Novinková ofenzíva Hondy: CB1000 Hornet, upravené pětistovky a návrat supersportu CBR600RR
Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Video: Honza Zajíček , Vláďa Novotný | Střih: Honza Zajíček | Foto: Honda | Zveřejněno: 7.11.2023 | Zobrazeno: 19 088x
Dostat do nadpisu všechny novinky, které Honda dnes v Miláně představila, prostě nejde. Kromě výše uvedeného se totiž dostalo i na čtyřválcové šestsetpadesátky, upravený je i Fireblade, chybět nemůže samozřejmě aspoň jedna elektrika a konečně také už víme, které modely si budete moci koupit s elektronicky ovládanou spojkou. Tak pojďme na to!
Kapitoly článku
CB1000 Hornet
Ještě ani neutichl rozruch vyvolaný loňskou novinkou CB750 Hornet, která oživila legendární řadu Sršňů, a už tu máme další dva nové modely Honda CB1000 Hornet a CB500 Hornet. Honda tak nabízí hned trojici naháčů v podobném stylu. Třičtvrtělitrový Hornet hned první rok na trhu díky výbornému poměru cena/výkon/jízdní vlastnosti zamířil do čela prodejních tabulek a v období do srpna 2023 se tento model stal nejprodávanějším nahým strojem v Evropě. Takže bylo jasné, že Honda bude v této řadě pokračovat, a otázka byla, jestli s objemem zamíří dolů, nebo nahoru. A japonský výrobce se vydal oběma směry, přičemž tedy pětistovka je vlastně akorát předělané letošní CB500F, ovšem litr, to je skutečná novinka. Hornet nahrazuje stávající streetfighter CB1000R, a i když je na první pohled zřejmé, že tady půjde o co nejlepší poměr nabízených vlastností a ceny, jak to ostatně ukazuje už sedmpade, tak rozhodně nemusíme smutnit z toho, že by novinka byla nějak okleštěná, co se výkonu motoru týče. Nebo že by se sem nedej bože nastěhoval řadový dvouválec z tria Africa Twin/NT1100/Rebel, který je sice povedený, ale tady bychom ho už nechtěli. Je to totiž přesně naopak, Hornet si pořád dál drží čtyřválcového svalovce, tentokráte z Firebladu z roku 2017, a i když je na technické údaje Honda zatím nečekaně skoupá, tak počítat prý můžeme s výkonem přes 110 kW/150 koní a točivým momentem přes 100 Nm. Takže by ty hodnoty měly být lepší než u stávajícího erka.
Na podvozku už nějaké ty kompromisy vidíme, především je tu úplně nový dvojitý páteřový rám, ale jak dobře pochopíte z integrovaného (a moc pěkného) podsedlového rámu, jako materiál byla použita ocel. Jestli bude z hliníku aspoň oboustranná kyvka, těžko říct, po té jednoramenné na CB1000R se nám teda bude stýskat. Přední vidlice je hubenější, trubky mají průměr 41mm, ale pořád jde o obrácenou Showu SFF-BP s plnou nastavitelností, od stejného dodavatele je i zadní odpružení. O brzdění se starají čtyřpístkové radiální třmeny Nissin (dříve Tokico) na kotoučích o průměru 310 mm jako u předchozího erka. Kromě vidle zhubla i zadní guma, zadní superbikovou stodevadesátku nahrazuje obutí o racionálnějším rozměru 180/55ZR17. Ze všeho výše uvedeného je jasné, že nový litr bude udělaný víc na každodenní jezdění, ale s možností pustit si pořádně žilou díky silnému motoru.
Zajímavé je, že Hornet jde po designové stránce svou cestou a vůbec si nedělá starosti s tím, že se moc nepřibližuje svému třičtvrtělitrovému bratříčkovi. Podobu najdeme hlavně v tvaru nádrže, před kterou jsou dva kompaktní LED projektory s pořádně agresivním výrazem (ehm, nevidíte v tom trochu poslední Kawu Z1000?). Nádrž se vzadu radikálně zužuje a pokračuje minimalistickým dvoudílným sedlem, které podtrhuje tradiční Hornet styl s úzkým pasem. Jo, proti zavalitému erku působí Hornet opravdu o dost lehčím a obratnějším dojmem. Kde se toho moc neměnilo, je přístrojový panel, který tvoří 5“ barevný TFT displej s konektivitou, kde si nastavujete tři motorové módy a úroveň kontroly trakce. Vzato kolem a kolem je ale CB1000 Hornet o dost jiný stroj než CB1000R a uvidíme, jak jej zákazníci přijmou. Od Hondy víme, že tento model bude dostupný červené, matné šedé metalíze a bílé perleťové barvě, studiové fotky ovšem existují pouze v šedé a jenom z pravé strany. Ještě že jsme v tom Miláně…
CBR600RR
Tohle je velký návrat slavného supersportu a jsme upřímně zvědavi, co se s touto kategorií bude v Evropě dít. Vypadala být úplně mrtvá, ale Kawasaki teď vrací svoji Ninju ZX-6R a Hondě taky stálo za to, aby svoje erero, které se v zámoří prodává už od modelového ročníku 2021, homologovala i pro Starý kontinent. Že by najednou všichni okruháři zjistili, že na ty hektolitry nemají ruce a na jejich provoz peníze? Šestikilo bude samozřejmě ve všech ohledech příjemnější, a byť nenabídne drtivý výkon superbiku, tak jeho 121 koní při vysokánských 14 250 otáčkách, podpořených 63 newtonmetry v 11 500, rozhodně nejsou špatné hodnoty. Zejména když celá motorka váží 193 kg.
Jedním z důvodů, proč šestistovky vymřely, byl i fakt, že byly technologicky dosti pozadu za litry. Jenomže to už neplatí a RR má hodně pěknou elektronickou výbavu. Díky elektronickému plynu se dá měnit motorová mapa i úroveň brzdění motorem, nechybí devítistupňová kontrola trakce nebo anti-wheelie. A samozřejmě obousměrný quickshifter. Erero má v sobě inerciální jednotku, takže ke všem těm výše zmíněným pomocníkům můžeme připočítat také náklonové ABS, přičemž všechno se ovládá na moc pěkném TFT displeji s trojicí zobrazovacích režimů Street, Circuit a Mechanic. V neposlední řadě potenciálnímu úspěchu nového CBR600RR nahrává i fakt, že jde o nepopiratelně krásnou motorku. A má i křídýlka!
CB500 Hornet
Druhý nový model Hornet je o polovinu menší než ten první a samozřejmě nejde o totální novinku, nýbrž model z velké části vycházející z předchozího naháče CB500F. Ovšem s výrazně jiným stylem. Svojí podobou se hlavně díky novému designu světlometu totiž hodně blíží další představené novince NX500 a vypadá to, že v Hondě zavádějí nové linky.
Co se techniky týče, motor z CB500F byl převzat skoro beze změn, pořád dává těch pro A2 povolených 35 kW a k tomu 43 Nm, Honda slibuje pro Hornet ještě vylepšené nastavení vstřikování zlepšující akceleraci odspodu. Akorát přibyla kontrola trakce. Podvozek je také stejný, tam také nebylo co měnit, vždyť loni dostalo efko pořádnou inovaci v podobě nového odpružení s 41mm obrácenou vidlicí vidlice Showa SFF-BP a dvou brzdových kotoučů s radiálními čtyřpístkovými třmeny na předním kole, plus nová lehká kola a kyvku. A letos to vše prostě završí nový agresivní vzhled, proporce jsou navíc prý funkční – geometrické úhly kapotáže ukrývají boční kanály vedle světlometů, které podle výrobce plynule usměrňují proudění vzduchu kolem horní části palivové nádrže. Pokud se vám Hornet nebude líbit zvenčí, třeba to napraví pohled z paluby, kde se díváte na nové podsvícené ovladače a hlavně úplně nový 5“ TFT displej s konektivitou.
NX500
Tohle je velký návrat slavného označení, i když ponejvíce se písmena NX spojují s objemem 650, tedy legendárním Dominatorem, ovšem jde vlastně o stejný příběh jako u půllitrového Hornetu. NX500 je technicky letošní CB500X, akorát zabalené do jiných plastů. Ty prý mají zlepšovat stabilitu při rychlejší jízdě, ale to u NX asi nebude zrovna zásadní problém, to daleko důležitější z uživatelského hlediska bude nové přední světlo (samo že z LED diod) se širším kuželem. Ta přední kapota je každopádně zajímavá, nepřipadá vám poněkud severská?
Pro zbytek motorky platí skoro to samé, co u malého Hornetu, tedy trochu více síly odspodu, kontrola trakce, parádní barevné téeftéčko a podvozek po loňských inovacích vylepšený o dvojici brzdových kotoučů a vidlici Showa SFF-BP. Ovšem pozor, NX500 jde přeci jenom ještě trochu dál, když se může pochlubit tím, že zhublo tři kila na 196 kg. Že to není moc? Záleží, kde ta kila odeberete, a tady se 1,5 kg ušetřilo na ráfcích, které se ze sedmipaprskových změnily na pětipaprskové.
