Peugeot Tweet 125 vs. Piaggio Liberty 125: Rozhodují emoce
Text: Jan Rameš , Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Video: Marek Štvrtecký | Zveřejněno: 22.8.2022 | Zobrazeno: 10 513x
Že při výběru stroje rozhodují především emoce, na to jsme zvyklí ze zážitkových motorek. Ale spojovat to s nákupem tak výhradně praktické věci, jakou je malý městský skútr? Jenomže v případě Peugeotu Tweet a Piaggia Liberty to jinak nejde, technicky i cenově jsou totiž prakticky identické!
Kapitoly článku
Taky už vás ty letošní zácpy (a je úplně jedno, v jakém městě, rozkopaná byla v Česku snad úplně všechna) tak vytočily, že jste se zařekli, že si na příští rok už fakt ten skútr musíte pořídit? Nejlépe malou obratnou stopětadvacítku, s kterou se všude protáhnete a už docela fičí, samozřejmě na velkých kolech, protože nechcete bojovat s každým kanálem, od slušné značky a za rozumné peníze. Takto postavený výběr vám vyhodí pár kousků a vedle zástupců tchajwanských značek (nic proti nim, máme veskrze pozitivní zkušenosti) vás do očí praští tihle dva Evropané. Hm, Piaggio nebo Peugeot, to zní dobře, zejména pokud vám před barákem stojí nějaký ten Fiat či právě automobil se lvem ve znaku. Tak se ponoříte do technických údajů a zjistíte, že jste namydlení. Výkon, točivý moment, rozvor, výška sedla, hmotnost, rychlost, spotřeba, tady všude jsou hodnoty buď úplně stejné, nebo prakticky stejné. Jediný větší rozdíl je ve velikosti zadního kola, a tam je ještě otázka, čemu dát přednost, co je lepší. Takže to rozlouskneme cenou? Stejná! Oukej, Liberty v základní verzi je o dva tisíce levnější než verze S nebo námi testovaná speciálka Baci Perugina a Tweeta můžete mít v barevné verzi GT o tisícovku dráž, ale takhle, jak před námi oba skútry stojí, na sobě mají cenovku 77 900 Kč. Takže nezbývá než zahodit technické údaje a spolehnout se čistě na osobní zkušenost.
První dojem
U motocyklů to bývá často tak, že technika může být skoro stejná, ale design mezi srovnávanou dvojicí udělá tlustou čáru. Jenomže u skútrů tohle neplatí a Tweet s Liberty by klidně někdo mohl považovat za dvojčata. Laik určitě, zejména pokud byste před něj postavili stejná barevná provedení, třeba černé nebo bílé. Stejná velikost, hlavní světlomety v řídítkách, blinkry v přední kapotáži, vzadu nosič. Takže tady to bude o detailech. A tedy i o té barvě. Peugeot nám do testu dorazil v takové hodně fádní černé (aspoň že je lesklý), o které může někdo tvrdit, že je elegantní, ale pro mě je černá prostě černá a tím jsem s ní vyřízený. Jo to ta modrá Baci Perugina vedle… Prostě načančaná Italka, ještě s tím hnědým sedlem a těmi pěknými hvězdičkami. Kdo to neví (a já to třeba nevěděl, dokud Piaggio tuhle edici neudělalo), tak Baci Perugina je italská čokoládovna a jak se zdá, tak hvězdy jsou asi s čokoládovnami spojeny nějakým zvláštním poutem. Třeba jednou udělá Jawa speciální edici Orion… Vraťme se ale k tématu, konkrétně k Piaggiu, kde mé rozjuchané jásání nad elegancí Liberty záhy zchladí detailní průzkum těch hvězdiček – čekal jsem každou hvězdičku zvlášť a pod lakem, jenomže po stranách jsou to obrovské samolepkové archy a samozřejmě nezalakované. Ani samostatné hvězdičky vpředu lak neviděly. Tak to je trochu laciné, aspoň že je tady to hnědé sedlo, které žádná jiná Liberty nemá.
Nicméně i tak působí Piaggio hodnotněji, když prolomíte třímetrovou pozorovací bariéru a začnete zkoumat detaily. Liberty je prostě fešák, zpracování moc pěkné a hlavně použité materiály potěší oko i hmat. Nejvíce to poznáte v kokpitu, kde je všechno podle standardů posledních produktů Piaggio, ovládací prvky, přístrojovka, i takový ten fortelný dojem, když skútr shodíte ze stojanu. Na Tweet si sednete a nedokážete spolknout zklamání. Čekáte francouzský šarm, dostanete tlačítka, materiály a design, které si spojujete s čínskými skútry. Spínací skříňka s typickým kroužkem, tvrdší plasty, i ten první dojem po seskočení ze stojanu... Zkrátka ač jsou oba skútry teoreticky evropské (výrobci) a prakticky asijské (výroba), u Peugeotu tu realitu poznáte hned. Je pravdou, že tato generace Tweetu je starší než poslední Liberty, ovšem jenom o chlup a bavíme se o nějakých 6-8 letech, takže ani Piaggio není žádný mladík. Peugeot před pár dny představil nový Tweet, který by se na trh měl dostat někdy v létě, a i když ten vypadá lépe, milionkrát zreplikovaných tlačítek a spínací skříňky se nezbavil. Jasně, funkce je důležitější, ale vážně si myslím, že skútry za osm pětek už by mohl nabídnout i trochu vizuální invence a nejen přehlídku toho, co léta vytěžovaný regál ve skladu dal.
Jak se na nich sedí
Oba skútry jsou malé městské štiky, které se všude protáhnou a nemusí se jich bát ani menší slečny, zejména Piaggia. Jak to mají dlouháni, to vám v další kapitole prozradí Filip. Tweet je v nabídce Peugeotu jediný takto řešený skútr, proti tomu Liberty je nejmenší z trojčlenné rodiny, když nad ním stojí rozměrově větší Medley (konkurent Hondy SH) a ještě nad ním velikánské Beverly, což už je prakticky maxiskútr. Velikostně k sobě Tweet i Liberty padnou jako ulité.
Čtyři kila rozdílu, jeden centimetr v rozvoru, to nemáte šanci poznat. Dva centimetry v sedle, to ano, takže zavřete oči, posadíte se a hned víte, že… je to naopak. Pocitově nižší je tady Peugeot, a to má mít sedlo výš! Nicméně celkově vzato působí větším dojmem, a to proto, že k tomu sedlu, mimochodem docela příjemně měkkému, nabídne o dost vyšší řídítka. Jízdní pozice na něm je taková uvolněnější, i tlumiče působí komfortnějším dojmem (přední vidle nabídne o třetinu větší zdvih než u Piaggia), jenom na podlážce je paradoxně o něco méně místa na chodidla.
Liberty je Ital a Italové všechno ladí do sportu, což platí i tady. Užší sedlo je tužší a řídítka jsou výrazně níž, sedíte k nim lehounce ohnutí a tahle jízdní pozice vás každou chvíli provokuje, abyste jeli ještě svižněji. Na Peugeotu se vám třeba ani do té mezírky cpát nechce, na Piaggiu je to samozřejmá věc. Plošiny jsou mírně skloněné vpřed, ale za jízdy to nevnímáte (nebo aspoň ne negativně), a najdete tu o něco více prostoru pro chodidla. Také místa na kolena mi tu přijde o něco víc než na Peugeotu. Pro člověka s mou štíhlou postavou do výšky cca 175 cm budou podobně prostorné oba skútry, vyšší lidé narazí na jistá omezení, o nichž se dočtete na další stránce.
Praktičnost a výbava
Jestliže u některých skútrů dokážete nad praktičností přimhouřit oko, protože vám ji bohatě kompenzují jinými vnady, Liberty s Tweetem patří do kategorie, kde je to jenom o té praktičnosti. Tady se žádné pochybení neodpouští. Ale dlužno říci, že ani jeden ze skútrů nedává moc prostoru ke kritice. Tedy takhle – vzájemně jsou si opět podobné jako vejce vejci, ale dokonalí nejsou. Především se to týká toho nejdůležitějšího, a sice úložného prostoru pod sedlem. Do Peugeotu se pod sedlo leze tak, že se zmáčkne tlačítko světel – tam, kde jiné skútry mají světelnou houkačku, tak Tweet odemkne podsedlák. A umí to i ze spínačky, čili dva způsoby, kdyby jeden selhal. Liberty má elektronické tlačítko na levém řídítku a v případě nedostatku voltů můžete zatáhnout za lanko v prostoru před koleny. Takže také dvojí jištění. Když otevřete sedlo u Tweetu, najdete poměrně hluboký prostor, který sice evidentně nemůže soutěžit s Hondou SH, ale otevřenou helmu by mohl pojmout. Mohl by, kdyby ta moje neměla docela výrazné spodní kryty tváří, které nejsou schopny obejmout ten vystouplý hranol uvnitř nákladového prostoru. Jinou helmu možná ano, ale tuhle prostě do Peugeotu nedostanete (a to mám velikost S). Jelikož má Piaggio vzadu o dva palce menší kolo, tak na tom určitě bude líp, říkáte si. Taky jsem si to myslel, tak jsem vítězoslavně otevřel podsedlák Liberty a – ještě menší než u Peugeotu! Sice nemá žádné překážky, ale prostě ten objem tu není a také sem helmu nedostanu. Tak to je zrada, u městských skútrů dokonce velezrada. Tady to evidentně bez kufru nepůjde, naštěstí jsou tady v obou případech velké nosiče s integrovanými madly spolujezdce, jenž má pokaždé k dispozici plnohodnotné výklopné stupačky.
Kam ještě můžete svoje věci uložit? Opět jak Piaggio, tak Peugeot mají velké „padací mosty“ před koleny (Tweet se samostatným zámkem, Liberty otevíráte zamáčknutím celé spínačky) a pod nimi dvojici nevelkých kapes. U Peugeotu vám věci ven vypadnou, nemá žádné „zábradlí“ jako Piaggio, nicméně ani jeden ze skútrů nezapře, že jeho konstrukce pochází z dob, kdy frčely tlačítkové telefony. I pětipalcový smartphone už je tady docela problém. K městskému skútru také patří neodmyslitelně plochá podlaha a háček na pověšení věcí, ať už se jedná o tašku s nákupem, batoh do školy nebo třeba v našem případě pouzdro se stativem ke kameře. A tady to vždycky bylo Piaggio, kdo dostal za úkol převoz těchto kousků videotechniky, a to z jednoduchého důvodu. Tweet má naprosto obyčejný háček, na jaký doma věšíte ručníky, a ten je hodně vysoko, takže těžký batoh vám jej bude nepěkně páčit. Proti tomu Liberty má takové to rozpůlené písmeno O, kde máte jistotu, že vám z něj žádné poutko nebo šňůra nevyskočí, navíc podstatně blíže k podlážce. Drobnost, avšak v denním životě docela důležitá.
Pojďme na řídítka a uživatelské rozhraní. Tedy přístrojové desky. Liberty nezapře svůj italský původ, tuhle kombinaci analogového rychloměru, dvou políček kontrolek a malého LCD displeje, ovládaného z pravého řídítka, známe typově i ze základní Vespy Primavera a po stránce elegance ani čitelnosti jí není co vytknout. Na tohle se prostě díváte rádi celý den, navíc je celá informační deska lemovaná chromovaný rámečkem a zasazená do pěkného plastu s hrubou texturou. Tweet se prezentuje sportovnějším stylem, nicméně složení má úplně stejné, akorát že tady je ovládání svěřeno dvojici tlačítek hned na kraji displeje, který přeci jenom působí proti Piaggiu poněkud humpolácky. Na druhou stranu na čtení údajů nepotřebujete brýle. Co se informačního nasycení týče, ukazují oba displeje úplně to samé a nechybí jim ani palivoměr či hodiny. Takže pochvala, kterou můžeme dále rozšířit i na zrcátka, hlavně ta na Piaggiu – mají delší stopky a ty pežoťácké (opět) deklasují v oblasti elegance. Francouzský stroj zase kontruje praktickým přepínačem imobilizéru v úložném prostoru (trochu archaické, nicméně funkční řešení) a především přítomností bočního stojanu, Piaggio trpí klasickou italskou chorobou, když bočák dostanete pouze za příplatek. Další výbavové věci se týkají podvozku, ale ty si probereme už za jízdy!
