Novinky Piaggio Group naživo: Od malého elektroskútru po očekávaného Tuarega
Text: Jan Rameš | Foto: Honza Zajíček | Video: Jan Rameš , Honza Zajíček | Zveřejněno: 29.3.2022 | Zobrazeno: 9 665x
Dnes to nebude jedna značka, jejíž novinky vám chceme ukázat v rámci našeho virtuálního Motosalonu, nýbrž rovnou čtyři! Pod koncern Piaggio patří kromě stejnojmenné značky, orientované na skútry, také též skútrová Vespa, sportovní Aprilia a stylová Moto Guzzi. Co nabídnou?
Kapitoly článku
Jako u všech ostatních značek, také u Piaggia platí, že ty hlavní novinky modelového ročníku 2022 již k vidění na showroomech jsou, ale na některé méně zásadní si ještě zákazníci budou muset počkat. Tak jsme si namísto nich prohlédli stroje, které měly premiéru sice již loni, ale až v průběhu roku, čili výstavní premiéra by je bývala také teprve čekala.
Aprilia Tuareg 660
Jasná jednička nejen Aprilie, ale i celého koncernu. Tuareg 660 je znovuzrozením slavného jména, v 90. letech jste pod tímhle označením mohli koupit cestovní enduro s výrazným offroadovým akcentem, vybavené motorem o podobném objemu, ale s pouze jedním válcem. Teď má Tuareg válce dva a jeho motor je přeladěnou verzí agregátu, jenž pohání sportovního naháče Tuono a kapotované RS. Proti nim má sundanou špičku, když nabídne 80 koní a 70 newtonmetrů, přeci jen pro cestování a především jízdu v terénu nepotřebujete uštěkaný agregát se silou nahoře, ale naopak lineární průběh a dobrou kontrolovatelnost ve spodním a středním rozsahu. Tohle přesně Tuareg má, jak se přesvědčil náš Vláďa už loni na podzim, když jako jediný z ČR absolvoval novinářský test novinky na Sardinii.
A Vláďa si velice pochvaloval i snadné řízení a skvělou ovladatelnost motocyklu, který s plnou 18litrovou nádrží váží pouze 204 kg. Aby ne, když je nádrž natažena až pod sedlo, což výrazně přispívá centralizaci hmoty. Když už jsme zmínili to sedlo, z něj to máte k zemi poměrně daleko, ono taky zdvihy odpružení činí hodně slušných 240 mm, ale i na mých 173 cm je to na manévrování na místě ještě v pohodě. Motorka je opravdu pocitově lehká a to sedlo úzké. Dokonce až tak úzké, že si říkám, jaké to bude při polykání stovek kilometrů. Stejně tak malý nenastavitelný štítek působí, že to úplně bojovník s nepřízní počasí nebude, což opět Vláďa potvrdil.
On vůbec Tuareg takhle při osobním setkání působí víc jako terénní stroj než dálkoplaz. Skvěle se na něm stojí ve stupačkách a vidíte to i z konstrukce. Podsedlový rám je k tomu hlavnímu sice přivařený a nikoli šroubovaný, ale jinak tady jsou masivní kryty motoru, pěkné kryty řídítek, krásné široké zubaté stupačky se snadno vyjímatelnými gumami, šikovná madla pro manipulaci pod sedlem, sklopná řadička a hlavně plně nastavitelný podvozek, vzadu s hydraulikou na předpětí.
U Tuaregu Aprilia vsadila na stejný recept jako u Tuona a RS, když se nepodbízí cenou (začíná se na 320 tisících), ale naopak nabídne skvělou výbavu, byť u malého objemu. Který je pro terénní použití ve finále pro drtivou většinu lidí daleko použitelnější než nějaká překoňovaná dvanáctistovka. Tuareg tak nabízí pokročilou elektroniku se čtveřicí jízdních režimů, kterou nastavujete na pěkném velkém barevném 5“ TFT displeji, a skvělou zprávou je, že si můžete i kompletně vypnout kontrolu trakce a ABS. Tohle je prostě motorka pro ty, kdo pod slovíčkem offroad nemají na mysli štěrkovou příjezdovku k chatě.
Další 660
Tohle bude jenom na připomenutí, protože další dvě novinky s motorem 660 ještě v Česku v době našeho natáčení nebyly. Hodně zvědaví jsme na Tuono 660 Factory, které bude dražším a vybavenějším bráchou standardního Tuňáka, který meziročně výrazně zlevnil na necelých 260 tisíc. Za Factory dáte 310, ale také dostanete 100koňový motor z RS, plně nastavitelné odpružení (čímž je lepší než RS), kratší převod pro lepší dynamiku, šestiosou elektroniku a quickshifter. Jen škoda, že je Factory pouze v nevýrazném černém provedení, to zlaté u standardní verze je mnohem zajímavější. Na nevýraznost si určitě nebude stěžovat RS 660 Limited Edition, kterou poznáte podle amerických barev (pruhy a hvězdy), jež připomínají loňské vítězství Aprilie v kategorii dvouválců v americkém mistráku. Kromě barev a vysokého závodního plexi tahle motorka, jichž se pro celý svět vyrobí pouze 1500 kusů, disponuje také elektronikou, která umožňuje nastavit rychlořazení jak pro silniční, tak pro závodní kulisu.
Aprilia SR GT
Druhá velmi důležitá novinka, která Aprilii začíná vracet mezi výrobce skútrů. SR GT je skútr nově se rodící kategorie Urban Adventure a opravdu to není o tom, že by v Noale vzali starý maxiskútr SR Max 125 a obuli na něj špuntovky. Tohle je úplně jiný skútr, technicky i mentálně. A skutečně je určen pro jízdu na horším povrchu – možná ne úplně offroad, ale nějakou tu šotolinku by měl zvládnout, jeho komponenty Showa disponují většími zdvihy než konkurence a byly naladěny tak, aby to s nimi prostě šlo i jinde než na hladkém asfaltu.
Na jízdní zážitky si musíme ještě počkat, ale takhle „nasucho“ to vypadá hodně zajímavě. Gétéčko je velikostně někde mezi městskými štikami a maxiskútry, pokud bychom si vzali na pomoc portfolio Hondy, tak někde mezi městským PCX a maxíkem Forza. Nedá se přehlédnout, že je tady vyšší stavba, světlá výška 175 mm znamená, že to můžete brát s klidem přes obrubníky, a když se posadíte a sevřete v rukách rozumně široká zahnutá trubková řídítka, zjistíte, že ten skútr snad nic neváží. Tedy on váží, ale těch 144 kg mu jinak velice lehká Forza může jenom závidět.
Prostoru má jezdec dost, ale na žádné velkolepé vyvalování se jako na Forze nebo Xmaxu to tady není. Ovšem nohy si lehce natáhnout a opřít o plošiny určitě můžete. Stejně tak ochrana proti povětří je limitována nižším terénním plexi, zkrátka tenhle skútr s nepřehlédnutelným trojokým designem, který nyní dostávají všechny produkty Aprilie, bude pro ty, kdo chtějí něco sportovního, ale zároveň praktického. O ten sport se stará 11kW motor i-Get se start-stopem a praktičnost zase zastane slušný úložný prostor pod sedlem, výklopná přihrádka pod řídítky s USB zástrčkou a prostorem na menší smartphone či velký LCD přístrojový panel, známý už z Medley, který nabízí příplatkovou konektivitu.
Aprilia SR GT se prodává ve dvou objemových variantách, jako 125 a 200, které se od sebe příliš neliší výkonem (11 vs. 13 kW) ani cenou, ovšem na maximech točivého momentu 12 nebo 16,5 newtonmetru už poznáte, kde je objem. Ceny mimochodem vypadají hodně zajímavě, stopětadvacítka se vejde těsně pod 100 tisíc, za dvoustovku dáte 113 a kromě silnějšího motoru dostanete také ABS na brzdách, osminka si musí vystačit se sdruženým brzdovým systémem. Je to jasná úlitba nízké ceně, které mimochodem bylo dosaženo tím, že se SR GT nevyrábí v Evropě, ale v Asii. Určitou rozpočtovost z toho skútru vidíte, ale co se zpracování týče, působí vše dobře.
Jedenáctistovky V4 a sportovní 125
Tohle jsou novinky roku loňského, ale ještě jsme se s nimi neviděli. Jak pro naháče Tuono, tak supersporty RS/RSV4 v obou objemových variantách platí, že dostaly docela výrazně elegantnější designy předních částí, které vycházejí z modelu RS 660, a čert ví, jestli to víc prospělo jedenáctistovkám, nebo stopětadvacítkám. Větší verze od modelového ročníku 2021 zdobí krásná zadní kyvka se spodní výztuhou, jasně inspirovaná speciálem z MotoGP (který se teď v neděli dočkal svého premiérového vítězství), a společně se chlubí také lepší elektronikou a novým 5“ displejem. Dohady vyvolává vzhled základního Tuona V4, které se z nekompromisního streetfighteru změnilo na praktičtější stroj s velkým (na naháče) plexi a pohodlnějším sedlem pro spolujezdce, na druhou stranu ale každého musí potěšit rozumně nastavená cena 370 tisíc.
Stopětadvacítky jsou shodně za 140 a tohle číslo charakterizuje i šířku zadní pneumatiky, která se o cenťák zvětšila. Pro uživatele ale bude určitě důležitější, že se během jízdy kouká na velký LCD displej (sice je ze skútrů, ale nevypadá tady blbě) s konektivitou a že 11kW jednoválec dostal stejné úpravy jako v terénním RX, tedy má silnější střední pásmo. Na RS se také bude pohodlněji jezdit do školy, jsou tady vyšší řídítka.
Moto Guzzi V85
Na co všichni čekáme u Guzzi, je jasné. Značka z Mandella del Lario na podzim ukázala cestovní model V100 Mandello, vybavený úplně novým OHC vodníkem a adaptivní aerodynamikou, ale na ten si budeme muset počkat, první kusy by měly přijít před koncem roku. Drobné novinky tak pro letošek u Moto Guzzi zajišťuje řada V85. Základní model TT se bude dělat také v limitované edici Guardia d´Onore, kterou poznáte podle černé barvy a bílých linek. Vyrobeno bude 1946 kusů, což je odkaz na první poválečný rok, v němž začala Moto Guzzi spolupracovat s prezidentskou stráží. Varianta Travel potom má pro letošní rok pár úprav, především je v nové barvě, ale důležitější je, že dostala ve standardní výbavě kontrolu tlaku v pneumatikách a centrální stojan. Ale také přišla o mlhovky.
Piaggio 1
U Piaggia je novinka jedna, a sice 1. Haha, to jsme se nasmáli. Ale jo, u „jedničky“ se prostě usmíváte pořád, on je to takový roztomilý skútřík. Tedy elektroskútřík, ale to mu úplně kouká z těch jeho šikmých LED očí. A vidíte to i na zadním kole, v kterém má uložený elektromotor, a to o různých výkonech podle toho, jaké provedení jste si koupili. Piaggio 1 se vyrábí (a na našem trhu také prodává) ve třech verzích, a sice jako Piaggio 1, Piaggio 1+ a Piaggio 1 Active. První dvě jmenované varianty jsou čistě třída AM, tedy s maximálkou 45 km/h, které se liší velikostí baterky a tedy dojezdem (43 nebo 68 km), ty mají motor o výkonu 1,2 kW. Verze Active je už zajímavější, její 2kW agregát vás dotlačí až na 60 km/h, přitom stejně velká baterka jako u „pluska“ vydrží 66 km. Ty hodnoty jsou s motorem v normálním režimu, žádné Eco.
Baterky jsou vyjímatelné, ta větší váží pořád ještě snesitelných 15 kg a naprosto jednoduše se vyjímají a také se dobře nosí. Když už jsme u té hmotnosti, tak i s baterkou váží Piaggio 1 krásných 94 kg, on je to totiž takový drobeček na 10“ kolečkách. Všechno je na něm takové XS, s tímhle si poradí snad i mimino a dá se očekávat, že „jednička“ bude oblíbeným skútrem pro majitele karavanů, kteří jej dají buď do garáže, nebo třeba na „kouli“.
Na „jedničce“ vidíte, že má jít o levný elektroskútr z úplně opačného konce, než kde je Vespa Elettrica za „dvě kila“. Přitom úplně oholený není, má takový roztomilý povrch plastů jako golfový míček, je tady barevná přístrojovka s konektivitou, USB zástrčka, bezklíčkové zapalování nebo dokonce zpátečka. Ta je spíš taková pitomina, ale proč ne? A co vyloženě potěší, že takhle malý elektrický skútr dokáže pod sedlo uschovat helmu. Že na našem trhu bude nejprodávanější jistě varianta Active, to kromě legislativy (můžete ji řídit s béčkovým řidičákem) nejspíše způsobí i cena. Základní Piaggio 1 se prodává za 100 tisíc, rychlejší, silnější a na dojezd bohatší Active stojí 110 tisíc.
Vespa
Tahle značka stylových italských skútrů, vlastně jejich pramáti, loni oslavila 75 let své existence speciálními edicemi a pro letošek se drží zavedeného portfolia. Ano, jednu novinku má, ovšem rudá Elettrica (RED) je vlastně až na barevné provedení stejná jako standardní Elettrica a vzhledem k ceně je dost možná ani na showroomech neuvidíme. To edice benzínových modelů, vzniklé ve spolupráci se zpěvákem Justinem Bieberem, které mají přijít v průběhu roku, by mohly být rozšířenější.
Závěr každého představení novinek patří vždy informaci, kde si můžete motocykly vyzkoušet. Samozřejmě tak můžete učinit u prodejců jednotlivých značek, ovšem jinak budou stroje koncernu Piaggio ke svezení na květnovém Moto Test Campu. Vzhledem k tomu, jak důležitým modelem je pro Italy model Tuareg 660, bude mít samostatné představení, které proběhne tento pátek a sobotu na offroadové trati v areálu brněnského Masarykova okruhu. Závěr léta by potom měl patřit již tradičně velké testovací akci Aprilia Test Ride.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.