Svalnatý design nového naked biku je skutečně vydařený. Do naší redakce k testu dorazil stroj vyvedený v kombinaci
grafitově černé a stříbrné. Toto provedení je velmi elegantní a zároveň dravé, při výběru bych váhal jestli zvolit tuto variantu a nebo sportovněji působící žluto-černou kombinaci. Motocykl je při setkání tváří v tvář velmi působivý, jeho mohutné rozměry ještě umocňuje
kosmický vzhled a stroj tak vypadá dravě i když odpočívá odstavený na stojánku. To skutečně nepřipomíná nic z toho, na co jsme u BMW zvyklí. Stačí však bližší ohledání a je jasné, že konstruktéři v Mnichově jdou opět svou vlastní cestou. Dobrá, řadovým, kapalinou chlazeným čtyřválcem
uloženým napříč v hliníkovém páteřovém rámu jakoby po dlouhém vzdorování pokorně přistoupili na pravidla hry, nastavená ostatními motocyklovými výrobci, ale nebylo by to BMW, aby si i zde nenašlo prostor pro inovace.
Válce jsou skloněny výrazně vpřed, což snižuje těžiště stroje a zadní kolo roztáčí
kardan. Ten je, jak jsme u BMW zvyklí, ukryt v jednoramenné, dvoukloubové kyvné vidlici
Paralever. Přední kolo je vedeno pro BMW rovněž typickou pákovou vidlicí, zde ovšem se dvěma rameny a názvem
Duolever. O zpomalení se stará brzdový systém Integral ABS, což znamená, že brzdová páčka ovládá současně přední i zadní brzdy, zatímco brzdový pedál aktivuje odděleně zadní brzdu. Zcela převratnou novinkou v motocyklové konstrukci je systém elektrohydraulického nastavení podvozku s názvem
ESA. Tlačítkem na řidítkách lze v několika krocích měnit přepětí pružin i tahový útlum.
A jak to vše funguje v praxi? Ihned po usednutí za řidítka se jezdec cítí jako doma.
Pozice je sportovně dravá, ale přitom pohodlná a přirozená, plně nastavitelné páčky a ergonomicky bezchybně umístěné ovládací prvky pohodu jen umocňují. Rozměry motocyklu a zejména obrovitý rozvor 1580 mm, stejně jako parametry motoru však budí respekt.
Sytý a lehce nervózní zvuk motoru linoucí se z koncovky výfuku, která svými rozměry připomíná trubku od kamen dává tušit, že s tímhle motocyklem bude opravdu zábava.

Ihned po rozjezdu překvapí obdivuhodná
pružnost motoru, který agilně tlačí motocykl vpřed již od volnoběžných otáček i na šestý rychlostní stupeň. Ta správná zábava ale nastává okolo
šesti tisíc otáček, kdy za doprovodu lechtivých vibrací a kovového ryku začíná v motoru měkce narůstat výkon a „bavorák“ nekompromisně akceleruje, nechávajíc za sebou prakticky vše. Díky dlouhému rozvoru a nízkému těžišti nemusí mít jezdec obavu o přílišné zdvihání předního kola a BMW se tak stává králem sprintů, kdy není žádnou výjimkou kreslit při akceleraci ze semaforů několikametrové čáry protáčející se zadní 190 mm pneumatikou. A jak se motocykl, za jehož délku by se nestyděl leckterý chopper chová v zatáčkách? Kdo čeká neohrabanost a tvrdohlavé držení se přímého směru je na omylu. K1200R se do zatáček vrhá střemhlav a jeho
hravost a agilita připomínají spíše kompaktní streetfighter. Přitom je však i v nejvyšších rychlostech motorka nekompromisně
přesná a stabilní.
Podvozek je jedním slovem dokonalý. Nastavení tahového útlumu je možné i za jízdy ve třech krocích a motocykl skutečně během několika okamžiků zcela mění svůj charakter. Z tvrdého sporťáku se stane komfortní motorka pro delší cesty nebo loudáni se městem.
Předpětí pružin je možné měnit jen u stojícího stroje a to rovněž ve
třech krocích. Pokud zvolíte kombinaci nejvyššího předpětí i útlumu, stane se z tohoto „Bavoráka“ nekompromisní sportovec, který si přímo říká o tvrdou jízdu.

Perfektní brzdy a konstrukce
přední vidlice dovolují skutečně kruté brzdné manévry, stabilita a přesnost dává důvěru při rychlých průjezdech zatáček, kdy kolení slidery berou za své a dravá akcelerace doprovázená působivou zvukovou kulisou motoru vytočeného k deseti tisícům otáček. To vše servíruje motocykl s naprostou samozřejmostí a nutí jezdce
k ostré jízdě, při které se bude opájet litry adrenalinu. Běda, jak ale skončí kvalitní asfalt a na vozovce se začnou objevovat nerovnosti. Zadní kolo má tendenci snadno odskakovat a může tak jezdci připravit nejednu horkou chvilku. V tu chvíli však přichází pomoc v podobě
systému ESA. Stačí stisknout tlačítko, z dravce se stane beránek a jede se dál. V komfortním režimu vyžehlí podvozek leckterou díru v silnici, stroj sice zůstává příkladně stabilní, ale méně výrazný kontakt jezdce s vozovkou nabádá spíše k poklidné vyhlídkové jízdě, při které přijde na řadu již zmiňovaná pružnost. Když zapomenete po sjezdu z dálnice zařazenou šestku a budete se na ni ploužit městem, připomene vám to až pohled na
multifunkční displej, který aktuálně zařazený rychlostní stupeň indikuje. Motor neprotestuje ani v rychlosti okolo 30kmh, kdy točí sotva 1000 otáček za minutu a i v tomto režimu dokáže bez remcání akcelerovat.
BMW dává s modelem
K1200R zapomenout na všechny řeči o tom, že „bavoráky“ jsou motorky pro dědky. Přináší v jeho konstrukci celou řadu neotřelých technických řešení i řadu berliček, které napomohou zvládnout tento ostrý motocykl i méně zkušeným jezdcům. Je to zejména
integrální brzdový systém, který ve spojení s příplatkovým
ABS s úsměvem odpustí hrubé chyby, které by u jiného stroje skončily pádem. Motor s impozantním výkonem i točivým momentem má velmi příznivou charakteristiku a je prost jakýchkoli zákeřných výkonových skoků, i když ve vyšších otáčkách dokáže uspokojit i toho nejnáročnějšího jezdce a investujete-li do příplatkového systému
elektrohydraulického nastavení podvozku ESA, získáte neobyčejně univerzální motocykl. Motocykl, který je připraven rozdávat radost z dravé jízdy, stejně jako komfort při poklidných jízdách nebo cestování.
Příplatkové vyšší plexi zajišťuje přijatelné pohodlí při delších cestách a ani spolujezdec si rozhodně nebude stěžovat na nedostatek pohodlí. Ani přes svůj potenciál není motor žádný nenasyta, podle stylu jízdy si s přehledem vystačí s
5-7 litry na 100km, což je vynikající hodnota. BMW K1200R je výjimečný motocykl, který vedle radosti z jízdy, komfortu a univerzálnosti použití nabízí také tradiční kvalitu, na kterou jsme u BMW zvyklí. Jediným důvodem, proč ho nebude mít v garáži téměř každý motorkář tak zůstává jen jeho cena, která činí
431 tisíc Kč. Za ABS musíte v peněžence zalovit pro dalších 36.260 Kč a chcete-li si užívat pohodlného ovládání podvozku tlačítkem na řidítkách, připravte si na systém ESA dalších 21 tisíc. K tomu připočtěte vyšší plexi a vyhřívané rukojeti, bez kterých si snad ani BMW nelze představit a vaše konto se rázem ztenčí o půl milionu. Pokud ale tolik peněz máte, neváhejte a běžte si BMW K1200R objednat. Opravdu za to stojí.
Informace o redaktorovi
Michal Moucha - (Odebírat články autora)
POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE