Nové Harleye CVO s motory 1977 ccm a cenou přes milion
Text: Filip Tichý | Foto: TZ | Zveřejněno: 8.6.2023 | Zobrazeno: 8 694x
Finální várka informací k budoucnosti velkých V-Twinů od americké značky ukázala hodně modernizovaný design zásadních modelů CVO Street Glide a CVO Road Glide. Ale hlavně prozradila detaily o novém motoru Milwaukee-Eight VVT 121 s variabilním časováním ventilů, tedy technologií, která dovolí plnit emisní normy a tedy i prodej a vývoj těchto obřích dvouválců i v budoucnosti.
Teď trochu přeskočím a místo na design se rovnou podíváme dovnitř na to hlavní, a to je samozřejmě nový motor. Nový motor Milwaukee-Eight VVT 121 V-Twin má díky vrtání 103,5 mm a zdvihu 117,5 mm zdvihový objem 1 977 cm3, delšímu zdvihu jsou uzpůsobená i nová hydraulická zdvihátka, vnitřní vačkové ložisko a ventilové pružiny. Jako předtím jsou zde čtyři ventily na válec, ovládané hydraulickými zdvihátky. Upravené je i sání, nové těleso škrticí klapky o průměru 58 mm (oproti předchozím 55 mm) je umístěno blíže ke středu mezery mezi válci, aby se zlepšilo proudění nasávaného vzduchu. Nová konstrukce hliníkového sacího potrubí zajišťuje přímější cestu proudění vzduchu. Na pravé straně motoru je nový čtyřlitrový airbox, který nahrazuje sání Heavy Breather z předchozích modelů CVO a měl by být lehčí a lépe tlumit zvuky ze sání.
Hlavy válců jsou chlazené kapalinou a chlazení je soustředěné na oblast výfukových ventilů. Hlavy válců mají v porovnání s předchozími verzemi Twin Cooled motorů nové chladicí kanály a systém pomocí elektrického čerpadla cirkuluje chladicí kapalinu nejprve k zadnímu válci, který má méně vzduchového chlazení. Nový chladič je umístěný nízko na přední části rámu a termostatem řízený ventilátor směruje vzduch pod motocykl, aby při pomalé jízdě teplo nesálalo na posádku. Kompresní poměr se zvýšil na 11,4:1 z předchozích 10,2:1 s cílem zlepšit účinnost využití paliva a točivý moment v nízkých otáčkách. Motor má vyvažovací hřídel, která eliminuje nežádoucí vibrace motoru.
Nový systém variabilního časování ventilů posouvá nebo zpomaluje časování vačkového hřídele až o 40 stupňů otáčení klikového hřídele (rovná se 20 stupňů otáčení vačkového hřídele), ale další detaily o vnitřním mechanismu tohoto řešení zatím fabrika neuvolnila. Harley-Davidson uvádí zlepšení spotřeby paliva o 3 až 5 % ve srovnání s předchozím motorem 117 a nové VVT určitě hodně pomůže plnit nové emisní normy. Nový motor Milwaukee-Eight VVT 121 dosahuje výkonu 115 koní při 4 500 ot/min a 188,5 Nm při 3 000 ot/min. To je 9,5 % vyšší maximální výkon a o 8 % vyšší maximální točivý moment ve srovnání s modelem Milwaukee-Eight 117 ve verzi Twin Cooled. Modely CVO Street Glide a CVO Road Glide poprvé nabízejí volitelné jízdní režimy – Road, Sport a Rain - které elektronicky řídí specifickou kombinaci výkonu, brzdění motorem, nastavení systému Cornering-Antilock Braking System (C-ABS) a systému Cornering-Traction Control System (C-TCS). K dalším elektronickým pomocníkům patří elektronicky propojené brzdy, kontrola prokluzu v zatáčkách, kontrola držení vozidla a systém monitorování tlaku v pneumatikách.
S výkonnějšími motory souvisí i vylepšené odpružení a brzdy. Dvojité přední brzdy (s průměrem kotoučů 320 mm oproti předchozím 300 mm) a radiálně uložené čtyřpístkové třmeny dodala značka Brembo. Na zadním kole je jeden 300mm kotouč a čtyřpístkový třmen. Vepředu je obrácená vidlice Showa o průměru 47 mm, vzadu jsou i nadále dvojité zadní tlumiče Showa, ovšem s dvojnásobnými zdvihy. Zadní odpružení má nové hydraulické nastavení předpětí umístěný na levé straně, to ale slouží jen ke krátkodobému nastavení pro přepravu většího nákladu nebo příležitostného spolujezdce. Hlavní nastavení výchozího předpětí pro běžné použití je pod pravou boční brašnou. Na lepším tlumení nerovností i celkové ovladatelnosti by se také měla pozitivně podepsat snížená hmotnost – o 14 kg u modelu CVO Street Glide a o 16 kg u modelu CVO Road Glide ve srovnání s předchozími modely.
Po stránce designu si oba modely CVO zachovávají svůj charakteristický tvar, ale jsou hodně modernizované pomocí LED osvětlení. Dva LED pruhy po obou stranách světlometu Street Glide slouží jako poziční světla a při použití jako směrovky se zbarví do oranžova. Kapotáž CVO Road Glide se pořád chlubí „žraločím“ designem, ale charakteristický dvojitý světlomet byl nově nahrazený jedním širokým světlem, které se jako dvojité jen tváří. Boční prvky pak slouží jako směrovky. Obě kapotáže mají optimalizované plexištít a H-D slibuje výrazné zlepšení aerodymanily a menší turbulence až o 60 %. Hodně změněný je i tvar palivové nádrže s novým bočním zkosením a boční kryty a brašny. Nové je i sedlo s vylepšeným tvarováním pro dlouhé cesty, majitelé předchozích verzí si všimnou i nových řídítek s širším a plošším tvarem, které je možné nastavit do různých poloh.
Nové modely CVO mají obrovské 12,3palcové TFT displeje a novým operačním systémem Skyline. To už je velikost srovnatelná s cestovními notebook! Displej je dotykový a nahrazuje všechny úpředchozí analogové přístroje. Systém se dokáže prostřednictvím Wi-Fi propojit se zařízeními Apple a Android, aby bylo možné sledovat aktuální počasí, navigaci a dopravní informace. Dotyková obrazovka funguje i v rukavicích, ale hlavní ovládání probíhá pomocí ovladače na řídítkách a některé dotykové funkce jsou za jízdy motocyklu deaktivovány. Systém také podporuje headset a rozpoznávání hlasu pro obecné příkazy. Vše doplňují audiosystémy Rockford Fosgate Stage II s třípásmovým reproduktorem do kapotáže a reproduktory do boční brašny, každý s výkonem 150 W.
Modely CVO Street Glide a CVO Road Glide budou mít veřejnou premiéru v Budapešti během oslav 120. výročí společnosti Harley-Davidson ve dnech 22.-25. června 2023 a v Milwaukee během festivalu Harley-Davidson Homecoming ve dnech 13.-16. července 2023. Na showroomy autorizovaných dealerů Harley-Davidson po celém světě se oba modely dostanou v polovině července. Jejich cena bude začínat na částce 37 982 eur bez DPH, to je v přepočtu hodně přes milion korun, konkrétně 1 085 000 Kč. Na druhou stranu letošní limitované edice, jako byla třeba CVO Road Glide Limited Anniversary, stály ještě o dost víc a nedá se říci, že by trpěly nedostatkem zájemců. Pro koho jsou takové cifry nedosažitelné, ten si musí ještě pár měsíců počkat, až budou představeny i běžné verze Street Glide a Road Glide bez speciálních úprav CVO.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.