Honda přijíždí na motosalon Eicma s trojicí naháčů a vylepšenou Africou
Text: Dominik Valášek | Foto: Jiří Jevický | Foto: Honda | Zveřejněno: 6.11.2017 | Zobrazeno: 26 506x
Patrně největší pozornost na letošní expozici Hondy bude věnována nové generaci cesťáku Goldwing. Výstavní premiéra luxusního transkontinentálního expresu však není zdaleka to jediné, čím japonská značka přispívá do letošního milánského motosalonu. Velkým lákadlem jsou také tři nové naháče.
Kapitoly článku
Pamatujete si ještě na pár dní starý koncept Neo Sports Café? Jeho sériové interpretace – ano, je jich rovnou několik – přišly dřív, než by si kdo myslel. Právě neo-retro konceptem je totiž inspirována rovnou trojice nových motorek, stupňující od stopětadvacítky, přes třístovku až po vrcholný litr.
Jako první jsou tu menší kubatury CB 125R a CB 300R. Obě motorky sdílí stejnou platformu rámu, postavenou z kombinace ocelových trubek a výlisků. Společně potom oba stroje nabídnou vpředu obrácenou vidlici o průměru 41 mm, radiálně uchycený čtyřpístkový brzdič na předním 296 mm kotouči, LCD displeje místo klasické přístrojovky nebo LED osvětlení.
O pohon menší CB 125R se postará vodou chlazený jednoválec se dvěma ventily, disponující maximálním výkonem 13 koní při 10 000 otáčkách. Větší CB 300R se pochlubí opět jednoválcem, ovšem tentokrát čtyřventilem o objemu 286 ccm. Zde se maximální výkon vyšplhal na 31 koní a motor jej dosahuje v 8 500 otáčkách. Oba motory jsou doplněny šestistupňovou převodovkou.
Přeskočme ale nyní ze světa malých strojů do světa strojů velkých. Nová generace CB 1000R je po stránce vzhledu silně inspirována právě zmiňovaným Neo Sports Café, takže na první pohled nesdílí se svým moderním předchůdcem příliš prvků. Místo designu ze světa supersportů je zde přítomno minimalistické pojetí a uhlazenost šmrncnutá modernou.
Přesto je ale základ do určité míry pořád stejný, jako u dosavadní CB 1000R. Lehčí rám z oceli je nový, ale jednoramenná kyvná vidlice zůstala, přestože doznala zkrácení o 15 mm. Celá motorka teď váží o 12 kilogramů méně (celkem 212 kilogramů mokrá hmotnost) a disponuje odpružením Showa s obrácenou vidlicí vpředu. O spolehlivé zabrždění se vpředu stará dvojice radiálně uchycených čtyřpístů, zakusující se do kotoučů o průměru 310 mm.
Litrový čtyřválec, prapůvodně z CBR 1000RR, je pořád ve hře, jen přepracovaný a s vyšším výkonem. Nové CB 1000R si polepšilo o 20 koní na výsledných 146 koní a točivý moment se posunul na 104 Nm. Novinkou je také ovládání škrticí klapky bez lanka a s tím spojená přítomnost jízdních režimů. V nabídce se objeví ještě verze CB 1000R+, doplněná o rychlořazení a několik dalších doplňků.
Jak bylo řečeno již v úvodu, exhibice Hondy se v Miláně hodně točí kolem cestovního Goldwingu, který zažívá svou evropskou premiéru. Luxusní křižník v provedení pro rok 2018 citelně zhubl, v mnoha ohledech se stal kompaktnějším a Honda si od něj slibuje daleko lepší každodenní použitelnost.
Zároveň se vylepšovalo i na poli aerodynamiky, úspornosti a pochopitelně výkonu. Přepracovaný plochý šestiválec má objem 1833 ccm, čtyřventilové hlavy a na zadní kolo z něj proudí 126 koní a 170 Nm točivého momentu. K mání je klasická šestistupňová převodovka s elektrickou zpátečkou a nově také sedmistupňové dvouspojkové ústrojí DCT, které může řadit samo, či pomocí povelů tlačítky na řídítkách.
To navíc není ze světa technologií ani zdaleka vše. Honda nabízí třeba elektricky nastavitelné odpružení, LED světla, airbag, infotainment s navigací a Bluetooth, bezkontaktní klíč a mnoho další výbavy. Kompletní informace nasbíráte v obsáhlém samostatném článku zde.
Z dálnic ovšem vzhůru do bahna, neboť další novinkou v katalogu Hondy je CRF 1000L Africa Twin Adventure Sports. Cestovní enduro slaví 30 let od uvedení první „Afriky“ a takové výročí je potřeba oslavit přiostřenou verzí, která se nezalekne ani tvrdšího terénu.
Už na první pohled je Africa Twin Adventure Sports o 20 mm vyšší s výslednou světlou výškou 270 mm, disponuje plošším sedlem, změněnou pozicí za řídítky a také ochrannými doplňky a kryty do terénu. Nádrž navýšila kapacitu o 5,4 litru na výsledných 24,2 litru, což umožňuje dojezd za hranici pěti set kilometrů. Ze světa komfortu potom přichází vyhřívané gripy, vyšší plexi a nabíjecí zástrčka.
Řadový dvouválec o objemu 998 ccm zůstal při výkonu 95 koní stále stejně silný, ale přece se na něm nějaké změny pro rok 2018 – a tedy samozřejmě i pro model Adventure Sports – odehrály. Změnila se geometrie sání a výfukového systému, takže by měl motor lépe tahat ve středních otáčkách a dokonce i lépe znít. Navíc dostal motor systém ovládání škrticí klapky bez lanka a tedy opět i volitelné jízdní módy.
Stejně jako dosud, lze vedle klasické manuální převodovky objednávat i šestistupňový dvouspojkový automat DCT, vybavený režimem „G“ pro zlepšené chování mimo zpevněné cesty.
Další novinky Hondy pokračují u rodiny „sedmsetpadesátek“, tedy u modelů NC 750X, NC 750S, Integra a u křížence endura a skútru X-ADV. Všechny zmiňované modely se nově dočkají verze o výkonu 35 kW, určené pro držitele řidičáku A2. X-ADV má navíc k dispozici režim „G“, přenastavující chování pohonného ústrojí pro jízdu v terénu.
Na úplný závěr ukáže Honda v Miláně ještě prťavé novinky, původně představené na autosalonu v Tokiu. Sem spadá koncept Monkey 125 s větším motorem a moderními prvky výbavy, nebo koncept Super Cub 125C, založený na klasickém mopedu s takřka šedesátiletou historií.
Informace o redaktorovi
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.