BMW inovuje roadstery G 310 R a S 1000 R
Text: Jan Rameš | Foto: BMW | Video: BMW | Zveřejněno: 19.11.2020 | Zobrazeno: 12 149x
Bavorská vrtule ve svém portfoliu nahatých roadsterů dokončila přechod na normu Euro 5. Loni přišla nová střední třída F 900 R, boxer R 1250 R na přísnější emise přechází tak nějak bez okázalého divadla a zbývaly dva modely – ten nejmenší a ten nejdivočejší.
Kapitoly článku
S 1000 R
Vypadá skoro stejně jako stávající model, ale stejný není. A není to jen o vnějším designu, který se samozřejmě měnil též. Druhou generaci nahatého streetfighteru S 1000 R poznáte bezpečně podle nového předního LED světla, které je jedním z mnoha pojítek se všemi ostatními roadstery BMW. No a potom podle plastů, které jsou úplně jiné, a také podle dramatičtější siluety se zadkem ještě výš, odkrytého podsedlového rámu, úplně jiné kyvky – hej, vždyť je to prostě jiná motorka!
Nahoře kompletní rodina roadsterů BMW 2021, dole staré a nové erko - velká změna, že?
Je, protože vychází z aktuálního superbiku S 1000 RR. Němci si dali celkem načas, neboť nové erero kroutí již druhou sezónu. Letos byl na jeho základě inovován sportovně cestovní model S 1000 XR a konečně třetí a poslední esko, tedy čtyřválec, přichází na řadu teď. A i on přejímá jak podvozek, tak motor, vše odlišné od stroje, který jsme vídali již od roku 2014. I to video je podstatně divočejší, než na co jsme od BMW zvyklí...
Zajímavé je, že výkon ani točivý moment motoru se nijak nezměnily – pořád se bavíme o 165 koních při 11 000 a 114 newtonmetrech při 9250 otáčkách. Ovšem nyní s normou Euro 5 a především z jiného motoru! Tedy ne že by měl písty dolů nebo chlazení vodkou, je to pořád řadový čtyřválec s objemem 999 cm3 a stejnými poměry vrtání a zdvihu jako doposud, ale pochází z nového RR. Stejně jako XR, ani tady není namontován systém variabilního časování ventilů ShiftCam, jímž disponuje superbike, ale podle vývojářů má v určitých oblastech motor dokonce více síly. Především má mít proti svému předchůdci širší použitelné pásmo s vyváženější křivkou točivého momentu. Komprese narostla z 12 na 12,5:1, prodloužily se vrchní tři převody, což zároveň znamenalo sklepání spotřeby o půllitřík na 6,2 l/100 km, a to silnější hlavně spodní a střední pásmo znamená zároveň lepší akceleraci – teď vám na zrychlení 0-200 km/h stačí přesně osm vteřin, což má být o 5 % méně než doposud. Nějaká desetinka, ale v závodech ji poznáte. A že na okruzích jste erko mohli potkat celkem často. Co je hodně příjemná novinka, že motor díky jiným konstrukčním řešením (duté ventily, jinak řešený pohon rozvodů atd.) zhubl nemalých 5 kg a celá motorka s plnou 16,5litrovou nádrží váží pouze 199 kg namísto předchozích 205.
S motorem souvisí samozřejmě elektronika, erko dostalo nový plně elektronický plyn a s ním spoustu nastavení. Ta si přepínáte na starém známém velkém 6,5“ TFT displeji se standardně montovaným propojením s telefonem, přičemž displej má několik možností zobrazení – to podle toho, jestli jedete na výlet, nebo honíte čas na okruzích. Elektronika je jak jinak než šestiosá, náklonové ABS a citlivější kontrola trakce DTC jsou tady už v základu, stejně jako asistent rozjezdu do kopce. K motoru se váží tři dynamické módy Rain, Road a Dynamic, za příplatek můžete mít ještě režim Dynamic Pro, který si dokážete kompletně nastavit včetně brzdění motorem a „zpětného protiprokluzu“ MSR, jenž zlepšuje chování motorky při prudkém podřazování ve spolupráci s novou antihoppingovou spojkou. Trochu překvapí, že u takovéhle motorky je obousměrné rychlořazení za příplatek.
Stejně jako motor, také rám nazývaný FlexFrame pochází z nového RR. Je to pořád dvojitý páteřový hliníkáč, ale trochu jiných tvarů s motorem sloužícím jako plně nosná část podvozku. To znamená, že samotný rám může být lehčí, tady dokonce o 1,31 kg. Měnila se geometrie, je tady ostřejší úhel řízení a kratší závlek, ale také delší rozvor. Zadní kyvná vidlice je úplně nová, s výztuhou ve spodní části a přepákováním Full Floater Pro, jež má tlumič (se zdvihem zvětšeným o 20 %, ale menší progresí, takže zdvih je 117 mm) umístěný dále od motoru, aby se nezahříval. Přední vidlice má o milimetr užší průměr trubek, i tak je 45 mm slušná hodnota a uzavřená cartridge nabízí plnou stavitelnost. Za příplatek samozřejmě můžete mít i semiaktiv DDC nové generace. Z erera pocházejí i jiné ráfky, lehčí o 1,8 kg neboli 17 %, to je fakt dost. A můžete ušetřit ještě dalších 963 g/9 % pořízením příplatkových kovaných kol M nebo dokonce 2783 g/27 %, když vezmete kola karbonová. Tyto příplatkové ráfky jsou obuté do širší dvoustovky. Brzdové kotouče jsou o půl kila lehčí a tlusté stejných 4,5 mm jako na RR, co moc nepotěší, že ani nadále BMW na erko nebude dávat radiální brzdovou pumpu.
Nové S 1000 R se bude prodávat od druhého kvartálu 2021 v cenách začínajících na 386 000 Kč a ve třech barevných provedeních: červeném, stříbrném a bílo-modro-červeném M Motorsport, které bude spojené s výbavovým paketem M (lehká kola a baterka, titanový výfuk, sportovní sedlo, funkce v přístrojovce a jiný řetěz). Dalšími pakety budou Comfort (bezklíček, vyhřívané hefty, tempomat), Dynamic (režimy Pro, rychlořazení, DDC, spojler pod motorem), Carbon (uhlíkové doplňky) a balíček frézovaných dílů, jako jsou páčky, stupačky atd. No a potom samozřejmě spousta jednotlivých doplňků…
G 310 R
Vstupní brána do světa BMW je tady již od roku 2015, tehdy se v BMW vrhli do segmentu pod 500 cm3. A dozadu zakloněný jednobuch s otočeným sáním a výfukem si své zákazníky hned získal. Ani s přechodem na normu Euro 5 by o ně neměl přijít, ani tady se totiž žádná kastrace nekonala – čtyřventil o objemu 313 cm3 bude nadále nabízet svých 34 koní a 28 newtonmetrů. Jak to v Mnichově udělali, netušíme, ale udělali. Jedinou v technických datech viditelnou změnou je o fous větší kompresní poměr. Novinkou je elektronický plyn s citlivější odezvou a automatickým hlídáním volnoběhu, takže by motor neměl chcípat (což občas dělal).
V karterech najdeme spojku s novou antihoppingovou funkcí, jež je ovládána ze řídítka páčkou, která, stejně jako ta brzdová, nabídne možnost nastavení vzdálenosti od řídítka do čtyř poloh – pro začátečníky, jimž je motorka určena, skutečně vítaná změna. Páčky teď půjdou mnohem blíže, dosavadní pevné pozici odpovídá trojka, na jedničku budou páčky o 6 mm blíže k řídítku.
Také géčko jde do roku 2021 s trochu jiným vzhledem, a i když není tak dramaticky jiný jako u S 1000 R, musím říct, že fakt docela prokouklo. Jiná je oblast kolem krytů chladiče a přechodu z nádrže, to mi přijde zajímavější než doposud, a hlavně je tu nové přední LED světlo a blinkry se stejnou technologií. G 310 R se bude prodávat ve třech barvách, černé s bílými prvky, bílé s modrými a ve verzi Sport se zajímavou šedivou (prý je to vápencová metalíza s červenými nápisy, pruhy, ráfky a rámem. První géčka by se k nám měla dostat v březnu, cenovka je velmi příjemná – 139 500 Kč.
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.