První italský dual-sport pro dospělé v kategorii 250 ccm z let 1974-1977. Velká sláva, skutek utek ...
Výška jezdce: 6 cm
První dojmy - Není to Laverda Chott 250, která se dělala od roku 1974, ale její nástupkyně 2T/R někdy z roku 1975-1977. Téměř kompletní, výfuk je na tom nějaká náhražka. No co už, na výběr stejně není.
Recenze
Našla se mezi inzeráty za 45 tisíc bez TP, tím pádem i bez starostí o doklady, značky nebo pojistky.
Laverda si začátkem sedmdesátých let vedla dobře a rozšiřovala portfolio, a rozhodli se zaplnit to, co považovali za díru na italském trhu. Výrobců, kteří se zkoušeli uplatnit v té stejné kategorii (a vylámali si zuby), bylo víc, včetně ČZ s typem 250/988. V Itálii byly oblíbená endura 125ccm, protože bylo možné je řídit od 16 roků, od nich odvozené 175ccm. Výrobců bylo hodně, základem byl většinou motor Sachs.
Laverda si udělala průzkum trhu a možná ovlivněná úspěchem Yamahy Enduro 250 DT-1, rozhodli se pro stejnou kubaturu do terénu. Motorky do 350ccm bylo možné v Itálii řídit od 18 roků a Laverda se zaměřila na umírněnější řidiče, protože výrobců soutěžních 250 nebylo málo. Stvořili tedy Chott 250, první italský dual-sport (dnešní američtinou). Trošku chyba bylo, že ti umírněnější si v osmnácti pořídili spíš Fiat, než enduro ... ten průzkum se úplně nepovedl. Úplně stejně ale později dopadla Cagiva s modely SXT 250/350, Gilera, Aprilia s motory Rotax, Fantic a další. Ony ty 250ccm motory bez vyvažovacího hřídele taky dost vibrují a spotřebu mají, jak ten Fiat, a možná víc.
Takhle to vypadalo:
Motor dával nějakých 19kW/7600rpm, spojka je suchá, kartery, víka, náboje kol a kryt řetězu (téměř jawácký, soutěžní) byly z hořčíku.
Zajímavostí je, že krk řízení byl přišroubovaný a dal se nastavovat sklon vidlice - ale jenom jedna poloha byla použitelná, ta s největším sklonem 30°. Snímek z restaurace jednoho kousku:
Neprodejnost typu Chott se Laverda snažila napravit inzerovanou verzí 2TR, s výkonem cca 22kW, se zesíleným rámem (šroubovaný krk zůstal), která měla být něco jako entry-level pro sportovní soutěže:
Dohromady se vyrobilo snad nějakých 5000ks, než u Laverdy projekt zrušili (slovy některých dnešních chytráků zašlapali) a postavili opravdová endura s motory Husqvarna, ale to už je úplně jiná písnička. Ale když už jsem s tím začal, tak alespoň obrázky - famózní 125 LH1 r. 1977
a 250 LH2 r. 1978