PROFIL MOTORKY

Benelli TNT 899 (2011)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník WenCa
Vloženo 14.10.2016
Aktualizováno 26.6.2018
Zobrazeno 3 990x
HODNOCENÍ PROFILU OD 20 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.7

Popis motorky


Byla to jedna z motorek na mým "wish listu" a tak nějak jsme si osudově padnuli navzájem do náručí...

Více fotografii

První dojmy - Zvuk při nastartování motoru... prostě zní to jako rozbitý... už od novoty... jak někde bylo psáno "ducati před servisem"... Prostě zemědělská technika... fakticky divná reakce na přidání plynu, prostě z výroby je strašně blbě naladěnej přechod z plně zavřený rukojeti na otevřenou... To musíte mít fakt suer cit, jinak to vždycky cukne... Nicméně vše se dá řešit, viz níže...

Motorku bych doporučil pro - Pro každýho jezdce, kterej má trochu cit pro motorku a komu se prostě líbí :-)

Doplňky na motorce - -nosiče brašen
-tlumič řízení ohlins
-antiradar (na Taiwanu jse strašně moc pevnejch radarů a strašně nízký rychlostní limity)

Recenze

Začnu tím, jak jsem se k motorce vůbec dostal a zároveň se budu snažit Benelli napravit pověst a aj oddůvodnit, proč se spousta závad děje, a vysvětlit, že není tak velkej problém je vyřešit, opravit a udělat z toho spolehlivej stroj.

Takže, životní cesty se klikatěj různě, a prostě se stalo, že jsem v čr prodal svoje motorky, zavřel firmu, sbalil věci a odjel na dobu neurčitou na Taiwan. Nicméně tohle by dalo na celou knihu, tak přeskočím rovnou k motorce. Koupil jsem ji od firmy, kde pracuju, tedy zastopení Suzuki a Benelli. A protože motorky na Taiwanu jsou super drahá záležitost, bylo mi nabídnuto odkoupit některou ze starších motorek z firemní půjčovny. Tou nejstarší a nejolítanější byla přesně tahle Benelli. Šéf mi jí o volnu na celej den půjčil, ať se svezu, ať vím do čeho jdu a případně pokud to má nějaký mouchy, tak ať se před prodejem opraví. Jak už jsem zmínil, největší problém byla reakce na plyn, prostě přechod mezi režimem OFF a ON se nedal udělat bez cuknutí. jinak víceméně pohoda. Podvozek excelentní, brzdy excelentní, jezdecká pozice paráda. Sedlo, pěkně tvrdý, zadek z toho bolí... ale nechá se zvyknout. Do řidítek jdou tochu vibrace - na to mi šéf poradil fintu, že celý řídítka vyplnil silikonem... v životě jsem to neviděl, ale faktem je, že to pomohlo. Nicméně pořád to trochu cítit je, což by podle mě mohli vyřešit nějaký těžší závažíčka do konců řídítek.

Druhej den v práci jsem teda řešil nějaký drobnosti, co se mi nelíbili, včetně toho plynu. Shodou okolností po menší úpravě jsem tam napasoval rukojeť z R1, které jsem upravil drážku pro plynové lanko - v podstatě jsem ji udělal excentrickou a to nejvíc, jak jen to bylo možné. Takže prvnotní záběr jde po malým průměru a postupně se průměr zvětšuje. Rozdíl markantní. Sice pořád je cuknutí cítit, ale teď po nějakých 4000km v sedle už to nevnímám, už jsem se naučil správnýmu citu.

No a pak se mě šéf zeptal, jesli jí vážně chci a že ta motorka má naježděno 120 tisíc kilometrů a byla 8x zbořená. Nevěřil jsem mu, tak mi ukázal kompletní servisní historii... Faktem je, že snad žádnej plast nebyl původní, chladiče měla motorka snad už třetí, světlo taky, přední vidlice z novějšího modelu s radiálníma brzdičema, hydraulicky ovládaná spojka... No prostě i přes tohle všechno motorka funguje parádně, olej nebaští, jede rovně a tak... a jak jsem se už zmínil, byla nejlevnější, takže nebylo co řešit.

Tedy tady bych chtěl trochu napravit pověst všem Benelli s tříválcovým motorem. Oni jsou ty motory víceméně na jedno brdo, ať 899 nebo 1130. V podstatě se liší jen klikovou a ojnicema (jinej zdvih, vrtání stejný, i válce jsou stejný), takže se vyjádřím k nejčastějším problémům:

zapalovací cívky : starší modely Benelli měli malinko jinej typ cívek, kterej pak byl nahrazen cívkami BERU. Nicméně ten nejzásadnější problém není v cívkách samotných, ale v jejich utěsnění. Někdy se stane, že těsnění cívek není úplně OK nebo nesedí... to je jedno, výsledek je, že pod cívky nateče voda a nastane zkrat a válec pak nejede. Když není zbytí a musíte holt někam jet aspoň na ty 2 válce, tak po zahřátí motoru to zase jede na tři... ale bude se to opakovat dál a dál... Každopádně pokud tam ta voda nezůstane dlouho, stačí vysušit a jede se bez problému dál. Když to tak zůstane dlouho, začne uvnitř cívky koroze a umře. Řešení je prostě na hulváta cívky před instalací napatlat silikonem a zalepit je tam, aby se tam voda nedostala. Pak je to svatý.

problémy teplých startů : Obecně se týkají starších modelů někdy cca do 06, takže 899 by se to týkat nemělo. Problém je ten, že z výroby mají špatně zvolenou zubovou vůli a po zahřátí motoru se ta vůle zmenší, nebo v některých případech jde až do záporu a pak startér nemá sílu to přemoct. Proto stačí počkat a startovat jde. Jenže je jen otázkou času, kdy jedna z hřídelí startovací soustavy praskne a průser je na světě. Reší to upgradovaná hřídel s hnaným ozubeným kolem, které jsou obrobené dohromady.

pohon alternátoru: Holt tady se jim to ve výrobě nepovedlo a už není moc prostor pro změnu. Nicméně řešení je. Problém je ve stejné hřídeli, kterou jsem zmínil výše. Náhon alternátoru je zde dotažen šroubem se závitem M10x1,25. Bohužel praxe ukázala, že by to chtělo větší závit, který lze utáhnout větším momentem. Tenhle šroub se totiž občas povoluje, což může způsobit. že náhod altíku se na hřídeli bude tak dlouho klepat, až vyklepe všechny drážky a začne se protáčet. Benelli k tomu vydala prohlášení, kde říká, že každách 10tis. kilometrů se má šroub povolit, očistit a na předepsaný moment utáhnout (za použití závitovýho lepidla). Ovšem je potřeba přípravek na podržení toho náhonu. Pozor, nedotahovat pneumatickou pistolí "co to dá", protože může prasknout šroub nebo hřídel.

Tady ještě stojí za zmínku, že je dobrý preventivně povolit, očistit a dotáhnout "na lepidlo" i řetězový kolečko a matici na samotným alternátoru.

Praxe ukázala, že je dobrý tohle preventivní utahování dělat každých 6 tisíc kilometrů.

Takže shrnuto podtrženo, dotahujte "na lepidlo", utěsněte cívky na silikon a pokud nemáte upgradovanou hřídel startovacího soukolí, tak vyměnit. A pak mechanika, kterej ví, co dělá, proč to dělá a zná specifika toho stroje.

Tady na Taiwanu jezdí Benelli celkem hodně a hodně jich má najeto víc než 50 tisíc kilometrů. což vypovídá o tom, že při dodržení servisu je to v pohodě. Výše jsem zmínil to nejvážnější, samozřejmě ten stroj má svoje specifika a chce to někoho, kdo do toho vidí a dělá to (takže pokud se vrátím někdy do ČR a obnovím živnost, čekám Vás Benellisti ).

Jinak na mojí Benelli mám najeto něco kolem 5000km, cestou necestou (občas i lehčí offroad, když jedeme navštívit některé z mnoha místních vodopádů). Většinu mám najeto ve dvou a s bagáží. Starndardně nosiče na kufry a brašny na tuhle motorku nejsou, ale vzhledem k tmu, že podsedlovka je shodná s modelem Tre-K a jedny volný nosiče na Treka se na firmě váleli, tak z nic flexa a svářečka udělali nosiče na TNT.

AD spotřeba: V komentářích někdo zmínil vysokou spotřebu, takže to přepíšu i sem. Na začátku ta motorka brala něco kolem 10 na sto, šílený... nikdo se mnou necgtěl jezdit, že ta motorka strašně smrdí po benzínu... postupně jsem to řešil tak, že jsem zjistil, že tam je nesprávná palivová mapa (origo jednotka má možnost měnit a ladit mapy a dalších pár drobností, když víš jak), Na motorce byl otevřenej DNA filtr a mezisvod bez katalyzátoru... Nahrál jsem tedy jinou mapu, ale ejště to nebylo ono, tak jsem následně komplet mapu ochudil asi o 10%. Spotřeba klesla asi na 8,5, nicméně zhoršil se průběh výkonu kolem 4tisíc... následoval velkej servis (ventily, svíčky - najeto 60k, vyčištění sání, synchronizace klapek a v neposlední řadě čištění vstřiků v ultrazvuku. Tady jsem následně přišel na to, že jeden vstřikovač dává cca o 8% paliva víc, než ostatní (přičítám to vysokýmu nájezdu motorky, vstřikovače jsou bosch), takže jsem ho vyměnil. Ještě jsem celou palivovou mapu zpět obohatil asi o 3%. Výsledek? Spotřeba klesla na 6,7 na sto. Jedinej problém stále propad kolem 4tisíc... Došel jsem k závěru, že se jedná o režim zvýšených otáček, kdy se při homologaci měří emise a hluk nebo tak něco... V tomhle pásmu se zároveň taky otvírá přívěra a klapka v sání... bylo úplně jedno v jakým zatížení motor byl, vždycky kolem 4000 propad... Tak jsem celé toto pásmo obohatil o 7% a teď je to bez výtek. Poslední měřená spotřeba po tomto zásahu byla 7 na sto... Nutno dodat, že vždycky jedu s naloženýma brašnama a buď se spolujezdkyní (trochu pomaleji) nebo bez spolujezdkyně (ale zase o to víc se kroutí plynem). Čili se spotřebou jsem již spokojen... Myslím, že kdyby se to odladilo pořádně na brzdě a ne jen takhle pocitově, tak by se dalo dosáhnout ještě lepšího výsledku... na různých Benelli fórech se píše, že palivová mapa je zbytečně bohatá a z mojí zkušenosti to můžu jen potvrdit...

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
faux4
faux4 napsal 27.10.20 v 09:26 10b.

Paradni popis, dik za nej. Ted o vikendu jsem videl TNT1130 nazivo a musel jsem obdivovat tu neotrelou konstrukci.. sice na dost mistech celkem obnazena elektrika (alternator a ruzny spoje, atak.), ale celkovej dojem.. fakt klenot.
Tak jsem si zaradil mensi verzi 899 do seznamu motorek, ze ktery vyberu jeste jednu, kterou si poridim na prilezitostni jezdeni. Z vypraveni znameho vim, co s ni zazival, spotreba strasna, teply starty, proste ty klasicky problemy.. jsem si rikal, ze by to ti Italove takhle nedotahli.. asi nebude vse dotazene, ale urcite tomu neprida, kdyz se v tom vrta nekdo, kdo tomu rozumi na pul. Tak jsem rad za tenhle popis, ze vim, ze TNT nemusi byt nutne pruser.

Klába
Klába napsal 25.04.20 v 19:06 10b.

Pecka počtení ? jsi dobrej řízek?, jen tak dál a ať se ti daří ?

BobRF
BobRF napsal 05.02.17 v 16:44 10b.

Výborně napsáno taky pokukuji po Benelli servisní rady jsou super 10b

DanFunSun
DanFunSun napsal 26.10.16 v 19:58 10b.

No paráda ...nač s Láskou pohlédneš je Tvé...říkali kdysi mě Koukám, že si pozorně naslouchal...a vše potřebné udělal...tak jako tenkrát na té mé YZF 750, co mě tak pěkně vozila. Gratuluji ke krásné motorce a přeju mnoho pěkného v sedle i vedle

bashira
bashira napsal 25.10.16 v 13:46 10b.

Fakt super jen tak dále

Více komentářů



TOPlist