Velký test: 5x čtyřtaktní endura 450
Text: Vláďa Novotný | Foto: Vláďa Novotný | Foto: Ivo Helikar | Zveřejněno: 15.4.2011 | Zobrazeno: 99 681x
Kapitoly článku
Zdeněk Gottvald - profi jezdec
Věk: 40 letVýška: 170cm
Váha: 70kg
Úspěchy: 23 individuálních titulů v republice, dvakrát mistr Evropy, vícemistr světa v šestidenní
Úvodem je potřeba říct, že se vždycky jedná o subjektivní pocity, protože každému vyhovuje něco jiného, každej má jiný styl jízdy a každej očekává od motorky něco jiného. Všeobecně platí, že všechny čtyřipade mají výkonu až kam, což je při objemu 450 ccm pochopitelný.
KTM a Husaberg mi přišli hodně podobný. Jednak podvozkem, ovladatelností, ale i chováním motoru. Průběh motoru byl pěkně měkký. Podvozek byl taky jemnej a příjemně nastavenej, nicméně obě se mi zdály těžší na ovládání. Beta na mě působila jako hračka, pocitově dost lehká a její výkon se mi zdál ostřejší. Tlumiče se mi nezdály úplně ideálně nastavené, protože jsem měl pocit, že mi to odskakovalo a nesedělo na zemi jak přibitý. S motorkou jsem si příjemně hrál, jako kdyby vycházela ze šlapaček. Jedním slovem hračka.
Husqvarna má podvozek nastaven zase úplně jinak, její předek se mi zdál lehoučký, ale při tom tam ta váha je. Přední kolo působilo odlehčeně. Na to, že má Huska stříkačku, tak průběh výkonu byl hodně podobný karburátoru…tím chci říct, že to nebylo úplně jemňoučký. Podvozkově dobrý, dobře ovladatelný. Brzdy? Ty motorky brzdí všechny plus mínus stejně, tam jsou rozdíly maličký. TM měla výkon v podstatě největší od spodu až do špice. Připadlo mi to, jako bych sedl z endura na motokrosovou motorku, což se dá říct i o podvozku.
Jelikož jsem na motorce zvyklej závodit, právě tohle mi vyhovuje. Osobně potřebuji ohebnou, na ovladatelnost lehkou a po stránce výkonu ostrou motorku. Právě TM mi tohle nabízí. Trošku mi připomíná motokros se světlama.
Tomáš Novotný - hobby jezdec
Věk: 33 letVýška: 182 cm
Váha: 83 kg
Motocykl: RM-Z 450
Minulý týden jsem měl skvělou možnost vyzkoušet pětici čtyřtaktních sportovních endurek kubatury 450. Jako „hobík“ jsem v minulosti jezdil Husquarnu 410TE a nyní je mým zdrojem adrenalinu motokrosová Suzuki RMZ 450. Proto jsem byl velmi zvědavý, kam se současná čtyřistapadesátková endura posunuly.
Testování probíhalo za skoro letního počasí v prostoru bývalé štěrkovny nedaleko Prostějova. Musím pochválit výběr trati, protože snad mimo větších skoků a delších přejezdů, bylo možně si vyzkoušet veškeré atributy těchto motorek.
První se mi do rukou dostala Beta. Měl jsem tuto značku zafixovanou jako trialku, ale jak vidět, i enduro umí Italové výborně. Dle mého názoru skvěle ovladatelná a čitelná motorka, která hned sedne do ruky a disponuje kultivovaným motorem s výborným výkonem.
Drobnou nevýhodou mi přišlo snad jen trochu nepřesné řazení, což mohlo být způsobeno tím, že motorka šla do testu zcela nová. Mimochodem zástupce značky Beta Roman Michalík do lomu přivezl jako bonbónek svou Betu 350 RR, takže se naskytla příležitost porovnat třipade versus čtyřipade. Třipade byla oproti sérii odlehčená o startér a tím bylo ušetřeno až šest kilo hmotnosti. Celkově třistapadesátka působila ještě obraněji než „větší“ sestřička, přičemž výkonu nabízela stále dost a dost. V neposlední řadě mě zaujala velmi povedeným zpracováním a designem, což si myslím, že je pro ní obrovská přidaná hodnota. Zkrátka výborná motorka!
Druhý v pořadí jsem jezdil Husaberg FE 450. Už na pohled krásný modrý stroj zvýrazněný sadou závodních továrních polepů. Byl jsem zvědavý na sedmdesáti stupňový motor se vstřikováním. V porovnání s TM a KTM se však pomaleji vytáčí a není po prudkém přidání pak „přísný“. V náročném terénu se Husar výborně ovládá a z mého pohledu je na příkrých sjezdech a výjezdech bezkonkurenční. Husaberg podle mě má mnoho společného s další mašinou, která se účastnila testu a to KTM 450 EXC.
KTM z hlediska vývoje, marketingu a tím pádem také prodejnosti prostě „frčí“! A není to náhoda. Při testu mi motorka sedla do ruky. Servíruje spousty výborně využitelného výkonu a člověk má z jízdy skvělý pocit. EXC mi přišla ideální do motokrosových rychlostních zkoušek, tedy tam, kde se při enduro soutěžích láme chleba. Perfektní motor a výborná ovladatelnost.
Dále jsem sedl na hrb Husquarně. Je to pravý stroj na lesní cesty a do nepříliš náročného terénu. Důvodem je hlavně pocitově vyšší hmotnost a tím i náročnější ovladatelnost. Po předchozích motorkách a několika hodinách ježdění jsem ocenil měkké sedlo. Bezkonkurenční křeslo. Zvláštní a nepříliš praktické se mi zdá víčko nádrže umístěné za sedlem. Motor se docela dobře a plynule vytáčel, ale ve vyšších otáčkách byly cítit vibrace.
Posledním soutěžákem dne byla TM 450.
Nejradši bych ji nazval čistým motokrosem, protože tahle motorka je prostě pila. Věřím, že se s tímhle strojem dělají na závodní úrovni špičkové výsledky, ale pro hobíka mi přišla ostrá až až. Motor totiž okamžitě a velice prudce reaguje na plynovou rukojeť. Měl jsem možnost se tedy svézt na motorce "mistra" Zdeňka Gottvalda, který nám osobně předvedl své sportovní náčiníčko a musím říct, že to vážně stálo za to.
Ve finále jde o to, že každý preferujeme něco jiného a každý máme jiný styl... po tomto testu jsem přesvědčen, že enduráci různých typů s nejrůznějšími zkušenostmi mají skutečně z čeho vybírat !
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz