BMW G650 Xcountry
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický , Dan Šeiner | Zveřejněno: 14.1.2008 | Zobrazeno: 59 418x
Kapitoly článku
Motor a převodovka

Přestože nevyhrajete závody na dálnici, určitě se s tímto motocyklem dostanete na stupně vítězů v soutěži o nejmenší spotřebu. Průměrná spotřeba při testu totiž činila 4,2 l/100 km a plně věřím údajům od výrobce, které udávají 3,5 l při klidné jízdě. Nádrž o velikosti 9,5 litru ve světle těchto údajů vypadá dostatečně velká a můžete se spolehnout, že při normálním ježdění budete každých 250 km brát nádrž za tři stovky a brnkat na nervy kamarádům čepujícím dvakrát tolik.
S pětistupňovou převodovkou jsem se rychle skamarádil. Jednotlivé stupně tam padají rychle a pěkně odpovídají otáčkám motoru. Při řádění na okruhu v Sosnové jsem při příliš rychlém střídání rychlostí potkal i pár falešných neutrálů. A když je řeč o neutrálu, drobet mě štvala kontrolka, která se rozsvěcela s mírným zpožděním a znepříjemňovala vyřazování na neutrál. No dobře, přiznávám že jsou to takové nepodstatné pihy na kráse...
Odpružení, jízda

Při rychlejším řádění na asfaltu se zase projeví příliš živá geometrie řízení. Při ostřejší jízdě nad 120 km/h už se musí jezdec naklonit dopředu a víc zatížit přední kolo, i tak se ale občas předek ve výjezdech zavlní a trochu řidiče vyděsí, motorka také dost ztuhne a musí se do rychlých zatáček trochu nutit. Tahle mašina holt nemá závodní choutky a největší díl radosti přinese při nižších rychlostech. Tryskové přesuny po dálnici se dají přežít, ale těšit se na ně nebudete. Motorka je úzká a naprosto bez ochrany, takže při maximálce zákonitě dost fouká, na dálnici pak vlivem širokých řídítek občas poryvy větru rozvlnily řízení.
Brzdy, kola a pneu
Obuté pneumatiky Metzeler Tourance na devatenáctipalcovém kole vepředu a sedmnáctipalcovém kole vzadu tomuto motocyklu dobře padnou a v zatáčkách dovolí opravdu hodně. Jelikož jsme byli Géčka vyzkoušet na okruhu v Sosnové, mohl jsem je dostat opravdu na limit jejich možností a i když jsem to přehnal, daly to najevo mírným cuknutím a hned se zase nechaly přesvědčit do gripu. Menší nadšení na okruhu působily brzdy. Zadní brzda je v kombinaci s ABS skvělá a je radost ji používat, páčka přední brzdy je ale dost gumová a při silnějším stisku ji domáčknete úplně až k řídítku. Xcountry je vybaven vypínatelným ABS, které ovšem blokuje příliš brzo a je trochu hrubší než je obvyklé. Ani po vypnutí ABS (je nutné vypnout motor a znovu nastartovat spolu se stisknutým tlačítkem odpojování abs) mi ale účinek přední brzdy nepřišel příliš dobře dávkovatelný a nakonec jsem si i na asfaltový okruh nechal ABS zapnuté a do každé zatáčky se hrnul s poškubávajícími koly. Po odjezdu z okruhu a průjezdu Prahou jsem ale musel uznat, že na běžné použití a pro klidnější nebo začínající jezdce jsou ty brzdy to nejbezpečnější, co je dnes k dispozici.
Spolujezdec a cestování
Při jízdě se spolujezdcem se ještě více odlehčí přední kolo, takže při rozjezdech do kopce to chce opatrně zacházet se spojkou, jinak to ale ve dvou není problém a oba mají dostatek pohodlí. Při řízení je ale víc cítit váha a každý pohyb spolujezdce, přeci jen samotná motorka je dost lehká a nárůst hmotnosti řízené „soupravy“ se víc projeví. Na testovaném kousku nebyla madla, ale ono je stejně možná příjemnější, když se slečna musí pořádně přitisknout... Jako motocykl pro dva bych ale asi výběr zvážil, jednoválcový Xcountry je svým zaměřením přeci jen sólová záležitost.

Závěr
Jak jsem již naznačil, všechny tři stroje BMW řady G jsme byli vyzkoušet na motardové trati v Sosnové. Xcountry sice z této trojice působilo nejcivilnějším dojmem a některé komponenty jako přední odpružení nebo klidnější brzdy dávaly najevo, že na závodní trati tento stroj zrovna projektován není. Přesto se s tímto prostředím vyrovnalo se ctí a zvládalo asfaltovou i šotolinovou část bez nejmenšího zaváhání. Při následné cestě zpátky po dálnici a průjezdu ucpanou Prahou přesvědčivě ukázalo, že z dané trojice modelů G650 opravdu poskytuje nejvyšší užitnou hodnotu.
Lze jej označit za dobrého pracanta třeba pro dojíždění, ale i prima mašinu na dovolenou v Alpách, navíc s prima zábavným motorem. Řízení a jízda jsou jednoduché a stroj lze doporučit i začátečníkům nebo třeba slečně, která má z těžších a silnějších mašin respekt. Takže pokud jste obdivovatelem bavoráků a stylu Scrambler a skousnete trochu vyšší cenu než u konkurenčních jednoválcových endurek, máte nad čím uvažovat.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Dan Šeiner - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz