Honda pro rok 2024 přepracovala obě verze modelu Africa Twin
Text: Dominik Valášek | Foto: Honda | Zveřejněno: 4.10.2023 | Zobrazeno: 23 267x
Od roku 2016, kdy Honda vrátila na trh Africu Twin, se registrovalo v Evropě přes 85 tisíc strojů tohoto názvu. Nyní přichází CRF1100L Africa Twin i cestovnější verze s přídomkem Adventure Sports s celou řadou inovací, které se dotkly skoro každé oblasti.
Kapitoly článku
Africa Twin Adventure Sports
Nejvíce změn se odehrálo na Africa Twin Adventure Sports, neboli familiárně na „ATASu“. Zde byla přepracována přední kapotáž, aby lépe aerodynamicky kryla, byť základní vzhled se zamračenými sdruženými světlomety a „nozdrami“ pod nimi zůstal. Novinkou je ovšem větrný štítek, nastavitelný v pěti polohách, který má poskytnout lepší ochranu před větrem na delších cestách. Ve jménu pohodlí je tady také nové sedlo s vyšší (o 15 milimetrů) vrstvou uretanové pěny.
To nejzásadnější se ovšem odehrálo hned pod kapotáží. Honda reflektuje, že majitelé používají Adventure Sports zejména na silnicích, a vyměnila proto přední jednadvacetipalcové kolo za menší devatenáctipalcové. Ráfek je navíc širší, a tedy i osazený širší pneumatikou, díky čemuž Honda slibuje lepší přilnavost i cit při řízení. Kvůli menšímu přednímu kolu se pak zkrátily zdvihy předních vidlic, a to o 20 milimetrů. Motorka je díky tomu celkově nižší, a tedy s nižším těžištěm, opět ve jménu lepší ovladatelnosti na silnici, ovšem bez velkých ztrát schopností v terénu. Vzadu pak zůstala klasická osmnáctka jako dosud.
Standardně jsou na Adventure Sports dodávány semiaktivní tlumiče Showa EERA (Electronically Equipped Ride Adjustment). Ty umí měnit tlumicí charakteristiku v závislosti na zvoleném jízdním režimu a aktuální situaci, k čemuž využívají parametry rychlosti, náklonu, a polohy tlumičů. Zadní tlumič umí navíc elektronicky měnit předpětí pružiny. U Adventure Sports budou k mání dvě barvy, a sice černá Matt Ballistic Black Metallic a trikolóra Pearl Glare White.
Africa Twin
Zmiňovaný elektronicky řízený podvozek od Showa lze nově pořídit i na klasickou verzi bez přídomku. Zde je ale dodáván za příplatek, nikoliv sériově. S tímto podvozkem dostanete navíc do výbavy i 12V zásuvku a vyhřívané rukojeti.
Na standardní verzi zůstalo velké přední kolo o průměru 21 palců s bezdušovou pneumatikou. Tak jako jiní výrobci, má tedy i Honda jednu variantu modelu zaměřenou více na jízdu v terénu a druhou na cestování po silnici, které se liší velikostí kol.
I základní Africa pak získala drobné přepracování přední kapotáže – opět jen relativně decentní a bez toho, aby přišla o charakteristický kukuč – a taky větrný štítek, nastavitelný v pěti polohách. Co do barev, na výběr bude červená Grand Prix Red, černá Matt Ballistic Black Metallic, a pro verzi se semiaktivním podvozkem i Pearl Glare White s trikolórou.
Změny na motoru a převodovce
A nakonec jsou tu drobné změny na motoru, platné pro obě varianty. Řadový dvouválec zůstal samozřejmě zachován, stejně jako jeho objem 1 084 cm3, došlo ale na navýšení kompresního poměru z 10,1:1 na 10,5:1. Spolu se změnami časování, pozměněnému sacímu traktu, úpravám na řídící jednotce a novému výfukovému systému to znamená nárůst točivého momentu a hlavně posílení nižšího a středního spektra otáček. Maximální výkon 102 koní v 7 500 otáčkách je sice pořád stejný, ale točivý moment povyskočil ze 105 na 112 Nm a nastupuje už v 5 500 otáčkách, zatímco dříve to bylo 6 250 otáček.
Úpravy se dotkly také příplatkové dvouspojkové převodovky DCT. Tu volí u modelu Africa Twin 49 % novopečených majitelů, a u Adventure Sports dokonce 71 % majitelů. Převodovka by nyní měla ochotněji a dříve podřazovat (což osobně dost cením – koneckonců neochota k podřazování je jediná věc, kterou jsem jí dlouhodobě vytýkal), ale používá i vylepšenou detekci průjezdu zatáčkou a ovládání při rozjíždění a pomalé jízdě na jedničku a dvojku by mělo být citlivější a přirozenější.
Vylepšené modely už má Honda na svých oficiálních českých stránkách, zatím ovšem bez nových cen.