Kola velká a větší
Na první pohled jsou Tweet i Liberty stejně řešené skútry na velkých kolech, jenomže ona to není pravda. Přední kolo mají shodného průměru 16“ a vybavené kotoučovou brzdou, ovšem vzadu je dost věcí jinak. Piaggio sází na menší 14“ ráfek, bubnovou brzdu a pouze jednoramenné uchycení kola na tělese variátoru s jedním tlumičem, ovšem brzdění předního kola u něj hlídá ABS. V Peugeotu si zase řekli, že když šestnáctky kola, tak obě a že brdy stačí propojené CBS, zato bude lepší, když obě budou kotoučové. A aby to nedělalo bordel ve skladu, jsou gumy i brzdové kotouče vpředu i vzadu stejné. Navíc to zadní kolo má oboustranné uchycení a také dvojici tlumičů. Takže zadní stavbu u obou skútrů spojuje leda to, že si můžete nastavit předpětí pružin. Teoreticky by měl být Peugeot lepší, ale je to pravda?
Piaggio jasně ukazuje, že je daleko důležitější, jak koktejl vyladíte a dochutíte, než to, jaké do něj nasypete ingredience. Tohle je naprosto nezáludný malý skútr, který sice nic nedělá výjimečně dobře, ale ani výjimečně špatně. Brzdy mají slušný účinek, ale nemusíte se bát za řídítka posadit ani úplné jelito s volšovýma rukama. Podvozek na dobré silnici nabídne slušný komfort a ve prospěch menšího zadního kola mluví o chloupek větší obratnost. Fakt to poznáte, hlavně třeba na kruháči.
Tam také cítíte, že Peugeot je takový trochu „na štaflích“ a více se s ním zákruty vykružují. Není to ale kritika, jen popis jiného přístupu. Taky byste přísahali, že od zadku cítíte to pevnější uložení. Naopak předek je trochu vágnější a celkově mi Tweet přišel měkčí nejen nastavením odpružení, ale i konstrukcí rámu. To se projevuje při jízdě na složitějším povrchu nebo při ostrém brzdění, kdy máte dojem, že se pod vámi skútr kroutí a zkracuje. Jenomže ono to souvisí také s tím, že Piaggio má možná brzdy dobré, ale Peugeot jednoznačně výborné! Fakt, s tímhle brzdit je radost i pro zkušeného motorkáře. Tohle je síla, proti níž Liberty působí, jako by mělo buben i vepředu, a nedivím se, že s tím má rám Tweetu plné ruce práce. Zrovna tady by mi ABS dávalo větší smysl než CBS, nicméně je to jako vždy o ceně…
Na závěr jsem si nechal chování na špatném povrchu, na který ve městech narazíte častěji než na rovný asfalt závodní dráhy. S tím se každý ze skútrů vypořádává po svém a dopředu prozradím, že plavné enduro nepřipomíná ani jeden z nich. Na Piaggiu poznáte, že pod sebou máte sportovní italský skútr s kratšími zdvihy tužšího odpružení, tvrdším sedlem a menším zadním kolem. Nějaký ten asfaltový motokrosový úsek pořádně prověří vaši fyzickou odolnost, byť se nedá říci, že by přejezd byl vyloženě bolestivý. A také je důležité říct, že to sice drncá a ne málo, ale také se vám nestane, že by vás skútr přestal poslouchat. Pořád jste tu pánem situace, i když poněkud naklepaným. Peugeot je celkově měkčí, ale nedá se říci, že by na roletách Piaggio nějak deklasoval. Každý má své. Zatímco na Italce hodně vnímáte hrboly zadním zavěšením, u Peugeotu to zase působí, jako by ty největší rány dostával předek, který vám v rukách jede slušné rodeo. Větší zadní kolo je určitě výhodou, avšak Tweetu chybí jistota Liberty. A celý skútr na takovém tankodromu nepěkně mlátí, Piaggio aspoň trpí tiše – v sedle Liberty je vám na hrbolech líto sebe, v sedle Tweetu zase skútru.
