Logo Motori Minarelli Motori Minarelli
  • V
  • X

Informace o značce

Počátek firmy Motori Minarelli se datuje až do roku 1951, kdy Vittorio Minarelli a Franco Morini založili v Bologni společnost s názvem Fabbrica Bolognese Motori (F.B.M.).
Firma napřed produkovala kompletní motocykly – jmenujme za všechny originální Gabbiano (125 ccm) s horizontálním dvoudobým jednoválcem, nebo čtyřtakt Vampire, který s motorem 200 ccm a čtyřstupňovou převodovkou dokázal dosáhnout až 110 km/h. Roku 1954 se k výrobě motocyklů přiřadila také výroba motorů pro mopedy (49 ccm).

Historie značky

V padesátém šestém F.B.M. opouští výrobu motocyklů a dál se zaměřuje pouze na výrobu samotných dvoutaktních motorů.
Téhož roku se partnerství rozdělilo a V. Minarelli zakládá na ploše 2 000 metrů čtverečních vlastní podnik, pojmenovaný F.B. Minarelli, zaměstnávající dvacet mechaniků a schopný denně vyrobit až sedmdesát motorů pro širokou oblast použití – od silničních vozidel až k zemědělským strojům. Motory byly prodávány nejen v Itálii, ale i ve zbytku Evropy a dokonce v Jižní Americe.
Firma utěšeně prosperovala a roku 67 si změnila jméno na Motori Minarelli. Téhož roku otevřela nový výrobní závod Lippo di Calderara di Reno. Sedmdesátá léta se stala obdobím překotného růstu a roční produkce motorů dosáhla čtvrt milionu.
V téže době začaly motocykly osazené motory Minarelli sbírat úspěchy a vavříny na závodních tratích. Například 4x získala Minarelli pohár konstruktérů a její motory pomohly dvěma mistrům světa k titulům ve třídě 125cc. Za zmínku jistě stojí, že některé rychlostní rekordy té doby nejsou dodnes překonané.

Rok 1990 je pro firmu historickým mezníkem a předzvěstí věcí budoucích. Ke své výrobě motocyklových motorů 50 a 125cc se totiž přidala spolupráce s japonskou Yamahou na výrobě motorů pro skútry. Tato spolupráce pomohla vrátit výrobní čísla na rekordní hodnoty sedmdesátých let.

1995 přináší další rekord, kdy továrnu opouští 410 000 motorů. V té době je personální kapacita 350 zaměstnanců. Úspěšné období umožnilo investovat zpět do firmy a Motori Minarelli se podařilo získat dodavatelské smlouvy pro výrobce motocyklů MBK, španělskou pobočku Yamaha, Aprilia, Malaguti, Beta motor, Rieju a pár dalších.
Poměrně brzy však přichází krize do segment malých motocyklů. Důvodem je dovoz z rozvojových zemí, nasycení evropského hladu po strojích 50 ccm a take obecná ekonomická situace.
Motori Minarelli zareagovala změnou výrobního program a v jejím portfolio se objevily čtyřtakty s většími objemy – 125/180/250/270cc pro skútry a vstřikovaný čtyřventil 660 ccm pro motocykly (Yamaha XT, Aprilia Pegaso, Jawa Sportard). Později se stává i výrobcem velice rozšířených 125 ccm 4T známých z Yamaha WR.
Dalším zásadním rokem firmy je rok 2002, kdy se Motori Minarelli oficiálně stává součástí skupiny Yamaha Group.
Ačkoli si firma musela projít ekonomickým ochlazením, plynoucím ze situace na globálních trzích, presto se roku 2003 rozjíždí zbrusu nova linka na výrobu právě jednoválců 660cc.
Zajímavým datem se stal i pátek 11. dubna 2008, kdy z výrobní linky sjel desetimiliontý motor Minarelli ! Z této úctyhodné řady bylo 4,5 milionu motorů pro skútry s variátorovou převodovkou.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist