodavatelů a v samotné továrně nejsou žádné výrobní stroje, krom několika vozíků a stohů papíru, a za to žádá firma investici 150 000 liber.
Luigi si byl jistý, že by Cagiva dokázala vyřešit technické problémy stroje, ale po televizním rozhovoru s obchodním ředitelem Hesketh Peterem Gavdonem, kde prohlásil, že se obává poklesu kvality výroby a proměny Hesketh ve „spaghetti speciál“ pod vedením Cagivy, se obchodní jednání zastavila.
Triumph byl dalším „nápadníkem“, k čemuž ho tlačil chybějící nový model za zastaralý Bonneville. Stroje V1000 se dokonce objevily se znakem Triumph na nádrži, ale ani tato továrna neměla dost peněz na vývoj a nákup strojních zařízení.
Vytrvalý lord Hesketh v roce 1983 založil další firmu nazvanou Hesleydon Ltd, aby vyráběla vylepšené V1000 s plnou kapotáží a jménem Upír (Vampire). I když za uvedením modelu stála ambice exportovat model do světa, vypluly na povrch opět četné dětské nemoci a po čtyřiceti kusech motocyklů sjetých z pásu byla roku 1984 společnost opět uzavřena.

Mick Broom.
Člověk stojící v týmu vývojářů a zároveň testovací jezdec značky Hesketh byl spojen s týmem od samého počátku, a dá se směle nazvat jádrem týmu. Když šla Hesketh Motorcycles do konkurzu, Broom byl členem týmu, ustanoveného lordem Heskethem, který měl podporovat majitele jejich motocyklů a poskytovat jim potřebnou údržbu a opravy.
Temto tým plynule přešel v Hesleydon Ltd, který získal potřebné doklady pro prodej v zahraničí a začal vyvíjet Vampire – turistickou verzi V1000.
Částečně díky obecnému propadu motocyklového trhu, částečně díky vysokým cenám dílů a drahé malosériové výrobě zavřel Hesketh krám. Broom setrval ve službách podpory majitelům a v servisním zázemí pro prodané stroje,navíc se podílel na vývoji strojů i pro jiné značky.Broom Development Engineering.
Ve stejných výrobních prostorách, kde to vše začalo, Broom dále šlechtil V1000 a snažil se ho proměnit ve vychovaného společníka na dlouhých cestách. Důležitá změna postihla přehřívaný zadní válec a nově byl dochlazovaný olejem.
Broom prodal za rok 12 motocyklů, navíc stále pracoval na vývoji konceptů Vulcan a Vortan.
 
Rok 2006 byl pro Brooma smolný – byl nucen přestěhovat firmu do areálu letiště Turweston poblíž okruhu Silverstone. Během stěhování došlo ke krádeži jejich majetku v hodnotě 40 000 liber. Nehledě na peníze zmizely nenahraditelné materiály, nářadí a podklady pro výrobu, což značně zpomalilo rozjezd malosériové výroby.

Znovuzrození – Hesketh 24
Mick Broom prodal značku Hesketh v roce 2010.
Na počátku 2014 Hesketh Motorcycles oznámila brzké uvedení motocyklu Hesketh 24, který by měl být prvním zcela novým Hesketh po třiceti letech.
24-ka je vyvinutá Paulem Sleemanem, majitelem a hlavním konstruktérem Hesketh. Její označení vychází ze startovního čísla, které vozil v roce 1975 na svém voze James Hunt v závodech F1. Vyrobeno by mělo být pouze 24 kusů motocyklů.
Motorku pohání americký V-twin S&S 1950ccm, chlazený vzduchem a oplývající báječnou reputací spolehlivosti a masívní síly. Jedná se o stejný motor, který používá ve svých tříkolkách britský Morgan.
Proto nepřekvapí, že britský tuner Harris Performance Engines nabídne dodatečné úpravy motorů, přesně podle požadavků zákazníků.
Hesketh 24 je vyvedený v barvách F1 Jamese Hunta sedmdesátých let, kdy závodil v barvách Hesketh týmu.
Každý z vyrobených motocyklů bude mít na nádrži destičku z 18-ti karátového zlata s unikátním pořadovým číslem. Více v tomto článku.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist