Benda a Jedi Motor na EICMA: zajímavé motorky a divné názvy
Text: Dominik Valášek | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 9.11.2023 | Zobrazeno: 10 022x
Musíte zabřednout hluboko do nepřeberné změti čínských motorek, abyste odhalili značky jako Benda nebo Jedi Motor. Nebo stačí přijet na italský veletrh EICMA, kde si můžete prohlédnout i jejich aktuální novinky. A ty, nutno podotknout, v některých případech nevypadají úplně špatně. Chce to jen doladit detaily a v některých případech i názvy.
Kapitoly článku
„Co je to za motorku? To je fakt zajímavá motorka!“ ptá se váš kámoš, když vás uvidí na pěkném cruiseru s pěkným vidlicovým dvouválcem. „To je moje nová Činčila 450!“ odvětíte s úsměvem.
A vskutku, jeden z nových přírůstků do modelové rodiny Benda, kterou už jste u nás mohli zahlédnout v podobě třístovkového cruiseru s podobným, jen menším motorem, se skutečně jmenuje Chinchilla450. Jako ten maličký, hebký a rozkošný hlodavec. Faktem ale je, že nové čtyřistapadesátkové cruisery nevypadají vůbec zle. A to platí jak pro Chinchillu, tak i pro odvážnější verzi s jednomístným bobber sedlem a přední vidlici s „kluzákovým“ krytem. Ta se jmenuje Napoleon 450…
Obě motorky jsou vybaveny véčkem o objemu 448 cm3, které disponuje výkonem rovných 50 koní v 8500 otáčkách a maximem točivého momentu 45 Nm v 7000 otáčkách. I když pro evropské trhy by bylo celkem logické stáhnout výkon na 48 koní, tedy 35 kW kvůli řidičákům A2. Obě motorky mají téměř stejnou pohotovostní hmotnost – Činčila 198 kilogramů, Napoleon 196 kilogramů – dále sekundární převody řemenem, šestnáctilitrové nádrže a nezvykle široká kola – vpředu 150, vzadu 180 milimetrů.
Hodně zajímavě zapůsobil na stánku Benda také muskulaturní cruiser LFC700, vybavený paradoxně řadovým čtyřválcem o objemu 676 cm3. Ten dosahuje výkonu 94 koní v 11 000 otáčkách a točivého momentu 63 Nm v 8 500 otáčkách. Jak může cruiser s takovým motorem fungovat, to je otázka, zejména když má vzadu obří gumu o šíři 310 milimetrů. Každopádně dvojice brzdičů Brembo vpředu slibuje, že když už nic jiného, bude tu masu o hmotnosti 275 kilogramů alespoň čím ubrzdit.
Trochu otázka vyvstává okolo rámu. Na fotkách vidíme masivní díly, které vypadají jako hliníkové odlitky a taky prezentace na oficiálním webu zmiňuje kompletně hliníkový rám, o kousek níž v technických údajích už ale Číňané mluví o rámu ocelovém, kolébkovém. Takže těžko říct.
Celkem zajímavě vypadající stroje přivezla i značka Jedi Motor. A jestli se ptáte, zda ji provází síla, tak ano – konkrétně ta policejní. Značka totiž vznikla v reakci na požadavek čínské policie a zabývá se primárně policejními motocykly. Na EICMA jsou však k vidění dva civilní stroje, a sice FR750 a GT750, pod jejichž designy je podepsané italské studio Marabese. Na stejných základech, s hliníkovými rámy a dvouválcovým řadovým motorem o objemu 730 cm3, se představuje jednou naháč, jednou obří cesťák.
Naháč uvádí výkon 69 koní v 8500 otáčkách a točivý moment 67 Nm při 7000 otáčkách. Cestovní GT je paradoxně o dost výkonnější. Má výkon 82 koní a točivý moment 70 Nm – otáčky ale zůstávají stejné. Nic víc jsme se o strojích bohužel nedozvěděli.
Informace o redaktorovi
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)