Skočit do endura nebo motokrosu?
Text: Vláďa Novotný | Foto: Radek Lavička | Foto: Martin Matula, Husqvarna | Zveřejněno: 5.12.2014 | Zobrazeno: 50 648x
Text: Vláďa Novotný | Foto: Radek Lavička | Foto: Martin Matula, Husqvarna | Zveřejněno: 5.12.2014 | Zobrazeno: 50 648x
Díkes! Super informace.
Super! Díky za článek i za diskuzi ze které jsem si taky hodně vzal. Teď mám už jasno že lepší pro mě, jako začátečníka v terénu, bude enduro.
S tou převodovkou souhlas, to je zdaleka největší rozdíl - trochu drncání člověk tři hodinky přežije, ale že motorka zdechne při každým náhlým zastavení (spojka nespojka), to je trochu problém. Navíc ty potvory pak zahřátý nestartujou - a jak někdo správně podotknul, vrkání přes spojku motokrosy taky rádi nemají a přehřívají se - staršší ročníky i do uvaření (měl jsem kdysi KTM 450 2007 a ta vařila pořád).
Právě jsem vyměnil 4T 250 od Hondy za 450 KTM (obě motokros) a na to chcípání si nemůžu zvyknout, občas mi to chcípne i v zatáčce na trati, natož když jsem to zkoušel v lese (nejezdím do přírody moc často, o to hůř). 250 mají jedničku krátkou, aby se uvezly, ale 450 vážně jako by ji neměla vůbec (koukal jsem na převodový poměry a jednička čtyřipade je opravdu delší než dvojka na dvěpade, bez přehánění). Zaplať pánbůh za startér.
Zas ovšem nemůžu podepsat ty špatný reakce odspodu, moderní stříkačka jde poměrně předvídatelně za plynem i podtočená (jde to až tak daleko, že těžko poznávám, jak hluboko můžu jít). Že jsou reakce agresivnější, je asi jasný, ale není to tak zlý.
Co se motokrosovýho ježdění týče, dnešní soutěžní endura jsou podle mě skvělý. Nevím nakolik mívají rychlejší (=skákající) enduráci upravený tlumiče, ale neviděl jsem, že by na těch našich tratích něco nepřeskákali. Pro začátečníka to stačí perfektně a kdo mi ujel na motokrosu, ujede mi i na enduru, takže ani v rychosti nebude propastný rozdíl.
Takže pro začátečníka je to enduro asi (bohužel?) lepší.
P.S.: Jeden důvod pro motokros mě přeci jen napadl, ojetý motokrosy jsou výrazně levnější než enduro s techničákem stejnýho stáří.
SirIndy:mno ono jak se to vezme...ja motokros spousty let jezdil...a vim ze strom neuhne..a taky motokrosovou trat si prectes a u endura to neni tak jednoduchy nikdy nevis kde to co jak kopne nebo kde je sutr nebo kolej a vsecky tyhle aspekty te muzou prekvapit a hodit te prave do toho stromku...nehldende k tomu ze u endura se taky skace ale nikdy nevis jak te to vyhodi a do ceho dopadnes..Ale jak jsem rekl je to jenom muj nazor..ono je to vsecko v hlave na co se cejtis a jakou jedes palbu :)
yamaharider: Motokros je bezpecnejsi? Me prijde, ze z nepovedenych skoku pri motokrosu byvaji horsi a castejsi zraneni nez pri enduru.
Krom toho, co doplnil Dolph o té převodovce, (což je svatá pravda a měla v článku rozhodně zaznít), bych ještě doplnil, že výhoda endura tkví i v tom, že má proti crossu výkonnější chlazení a termostat. Takže s crossem na enduru při přejezdech jedete na podchlazeném motoru, protože v tomto režimu ho nezahřejete a naopak při nějaké trialové pasáži cross "uhřejete". Čili té motorce ve většině času v lese trpí motor- menší životnost, vyšší investice.
A posledním faktorem je i hluk, kdy jste s crossem více slyšet a to nepřidá na popularitě" motorek ve volné přírodě...
proč není v anketě možnost na enduro mám enduro a na motocross mám motocross? Já začínal na enduru a dnes jezdím enduro i motocross a na oboje mám jinou motorku.
Motokros je bezpečnější ale zase s endurem možno na silnici...tolik muj názor...
Do nedávna jsem o tom moc nevěděl a pořídil enduro a dobře jsem udělal...
A proč v hlasování nemáš kolonku pro mně? Já začal na cruiseru a skončil spokojený na velikém enduru. Ale to je asi jiný příběh...?
díky za článěk
chtěl jsem si do budoucna pořídit bahňáka a říkal jsem si, že světla, SPZ a TP nepotřebuju...
teď v tom mám jasno a enduro bude lepší volba
Co je teda lepší enduro nebo kroska? Pole, louky, les
Lugata: myslim, ze clanek je v oblasti enduro orientovanej jen na lehke enduro. Dominator 650 je uplne neco jineho, je to stredni nebo tezsi enduro. A cestovni endura to je zas dalsi level.
Pěkný článek.
Ještě bych možná vyzvihl jak moc je rozdílná převodovka mezi endurem a krosou-v tom vidím největší a v podstatě neřešitelný problém krosky v lese.Krosa má s origo převodem jedničku stejně rychlou jako enduru dvojku,nebo dokonce něco mezi dvojkou a trojkou.Proto jakékoli courání po lese mezi stromkama je trest a neustálé spojkování..Částečně to lze vyřešit větší rozetou,ale pak jede na pětku pomalu a stejně to není jako enduro.Tlumiče lze poladit,motor jde umravnit změnou palivové mapy a pod.,ale ta převodovka je podle mně největší problém...
Pěkný článek. Mám dotaz : je velkej rozdíl mezi enduro 250 a Dominator 650 (na tom mi to v terénu moc nejde)?
Perfekne napísané. A toto sa niektorým nedá vysvetliť, nevedia to pochopiť že enduro je uplne ine. Mal som enduro niekolko rokov a bola super, ale postupom času ako sa situácia na volne jazdenie po horách zhoršuje a častejšie jazdenie na mx trate som predal a kupil mx motorku. Takže viem o rozdieloch svoje :) Inak mimochodom fotky sú z testovačky vo Sverepci že :), tam to dobre poznám :)
Pěkný
este k tomu otvoreniu endura na plný výkon dodám, že pri 2T treba pretryskovať karbec, a pri 4T netreba výfuk meniť ale zmeniť mapu (musí sa u dílera), plus nejake záslepky zo sania odstrániť a pod. Oficiálne ale stroj stráca homologáciu na cestu, aj keď si neviem predstaviť ako to polícia skontroluje..
Super clanek, diky! Jeden maly rozdil bych dodal, po motokrosacich nestrileji myslivci
tak ideální je mít doma jednu krosku a jedno enduro
Belgarda>super, máš recht! Rozdílů je opravdu hodně a tak se všechno do jednoho článku nacpat nedá. Tenhle je pojat více obecně pro široké spektrum čtenářů a motorkářů, co toto s blátem ještě moc do činění nemají. Díky za doplnění!
Dobrý článek .
Myslim že někdy je i rozdíl v úhlu hlavy řízení . Ale to jsou asi už jen drobnosti .
Možná by stalo ještě zmínit ře je trochu i rozdíl v geometrii podvozku . Krosovka je delkově kratší a líp se s ní zatáčí kolem nohy , enduro je delší a zase lepe jede rovně po lese a va vyletých kolejích když se pospíchá
Díkes Gasi!

sirr>díky a zrovna tak díky za doplnění. Je to přesně jak píšeš
Petr-Huska>třeba ne :) třeba jim článek na něco odpoví...
Dobře napsané i vysvětlené...ale,bohužel,při inteligenci "pisatelů" do fora to na pokles blbých dotazů typu"motokros nebo enduro" a "co si mám koupit" nebude mít zásadní vliv...
P-H.
Supr článek a pomůže hodně lidem, kteří se v tom až tolik nepohybují
.
Jen bych doplnil, že pokud se enduro verze příostří - je konkurence schopná i pro MX a není mezi nimi takový rozdíl.
Rozdíl, kdy jezdci enduro (EXC) motorka nestačí, pozná jezdec až během umístění na předních místech závodů..
Enduro verze je seškrcený na hodnotu dle TP, stačí vyměnit výfuk - který bejvá součástí příbalu, změnit sekundární převod (dát větší rozetu, či menší kolečko pasterku) jak psal autor přitvrdit podvozek a dá se závotit MX.
Z toho vyplívá, že enduro verze je univerzálnější - ale proto býva držší ..
Pěkně jsi to pojal, Vláďo
Podle mého názoru je to hodně užitečný článek.