Po letech jízdy na dvoutaktech jsem cítil, že to chce se posunout dál na spolehlivější, ekonomičtější ale i ekologičtější stroj.
Výška jezdce: 180 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
Kawasaki KLE 500: důvod neuveden
BMW R 1200 GS: důvod neuveden
První dojmy - Motorka už je cítit v rukách jak při jízdě tak při zvedání. Působí pořádně, jízda je oproti jawám pohodlná a přirozený posed nezpůsobuje bolest zad. Řazení je krásně přesné, ale řadička je poměrně malá na šířku. Častý problém byla vůle v řízení. U tohoto konkrétního stroje vůle není. Více se rozepíšu v dalším odstavci.
Recenze
Léto roku 23. Vrátil jsem se z cesty kolem naší vlasti, která ale skončila před plánovaným příjezdem. Začal jsem na jawě 350/638. Po zjištění patrné vůle na levým spodním ojničním ložisku jsem se rozhodl pokračovat na záložním stroji Jawa 250/590. Po změně stroje jsem pokračoval kolem hranic na Šumavu a následně na Cheb. Bohužel jsem začal ztrácet časovou dotaci a musel jsem vzít čáru přímo zpátky do mého rodného Olomouce. V 11 jsem nasedl v Chebu a slezl jsem v 7 hodin večer doma. Cesta to byla poměrně náročná a počasí mi taky dvakrát nepřálo ale zvládl jsem to.
Potom ale začaly přicházet myšlenky na jiný, větší stroj a hlavně 4 takt, protože ne vždy jsem měl k dispozici olej a musel jsem od kluků somrovat. Rozhodoval jsem se mezi cruiserem a endurem. Je mi ale bližší silnice/terén než čistě silnice takže vyhrálo enduro. Teď ale jaká značka ? Značek je hodně ale do užšího výběru se dostaly Kawasaki, Honda, Yamaha a BMW. Jediná motorka v tomto segmentu na které jsem jel byla Kawasaki kle 500, takže moc zkušeností na kterých bych mohl stavět nebylo a rozhodoval jsem se čistě na intuici.
Jednou jsem byl tak v práci a přistál mi odkaz na inzerát od taty ve zprávě, podíval jsem se na obsah a byl jsem velmi překvapen, byl to inzerát na BMW f650 st. Motorka, která má podle mě odporný předek, ale čím víc se na ni dívám, tak se mi i začíná líbit. Bleskurychle jsem volal a borec mluvil rozumně. Na otázku odkud je následovala odpověď že z Českých Budějovic. No co se dalo dělat, druhej den jsem nasadil vozík a vyrazil směr Budějovice. Po příjezdu jsem uviděl mašinu na vlastní bulvy a byl jsem velice příjemně překvapeni. Motorka z 97 roku s najetýma 25tkm je krása, kór za ty prachy. Byl jsem překvapen její velikosti, kdy moje Jawa z 65. roku je oproti tomu low rider. Následovalo prohlédnutí. Kotoučové brzdy byly v pořádku, ale zadní kotouč už měl na pohled viditelné rýhy a obložení brzd už zažilo lepší časy. Následovalo prohlédnutí karoserie. Kromě pár škrábanců a zhrouceného plastu přímo nad výfukem jsem nenašel nic, co by bránilo provozu a bylo proti bezpečnosti. Vůle v řízení nebyla, všechno elektro fungovalo tak jak mělo, startér se ochotně točil a po nastartování jsem neslyšel zvuky, které by svědčily o závadě na motoru. Motorku jsem se jal projet. Jezdím od 15ti let. Mám najetý za těch 8 let s přestávkou přes 70000km ale jenom na dvoutaktech. Takže rázem jak jsem nasedl jsem se cítil jak začátečník s mokrýma papírama. Po testovací jízdě jsem ale věděl za pojede. Se mnou domů. Slovo dalo slovo. Slevička za cestu padla (aspoň zbude na novou helmu :)) a pán by tak hodnej že mi přidal i origo kufry s nosičem a nepromok. Odjížděl jsem s dobrým pocitem, ušetřenýma penězma a představama kam všude s tímhle pojedu. Pár mušek ale přece jenom bylo a to karburátor který při puštěným benzínu propouštěl a málo brzdové kapaliny v obou brzdách.
Motorku ale hodnotím pozitivně a ačkoli že to je starší jednoválec, tak se pořád jedná o alespoň trochu jednodušší motorku s nesmrtelným motorem rotax a plněním válce pomocí karburátoru. Jsem z ní nadšenej a určitě ji jen tak z rukou nedám.
Spolehlivější? No, držím palce.
Vyborna moto, drzim palce