Silniční supersporty po 20 letech: Aprilia RS 660 vs. Honda CBR600F Sport
Text: Jan Rameš | Foto: Jan Rameš | Video: Honza Zajíček | Zveřejněno: 4.6.2021 | Zobrazeno: 17 670x
Text: Jan Rameš | Foto: Jan Rameš | Video: Honza Zajíček | Zveřejněno: 4.6.2021 | Zobrazeno: 17 670x
Pekny test, dobra myslienka porovnania dvoch svetov a hlavne pacilo sa mi ako to pojal redaktor. Doslova bolo citit ako si to uziva. Podstatne zabavnejsie sledovanie, ako vacsina jeho testov, ktore rozhodne nie su zle. Su vecne nezaujate, ale take konzervativne, toto malo energiu. Dik Btw Urcite Honda i ked Aprilii fandim.
Za mě Honda
CBR600F jsem měl 2x, najezdil jsem přes 50.000 km a musím říci že ve své době to byl etalon své třídy než vyšla R6. Poměr váha/výkon a cena super. Nikdy mě nenechala na holičkách. Velká nevýhoda byla jízda ve 2, někdy bylo třeba podřadit i o 2 kvalty dole. Díky za test a milou vzpomínku na zlaté časy! Na Aprilii jsem sice jen seděl, ale i tak jsem byl mile překvapen. Posezení i ergonomie skvělá, věřím že to bude zábavný stroj!
Moc si vážím toho, že je někdo ochotný udělat takové srovnání, Z pohledu konstruktéra ale musím říct toto. ona šestková díra je jen a pouze pocit. Je to pocit daný převody a objektivně vyšším otáčkovým rozsahem víceválce. Je jednoznačně lež, že dvouválec má víc krouťáku a pokud má, tak ne o mnoho. Je třeba se na to podívat tak, že otáčky neznamenají až tak moc, víceválec točí více, volnoběh mají naopak níže a je to jak porovnávat benzínový motor s naftovým, kdy u nafťáku bez krátkého zpřevodování by pouhé 2-3tis rozsahu otáček byly jinak nevyužitelné. Když porovnám 6stovku z roku 1983 a roku 2007 kdy přišly poslední homologované motory, spodek charakteristiky je prakticky stejný a motor jen točí výrazně výše a má vyšší výkon. Protože víceválec jde více podtočit, reálně každý s ním i jezdí o stupeň výše a v dynamickém zrychlení je pak mimo optimum. Je to jako porovnání 3/4 a 6válcového motoru v autě. Zkrátka 3válcové TDI nejde používat pod 2tis, 4válec pod 1,5tis a 6válec neprotestuje až do 1,2tis. To samé je i u motorek. Připomíná mi to osobní dojem při jízdě na dvouválci co měl vlastně o krapet lepší poměr výkon/hmotnost jak můj čtyřválec. Objektivně dvouválec "tahal" jak zběsilý, ovšem ať jsem seděl na něm já a nebo majitel, nudný 4válec vždy vyhrál. To, že kategorie 600cm3 skončila je pak jen a pouze otázka vývojových nákladů a emisních norem, kdy výrobci nebyli ochotni akceptovat snížení výkonu. Jinak by i dnes dávalo smysl postavit 6kilo místo 660 dvouválce.
Paradni test a jen by me zajimalo cisla silnic kde se vsude jezdilo moc pekne silnicky. Par jich znam ale ne vsechno. Dekuji kdo pomuze
1 reakce
Pěkný test. Momentálně jezdím 600F a jsem spokojený. Škoda, že už tehdy neměla ABS, ale jinak hezké svezení.
To moderní smetí dnešní doby moc nemusím a RS660 je asi jedna z mála která by za to stála- ale kdybych si měl na parkovišti vybrat, tak by jednoznačně vyhrála CBR-sport ...a pokud by se změnil převod na max nějakých 240 podobně jak u aprilíe (maximálku 260 opravdu nepotřebuji) tak by se z nízkých otáček sbírala mnohem lépe, skotačilo by to po zadním- a ta aprilka by pak šanci neměla už vůbec.....stačilo by dát ve předu -1 a dozadu +3
To efko jsem si kdysi prohodil s kamosem za meho Raptora. Oba jsme byli zklamani. :D
povedenej testík Ale stejně bych se raději svez na tý Aprilii, i když starý šestkový cebro, to je klasika šestkovej čtyřvál jsem kdysi jezdil, mělo to něco do sebe, to točení do bezvědomí a dynamická špička, ale ten mrtvej spodek mi moc nevoněl. Proto taky pak velkej úspěch před těmi 20ti lety slavila Suzuki SV 650. Lidi už těch vysavačů byli přejezení a dvouvál ta chuť do života odspodu, to je někde jinde a hlavně použitelnější do běžnýho provozu U tý aprilky píše Honzis o díře ve výkonu, to samý zmínil i u novýho Triumphu Tiger Sport 660. Ale to je asi tou euro5 normou. Třeba MT-07 euro3 má krásnej hutnej spodek a střed bez jakýhokoliv zaváhání, žádný čekání na otáčky, otočíš plynem a jedeš, to mi právě u těch šestkovejch 4hrnků vždy chybělo.
Tomuhle říkám důležitý a přínosný test. Přesně takhle se k tomu má a musí přistupovat. V širších souvislostech a s hlavou otevřenou. Dobrá práce
jsem rocnik 79' a Cebro si pamatuju velmi dobre. Je to dodnes nadherna a velmi funkcni motorka, univerzalni kult, stejne jako Farose z te doby. Je jasny, ze srovnat to s novou masinou, kde je mensi vaha, vse je zkratka moderni, az tak, nejde. I tak se mi ale motorky z 80' - 00' libi daleko vic.
to mně seklo ten článek ...porovnavani trochu od věci...ale pobavilo (:... cbr Fi jezdim od jeho narozeni 2002
i..momentalně mam 2 ks - trikoloru a modrou ... trikoloru kolem komina . modra dostava kapky na okruhu ...neni univerzalnejši moto... cbr je moje topka (:...poměr ceny a užitku nema konkurenci...
Ještě zkusit tu Hondu roztočit přes 10tis a na zátah Aprilie zapomeneš Jinak test parádní
Tak jen na začátek jedno důležité srovnání. Při zohlednění průměrné mzdy v roce 2001 a roce 2021 by to CBR na dnešní peníze stálo 870.000 Korun českých...
no, Takže RSko je 3x levnější a rozhodně lepší, než to CBR, jak průběhem výkonu, tím, co vypouští ven, podvozkem, elektronika (tu vlastně srovnávat nemohu, když tam žádná není).
Já bych to zas tak zle neviděl.
Dřív si tohle CBR mohlo dovolit pár lidí v ČR dnes dle toho, jak se prodávají motorky a kolik nás tady "motorkářů" je, poměrně dost lidí.
super test. oba kousky se mi líbí, nicméně morální vítěz je cbr. Po 20 letech a za supr cenu jako ojetinu si koupíš něco, co pojede "stejně" jako funglovka s letosnim rokem vyroby. Pak nevidím důvod vysypat ze šrajtofle 300 za stejné pocity ?
3 reakce
CBR 250, to byl kousek https://www.youtube.com/watch?v=b0ZjDSn2jD0 . 20.000ot/min, maly ctyrvalec. Cira zabava. Vypadalo to, ze ta doba je za nami (v EU mozna definitivne je). Ale Kawasaki prichazi s malym 250ccm ctyrvalcem a taky tocivym https://kawasakileisurebikes.ph/motorcycles/supersports/ninja-zx-25r/
Faktická poznámka k tomu CBR:
výměna brzdovky na výkon soustavy nemá vliv. Dělá se kvůli tomu, že kapalina postupně absorbuje vlhkost a mohla by se při extrémním brždění začít vařit.
1 reakce
Pekné čítanie ako vždy a úprimne som rád že sa takéto porovnanie zrodilo. Ale podľa boha pravdy to je niečo čo sa už vlastne nedá porovnávať. Nie preto lebo 20 rokov rozdiel nie preto lebo 2 versus 4 valce. Ale preto lebo vtedy a dnes bola úplne iná situácia. 20 rokov dozadu boli 600ky na výslní tzn. že výrobcovia sa predháňali spraviť najlepšiu moto. A vedeli že aj keď cena bude relatívne vysoká tak predajú. A keďže boli predaje aj sa investovalo do vývoja. Preto sa môžeme na cebro pozerať aj dnes a je dokonca konkurencie schopná. Mimochodom koľko borcov v tých časoch malo v Česku a na Slovensku 335 000 českých penäzí len tak na kúpu niečoho takého ako nepraktická moto? A dnes? Tých 300 ? Ak si motorkár tak našetríš. Aprilia musela hlavne pozerať na cenu zmestiť sa do nej. Preto polovic motora z RSV kto by dával do vývoja. Preto pár vecí tam chýba( nast.páčka, zadný tlmič atď) . Ale to bude neskôr v drahších sériách. Čiže dnes, keď svetom vládne SUV,to že takúto krásu ( a podľa mňa krásna je) ktorá ti dá 100% zábavy, dala Aprilia na trh je niečo vlastne neuveriteľné. Čo tam okrem tejto Aprilky v danej triede je? Vlastne nič. Všetko iba ešte o hodne väčšie ( a slabšie) , rozpočtovky. A nemám strach že za 20 rokov sa na ňu nebude dať pozrieť. A áno verím tomu že bude aj pojazdná. Ono to s tou kvalitou moderných strojov nie je tak zlé ako sa tu občas dočítam.
1 reakce
Teoreticky by to vůbec nemělo mít smysl je srovnávat. Nová by přece měla být vždycky lepší než stará, nebo ne ?
ALE ! Právě proto, že jsou tak rozdílné - jiná koncepce motoru a věk, právě proto je to srovnání velice zajímavé.
Jasně, že technicky je ta nová o kus dál. Ale poměr výkon/cena, nebo spíš když si vezmu co za svoje peníze dostanu...stará není vůbec špatná, naopak, je skvělá. Díky tomu, že je starších šestistovek hodně, je z čeho vybírat a doslova za pár korun.
Člověka ještě napadne, škoda že čtyřválcové šestistovky skončily, bylo by zajímavé sledovat vývoj kam až by se dostaly dnes. Ale je to naprosto pochopitelné, doba směřuje k jednodušším strojům jak na ovládání, tak na výrobu a to přesně dnešní dvouválce proti dřívějším čtyřválcům splňují. Asi nemá cenu řešit jestli je to dobře nebo ne, prostě to tak je.
Díky za výborný nápad a povedený test, klidně bych se přimlouval za to, někdy něco podobného zopakovat. Stará vs nová...
Ta Aprilia se mi moc líbí, asi ji budu muset někdy zkusit
Perfektni clanek a video Priznam se, ze kdyz jsem cetl nejprve nadpis, nedavalo mi to az tak smysl, ale po precteni a shlednuti musim rici, ze skvely napad na porovnani Jinak je videt Honzo, ze jsi zustal porad skvely zmrzlinar - prosim do budoucna jeste jednu michanou
Děkuji Honzisovi, že takový zajímavý srovnávací test vymyslel a zrealizoval.
Líbí se mi oba stroje a to hodně.
Dnes už bych si asi raději koupil Aprilii, doba zkrátka pokročila. CBR 600F jsem dříve měl 2 kusy (cca v roce 1998 - model z 1991 a cca v roce 2001 - model 1994) a byl jsem s nimi neskutečně spokojen. Nulová poruchovost a to jsem, když se na to zpětně kriticky podívám, tehdy údržbě moc nedal....
CBR je dodnes naprosto neskutečně ergonomicky (mně) padnoucí sportovní stroj (175cm), opravdu vše mi sedlo hned od prvních metrů, tohle měli kluci japonský vychytané i to byl důvod její oblíbenosti.
Z testu může vyplynout hodné závěrů, které už přede mnou popisovali další komentující a tenhle je potěšující:
I dnes se dělají evidentně pěkné, zábavné motorky s pokročilou technikou, kterou ještě je schopen průměrně vydělávající člověk zaplatit.
A kdo nemá 300tis. na RS, může bez obav sáhnout po CBR600F, za 50tis. jsou k mání zachovalé kousky, které jistě ještě dalších 20 let dají a dá mu to stejnou radost jako RS, byť podávanou jiným způsobem.
Ak by prisla v dobe nadvlady japonskych ostrych 600viek tato 2 valcova euro-orezana bezpohlavna gebuzina od Aprilie, pochybujem ze by sa o to vobec niekto obtrel. Bezne sa jazdilo na cestach R6,Kw 636 alebo 600RR a to je s tymto neporovnatelna jazda. A to radsej nebudem zrovnavat spracovanie a materialy, to by na tom bola ta dnesna motorka este o dost horsie. Proste ina doba. Pametam sa ze som mal niekolko sezon 636ku a tam boli titanove zvody vo vybave!!! dnes nepredstavitelne... Fko sa na porovnanie hodi povedzme ze je to zhruba rovnaka "kategoria". Nie je jediny argument preco by mala byt ta nova v niecom lepsia ako stara. Mna to absolutne nepresvedcilo. V com Honda exceluje je prave ta univerzalnost a na tu maju dnes problem dosiahnut aj o dost drahsie motorky. Clanok super, dobre sa to citalo...
Super test. Souhlasim ze je dobre ze tu masinu Aprilia udelala. Mel jsem dlouhe roky 6ku ninju (97) coz byl jeste Karbec. Nechci se nikoho dotknout, i tak schopnosti sportovni jizdy byla o hodne v predu pred umenim 9 z 10 motorkaru (vcetne me). Co bych u tech 6tek z let 00 vyzdvihl byla univerzalnost. Nebyl problem projet Viden bez neustaleho razeni a cukani, a za mestem se povozit. Souhlasim s autorem ze hon na zlomky sekund na okruhu zabil supersporty pro bezny pouzivani. Jasny, byl sem mladsi, ale vicedenni vylet nebyl nikdy problem.
Zajimala by me spotreba prepocitana podle tankovacich blocku a ujetych KM, protoze ty palubni pocitace radi kecaji
Jsem celoživotní fanoušek eFka, takže za mě jednoznačná volba.
Pro mě je to ta nej motorka. Krásný elegantní design, který i po letech umí zaujmout a kombinace sportu a pohodlí je top.
A kdo ví co se bude vykládat o Aprilce za 20 let. Obávám se, že nic moc.
Ale díky za toto srovnání Video jsem zhlédl jen kvůli video komentáři k eFku
1 reakce
Ta CBR bude za dalších dvacet let při odpovídající údržbě ve stejné kondici.Tak se kdysi motorky stavěly a myslelo se přitom i na praktickou stránku věci.Proto ta “neforemná” prdel u Hondy do které se dá ještě něco uložit.Dodnes vzpomínám na úložný prostor u 900 RR ve velikosti kufru lidového automobilu.Brzdy,elektronika,svícení nemají cenu hodnotit.Aprilia je pěkný supersport,ale stavěný už s trochu jinou filozofií.Porovnejte motorky ze začátku osmdesátek a kolem roku 2000.To snad ani nejde.To,že může být dvacet roků starý bajk srovnatelný s dnešním výrobkem je kůůl.
Parádní srovnání, díky
Čekal jsem, že na dvouválu budeš plachtit na vlně krouťáku na jednom nebo dvou kvaltech a na 4válu budeš řadit jak vzteklej, ale podle videa mi to přišlo naopak
Obě ty mašiny jedou pěkně, ale Cebro mi příjde takový víc v pohodě, v klídku, jakože "já to zvládám levou zadní, tak se klidně povoz, jak potřebuješ".
Krouťák dole mě baví, ale když má být Aprilka aspoň náznakem supersport, tak by mi tam chyběla ta výkonová špička.
2 reakce
Srovnávají se zde motorky, mezi kterými je 20 let!
Za mne vede "starý železo". I po letech je schopna konkurovat. Ta motorka byla stavěna srdcem s tím, že dokáže oslovit široké spektrum lidí, nabídne jim co je třeba, včetně holek, které mohly mít "SS", z kterého dosáhnou na zem.
A jak bylo psáno: ta motorka je stavěná tak, že vydrží dalších 100 let, pořád bude funkční a hezká
Hezké cebro, tehda ještě honda motorky dělat uměla...
2 reakce
Hezke srovnani. Za me asi nejdulezitejsi vety clanku, ze kterych si delam zaver :)
"CBR plně nastavitelný podvozek na rozdíl od Aprilie má, tehdy to prostě jinak nešlo, to by zákazníci neodpustili."
"RS 250. Dvoudobý dvouválec, co vážil pár kilo a v sérii dával 55 koní" - Na tomhle bych se rad svezl.
"15 kg ve prospěch novější Italky je fakt dost."
"Místem, kde se kromě elektroniky CBR a RS liší snad úplně nejvíce, jsou brzdy. Tak tady máte těch 20 let rozdílu v celé své parádě." - Tohle by pro me byl nejdulezitejsi argument z celeho srovnani.
Design: kazdeho vec.
Motory: Zalezi jaky prubeh kdo preferuje
Podvozek: Je v podstate podobny - otazka nastaveni
Elektronika: Zalezi kdo ji kolik potrebuje.
Cena: 300tkc melo pred 20 lety trochu jinou hodnotu. V nekterych mestech se za tu cenu dalo koupit i 1/2bytu.
Muj zaver: Aprilia udelala po letech peknou motorku, ale neni ten posun vpred dost maly na 20let vyvoje? (nadsazka)
H.
Za mne by to bylo jednoznacne CBR i pres to, ze je 20 let stare.
1) Nejsem skritek ani Japonec a ty moderni kolobezky co delaji treba i u H&D jsou des. A to mam Monkey, ale na te je vice mista nez na vetsine i starsich motorek
2) Kapotovany sport Aprilia a spatna ochrana proti vetru (a tedy asi i desti?). To jaksi pak postrada hlavni vyhodu kapot v beznem provozu
3) Na ZX-9R nemam ani to vstrikovani, nemluve o ostatnim a nejak to zatim nechybelo. Treba vyhodu ABS chapu, quickshift taky, ale obecne na vyjizdce a zabave je mnohem hezci ta jednoduchost co neodvadi pozornost k tomu aby se clovek koukal na nejake udaje porad podobne jako v aute modernim nebo na mobilu. Kdyz to tam neni, tak neni ani podvedome duvod se na to koukat. Videl jsem jen par modernich stroju kde by to bylo vyreseno hezky ty displeje (jako treba zrovna u te Monkey, ale zbytek te hromady dratu kvuli nesmyslnemu EURO4 stoji za to no )
4) Zavazadlovy prostor na ZX-9R kde se vejde velka lekarnicka, doklady, nahradni zarovky, ruzne ubrousky, penezenka, 0,5l lahev (klidne i 3) to je neco co by mi urcite chybelo, kdyz uz nechci nosic a nebo nechci tahat ani batoh
5) Na to ze to Aprilia stavi spise jako silnicni/cestovni stroj, tak to sedlo pro spolujezdce je takove nic moc. Drzaky nikde. Klasicke CBR, ale i ta sport verze (ktera to ma jak Ninja) je uplne jinde, kdyz uz teda clovek nekoho veze. Ninja dva velci lide uplne bez problemu delsi cesty, na te Aprilii bych to absolvovat urcite nechtel
6) Design, Aprilku jedine v te zlate, tu jsem videl i nazivo a je nejhezci z toho vyberu