Stačí 11 koní?
Ležaté, vzduchem chlazené jednoválce Piaggia i Peugeotu jsou sice lehce odlišné, Italka má ten svůj klasický tříventilový iGet, zatímco Francouz sází na dvouventilovou nesmrtelnou klasiku, ale parametrově je to prakticky plichta. A dokonce je tady postaven na hlavu axiom, že víceventilové motory jsou divočejší nahoře a slabší dole. Liberty má totiž o fous nižší výkon 8,1 kW/11 k, avšak vyšší točivý moment 10,75 Nm, zatímco Tweet se chlubí hodnotami 8,4 kw/11,4 k a 10,3 Nm, přičemž v obou případech jsou maxima v hodně podobných nebo stejných otáčkách. Poznat čtyři desetiny koně či newtonmetru asi nedokáže nikdo, zejména když se jedná o skútry, kde průběh síly na zadním kole určuje variátor.
Nicméně rozdíly tu jsou. Jsou ještě menší než u podvozků, ale jsou. Pokud vás zajímá čistě „která jede víc“, tak vám můžeme prozradit, že Peugeot těží ze svého vyššího výkonu a nižší hmotnosti. Ovšem rozdíly jsou to úplně stejné jako na papíře, tedy minimální. Když jsem na Piaggiu seděl já a těžší Filip řídil Peugeot, vycházela zkouška akcelerace nastejno, a když jsme se prohodili, Peugeot s lehčím pilotem šel do vedení. Takže pokud je pro vás pár metrů náskoku na dráze dlouhé několik stovek metrů důležitý… Co se maximálních rychlostí týče, v obou případech se pohybujeme kolem tachometrového kilíčka.
Pro mě je důležitější, jak se motory chovají, a tady je rozhodně větší rozdíl, než co ukázaly dragsterové pokusy. Liberty má ten svůj tříventil, mimochodem o fous silnější než v Primaveře, takový kultivovaný. Běží tiše a měkce, akcelerace je plynulá, vibrace žádné, prostě vypiplané jádro. Tweet se prezentuje jako větší drsňák, není tak jemný, ale vyvažuje to živostí. Subjektivně z něj máte dramatičtější pocit, takový nefiltrovaný, zatímco Piaggio působí vedle tohohle chuligána lehce přidušeně.
Řešení je v emocích
Peugeot Tweet, nebo Piaggio Liberty? Jak jste se mohli přesvědčit, jenom pohled do technických údajů vám nepomůže, tyhle dva skútry jsou si neskutečně podobné. Rozdíly vyvstanou až při osobním setkání, kdy Peugeot působí na oko o fous levnějším dojmem než načančané Piaggio, které vaše oči potěší určitě více. Tweet je dobře udělaný, ovšem nenadchne. Má v rukávu ale jiné trumfy, jakými jsou živější motor, silné brzdy nebo větší komfort. Liberty nikde nedominuje, ale ani neztrácí, jeho hrany jsou obroušenější a jako celek působí dotaženěji. Takže ve finále možná tento duel rozhodne to, jaké auto vám stojí před barákem. Jestli jste víc na tu Itálii, nebo Francii.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Marek Štvrtecký - (Odebírat články autora)
Klady a zápory
Peugeot
+ více komfortu
+ silné brzdy
+ živější motor
Piaggio
+ vzhled a zpracování
+ obratnost a jistota podvozku
+ kultivovanost
Peugeot
- levnější dojem
- hrubší chování
Piaggio
- tvrdší odpružení i sezení
- menší úložný prostor
Hlasování
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.