Logo Minsk Minsk

Informace o značce

Minsk je dodnes vyrábějící Běloruská továrna na výrobu motocyklů, bicyklů, skútrů a sněžných skútrů. Jízdní kola jsou prodávána pod značkou Aist, ale to nás z pohledu historie motocyklů zas tak moc nezajímá, že.

Historie značky

Značka byla založena v období po druhé světové válce (1951, kdy se jako součást válečných reparací dostaly do Sovětského svazu plány motocyklové legendy – dvoutaktní DKW RT 125. Její klony bez přehánění motorizovaly polovinu tehdejšího světa.

Motocykl byl vyráběn pod názvem M1A a původní výrobní prostory byly lokalizovány v Moskvě. V červnu 1951 ovšem přišlo nařízení z centrálního plánování SSSR, že výroba těchto lehkých motocyklů bude přesunuta do pobaltského Minsku, kde se do té doby vyráběla jízdní kola. Protože zůstala zachována spolehlivá konstrukce a jednoduchost, měl model úspěch i při vývozu do zahraničí. Zajímavostí je, že do Británie byl dovážen pod názvem dovozce – Neval.

Ale nekončilo to Británií, Minsk vyvážel do 45 zemí a ještě se snažil nasytit nenasytitelný domácí trh. Do dnešních dní bylo vyrobeno a prodáno více než 6,5 milionů motocyklů Minsk.

Již od počátku se firma aktivně věnovala I závodění, především populárnímu motokrosu a okruhovým závodům. Úspěchy zaznamenala značka při dálkových rallye Minsk-Pamir (1969) a Brest-Vladivostok (1971).

Rok 1973 přinesl důležitý model s novým způsobem značení – Minsk MMVZ-3.111, který se dočkal svazového řádu za výbornou kvalitu.

Jak číst název motocyklu? MMVZ označuje továrnu. Trojka značí kubaturu do 125cc, první jednička v pořadí pak silniční motocykl a jedenáctka je interní kód továrny.

Jednoduchost se spolehlivostí otevřely Minsku cestu I na rozsáhlý Vietnamský trh, kde se stal doslova kultem. Zde se od roku 1988 konají srazy fanoušků značky, které každoročně čítají několik tisíc účastníků.

Možná si pamatujete na speciální Vietnamský díl televizní show BBC Top Gear, kde Minsk sedlá Richard Hammond.

Cestovatel Chris Hunt popsal svoje zážitky s Minskem po stopách Ho Chi Minh-a (uskutečnil cestu krátce po Vietnamské válce) v knize Sparring with Charlie: Motorbiking Down the Ho Chi Minh Trail. 

Pro představu: na počátku devadesátých let vyráběl Minsk ročně přes 220 tisíc motocyklů.

Roku 2007 byla společnost převedena do soukromého vlastnictví a rozšiřuje portfolio napříč čtyřkolkami, skútry, enduro motocykly i sněžnými skútry.

Je ale veřejným tajemstvím, že většina produkce je v Minsku pouze montována a výroba samotných funkčních celků probíhá v Číně. Minsk nicméně disponuje moderním vývojovým centrem, pročež jim invenci nelze upřít.

Jako hold tradici se Minsk roku 2010 vrací k označení M1NSK, odrážejícím název prvního sériového motocyklu firmy.

Informace, která proběhla celým světem: tři motocykly TRX 300cc se úspěšně zúčastnily závodu Brest-Dushanbe o délce 10 000km. Možná to je důvodem, proč o rok později M1NSK získal cenu běloruských zákazníků.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist