Ne že by se tím okamžikem nějak zásadně změnil můj pohled na problematiku motorkářské komunikace. Pořád se držím názoru, že za jízdy se má hlavně dávat pozor na cestu, ale po pár týdnech s
Intephonem F5 už mám také jasno v tom, že se i tahle činnost jde s použitím komunikátoru dobře dohromady. Nová F5 má totiž tak snadné a
intuitivní ovládání, že by její použití nevyrušilo ani šachového velmistra uprostřed rozehrané partie.
Ale to není jediná deviza letošní novinky v sortimentu firmy Recall, která se dovozem výrobků Interphone do České republiky zabývá. Ve srovnání s předchozím modelem je pětka vylepšená takřka po všech stránkách. Když to vezmeme popořadě, tak velký pokrok je vidět už na pohled. Nový design přístroje, který se přidělává zvenku na přilbu a je tedy neustále na očích, se hodně povedl. Místo černého hranatého klínu s nevýraznými tlačítky se na vás ze sametového pouzdra usměje nádherně tvarovaná zaoblená věcička, s chytře rozmístěnými ovladači a decentní grafikou. K zapamatování polohy středového multifunkčního tlačítka a čtyř menších ovladačů stačí krátký pohled, a šmátrání po helmě s nejistým výsledkem je nadobro konec. Designér si zaslouží pochvalu také za čistý detail napojení kabelu náhlavní sady.
Není vždycky pravidlem, že se pod pěknou slupkou schovává kvalitní obsah, ale v případě Interphone F5 o tom není pochyb. Uvnitř přístroje se odehrála ještě větší revoluce než navenek, a to se projevilo hned v několika funkcích. Výrobci šlo v první řadě o to, dohnat konkurenci v
počtu spárovatelných jednotek. Ef čtyřka umí navázat Bluetooth spojení pouze s jedním přístrojem, takže se přes ní mohou bikeři bavit jen ve dvojicích. Početnější diskusní kroužky byly doposud odkázány na kombinaci interkomů s kapesními vysílačkami Tribe. Ty mají sice větší dosah než samotný Interphone, ale další krabička navíc znamená zase o něco složitější manipulaci, nehledě na zvýšené pořizovací náklady.
S příchodem F5 už je problém nedostatečného počtu kanálů vyřešen, a když někdo cítí potřebu konverzovat za jízdy s větším počtem kamarádů, budiž mu to umožněno. Obrazně řečeno se na jednu vlnu může současně naladit
až šest motorkářů, a pokud podle údajů výrobce vzdálenost mezi prvním a posledním z nich nepřesáhne 2,4 kilometru, nic nebude komukoli z nich bránit ve vstupu do společného konferenčního hovoru. Bezchybné fungování konferenčního hovoru má vlastně ještě jeden předpoklad – jezdci musí mezi sebou udržet
maximálně 480metrové rozestupy.
Počet spárovaných přístrojů se pochopitelně dá přizpůsobit aktuální sestavě – pokud se na vyjížďku zrovna nesejde všech šest členů gangu, mohou své krabičky seskupit do konference třeba jenom tři nebo čtyři. Jediné, co je ovlivněno množstvím přístrojů v partě, jsou maximální rozestupy. Čím méně uživatelů v jedné síti, tím větší dosah může Bluetooth pokrýt. U dvojice jezdců se tak rozestup může prodloužit
až na 1,3 kilometru, což můžeme z praxe potvrdit. Spárovat větší počet přístrojů jsme nezkoušeli, ale není důvod výrobci nevěřit. Z praktického testu komunikaci mezi motorkami dále vyplynulo, že kvalita přenosu klesá se vzrůstající rychlostí jízdy a s větší členitostí terénu. Údaj o maximálních rozestupech zaručeně platí na rovné silnici při rychlosti jízdy do 110 km/h, při svižnějším tempu nebo v kopcovatějším terénu se dosah interkomů zkracuje. Příznivější situace nastává, pokud spolu oba interkomy jedou na jedné motorce. Mezi jezdcem a spolujezdcem zůstává kvalita hlasového přenosu pořád na vysoké úrovni, bez ohledu jak moc ten vpředu tahá za plyn. Jinou otázkou pak je vliv interkomů na
kvalitu vzájemného vztahu. Osobně mi víc vyhovovalo staré dobré bouchání do zad, než výhrůžky zvýšeným hlasem – byť krásně čistým - ve sluchátkách. I konverzace za jízdy by měla mít svá etická pravidla.
Hlasová komunikace z přilby do přilby je sice stěžejním posláním interkomů, ale možnosti Interphone F5 sahají mnohem dál. Sada má co nabídnout i solitérnímu motorkáři jako
hands-free k telefonu, bezdrátová sluchátka pro poslech hudby, tlumočník
pokynů z navigace, radio přijímač a dokonce má i funkci
text to speech! Taky vám množství funkcí připadá přehnané na to, jak málo ovládacích tlačítek je k dispozici? Omyl! Bohatě stačí. A to ještě dvě z pěti slouží jenom k přidávání a ubírání hlasitosti. V čem je celý vtip? V
hlasové navigaci. Interphone F5 komunikuje se svou obsluhou podobně, jako automatické odpovídače v telefonech na zákaznických linkách. Chápu, představa jak člověk visí už dvacet minut na drátě, a poslouchá dokola, že všichni operátoři vyřizují požadavky jiných zoufalců, může to být trochu frustrující. Ale v interkomu to všechno odsýpá o dost svižněji, protože ta příjemná paní má na starosti jenom vás. Takže žádné čekání ve frontě, ale rychlá akce na požádání. Omrzela vás hudba z empétrojky? Tak přepněte na rádio! Stačí stisknout prostřední knoflík a hlasová asistentka okamžitě přispěchá na pomoc se svojí spisovnou češtinou: „
Pro poslech rádia stskněte prostřední tlačítko. Pro ladění stanic, stiskněte horní tlačítko. Pro uložení do paměti…“a tak dále. Nikdy bych nevěřil, jak hlasový průvodce zjednodušit orientaci v poměrně složitém menu.
Od poslechu hudby v helmě jsem si předem moc nesliboval, ale kvalita zvuku i hlasitost mě příjemně překvapily. Interphone už od nástupu modelu F4 umí hrát ve stereu, ale tóny z vylepšených sluchátek zní zase o něco čistěji. Pochopitelně záleží na tom, zda se zrovna schováváte za vysokým plexištítem, nebo bojujete s větrem na naháči, ale do stodvacetikilometrové rychlosti je muzika i ostatní zvuky slyšet zřetelně na každé motorce. U
otevřené přilby je třeba se při konverzaci krotit trochu víc, protože trčící mikrofon na pevném ramínku - přestože má odrušení proti větru - nepobere
víc než osmdesátku.
Empétrojky a telefony s možností přehrávání muziky jsou v dnešní době spotřebním zbožím, ale Interphone F5 nezapomíná ani na přehrávače bez možnosti připojení Bluetooth. Když na to přijde, přiložený kabílek propojí se sluchátky klidně i archaického walkmana. Další zajímavou vychytávkou je
automatické zvyšování hlasitosti podle rychlosti jízdy.

Interphone F5 je prostě
multimediální, jak se na moderní přístroj 21. století sluší a patří. Navíc pěkně vypadá, dobře se obsluhuje, mluví česky, odolá vodě a dokáže přesvědčit o svých výhodách i téměř zapřisáhlého odpůrce moderny. Snad jediné co bych mu vytknul je, že se sám včas nepřipojil na nabíječku, a já musel hodinu jet bez svojí oblíbené muziky. Ale to není až tak úplně jeho chyba, protože mi po té příjemné paní několikrát vzkazoval, že baterie je středně nabitá, a později se stejnou trpělivostí, že je téměř vybitá. I bez nabití ale vydržel dvě celodenní šichty. Pak paní oznámila, že se přístroj vypíná, a F5 definitvně utichl. Naštěstí jen do příštího nabití.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE