Kawasaki nabídne supersporty v nádherných barvách ZXR
Text: Jan Rameš | Foto: Kawasaki | Zveřejněno: 30.10.2023 | Zobrazeno: 11 872x
Jak poznáte, že jste nějak podezřele rychle zestárli? Zaprvé na dětech a zadruhé podle toho, že výrobci motocyklů udělají výroční edici v barvách, které si pamatujete jako úplně nové! Supersporty Ninja oslaví v příštím modelovém roce 40 let a Kawasaki je oblékne do nádherných ikonických designů ZXR.
Naštěstí to ještě není 40 let od chvíle, kdy přišlo ZXR, i když moc nezbývá. Slaví se totiž první použití přídomku Ninja, a tím se chlubilo v roce 1984 představené GPZ900R, což je model, který zná i celý nemotorkový svět, stačí říct Top Gun. Gépézeto mělo charakteristické červeno-černé zbarvení a dost bychom se divili, kdyby jej Kawa nepoužila na další modely dnes nazývané Ninja (třeba taková Ninja 1000SX by si o to vyloženě říkala), ale to uvidíme zřejmě až za dva týdny v Miláně. Teď se budeme bavit o skutečných supersportech, a ty budou v barvách ZXR. Jo, to dává smysl.
Napřesrok to bude 40 let od prvního modelu Ninja, což bylo GPZ900R
Zeleno-modro-bílá ZXR, to když slyším, tak se mi podlamují kolena. Když tohle někdo měl doma, bylo jasné, že jde o ostrostřelce. Co na tom, že ZXR vyhrálo jeden jediný titul mistra světa superbiků, a to až v roce 1993 se Scottem Russellem v sedle, na silnici to bylo to nejostřejší a zároveň pořád dostupné náčiní, protože na Hondu RC30 nebo Yamahu OW-01 měl peníze jenom málokdo. Kawě se mnohem víc dařilo ve vytrvalostním MS, tovární ZXR-7 vyhrála tři tituly po sobě v letech 1991-93, což o skutečných kvalitách zetixera řeklo víc, než vyladění „do smrti“ na krátké sprinty ve WSBK. A když jste si k tomu přidali ten úchvatný design s typickými, byť funkčně poměrně zbytečnými „hadicemi od vysavače“… Prostě pamětníci už teď zatlačují slzy dojetí, že si zase budou moci koupit motorku v tak ikonickém zbarvení, které má svůj původ v modelu ZXR750 z roku 1989, tedy legendárním H1, který odstartoval éru modelu ZXR750, resp. ZX7 Ninja, jak znělo jeho označení v Americe.
Tak jsem se nostalgicky vyznal a už se můžeme věnovat současnosti. Barevné provedení 40th Anniversary Edition bude Kawasaki dávat v Evropě na tři modely, a to Ninja ZX-10R, Ninja ZX-6R a Ninja ZX-4RR, v Americe budou mít ještě ZZR1400. Litrový superbike je tady pořád, ale šestistovka a především čtyřstovka jsou novinky příští sezóny, o nichž jsme si už teda povídali před nějakým časem. Ninja ZX-6R je takový notorický bumerang, tenhle model trpí na chronické návraty, Japonce evidentně baví ho z evropského trhu stahovat a zase ho tam vracet, a tenhle nejnovější má opět agregát o známém objemu 636 kubíků a technicky je vlastně pořád skoro stejný (129 koní/69 newtonmetrů/198 kilogramů), ale zapracovalo se na aerodynamice a kapotáž je teď vrstvená jako u litru.
To model Ninja ZX-4RR je opravdu úplně nový a Kawasaki se s ním pouští do neprobádaných vod. Tedy takhle, kdysi to byly toky s čilým provozem, protože čtyřválcové čtyřstovkové supersporty platily v Japonsku za výkladní skříň a Kawasaki jako jediná vozila oficiálně svoje ZXR400 i do Evropy. Teď v Akashi usoudili, že znovu dozrála doba pro něco malého uječeného, a udělali čtyřkilo hned v několika verzích, přičemž k nám se vozí ZX-4R a ZX-4RR, výroční edice je pouze pro erero. To se od základu liší o dost lepším nastavitelným podvozkem a obousměrným rychlořazením. A taky barvou, základ je jenom černý, erero klasicky v zeleno-černo-červených KRT barvách. Po podvozkové stránce nejsou nové čtyřstovky tak „voňavé“ jako stará ZXR400, řeč je hlavně o ocelovém rámu a kyvce, ale s hmotností 189 kg je to skoro plichta a hlavně o 80 koních si původní čtyřkilo mohlo nechat jenom zdát. A to platí i pro ceny, která se možná někomu bude zdát dost vysoká za „pouhou“ čtyřstovku, jenomže ona se ta cena odvíjí od techniky a ne od objemu, a třeba ZXR400 svého času stávalo skoro to samé, co ZX-6R. Ve finále to s tou cenovkou není tak hrozné, základní Ninja ZX-4R stojí 219 900 Kč a lepší Ninja ZX-4RR o patnáct víc, tedy 234 900 Kč. Ani nás nepřekvapuje, že všech osm dosud dovezených kousků, které si zákazníci objednali, je právě ve verzi RR. Ovšem co by nás tuplem nepřekvapilo, kdyby všichni ti zákazníci teď nemlátili hlavou do zdi, že si nepočkali na tu výroční edici, protože si za ni ve všech případech připlácíte pouhých 5000 Kč (čtyřkilo tak je za 240, šestistovka za 305 a litr za 485 tisíc). A ty motorky jsou prostě krásné, přičemž to není jenom o té trikolóře, ale k celkovému efektu musíme připočítat ještě zelená kola, zlaté vidlice (ve stylu ZXR400) a podvozky v barvě hliníku, žádné škaredé černé. Fyzicky se k nám 40th Anniversary Edition dostanou zkraje příštího roku.