Zimní výbava - skútr
Text: Lukáš Růžička | Foto: Matěj Oliva , Lukáš Růžička , Jarda Ducháček | Zveřejněno: 11.3.2009 | Zobrazeno: 59 915x
Kapitoly článku
Psí dečka
Hlavním problémem v zimě je zachovat na skútru dostatek tepelného komfortu a zároveň ochránit jezdce od vody a sněhu. Pro tento účel je na trhu k dispozici záležitost, kterou jsem si pracovně nazval “psí dečka“. Po usilovném pátrání po výstavách a na internetu se mi mezi velkým množstvím nejrůznějšího příslušenství podařilo najít tři výrobce, kteří se tomuto odvětví věnují opravdu obšírně. Za účelem testu jsem oslovil toho nejznámějšího - italskou firmu TucanoUrbano.
Pokud tuto záležitost neznáte, jde jednoduše řečeno o zástěru-dečku, která je částečně upevněna na stroji a chrání jezdce před nepříznivými vlivy počasí. Častější jsou varianty, které se používají na skútry a menší motocykly, nicméně v nabídce jsou i verze, které lze použít na velké motocykly např. BMW R 1200 GS. Samotná montáž je velice intuitivní. Zabalený termoscud (oficiální název) je dodáván v textilním pytli přes rameno a nezabere víc místa než průměrný batoh. Cena je v rozmezí cca. 2300 – 2970 Kč.
Jedná se o velice propracované příslušenství, které nejen že chrání jezdce při jízdě, ale při parkování i jeho stroj a sedlo. Vše je samozřejmě nepromokavé. Uchycení je podle jednotlivých typů přesně natvarováno na motocykl a vybaveno dodatečnými popruhy a přezkami k snadnému uchycení na daný stroj. Všem variantám jsou vlastní patentované boční nafukovací vaky, díky kterým si při jízdě dečka udržuje tvar a nevlaje vám pod náporem vzduchu. Navíc při jízdě sedíte na popruzích, které se odepínají zevnitř, a při jízdě je jednoduše přisednete.
Vše funguje na výbornou. Jezdec má rovněž k dispozici z vnitřní strany uzavíratelnou nepromokavou kapsu na drobnosti. Přístup ke klíčům zapalování je řešen přes odklápěcí část upevněnou na gumě. Vnitřní strana má příjemně hřejivé chlupaté polstrování. Na jízdu samotnou je si třeba chvíli zvykat především s ohledem na přeci jen lehce omezené možnosti pohybu nohou. Vše je však dobře promyšleno i z pohledu bezpečnosti.
Riziková uchycení jsou vybavena suchým zipem, který se v případě pádu prostě silou odepne. Tyto části jsou označeny oranžovou nášivkou. V mém případě byla jedna zespodu pod skútrem a druhá samozřejmě v místě, kde si zapínáte dečku-zástěru kolem krku. Sympatické jsou rovněž reflexní pruhy a loga, která zvýrazňují celý motocykl v noci a za zhoršené viditelnosti. Je myšleno i na následné parkování ve městě.
Proti zlodějům má termoscud zboku všité bytelné ocelové oko, skrz které lze snadno prostrčit bezpečnostní řetěz se zámkem. Poznatky z jízdy jsou veskrze pozitivní. Tepelný komfort a ochrana proti vodě a nečistotám je maximální - nezbývá než vřele doporučit. Tato součást výbavy by Vám rozhodně na skútru neměla v zimních měsících chybět. U nás tato část příslušenství není zas tak úplně běžná, ale pokud zavítáte do zimní Itálie, na skútr bez tohoto příslušenství jen stěží narazíte. Novinkou výrobce pro letošní rok jsou barevné a květované vzory.
Rozhovor
Pro doplnění přinášíme rozhovor s majitelem Petrem, který na svém skútru Termoscud již delší dobu používá.
Petr patří mezi lidi, kteří na skútru jezdí téměř celoročně. Jeho Aprilia Leonardo 125, (r.v.2000) mu slouží především jako alternativní dopravní prostředek ve městě, ale jízda je pro něj rovněž zábavou. Svůj skútr využívá zpravidla k jízdě do práce přeplněnou metropolí a to téměř vždy, když to počasí jen trochu dovolí. Jelikož Petra nějaký ten pátek znám a vím, že termoscud již delší dobu na svém stroji má, trochu jsem ho vyzpovídal jak je s ním spokojený.
1, Co tě vedlo ke koupi termoscud a jak dlouho ho již vlastně používáš?
Tato dečka je už moje druhá, první mi nějaký nenechavec odcizil z garáže (asi ani nevěděl co si bere), každopádně termoscud mám už 3 zimu. Koupil jsem ji náhodou po té, co zbyla kamarádovi po obměně skútru. Zkusmo jsem jí nasadil a asi po týdenním ježdění bylo rozhodnuto. Dneska si to nedokážu představit, že bych svoji dečku neměl.
2, Používáš Termoscud, vždy při nepříznivém počasí (celoročně) nebo jen v zimních měsících?
Deku nasadím jenom na zimu tzn. listopad až březen /duben. Ve skutečnosti jezdím v zimě do prvního sněhu. A na jaře jakmile se oteplí alespoň na 2 dny. Mám totiž problém z důvodu otevřené helmy a kvůli tomu musím jezdit jenom za „tepla“ musí být alespoň 5st. Nezastaví mně ani taková ta ranní mlha co padá deka prostě nepromokne.
3, Co by si mohl říci k technickému zpracování a údržbě. (myšleno montáž, čištění, technické provedení, odolnost materiálů atd.).
Moje první montáž trvala asi 45min a během první jízdy se mi deka svezla na stranu. Dneska to stihnu do 10 min a můžu na sobě mít i „slušňácký“ kalhoty. Materiál deky je z nepromokavého materiálu (manželka mu říká taškovina). Čištění během zimy je asi zbytečný, já deku otřu těsně před jejím sundáním a zazimuju ji. Jednou jsem sebou praštil v garáži na mokru a lehnul jsem na deku a ta se jenom namočila a žádné poškození vidět není. Materiál je opravdu hodně odolný.
4, Co spatřuješ jako největší přednost tohoto bezesporu užitečného doplňku a je naopak něco co tě na tomto řešení trápí?
Největší přednosti jsou možnost si prodloužit ježdění o jeden až dva měsíce, a nemuset na sebe navlíkat vrstvy a vrstvy zimního oblečení. Já jezdím dole normálně v riflích a pod tím „jegrovky“ a jenom na hoře nosím zimní bundu a rukavice. Pro mě to řešení má jediný problém v tom, že nemá zaimplementovanou integrálu. Ne, mně na tom nic nechybí, jsem spokojen..
Děkuji.
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Matěj Oliva - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)