Honda inovuje nabídku off-roadů a představuje nové enduro CRF 450L
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Honda | Foto: Press | Zveřejněno: 29.5.2018 | Zobrazeno: 24 716x
Stávající motokrosové speciály od Hondy – čtyřtakty CRF 250R a CRF 450R, doznaly poměrně zásadních změn. K tomu navíc přibylo také enduro CRF 450L, vycházející z krosového modelu, ale disponující silniční homologací a adekvátně pozměněným charakterem.
Kapitoly článku
CRF 250R
Vezměme to od nejmenšího, tedy od modelu CRF 250R. Menší kroska prodělala spolu s větší sestrou zásadní modernizaci již loni, takže na příští sezónu přichází Honda hlavně s poladěním motoru. Jednoválcový čtvrtlitr se vstřikováním má nižší vnitřní tření, nové tělo škrtící klapky, přepracovanou hlavu a přepracované výfukové potrubí.
Hlavním záměrem bylo zvýšit točivý moment v nižších otáčkách, ovšem bez ztráty maximálního výkonu v nejvyšším spektru. S co možná nejefektivnějšími rozjezdy pomáhá třístupňový systém HRC Launch Control, u kterého si jezdec nastavuje rozjezdové otáčky podle stavu trati a zkušeností. Nová olejová tryska ve válci navíc zvýšila životnost motoru.
V oblasti podvozku si potom nejmenší model polepšil o nový brzdový třmen s nestejně velkými pístky (30 a 27 mm), o novou brzdovou hadici s menší roztažností, ale také o nová řídítka Renthal Fatbar se širšími možnostmi nastavení pozice. Ráfky DID jsou oproti letošnímu roku černé a mírně se proměnil také kryt motoru a chrániče vidlic.
CRF 450R
Ve větší míře se měnila větší CRF 450R. Stroj kategorie MX1 dostal 2,5 koně výkonu k dobru a hlavně výrazně lepší průběh točivého momentu už od 3000 otáček nahoru. Za zlepšením stojí revidovaná hlava válce, přepracované sání i výfuk, ale i nastavitelné mapy zapalování.
Upraven byl výkonnější systém mazání, stejně jako u dvěstěpadesátky přibyl systém Launch Control pro rychlé starty a naopak definitivně zmizela páka nakopávačky, nahrazená standardně dodávaným elektrickým startérem. Pro vyšší odolnost se změnilo též ovládání spojky.
Rám čtyřistapadesátky zůstal stejný, ale díky drobným odlehčením zejména na straně kyvky došlo k úspoře 1 kilogramu na celé motorce. Pohotovostní hmotnost tak spadla na 112,3 kilogramu. Svůj podíl zde mají nové lehčí stupačky s méně strukturovanou konstrukcí.
Tlumiče, sestávající z přední 49 mm vidlice Showa a zadního tlumiče s přepákováním Pro-Link, dostaly nové nastavení. Upravena byla komprese i tlumení, množství oleje ve vidlicích, a zadní tlumič funguje lépe díky povrchové úpravě „Super Finish“ a jiným poměrům v přepákování.
Stejně jako menší model, dostala CRF 450R také nová řídítka Fatbar, nový přední třmen a černé ráfky.
CRF 450L
Teď už ale konečně ke stroji, který je pro sezónu 2019 v nabídce Hondy zcela nový. Řeč je o homologovaném enduru CRF 450L. To má svůj základ ve výše zmiňované ostré krosce, ale i přes společný rám a motor se obě motorky dost zásadně odlišují.
Motor enduro verze má nižší kompresi, jinak nastavené časování a také záměrně těžší klikovou hřídel. To vše napomáhá hladšímu a plynulejšímu průběhu točivého momentu a lepšímu rozložení síly skrz celé spektrum otáček. Pro delší životnost je píst opatřen třemi kroužky místo dvou a pětistupňová převodovka byla nahrazena šestikvaltem.
Vstřikování je řízeno lambda sondou a nechybí výrazně sofistikovanější výfukový systém s EGR ventilem, splňující požadavky na emisní normu Euro 4, ale samozřejmě i na nízkou hlučnost. Právě kvůli hlučnosti jsou víka motoru opatřena přídavnými kryty, eliminujícími mechanické zvuky. Výkon endura činí oficiálně jen 25 koní, ovšem tuto hodnotu půjde snadno navýšit.
Servisní intervaly upraveného motokrosového motoru jsou v rámci „enduro světa“ relativně lidové. Mezi výměnami oleje je interval 1000 kilometrů, velký servis motoru se potom provádí po 32 000 kilometrech.
Dvojitý hliníkový rám byl oproti krosové verzi mírně rozšířen ve spodní části, aby se sem vešel širší motor se šestistupňovou převodovkou. Dále se změnil krk řízení s ohledem na zabudování zámku řízení, a samozřejmě podsedlový rám, disponující světlem a větší výfukovou koncovkou na pravé straně. Novinkou je i boční stojan.
Rozvor je o 18 mm delší, což dělá motorku stabilnější, a zadní kolo je osmnáctipalcové kvůli použití enduro pneumatik (kroska má vzadu devatenáctku). V rozetě kola se navíc nachází tlumicí silentbloky, pohlcující rázy od těsněného řetězu, doplněného plastovým krytem. Brzdy a podvozkové komponenty Showa jsou shodné s CRF 450R, pouze přenastavené na nižší tuhost. Pohotovostní hmotnost činí 130,8 kilogramů.
Nádrž se zvětšila ze 6,3 na 7,6 litru a disponuje uzamykatelným víčkem. Plasty jsou jinak tvarově pořád stejné, takže největší rozdíl ve vzhledu dělají hlavně světla, zadní držák značky, blinkry a zrcátka. Kompletní osvětlení je z LED diod a nechybí ani jednoduchý rychloměr.
Video
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.