Testujeme Husqvarny Vitpilen a Svartpilen 401 ve Španělsku
Text: Vláďa Novotný | Foto: Husqvarna | Zveřejněno: 25.2.2024 | Zobrazeno: 4 330x
Je to chvíle, co Husqvarna představila novou generaci čtyřstovkových modelů Vitpilen a Svartpilen, a nyní přišel čas se jim podívat na kobylku. Café racer i scrambler si budu moci vyzkoušet už za pár dní ve Španělsku, kde proběhne mezinárodní prezentace. Podle informací jde o kompletně nové motorky s novou ergonomií, které ale stále zůstávají věrny minimalistickému designu a vysokootáčkovému jednoválci.
První svezení na nových silničních Husqvarnách napoví, jak moc jsou jiné oproti předchozí generaci a jestli pocit za řídítky bude někde jinde než dříve. Sám jsem na to hodně zvědav, protože silničně zaměřený „kafáč“ Vitpilen už by neměl mít tak radikální sportovní pozici jako jeho starší sourozenec, ale naopak o něco uvolněnější. Důvodem jsou výše položená klasická řídítka na představcích, ale i jinak tvarované a na pohled rozměrnější sedlo. Z tohoto pohledu má Vitpilen nové generace o poznání blíže k sourozenci s lehčími terénními ambicemi na drátěných kolech, kterým je Svartpilen. Právě ten vždycky platil za většího univerzála s uvolněnou vzpřímenou jízdní pozicí, který se nebál útěku z asfaltu do lehčího terénu. Pochopitelně to tam nikdy nebylo o žádném extrému, ovšem o driftech nebo o předním kole v luftu určitě ano.
Počkejme si na první ochutnávku, ale už teď to vypadá, že oba modely mají k sobě blíž než kdykoliv předtím. Aby také ne, když vycházejí ze stejného základu, tedy na chlup stejného ocelového příhradového rámu, který svírá kapalinou chlazený jednoválec o objemu 399 cm3 a maximálním výkonem 45 koní. Sympatické je, že už v základu jsou oba Šípy vybaveny obousměrným rychlořazením. Svartpilen má s Vitpilenem stejné také stavitelné odpružení WP Apex se zdvihy 150 mm, ale i brzdy ByBre nebo nový TFT displej, který vystřídal obyčejný kulatý, jenž byl u minulé generace často terčem kritiky a přiznávám, že ani mně nikdy moc neseděl.
Kromě trošku jiného designu nebo kol, je rozdílná také váha. Svartpilen váží 159 kg na rozdíl od 154,5 kg těžkého Vitpilenu. Jak se tato váha projeví za jízdy a jaký dojem na mě nový Vitpilen a Svartpilen 401 udělají, je zatím otázkou, na kterou brzy najdu odpověď. Pokud vás něco zajímá, máte možnost psát své dotazy dole pod článkem, jak se stalo u zahraničních prezentací tradicí. Pokusím se v Malaze najít odpověď, a to jak za řídítky, tak u večeře za přítomnosti vývojového týmu.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Otázky a odpovědi
Ahoj Vláďo, zkus se u večeře mezi řečí zeptat, zda u Vitpilena a Svartpilena neplánují návrat k vyšší kubatuře. Díky.
Ahoj Vojto, ptal jsem se, něco vím, ale nesmím říct. Každopádně doporučuji mrknout na instagram Husqvarny, kde marketingové oddělení něco naznačuje.