První test na okruhu: Jak fungují nové tříválce CFMoto 675SR-R a 675NK a malý naháč 125NK?
Text: Vláďa Novotný | Video: Vláďa Novotný | Střih: Honza Zajíček | Foto: CFMOTO | Zveřejněno: 21.4.2025 | Zobrazeno: 10 411x
Jenom málokterá značka včetně ostatních čínských je momentálně v takovém laufu jako CFMoto, které chrlí nejen nové modely, nýbrž celé modelové platformy. Tou největší novinkou pro letošní sezónu jsou tříválcové šest-sedm-pětky, které jsem měl možnost vyzkoušet na velkém závodním okruhu v portugalském Portimau, a spolu s nimi jsem ochutnal i sportovní nahatou stopětadvacítku na kartingové dráze.
Kapitoly článku
Jsem rád, že naše skupina vyfasovala nejlepší možné pořadí ochutnávky silničních novinek CFMoto a tím pádem den odstartujeme na parkovišti za řídítky nejmenší nahaté dváci 125NK, po které na kartingové trati protáhneme nahatý tříválec 675NK a tou pověstnou třešinkou na dortu bude temperamentní svezení na velkém okruhu v sedle kapotovaného sportu 675SR-R. Vzhledem k tomu, že novinek je jako máku a času relativně málo, je to dneska hlavně o závodních okruzích a na dojmy z běžných silnic si budeme muset počkat. Ale jak říkal podivín Václav, „všechno bude“ a v rámci klasického redakčního testu se v redakci pověnujeme plnohodnotnému svezení v provozu. Je docela možné, že v rámci srovnáváku dojde i na menší či větší okruh.
Řeknu vám, je docela úsměvné se soukat do jednodílné kombošky a chystat se podráždit malou čtyřtaktní stopětadvácu na namotané trati po parkovišti kartingového okruhu v Portimau. Pohled na pobublávající malé nahaté dváci a na trať vyznačenou kužely má na svědomí cukání koutků a když budu upřímný, těším se, až budu mít motogymkhanu na parkovišti za sebou a dojde na ostřejší svezení za řídítky větších mašin. Jenže člověk, který má motorky, rád se dokáže bavit za každé situace a téměř na každé motorce, tím spíš, když má kolem sebe stejně pošahané jedince a vlastně si s půjčenou motorkou může, dělat co chce. Je tu pár jedinců, co rozpoutají malorážkové peklo a dávají jim celkem za uši, takže je všude je cítit specifický smrad vycházející z fungl nových motorek. Ještě nekončí první runda a už se chechtám pod helmou, protože na malé trati je hrozná sranda. Dokonce má své opodstatnění i kombinéza se slidery, protože normálním kaťatům bych zaručeně prometl nohavice.
Nahaté CFMoto 125NK není kdovíjaký dravec, ale když se drží v otáčkách, maká tělem a ctí plynulá jízda, dá se s ním pořádně obrousit brikety a zpotit tričko. Protože čtyřtaktní motor nezná spodek, musím využívat střední pásmo a vršek, kde už to frčí. Zvuk rozzuřeného jednoválce není vyloženě pronikavý, ale umí hecnout a většinou to končí zakuckáním omezovače. Ano, za takových podmínek nedokážu hodnotit plynulost nebo použitelnost motoru při městském ježdění, ani poskládání převodovky. Je to spíš o pocitu z řízení a ovladatelnosti. Přesně to se mi líbí a je dobře, že dváca je velice agilní, pružná a ochotná rychle reagovat na změnu směru.
Dokonce musím pochválit pérování, protože není měkké jako žvýkačka a mile překvapuje tužším projevem. Díky tomu se dají vykružovat vingly na koleno a bez nepříjemného vlnění vystřihnout poslední táhlejší zatáčku. O poznání menší nadšení ve mně vzbuzuje přední brzda, která by pro sportovní nasazení potřebovala ještě pochlapit. Proto si jí zkouším ještě vedle trati, kde už se tváří o něco lépe a zdá se, že by civilnímu ježdění mohla jakž takž sedět. Nahaté 125NK není vyloženě prcek a dělá na mě dojem větší motorky ve své kategorii, takže by mohla sednout i větším teenagerům. Uvidíme, jak se později ukáže ve svém přirozeném prostředí, kterým je určitě město a běžné silnice. První dojem není špatný. Vzhledem k tomu, co si tady enkáčko nechalo líbit, mohlo by v běžném životě obstát.
Po rozcvičce na parkovišti nabírá novinářská prezentace na vážnosti a naše žlutá grupa se stěhuje na vedlejší kartingový okruh, který profilem i délkou připomíná třeba písecký motokárový okruh. Prvních pár kol zjišťuji, kudy ten asfaltový koberec vede, a ty další už se snažím vnímat tříválcové enkáčko. Úplně nejsilněji na mě působí tříválcový motor, a i když ještě nemám moc najeto, je to asi to nejlepší, co 675NK nabízí. Fakt, že jo. Baví mě jeho dravost a chuť letět do otáček, což sportovnímu svezení na menším okruhu skvěle sedí. Stěžovat si nemohu ani na agresivní zvukovou kulisu, protože rozdováděný tříválec zní skvěle. Tříválec je hladový po otáčkách a stejně jako ostatní tříhrnky poskytuje velice použitelné střední pásmo. Dobrým zjištěním je, že ani ve vršku mu nedochází dech a nevadne příliš brzy. Vyšší otáčky znamenají vibrace, ale jen v takové míře, které považuji za zdravé, tím spíš při sportovním lítání. Rychlořazení je sice „poloviční“ záležitostí a dá se využívat jen pro ládování kvaltů nahoru, nicméně funguje velice dobře. To samé platí o antihoppingové spojce, která dobře schroupne ostřejší odřazování kvaltů před zatáčkou. Vzhledem k jednosměrnému quickshifteru jste asi vytušili, že plyn je klasický lankový, což do jisté míry eliminuje trable s hůř fungujícím elektronickým plynem. Ano, lanko maká dobře, ale pro ocenění jedničkou s hvězdičkou by to ještě chtělo reakci plynu “ladit“.
Charakteristika motoru i průběh výkonu mi přijde fajn a na neskutečně zábavném technickém okruhu jsem v pohodě také s ovladatelností. Líbí se mi, jak nahaté CFMoto umí hbitě proklouznout esíčkem nebo vykroužit zatáčky. Tohle není vůbec špatné a vzhledem k tomu, že 675NK je civilním naháčem pro každý den, tak ani na okruhu ve sportovním módu si nevede špatně. Pérování dává možnost ladění a vlastního nastavení, jenže na to teď není prostor a sám za sebe říkám, že mi tovární nastavení pro kratší první ochutnávku vyhovuje a jsem s ním oukej. Jízdní vlastnosti jsou v lati a stejně jako motor zaslouží pochválit. Svižné tempo na uzavřeném okruhu dává zabrat brzdám a mají z toho tak trošku oči navrch hlavy. Nemůžu říct, že by nefungovaly po mechanické stránce, ale spíš po té elektronické, protože ABS je až moc citlivé a vrhá se do akce dřív, než bych si přál. Ano, chápu, že teď brzdy dostávají víc za uši, ale kdyby ábéesko bylo alespoň ve sportovním režimu víc tolerantní a méně úzkostlivé, bylo by všechno veselejší.
První svezení na nahatém tříválci uteklo jako voda a přiznávám, že bych si klidně ještě jednu rundu na menším okruhu dal. První dojem z nového nahatého céefka je velice pozitivní a myslím si, že při normálním ježdění v běžném provozu bude fungovat jedna radost. V rámci redakčního testu se na 675NK podíváme z té druhé strany a jsem si jist, že na běžných silnicích půjde mnohem lépe posoudit, jak je na tom po praktické stránce než teď při okruhovém sklouznutí v temperamentním módu.
Jak se v běžném provozu předvede sportovní model 675SR-R a jak moc bude mít pochopení pro každodenní používání, napoví také až svezení u nás doma, protože v Portugalsku to je o ochutnávce na velkém závodním okruhu. Produkční sportovní CFMoto 675SR-R je připraveno zatnout zuby a ukázat se v nejlepším světle na úžasném závodním okruhu Autódromo Internacional do Algarve ležícím nedaleko města Portimao, kde rok, co rok létají vzduchem speciály MotoGP. Ne nadarmo se okruh přirovnává k horské dráze a celkem výstižné je přirovnání k asfaltové motokrosové trati, protože jsou zde slepé horizonty a stoupání s rychlým propadem, bezprostředně před zatáčkou. Podle slov jednoho místňáka tu dřív opravdu byla motokrosová trať a až později se na stejném místě vybudoval tenhle jedinečný okruh.
Sedám za řídítka nového sportovního céefka. Všechno mluví supersportovní řečí, i když je znát, že nejde o čistokrevný supesport, nýbrž produkční sportovní stroj s ambicemi obstát jak při obyčejném každodenním životě, tak při sportovním klání na okruhu. Ergonomie je mnohem blíže sportovně zaměřeným strojům a líbí se mi níž položená řídítka vůči výš posazenému sedlu. Také stupačky leží vzadu a výš, což je důležité pro okruhové radovánky a už méně vstřícné pro svezení v cestovním módu. Celkově na mě 675SR-R dělá dojem poměrně drobné a úzké motorky, která mi dobře padne do ruky. Troufám si tvrdit, že proporcemi bude vyhovovat spíš středním postavám do nějakých 185 cm. V rychlosti nastavuji páčky spojky a přední brzdy a netrpělivě vyhlížím místního matadora, který naši skupinu provede celou první patnáctiminutovou rundou. Vyrážíme na trať a netrvá dlouho, než se z šestičlenné skupinky stává tříčlenná, tedy dva čeští novináři a místní borec, který udává tempo. Každým kolem dává víc plynu a je super, že nám ukazuje ideální stopu a zatáčku od zatáčky přitápí pod kotlem.
Vzhledem k tomu, že jsem před chvílí jezdil na nahaté verzi, nejsem tolik překvapen hodně povedeným motorem, nicméně i tak mi dělá radost a opět mě utvrzuje v tom, že má šťávu a sportovní nasazení mu není cizí. Velký okruh je o daleko vyšších rychlostech a pochopitelně o daleko větším vytáčení motoru a logicky také zátěži brzd. Relativně malý řadový tříválec nemá kdovíjaký spodek, ten by od něj očekával jenom blázen, ale střední pásmo už je použitelné o kus víc a moc hezky se s ním pracuje na výjezdech ze zatáček. Líbí se mi, že přechod do vršku je hezky plynulý a roztočenému tříválci brzdy nedocházejí síly. Motor se povedl a mrzí mě, že nemám k dispozici oboustranné rychlořazení, které kvůli lankovému plynu není možné. Směrem nahoru řadí CFMoto perfektně a za štiplavého prásknutí a lehoučkého škubnutí je tam další kvalt na to šup. Při podřazování můžu počítat s antihoppingovou spojkou a je fakt, že nefunguje vůbec špatně. Na velkém okruhu nemám sebemenší problém s dávkováním plynu a tím, že tu lítám na vyšší otáčky, vůbec nevnímám lehké cuknutí při otevření plynu z nulové pozice, jako tomu bylo na nahatém 675NK na malé trati.
Ve druhé rundě už většinu času jezdíme po pár zaváděcích okruzích sami, a i když technicky náročné Portimao chce víc času na zapamatování, perfektně se bavím. Fakt se mi nechce věřit, že mám pod sebou čínskou motorku s výkonem pod sto koní a za cenu pod dvě kila. Teď určitě dostanu bídu a hejtři budou mít pré, ale to nezmění nic na tom, že mě to opravdu baví a tím, že jsem příležitostný okruhář, dokážu se vyblbnout i na mašině, která není ryzí okruhovkou. Co mi kazí radost, je prapodivně fungující ABS, které samo o sobě na okruhu nedává smysl, tím spíš, že je úzkostlivé až hanba a při ostřejším brzdění se ambiciózně zapojuje do hry příliš brzy a z mého pohledu necitlivým způsobem. Všechno řeší poslední třetí rozjížďka, kdy nám mechanici kompletně deaktivují ABS vyhozením pojistek a na o pár kliků celkově přitvrzují pérování. Přesně tohle dává největší smysl a už po chvilce vím, že jinak bych na 675SR-R na závodní okruh nevyjel, nicméně v rámci novinářské prezentace nám chtěli ukázat obě možnosti…
Přesně teď se ukazuje, že brzdy bez abéeska fungují velice dobře a dobržďování po slepých horizontech před zatáčkou je najednou o něčem úplně jiném. Jasně, brzdy nejsou vyloženě racingovou záležitostí, ale takhle jsem s nimi v pohodě a po mechanické stránce je to cajk. Také trošku přitvrzený podvozek se ukazuje v lepším světle a na céefku se cítím výborně. Náročný, ale neskutečně zábavný okruh Portimao vyžaduje neustálou soustředěnost a neustále se mám co učit. Díky pocitově lehké a obratné mašině, která disponuje třetinovým výkonem, než mají MotoGP bestie, je svezení o velké zábavě. Řekl bych, že si takové okruhové svezení dokáže užít jak motorkář bez větších okruhových zkušeností, tak pokročilejší jezdec, který ji pořádně podrží pod krkem. Překvapivě dobře fungují pneumatiky CST, které ještě před lety nevzbuzovaly moc důvěry a je vidět, jak se zlepšují a víceméně jim nemám co vytknout.
CFMoto v Portugalsku prezentovalo pět nových modelů, přičemž jeden den se lítalo na silničních strojích a ten druhý na cesťácích. Silniční novinky 125NK, 675NK a 675SR-R se představily na okruzích a především na větší tříválce bylo víc času. Jak se předvedou v běžném provozu, to zjistíme až doma, ale na okruzích si rozhodně neudělaly ostudu. Velice mile mě překvapil nový řadový tříválec, který má šťávu a zaslouží si palec nahoru, stejně jako hodně slušné jízdní vlastnosti. Sportovní 675SR-R se prodává za zajímavou cenu 194 990 korun a nahaté enkáčko 675NK o dvacet tisíc levněji, což mi dává velice slušný poměr cena/výkon. Ano, jde o čínské motorky a je na každém, jestli jim bude chtít dát šanci či nikoliv, ale bez ohledu na původ musím objektivně říct, že zpracováním i designem jsou tyto nová céefka zase o krok dál. Stejně to vnímám i po stránce jízdních vlastností a použitelnosti v ostřejším tempu, které je na okruhu vždycky vyšší než v běžném provozu.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)