Kawasaki představuje nový Versys 1100
Text: Jan Rameš | Foto: Kawasaki | Zveřejněno: 27.9.2024 | Zobrazeno: 17 904x
Ne, nedali jsme do článku špatné fotky. Motorka, na kterou se díváte, je skutečně Versys 1100, jenomže prostě pořád vypadá úplně stejně jako předchozí litr od modelového ročníku 2019. Změny se udály především uvnitř motoru, který je nově o něco větší a o dost silnější.
Kapitoly článku
Po pěti letech jsme už u řady Versys nějaké ty větší optické i technické změny očekávali, nicméně v Kawě se evidentně u dobře prodávaných modelů drží hesla „neměň, co funguje“. Takový cruiser Vulcan S jede letos desátou sezónu beze změny… Každopádně pokud jste chtěli Versys s jiným vzhledem (protože tenhle stávající je pořád dost kontroverzní), máte smůlu, ale pokud jste toužili po vyšším výkonu, bude vás novinka zajímat. Tedy takhle, my jsme nikdy u používaného litrového čtyřválce neměli dojem, že by mu chyběl výkon, tohle byl klenot mezi turistickými motory, který stavěl na hlavu poučku, že čtyřválec dole nejede. Tenhle jel prostě všude jako prokopnutý a ještě prost jakéhokoli škubání a neochoty známých z dvouválců. A teď tady té síly bude ještě víc.
Kawasaki se v tiskové zprávě nikterak zvlášť nerozvášnila, co se týče nějakých bližších podrobností, taková Honda by o tom napsala několikastránkový elaborát, ale aspoň to nás ani vás nemusí nikterak rozptylovat a můžeme se soustředit na důležité věci. Doposud měl největší z Versysů motor o objemu 1043 cm3 s výkonem 120 koní a točivým momentem 102 Nm. Nová jedenáctistovka se na objem 1099 cm3 dostala prodloužením zdvihu o 3 mm (nově tedy 77 x 59 mm) a i díky zvýšení kompresního poměru z 10,3 na 11,8:1 se může pochlubit o dost větší silou: 135 koní při stále stejných 9000 otáčkách, 112 newtonmetrů při 7600, o stovku výš než dříve. Tedy plus 15 koní a 10 newtonmetrů, to zní hodně slušně na to, že se objem zvýšil o jednoho Pionýra po X-tém výbrusu. Jelikož hmotnost (u základní verze) narostla jen o dvě kila na 255 kg provozních, budete mít teď pod zadkem zase o něco většího divočáka. Co se z maximálních dat nedočtete, že by jedenáctistovka měla být o dost silnější především v nejvyužívanějším pásmu mezi 4000 až 7000 otáček, protože sací potrubí dostalo na prostředních sacích hrdlech delší trumpetky a navíc je tady vzhledem ke zvýšení objemu vlastně poměrově menší sací otvor než doposud (protože vstřikovací hrdla zůstala na průměru 38 mm), což znamená zrychlení proudění opět pozitivně ovlivňující zátah odspodu. A taky jsou tady vačky s nižším zdvihem a těžší setrváky na klikovce a navíc taky olejový chladič, zkrátka nebylo to jenom o zvětšení zdvihu…
Změna objemu a síly je tou největší, ale nikoli jedinou změnou. Versys 1100 dostává (ve vyšších verzích v základu, u standardu za příplatek) nové naladění obousměrného quickshifteru, který je nyní nastaven na fungování už od 1500 otáček namísto předchozích 2500, měnily se také všechny převodové poměry ve „špajzce“ i na sekundáru, vlastně akorát primární převod zůstal stejný. Na podvozku nám Kawasaki prozradila jedinou změnu, a sice zvětšení zadního brzdového kotouče z 250 na 260 mm, a do výčtu standardně montovaných příjemností si nově máme zapsat také USB-C zásuvku. Škoda že zase v té šílené krabici na levém řídítku, jako jsme to letos viděli už u Eliminatoru SE. Tohle určitě šlo udělat elegantněji.
Naopak jako velice elegantní hodnotíme barevná provedení. Versys 1100 se bude i nadále prodávat ve třech verzích: základ je beznadějně černý v kombinaci matné a lesklé, doplněný o zelený nápis a proužek, výbavou nabitá varianta S i ta nejvybavenější SE (disponuje navíc semiaktivním podvozkem) se bude nabízet v šedo-černé se zelenými proužky a nápisy, anebo v moc zajímavé bílo-černé se zlatými prvky. Známe už i ceny, základ trochu podražil na 324 900 Kč, vyšší verze zůstávají plus mínus nastejno: za esko dáte 362 900 Kč, nejdražší SE vyjde na 399 900 Kč.
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.