MV Agusta: Brutale 1000 Serie Oro a krásný koncept Superveloce
Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Foto: MV Agusta | Zveřejněno: 5.11.2018 | Zobrazeno: 20 476x
Italové to hlásili už dlouho dopředu a své slovo dodrželi. Dokonce ještě předtím, než veletrh EICMA otevře zítra své brány pro novináře a ve čtvrtek pro veřejnost, představují svůj nový čtyřválcový motor litrového objemu. Namontovaný bude nejdříve v naháči Brutale a bude to opravdu brutální svezení: 212 koní, 302 km/h! Překvapením ovšem je nádherný koncept Superveloce, jenž by se měl navíc do roka začít prodávat.
Kapitoly článku
Koncept Superveloce
MV Agusta dnes ráno, tedy v úterý 6. listopadu, představila koncept Superveloce 800, o němž jsme až do včerejška neměli tušení. A o to krásnější překvápko to je! Maestro Tamburini sice už dávno nežije, ale designéry si mladý Castiglioni vybírá neméně kvalitní jako jeho otec.
Se Superveloce reaguje MV Agusta na současnou módu retro motocyklů a vyučuje, jak má vypadat klasika postavená na moderním základu. Superveloce je totiž technicky supersport F3 800, oblečený do kabátku (jak jinak než karbonového), který má připomínat její úspěchy v Grand Prix, když světovým okruhům vládl Giacomo Agostini. Přitom mu nechybí naopak hi-tech prvky, jako je kompletní LED osvětlení, ovšem to přední je dokonce žluté, stejné barvy, jako má nízký plexi štítek. Skoro si říkám, že si ten TFT displej mohli odpustit, že tu klidně mohly být ručičkové budíky. Když už dají výfuky dobově asymetricky, dva doprava a jeden doleva...
A teď to nejlepší. Sice se říká, že slibem nezarmoutíš a speciálně Italové jsou neuvěřitelné slibotechny, ovšem půjde-li vše tak, jak je psáno v tiskové zprávě, měla by se Superveloce 800 začít vyrábět už v druhé půlce 2019! Cena ani technické specifikace zatím známy nejsou. Za lidovku to nebude...
Brutale 1000 Serie Oro
Nejvýkonnější a nejrychlejší naháč všech dob, tak mluví tisková zpráva o stroji, který se plným jménem zove Brutale 1000 Serie Oro. Tohle k MV Agustě patří už od první F4: Serie Oro, Zlatá série, je úvodní limitovaná edice budoucího velkosériově (u MV to berte s rezervou) vyráběného modelu, která se liší v drobnostech a po letech se stane vyhledávanou sběratelskou záležitostí. Taky bývá podstatně dražší, ale v tomhle ohledu zatím výrobce z Varese mlčí. Víme jen, že půjde o limitovanou 300kusovou edici. Pokud v Kauflandu při víkendovém nákupu přepočítáváte drobné, zapomeňte na ni…
Jestli jsme se něčeho báli, tak designu. Nepřestřelí to MV Agusta? Nebude to příliš sci-fi? Zkrátka, bude Brutale pořád jasně rozpoznatelná Brutale? Tleskáme, tohle dopadlo na jedničku. Nechápeme, jak to tahle značka dělá, ale F4 byla představena před 21 lety, a i když prošla nějakým vývojem, pořád je to jasně rozpoznatelná F4. Brutale je mladší jen o pár let a je to ten samý příběh. Vezměte si první Brutale a teď Brutale 1000 a víte, že to je ten samý model. Jen o dvě dekády mladší. To protáhlé přední světlo mezitím zkoušel nejeden konkurenční výrobce, ovšem pouze v MV vypadá pořád dobře i dnes. V Serii Oro je samozřejmě z LED diod, má denní svícení a přisvěcování do zatáček. Hodně zajímavě vypadá rozdělení vnitřku na čtyři segmenty ve tvaru písmene X.
Pojďme na ten motor. Tady musíme trochu krotit vášně, on totiž není tak docela „úplně nový“, jak šéf značky Giovanni Castiglioni sliboval. Pořád je to ten samý čtyřválec MV Agusta jako vždy, příčně uložený s radiálně uspořádanými ventily a rozvoďákem mezi prostředními válci. Ovšem konstruktéři si na něm mákli tolik, že s agregátem ze superbiku F4 RC, jenž je jeho nejbližším příbuzným (stejné vrtání a zdvih, stejné převody atd.), sdílí jen pár odlitků. Titanové ventily běhají v sintrovaných vodítkách a pomocí nových vačkových hřídelí otevírají dveře do zcela přepracovaných a na CNC vytvořených spalovacích prostorů. Písty dostaly kroužky Asso s velmi nízkým třením a klikovka je naprosto nově vymyšlená a s novým vyvážením, které snižuje vibrace a především výkonové ztráty ve vysokých otáčkách. Inženýři si také znovu udělali celý mazací systém, který je dnes „semi-dry“, tedy s olejem sice ve vaně, ovšem odděleným od pohyblivých částí motoru, což je řešení známé ze superbiků a zajišťuje mazání při jakémkoli úhlu náklonu do zatáček i wheelies.
Aby agregát dosahoval takových výkonů, jakých dosahuje, bylo samozřejmě potřeba pomocí moderních materiálů snížit na minimum tření nejen v motoru, ale i převodech, což mimochodem vedlo k celkovému a legislativou žádanému mechanickému ztišení. Důkladně přepracováno bylo sání, kde byl vypuštěn systém variabilní délky sacích kanálů, a neméně pozornosti bylo věnováno i výfukovému potrubí ve formátu 4-1-4, vybavenému přívěrou. A jaké že ty výkony jsou? V homologované podobě nabídne Brutale 1000 Serie Oro 208 koní, což je o tři více, než má F4 RC! S namontovaným sportovním kitem, sestávajícím z otevřeného výfuku SC-Project a jiné řídicí jednotky, se dostaneme na identických 212 koní. Taky vám to přijde lehce ustřelené, aby naháč měl ty samé koně jako superbike? A dokonce i stejnou maximálku? Taky Brutale nemá klasická rovná řídítka, na tom by se fakt nikdo neudržel, a kryty chladiče mají lehká „křidélka“, která zvětšují přítlak předního kola při rychlostech nad 200 km/h. I tak bude mít elektronicky kontrolovaný tlumič řízení Öhlins plné pístky práce.
Montáží onoho sportovního kitu dokážete motorku odlehčit o dvě kila, a tady nás trochu mrzí, že se na redukční dietu ve Varese nezaměřili více. Nová generace je totiž prakticky stejně těžká jako ta předchozí, MV Agusta udává 186, resp. 184 kg „suchých“, přičemž Italové si pořád ještě libují v těch nesmyslných údajích, kdy chybí snad i olej ve vidlici. Takže bychom se nedivili, kdybychom se ve finále dostali až někam k 210 kg s plnou 19litrovou bandaskou. Ale co, vem to čert, než kila je důležitější jejich rozložení a také neodpružené hmoty, a tady se nenechalo nic náhodě, když se Brutalka nosí světem na karbonových ráfcích. Odpružení Öhlins (vpředu 43mm „apsajda“ Nix EC, vzadu TTX36) je řízeno elektronicky, činnost čtyřpístkových monobloků Brembo Stilema zase kontroluje ABS od Bosche se všemi moderními funkcemi. Brutale totiž samozřejmě nepostrádá víceosou elektroniku, kterou můžete ovládat přes barevný pětipalcový TFT displej s rozlišením 800 x 480 pixelů. Počítat můžete se čtyřmi motorovými režimy, antiwheelie, osmistupňovou kontrolou trakce, launch controlem, obousměrným rychlořazením anebo taky s modrozubým připojením k vašemu smartphonu. Zkrátka, čtyřválcová Brutale se z dinosaura stává opět obávanou šelmou!
Video:
Limitované edice
Co dále najdete v Miláně v expozici legendární italské značky? Nebude chybět poslední F4 nazvaná Claudio, stejně jako Dragster RR ve verzi Pirelli. O těchto motorkách jsme vás už informovali, MV ale přidá ještě další novinky. Těšit se tak můžete na dalšího Dragstera RR, tentokrát v provedení America. MV Agusta se k těmto barvičkám, které navazují na legendární model S America 750 z roku 1975, vrací ráda a často. Na Dragsteru navíc hodně vyniknou jeho vyplétaná kola: modré náboje, červené dráty, bílé ráfky. Prostě Amerika. Vyrobeno bude 200 kusů.
Hodně silná bude napřesrok řada RC. To jsou modely v barvách „Reparto Corse“, tedy závodního oddělení MV Agusty, a kdybyste se ptali, proč mají na sobě všechny číslo 37, tak to je počet světových titulů, které tato italská značka doposud získala. Největším modelem zůstává litrový čtyřválcový superbike F4 RC, nejmenším F3 675 RC, oběma však již zvoní hrana – nová F4 bude až tak za dva roky, šest-sedm-pětka zmizí bez náhrady. O to budou jednou cennější.
Uprostřed najdeme „ideální“ osmistovku F3 a stejným motorem disponují i ostatní „ercéčka“: naháče Brutale a Dragster a sportovní adventura Turismo Veloce. Ta bude ve verzi RC automaticky vybavena vychytávkou zvanou SCS, Smart Clutch System, tedy automatickou odstředivou spojkou od americké společnosti Rekluse.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.