Nové řidičáky: na co sednout se skupinou A2
Text: Petr Poduška | Foto: Motorkáři.cz | Zveřejněno: 12.12.2012 | Zobrazeno: 121 113x
V souvislosti s novelou zákona o řidičských průkazech, která vstoupí v platnost už příští měsíc, se nejčastěji mluví o skútrech do 125 ccm. Tato změna se však dotkne hlavně autařů. Spousta otazníků ale visí také nad skupinou A2, která po Novém roce zásadním způsobem změní poměry v generaci náctiletých motorkářů. Podívejte se, na které motorky si můžete podle nového zákona udělat řidičák v osmnácti.
Vznik nové skupiny A2, která nahradí dosavadní skupinu A s omezením na 25 kW, je z hlediska motorkáře nejpodstatnější změnou v novém systému řidičských průkazů. Minimální věkový limit k získání tohoto řidičáku zůstává pořád na hranici plnoletosti, tedy 18 letech věku. Mění se ale parametry stroje, k jehož řízení skupina opravňuje: zatímco doposud lze v osmnácti legálně usednout na jakýkoli motocykl s maximálním výkonem 25 kW (i dodatečně sníženým z libovolné konstrukční hodnoty), od 19. ledna bude výkonový limit skupiny zvýšen na 35 kW, ale tzv. omezení se smí provádět maximálně z dvojnásobku (70 kW). Ze silnic by tedy měli postupně zmizet všichni "rookies" na erjedničkách a podobných nadupaných strojích s papírově sníženým výkonem, což podle nás není úplně zcestné rozhodnutí.
Postupně proto, že okamžikem vstoupení novely v platnost se začínají nová pravidla vztahovat jenom na nově získané řidičáky. Majitelům řidičáků vydaných před 19. lednem 2013 zůstane podle vyjádření Ministerstva dopravy zachován takový rozsah řidičského oprávnění příslušných skupin, který byl platný v období, kdy získali to dané řidičské oprávnění (01.01.2001 do 18.01.2013). S největší pravděpodobností budou držitelé řidičského oprávnění skupiny A do 25 kW ziskané před 19.01.2013 oprávněni k řízení motocyklů v rozsahu, který je platný v současné době.
Zatím není jasné, zda budou k této otázce stejně přistupovat i další členské státy EU, kde novela zákona začíná platit také, ale i tak je to poměrně dobrá zpráva. Proč by někdo měl měnit motorku jenom proto, že se změnila vyhláška?Férovým způsobem se ministerstvo staví také k uznávání praxe. Pro získání řidičáku skupiny A (motorka s neomezeným výkonem) se věkový limit zvyšuje na 24 let, ale rozšíření ze skupiny A2 na áčko je možné už po dvou letech, takže teoreticky ve dvaceti. Stejně tak bude možné uznat i dvouletou praxi u držitele řidičského oprávnění skupiny A s omezením do 25 kW, která byla získána před 19.01.2013. Uvedené též vychází z přechodných ustanovení zákona, ale tady v tomto případě k zákonu č. 247/2000 Sb. Žadatel o řidičské oprávnění skupiny A ale bude muset dále složit doplňovací zkoušku podle § 45b odst. 1 zákona č. 247/2000 Sb. ve znění účinném od 19.01.2013. Jaké možnosti výběru tedy budou mít motorkáři nad 18 let věku od příštího roku? Pro ty, kteří už mají v kapse řidičák skupiny A s omezením 25 kW, zůstává všechno při starém. Stále mohou řídit motorku s papírovým výkonem do 25 kW bez ohledu na to, jestli původně měla dvojnásobný nebo pětinásobný výkon.
Kdo si ale půjde do autoškoly pro skupinu A2 až po 19. lednu 2013, měl by při nákupu motorky vybírat o něco pečlivěji. Výrobci se naštěstí na nové podmínky už včas připravili, a tak na každé prodejně čeká pár modelů, jejichž konstrukční výkon se buď rovnou vejde do limitu 35 kW, nebo splňuje podmínku dvojnásobku a výrobce je nabízí také v 35 kW verzi. U nových motorek se snížení výkonu obejde obvykle bez příplatku, nebo je za symbolickou cenu. Když se sečtou všechny modely, které u jednotlivých značek připadají do úvahy, není nakonec výběr zas tak omezený.
Značka, model | Konstrukční výkon (kW) | Snížený výkon (kW) |
Aprilia | ||
Dorsoduro 750/Factory | 67,3 | 35 |
Shiver 750 Factory ABS | 70 | 35 |
Shiver 750 GT ABS | 70 | 35 |
BMW | ||
G650GS | 35 | 25 |
G650GS Sertao | 35 | 25 |
F700GS | 55 | 35 |
F800GS | 63 | 35 |
F800GT | 66 | 35 |
Harley-Davidson | ||
všechny modely kromě řady V-Rod | max 70 | polovina (max 35) |
Honda | ||
CBR500R | 35 | |
CB500F | 35 | |
CB500X | 35 | |
CBF600S | 57 | 35 |
CBR250R | 19,42 | |
NC700S | 35 | |
NC700X | 35 | |
VT750C Shadow | 33,5 | |
VT750C2B | 33,5 | |
VT750S | 33,5 | |
CRF250L | 17 | |
Husqvarna | ||
TR650 Strada | 43 | 35 |
TR650 Terra | 43 | 35 |
Kawasaki | ||
Z800 e version | 70 | 35 |
ER-6n | 53 | 35 |
ER-6f | 53 | 35 |
Versys | 47 | 35 |
W800 | 35 | |
VN900 Clasic | 35 | |
VN900 Custom | 35 | |
Ninja 300 | 29 | |
KLX250 | 16 | |
ZX-6R Ninja | 25 | |
Z750 | 25 | |
Z750R | 25 | |
KTM | ||
390 Duke | 32 | |
200 Duke | 19 | |
Moto Guzzi | ||
V7 Racer | 37,5 | 35 |
V7 Special | 37,5 | 35 |
V7 Stone | 37,5 | 35 |
Nevada | 37,5 | 35 |
Suzuki | ||
Inazuma 250 | 18 | |
Triumph | ||
Tiger 800/XC | 70 | 35 |
Street Triple | 70 | 35 |
Boneville | 50,1 | 35 |
Scrambler | 43 | 35 |
Thruxton | 50,1 | 35 |
Speedmaster | 44,9 | 35 |
America | 44,9 | 35 |
Thunderbird 1600 | 63,2 | 35 |
Ural | ||
všechny modely | 29,6 | |
Yamaha | ||
XT660Z Ténéré | 35 | |
XT660R | 35 | |
XT660X | 35 | |
MT-03 | 35 | |
XJ6 (ABS) | 57 | 35 |
XJ6 Diversion/F (ABS) | 57 | 35 |
Značka, model, rok výroby | Původní výkon (kW) | Omezený výkon (kW) |
Aprilia | ||
Shiver 2007- | 70 | 35 |
Dorsoduro 750 2008- | 67 | 35 |
Pegaso 650 | 35 | |
BMW | ||
F800S, ST 2006- | 62,5 | 35 |
F650GS 2008- | 52 | 35 |
F800R 2009- | 64 | 35 |
F650CS 2002- | 37 | 35 |
Cagiva | ||
Canyon/River 500 | 29 | |
Canyon/River 600 | 24 | |
Ducati | ||
Monster 1100, 1100S 2009- | 66 | 35 |
Monster 696 | 57 | 35 |
Monster 796 | 59,5 | 35 |
Hypermotard 796 2009- | 57 | 35 |
Honda | ||
Transalp 700 2008- | 44,1 | 35 |
CBF600 2004- | 57 | 35 |
DN-01 2008- | 45 | 35 |
Deauville 2006- | 48,3 | 35 |
VTX1300 2010- | 42,5 | 35 |
CB500 1993- | 37 | 35 |
VT750C Shadow, Black Widow | 33,4 | |
NX650 Dominator | 32 | |
FMX650 | 28,5 | |
Kawasaki | ||
ER-6f/n 2005- | 53 | 35 |
ER-5 1996- | 37 | 35 |
VN800/A/Classic 1995- | 41 | 35 |
VN900 Classic 2007- | 37 | 35 |
Versys 2010- | 47 | 35 |
KTM | ||
690 Enduro 2008- | 46 | 35 |
Suzuki | ||
Gladius 2009- | 53 | 35 |
Bandit 600 1995- | 57 | 35 |
Bandit 650 2007- | 62,5 | 35 |
GSX600F 1998- | 57 | 35 |
GSX650F 2008- | 62,5 | 35 |
V-Strom 650 2007- | 49 | 35 |
Intruder 800 2005- | 39 | 35 |
Intruder 1500 2009- | 59 | 35 |
XF650 Freewind | 35 | |
DR-Z400 | 24,9 | |
LS650 Savage | 22 | |
Yamaha | ||
XJ900 1994- | 66 | 35 |
Fazer 600 1998- | 70 | 35 |
BT1100 Bulldog 2001- | 48 | 35 |
XJ6, Diversion 2009- | 57 | 35 |
Midnight Star 2009- | 39 | 35 |
XT600 -1996 | 34,5 | |
XV535 Virago | 33,5 | |
XVS 650 Dragstar | 29 |
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)