yamaha_demo_tour




Rieju představilo cestovní enduro pro mlaďochy

Hodně čerstvý koncept cestovního endura Aventura 125 přivezlo do Milána španělské Rieju. Dokonce by se dalo říct, že na něm sotva zaschl plast vytisknutý na 3D tiskárně, jenže tenhle koncept není nic ze vzdálené budoucnosti, přesně takhle bude vypadat i sériová verze.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

S malým cestovním endurem by chtěl španělský výrobce přijít co nejdříve, bližší datum uvedení do prodeje nám ale nedal. Vzhledem k neutuchajícímu zájmu o tuhle kategorii se mu ale nijak nedivíme, že spěchá. Pro nejmladší zájemce o dobrodružnou třídu s řidičským průkazem A1 by Aventura mohla být zajímavou volbou, protože ostře řezané tvary kapotáže inspirované dakarskými speciály nepůsobí vůbec špatně. V současné době se pravděpodobně nejintenzivněji pracuje na tvaru předního štítku, protože na něm je jasně patrné, že jde o díl vytištěný z 3D tiskárny. Zbytek stroje už oproti tomu vykazuje známky pokročilejší fáze vývoje.

Při bližším zkoumání se objevují některé prvky prozrazující, že nepůjde o motorku nabitou nejlepšími komponenty a nejpokročilejšími technologiemi. Zmínit můžeme hlavně přítomnost duálního brzdového systému CBS. U cestovního endura, kde se tak nějak počítá s terénními výlety, se úplně nehodí, aby při brždění zadkem sahal systém i do předního kola. Tohle ale vidíme u stopětadvacítek dost často a nedá se s tím nice dělat. Teda dá, doma v garáži. Dalším společným znakem hromady stopětadvacítek jsou pneumatiky CST, které tak trochu odkazují na zemi původu. Na druhou stranu je tady nový vodou chlazený stopětadvacítkový motor se čtyřmi ventily, který navzdory normě Euro 5 nabídne limitních 15 koní, digitální přístrojová deska slibuje hromadu informací, v základu jsou chrániče rukou, kryt pod motorem, centrální stojan. Základem stroje je jednoduchý rám z trubek, obyčejnou jeklovou kývačku drží centrální tlumič, drátěná kola mají průměry 19 palců vpředu, 18 palců vzadu, jednodílné sedlo je v přiměřené výšce 780 mm a nádrž pojme 14 litrů. Pokud bude prázdná, ukáže váha hodnotu 138 kilogramů.

Stejný motor jako Aventuru pohání také stálici v nabídce model Century 125. Ten je zajímavý hlavně z toho důvodu, že nápadně připomíná italský F. B Mondial HPS 125. A není to náhoda. Základ strojů je opravdu stejný, byť Španělé od počátku zvolili trochu konzervativnější přístup k designu. Century byl zastoupený na stánku také, protože si ho v budoucnu budou moci zákazníci ještě lépe odlišit od zmiňovaného italského stroje. V téhle kategorii totiž Rieju plánuje nabídnout svým zákazníkům poměrně luxusní možnost – konfigurátor. Tak, jak známe od velkých značek u velkých modelů. Jako příklad jsme na stánku viděli krásné červené provedení se sedmnáctipalcovými litými ráfky (standardně má Century vpředu osmnáctku). Model Century ale zmiňujeme hlavně v souvislosti s pohonnou jednotkou. Ta je logicky stejná jako u cestovního endura a člověk by čekal, že při evidentním bratrském vztahu s F. B Mondialem budou mít také úplně stejný motor. Bývalo to tak, ale s příchodem Euro 5 vidíme motor jiný. Jeho opravdový původ se nám rozklíčovat nepovedlo, ale vypadá to, že to není jenom jednoválec Zongshen původem od Aprilie v trochu jiném kabátu. Tady je krom jiných krytů motoru také jiná hlava válce a jiné umístění vodního čerpadla.

Zatímco nová vodou chlazená stopětadvacítka je částečně zahalená tajemstvím, původ motoru novinky e-City známe dobře. Jde o elektromotor Bosch v náboji zadního kola a dokonce hned ve dvou provedeních. První nabízí 1,2 kW, druhý 3 kW, takže má jít o ekvivalenty padesátky a stopětadvacítky. Tomu odpovídají také maximální rychlosti 50 a 70 kilometrů za hodinu. Samozřejmě jsou tu jízdní režimy, díky kterým dokáže skútr dojet až 120 kilometrů na jednu baterii nebo 160 kilometrů na dvě. Baterie jsou vyjímatelné, mají 26 Ah, každá váží 9 kilogramů a je možné je nabíjet jak ve skútru, tak doma a nabít jednu baterii by mělo trvat něco málo přes tři hodiny. Jednoduchý malý skútr na 12palcových kolech má dvě kotoučové brzdy, sedlo ve výšce 780 mm, duální brzdový systém a dva displeje. Ne tedy, že by na skútru byly dva. Jeden je určený pro slabší verzi a zobrazuje informace technologií LCD, druhý pro výkonnější a dražší je barevný TFT. Celé to uzavřeme trochu zmateným údajem u hmotnosti, kdy v tabulce máme „suchou“ hmotnost 90 kilogramů a v tiskové zprávě celkovou hmotnost 96 kilogramů. Ať počítám, jak počítám, s jednou ani dvěma 9kilovými baterkami mi to nevychází. Takže počítejme něco mezi 90 a 100 kilogramy.

Ušetřená inovacím nebyla ani ostrá endura řady MR. Hobby modely Ranger v dvoustovce a třístovce by měly být zase o něco lidštější díky nižšímu sedlu doplněnému o nové přepákování s nastavitelnou výškou a ještě příjemnějšímu motoru, upravený byl také startér, výfuk, šrouby na přední ose a na stojánku a uložení motoru v oblasti hlavy. Ostré MR Racing dostaly také upravené šrouby na přední ose a držák motoru, k tomu také upravený startér, mapu zapalování, optimalizovanou kyvku a nový managment přívěry výfuku.

Podívejte se na všechny novinky z výstavy Eicma v Miláně, které jsme pro vás připravili.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist