Honda Forza 250
Text: Marek Hrodek | Foto: Marek Hrodek | Zveřejněno: 7.11.2005 | Zobrazeno: 36 021x
Kapitoly článku
Motor
Jde o čtyřtaktní dvouventilovou jednoválcovou 250tku se vstřikováním PGM-FI a vodním chlazením. Chladič je vyveden za přední kolo a je kompletně ukryt v předních plastech. Výkon 21K/7500ot/min, kroutící moment 24Nm/5500ot/min. Podle výrobce by mělo jít o motor splňující normu EURO 2 a vstřikování je přepracováno právě pro tento motor.
Jízda
Jízda na tomhle čtvrtlitru je naprosto uvolněná a plynulá. Při váze 171kg a výkonu 21 koní se sice nedá očekávat raketový start, či dosažení stovky pod 3 vteřiny, ale jde o velice hezké svezení. Příjemně dlouhá silueta podporuje i pro spolujezdce pocit pohodlí. Naprosto tomu tak je i v reálu. Vše se odbývá naprosto sametově lehce. Pouze při rychlostech nad 80km/h už proud vzduchu dost „cuchá“ pohodový pocit z jízdy. Veškeré mouchy se rozplácnou o vás a určitě nebudu sám, kdo by raději v pohodě za plexi přidal body do plusu. Jinak nemohu říci nic proti jízdním vlastnostem, FORZA je při jízdě opravdu hbitá, proplétání mezi auty už není na 100%, ale jde to také. Jen pamatovat na délku a rozměry. Sedlo je naprosto perfektní, prostor pro nohy také. Spolujezdci si také nikdy nepostěžovali. Hltači kilometrů, či cestovatelé ocení maximálku přes 130 km/h. Ovšem pohodlná jízda s ohledem na spotřebu je tak do stodvacítky. Když musí motor stále na plno táhnout tu váhu, na spotřebě je to znát. Dá se jezdit za 3, ale také za 5 litrů.
Konečně pořádný skútr, kde je vidět krásně ze zrcátek dozadu. Perfektní výhled a velký rozsah nastavení. Podvozek je velmi příjemně a komfortně naladěn, přední vidlice by snesla trochu měkčí nastavení, ale možná to bylo jen úzkým předním kolem, jehož pneumatika nestíhá odfiltrovat nerovnosti a zbytečně moc jich zůstává na předních vidlicích. Na našich cestách to ale nemá žádné tlumení lehké. K zadním tlumičům nemám výhrad. Fungují precizně a přesně. Podélné nerovnosti (vyjeté koleje) dávají FORZE dost zabrat, ale při její délce 2165 mm a rozměru kol 110/90 v průměru 13“ a zadní 130/70 v průměru 12“, se není čemu divit.
Náklony jsou solidní a FORZA si velice slušně drží stopu. Uvolněná až ležérní jezdecká pozice vás ale nenutí dřít si kolena o asfalt, stačí jen v klidu projet bezpečně zatáčku a budete velice spokojeni.
Poměrně „vlažný“ mi přišel kombinovaný brzdový CBS systém. Pouze při zmačknutí obou páček dojde k silnému brzdnému účinku. Není to opravdu jedovka z modelu RR, ale myslím si, že tady by to chtělo trochu přitvrdit. Ovšem dá se to vstřebat a po pár desítkách km už jen reflexe na brzdové páčky přicházejí o něco dříve.
Shrnutí
Dlouho jsem přemýšlel, jak správně vyjádřit své pocity. Pohoda, preciznost, velmi zajímavý design. Mnoho funkčních a moderních prvků. Hodně zajímavá technická řešení. Velice novátorský přístup k elektronickému ovládání. Na výsost pohodlný skútr. To vše pro mě osobně kazí jen nízké plexi a podle mne i přes velkou výbavu vysoká cena.
|
Informace o redaktorovi
Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz