Piaggio Typhoon 125
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 13.12.2012 | Zobrazeno: 42 168x
Itálii můžeme v souvislosti s hustotou výskytu skútrů bez nadsázky označit za evropskou velmoc, a italskou značku Piaggio pak za jednoho z největších tamních výrobců praktických městských přibližovadel. V obchodních statistikách firmy figuruje mezi bestselery i sportovní model Typhoon s více než půl milionem prodaných kusů - a to mluvíme jenom o původní verzi s dvoutaktní padesátkou. Vedle ní se v rámci nedávné modernizace zařadila ještě čtyřtaktní stopětadvacítka, která reaguje na neustále se zrychlující životní tempo.
Kapitoly článku
A tak se v sortimentu italské značky před nedávnem objevil Typhoon Sport 125. Nebýt malé nálepky na boční kapotáži a jiného tvaru výfukové koncovky, ani nepoznáte že před vámi stojí stopětadváca. Rozdíly oproti starším modelům jsou ale naopak patrné ze všech stran: v loňském roce přišel na trh kromě nové verze s větším motorem také kompletně modernizovaný design. Nové tvary dostaly boční kapoty, maska připomínající žraločí tlamu s úzkými agresivními žábrami, i charakteristický přední světlomet, který podtrhuje celkový dynamický vzhled skútru.
Podsedlové plasty trochu narostly a dostaly ostřejší hrany, se kterými korespondují i nová madla pro spolujezdce. Ten najde o trochu víc prostoru k sezení na novém pohodlnějším sedle, ale pokud měříte víc než 185 centimetrů, tak raději spolujezdci žádné velké rozvalování neslibujte, leda byste vezli anorektickou spolužačku na domácí doučování. Při jízdě bez spolujezdce by se však mohl za poměrně úzká řídítka Typhoonu poskládat i dvoumetrový čahoun, i když přitom bude muset využít skoro celou délku dvousedla a v prostoru pro kolena už mu moc místa nezbyde. Drobnějším slečnám budou naopak kompaktní rozměry vyhovovat, stejně jako výška sedla 765 mm, a ani nastupování v úzké sukýnce jim nebude díky rovné podlaze působit žádné trauma.
I když modelové označení vypůjčené od tropického cyklónu zní poněkud zlověstně, obavy nejsou na místě. Vzduchem chlazený dvouventil o objemu 125 ccm má k nezkrotnému živlu hodně daleko, zvlášť když jeho necelých 10 koní maximálního výkonu a 8,2 Nm koutícího momentu plynule přenáší na zadní kolo variátor.
Motor ale na druhou stranu není rozhodně žádný lenoch, a na semaforu vás nenechá stát o nic déle než jiná stopětadvacka. Při rozjezdech Typhoon totiž profituje ze svojí muší váhy (jejíž oficiální hodnotu bohužel neznáme) a při zrychlování dokáže držet krok třeba s Gilerou Runner, která má k dispozici o pět koní víc, až do zhruba 40 km/h. Pro pohyb městem má ale pochopitelně hlavní význam akcelerační náskok nad kolonami aut. Ty nechává Typhoon bezpečně za sebou až do chvíle, než se dopravní tep zrychlí na obchvatu nebo víceproudové magistrále. Ani tam však není žádnou brzdou a když na to přijde, umí akceptovat i stokilometrovou rychlost okolního provozu.
Při pohledu na dvanáctipalcové ráfky, obuté do širokých balónů to možná zní jako pohádka, ale podvozek i v tak vysokých rychlostech zachovává slušnou stabilitu, a vyjetá kolej od kamionu ho také z rovnováhy příliš nevyvede. Skútr s tak krátkým rozvorem (1 350 mm) se
Když dojde na brzdění, většinu práce bez problémů zastane přední dvoupístkový třmen na 220mm kotouči, ovládaný kapalinou v pancéřové hadici. Ale i zadní bubnová brzda má velmi převědčivý účinek, a rozhodně vás nenechá ve štychu když chcete k semaforu dobruslit s efektním zvukovým doprovodem. A trocha chuligánství ke skútru jako je Piaggio Typhoon prostě patří, ať už je vám šestnáct nebo čtyřicet.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)