CBR500R
Když už jsme v té rodince pětistovek, rychle vezmeme i poslední model. Ten si jako jediný nezměnil jméno, pořád je to CBR500R, a i ten se může pochlubit TFT displejem a novým vzhledem. Tady ovšem Honda nikterak neexperimentovala a design směřovala k nejvyššímu modelu řady CBR, litrovému Firebladu. Sakra ostrá pětistovka pro 18leté, co říkáte? Dokonce i s aerodynamickými křidélky!
CB650R a CBR650R se spojkou E-Clutch
Skoro to vypadá, že si Honda dala za úkol u všech svých CB/CBR nasázet nové pětipalcové TFT displeje a upravit plasty. Přesně to samé se totiž stává i u sourozenecké dvojice nejmenších čtyřválců, tedy 650. Ale abychom to neshazovali, tohle jsou velmi úspěšné modely, zejména naháč CB650R, a i když to zatím vůbec nepotřebovaly, ten facelift jim zase trochu pomohl. Naháč je o fous elegantnější a dynamičtější, přídi vévodí nový zkosený LED světlomet, za nímž následují nové kryty chladiče a nová ostřejší zadní kapotáž zakončená novým zadním světlem. Sportovní CBR má přepracované dvojité LED světlomety doplněny o aktualizovanou horní a spodní kapotáž, která má být společně s přepracovanou zadní částí ztělesněním svalnatosti, nebo aspoň to Honda tvrdí. Každopádně to vypadá dobře.
K čtyřválcovým šestsetpadesátkám se váže ještě jedna novinka – budou to vůbec první modely, které si budete moci pořídit ve verzi s elektronicky ovládanou spojkou E-Clutch, kterou jsme vám představili před měsícem. Má jít o kombinaci technologií rychlořazení, ručně ovládaných spojek a automatu DCT a celé to udělátko, které se namontuje na spojkové víko, váží pouhé 2 kg. Spojkovou páčku máte pořád k dispozici, E-Clutch si můžete i vypnout, takže když budete chtít jezdit pěkně postaru, můžete. Jinak akorát šlapete na řadicí páčku, přičemž elektronika ovládá spojku na základě mnoha vstupů (rychlost, otevření plynu, kvalt atd.). Jsme upřímně hodně zvědaví, jak tohle bude fungovat.
CBR1000RR-R Fireblade a CBR1000RR-R Fireblade SP
Superbike Fireblade nemá v posledních letech vůbec na růžích ustláno, ve sportovním světě se prostě ne a ne prosadit. Ale je sympatické, že to s ním Honda nevzdává a pořád ho inovuje. Zásadní modelová proměna přišla v modelovém ročníku 2020, předloni se zapracovalo na drobnostech a v tažení za detaily se pokračuje i napřesrok. Tedy, detaily… Ono to bude pro pocit z jízdy dosti důležité, protože naladění 218koňového litru je jiné, zaměřené hlavně na dobré výjezdy ze zákrut, a pomáhat tomu mají kromě vyšší komprese, předělaného sání, jiného časování ventilů a lehčí klikovky i ojnic také kratší kvalty i celkový převod. Takže jak vidíte, změn je fakt dost. A je tady i jiná střední část kapotáže s moc pěknými křidélky, přepracovaný byl dokonce i rám, který je lehčí a poddajnější. To je vždycky velká alchymie, aby ta tuhost byla akorát – ani moc, ani málo. K podvozku se váží u verze SP také nové brzdové třmeny Brembo Stylema R a třetí generace semiaktivních tlumičů Öhlins, kterou Fireblade dostává jako vůbec první na světě.
SC e: Concept
Na žádném motocyklovém veletrhu posledních let nesmí chybět aspoň nějaký elektrický koncept a u Hondy je to tenhle. SC je zkratka pro skútr a má jít o druhý baterkový jednostopý povoz po mopedu EM1 e:, který jsme mohli vidět už i letos na pražské výstavě Motocykl.
SC e: Concept se vyznačuje výraznými, ultramoderními designovými liniemi, velkou plochou podlahou a dlouhým širokým sedlem a bude pro delší dojezd vybaven dvěma vyměnitelnými bateriemi. Sériová verze by měla přijít na trh v roce 2025, k řízení bude potřeba řidičák A1, takže to zřejmě nebude žádná zdechlina s limitem 45 km/h.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)